Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (348)

Vierailija
301/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska sinulta tuo ei oikein näytä sujuvan, anteeksi nyt vain. 
Hyvä tapa välttää mieliharmia on myös jättää kyttäämättä, kuka syö tai ei syö mitäkin."

Hyvin on sujunut, kiitos kysymästä. Mietin vain että miksi aina hommaan ne erikoisruokavaliovaihtoehdot, kun parhaiten kauppansa tekee aina ne tavalliset tarjottavat.

Ap

Vierailija
302/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuot asian ilmi jos tilaamasi ruoka sisältää pähkinää ja lähipiirissäsi on pähkinäallergisia. Tietoisesti pähkinän tarjoaminen heille heidän tietämättään ei nimittän lain edessä ole enää pahoinpitely vaan siinä syyllistyy tap*n yritykseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuot asian ilmi jos tilaamasi ruoka sisältää pähkinää ja lähipiirissäsi on pähkinäallergisia. Tietoisesti pähkinän tarjoaminen heille heidän tietämättään ei nimittän lain edessä ole enää pahoinpitely vaan siinä syyllistyy tap*n yritykseen

Jos ruoan ei ilmoiteta olevan pähkinätöntä, voidaan olettaa että siinä voi olla pähkinää. Jos itse lapat kitaasi mitä sattuu vaikka olet tappavan allerginen, olet vaaraksi itsellesi. Muut eivät ole sinulle, elleivät valehtele tarjotun ruoan sisällöstä.

Ap

Vierailija
304/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän ketjun ap on kyl hupaisa kaveri

Vierailija
305/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaudet aaltoilevat, ja voivat sallia pieniä määriä haitallisia aineita. Esimerkiksi juuri jälkiruoan verran. Itse laktoosi-intolerantikkona ripuloin housuun jos syön kolmessa ruokalajissa laktoosia, mutta yksi ruokalaji on OK: selviän ilmavaivoilla.

No hyvä, sitten ainakin suolistosairaat voivat syödä jompaa kumpaa pääruokaa ja jättää vaikka salaatit ja jälkkärin väliin.

Ap

Minä ihmettelen kyllä minkälainen pitopalvelu ei tee automaattisesti laktoositonta, en ole vuosiin ollut missään tilanteissa missä ei kaikki maito/kerma pohjaiset tarjottavat ole laktoosittomia 

Tämä taas on sääli normiruokavalioiselle, joka haluaisi syödä puhtaasti ja välttää laktoosittomien tuotteiden karrageenia. Kaikissa sitä ei ole, mutta monissa laktoosittomissa kyllä.

Vierailija
306/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sitten kuinka monta allergista reaktiota ja anafylaktista shokkia tuli? Jään jännityksellä odottamaan päivitystä.

Vierailija
307/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroitko menun etukäteen vai tuleeko sapuskat yllärinä vieraille paikan päällä? 

Vierailija
308/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro sitten kuinka monta allergista reaktiota ja anafylaktista shokkia tuli? Jään jännityksellä odottamaan päivitystä.

Miksi ihmeessä sellaisia tulisi? En pakkosyötä kenellekään yhtään mitään.

Ap

Vierailija
309/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap mitään juhlia edes järjestä. Kunhan provoilee täällä huvikseen. 

Vierailija
310/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroitko menun etukäteen vai tuleeko sapuskat yllärinä vieraille paikan päällä? 

Tulee yllärinä paikan päällä.  

Ap

Vierailija
311/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro etukäteen. En ole maininnut ruokailusta mitään.

Ap

Vierailija
312/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee yllärinä paikan päällä.  

Ap

Tämä ei ollut ap, mutta pitää paikkansa kyllä.

Ap

Vierailija
313/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä aiheessa sinua provosoi?

Ap

Vierailija
314/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä ei ole minun kommentti.

Ap

Vierailija
315/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännän itse omat torttuni omiin juhliini.

Ap

Vierailija
316/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä ei ole minun kommentti.

Ap

En ikinä tekisi noin simppeliä possessiivisuffiksivirhettä. Se oli minun kommenttini kyllä.

Ap

Vierailija
317/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ikinä tilannut pitopalvelulta mitään? Meinaatko tosissasi, että tavallinen kakku, gluteeniton kakku, maidoton kakku ja munaton kakku eivät maksa paljon enempää kuin pari kolme tavallista kakkua?

Mä kirjoitin näin:

"Mun mielestä kyllä nykyään vaan on aika helppoa tehdä moneen erityisruokavalioon sopivaa, eikä edes erityisen paljon kalliimpaa, tarjottavaa ihan kaikille, jos ei oo pakko saada just pähkinäistä kylmäsavulohipastasalaattia jne."

Ja tarkoitin siis sitä, että jos on pakko saada just sokerikakkupohjainen kermakakku,vaikka pitää olla myös munatonta, maidotonta ja gluteenitonta, niin sehän on hankalaa (ja maitoa syövien gluteenittoman ja munattoman mielestä omituisen makuista kasvirasvakorvikkeineen, ja gluteenittoman ja maidottoman mielestä rakenteeltaan omituista, kun on munatonta jne.). Mutta jos sen ei oo pakko olla just täyskäriä sen tarjottavan, niin kyllähän sellainen tarjottava löytyy, jossa maitotuotteet, muna ja gluteeni eivät ole olennaisessa roolissa ihan luontaisesti. Sitä tarkoitin. Esimerkiksi vaikka jälkkärinä voi kakun sijaan olla hedelmäsalaattia (ja kerma- sekä korvikevaahtoa tai vaniljakastiketta tms., havaijilaista haupiaa tai vaikka kiisseliä (plus halutessa niitä vaahtoja). Se oli se mun pointti.

Kaiken kaikkiaan pakko saada täyskäriä -tilanteessa, jos saisin itsekkäästi valita, söisin mieluummin annospalan gluteenitonta täytekakkua vastaavaa tuotetta kuin että tarjolla olisi munaton-maidoton-gluteeniton kakku.

Vierailija
318/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä tilannut pitopalvelulta mitään? Meinaatko tosissasi, että tavallinen kakku, gluteeniton kakku, maidoton kakku ja munaton kakku eivät maksa paljon enempää kuin pari kolme tavallista kakkua?

Mä kirjoitin näin:

"Mun mielestä kyllä nykyään vaan on aika helppoa tehdä moneen erityisruokavalioon sopivaa, eikä edes erityisen paljon kalliimpaa, tarjottavaa ihan kaikille, jos ei oo pakko saada just pähkinäistä kylmäsavulohipastasalaattia jne."

Ja tarkoitin siis sitä, että jos on pakko saada just sokerikakkupohjainen kermakakku,vaikka pitää olla myös munatonta, maidotonta ja gluteenitonta, niin sehän on hankalaa (ja maitoa syövien gluteenittoman ja munattoman mielestä omituisen makuista kasvirasvakorvikkeineen, ja gluteenittoman ja maidottoman mielestä rakenteeltaan omituista, kun on munatonta jne.). Mutta jos sen ei oo pakko olla just täyskäriä sen tarjottavan, niin kyllähän sellainen tarjottava löytyy, jos

Sinä sanoit että suurinpiirtein kaikki muu gluteeniton (mainitsit kakut ja leivokset) on hyvää paitsi pulla, ettei ole hyvä yhdistää kaikkia erikoisruokavalioita samaan jälkiruokaan ja ettei tällainen edellämainittu järjestely tule edes kalliimmaksi. Että tehdään useampi kakku joista kukin täyttää tietyn erikoisruokavaliotarpeen.

En tiedä missä todellisuudessa noin on.

Ap

Vierailija
319/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole lähipiirissä näitä ruokavammaisia.

Vierailija
320/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sellaisia tulisi? En pakkosyötä kenellekään yhtään mitään.

Ap

Ihan sama mitä tarjoat. Ei ole allergioita.

Otan sitä, minkä oletan olevan hygieenisesti valmistettua ja tarjoiltua. Kuten keitetyt kuoriperunat, kuuma kahvi ja kaupasta ostetut keksit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän