Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa
Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.
Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.
Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".
No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.
Kommentit (348)
Lapsellani on ollut useampi kasvissyöjäkaveri. Jokaisen olen nähnyt syövän lihaa. Myös muslimikaverille maistui tavallinen makkara. Ja minä kun olin ostanut hänelle kaikkea sopivaa, liivatteettomat karkitkin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani on ollut useampi kasvissyöjäkaveri. Jokaisen olen nähnyt syövän lihaa. Myös muslimikaverille maistui tavallinen makkara. Ja minä kun olin ostanut hänelle kaikkea sopivaa, liivatteettomat karkitkin.
Ihmekös tuo, nuo ovat vanhempien valintoja, eivät lapselle elintärkeitä terveyskysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:tä, mullakin on tuttu, jonka mielestä Fazerin sinisessä ei ole laktoosia perjantaisin. Noudattaa siis laktoositonta ruokavaliota.
Mulla on itsellä laktoosi-intoleranssi ja käytän aina laktoosittomia tuotteita, kun se on mahdollista Ostan esim jugurtit, maidot, kermat, voit ja juustot aina laktoosittomina. Samoin leivonnassa ja ruuanlaitossa (tein sitten itselleni tai muille) käytän pelkästään laktoosittomia tuotteita.
Siitä huolimatta saatan syödä niitä fazerin sinisiä tms suklaita tai Aino Suolainen kinuski -jäätelöä. Joskus vain mieliteko voittaa epämukavuuden, joka siitä aiheutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:tä, mullakin on tuttu, jonka mielestä Fazerin sinisessä ei ole laktoosia perjantaisin. Noudattaa siis laktoositonta ruokavaliota.
Mikä tässä on sinulle niin kauheaa? Itsehän hän ne vatsavaivat kärsii, vai tuleeko teille pieremään?
Vierailija kirjoitti:
Tarjolle nyt sitten ainakin ihan vaan vettä, hedelmiä, salaattia, kasviksia ja vastaavaa monelle ihan ruokavaliosta riippumatta sopivaa.
Eiköhän joukosta löydy kuitenkin sitten joku banaanille, kiiville, tomaatille ja ties mille allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Aplodeja, aikuisuus onkin vastuuta eikä paikka jossa esitetään joululahjalista toiveita miten muiden tulisi käyttäytyä.
-allergikko jolle riittää ihan kuppi kahvia
Sama, mulla tosin ei ole mitään allergioita tai ruokarajoitteita tai vastaavia mutta olen ihan saatanan kranttu ja nirso syömisten suhteen.
- sivusta
Vierailija kirjoitti:
Sama homma, tarjoan aina jotain vegaanista, koska se sopii kaikille pl. oikeat allergiat.
T. Laiska sekasyöjä
No ei sovi. Monet korvikkeet on jauhopohjaisia.
T. Keliaakikko
Vierailija kirjoitti:
Olen organisoinut ja järkännyt erilaisia juhlia noin 30 vuosikymmentä. Ensimmäiset 20v olivat helppoja, ja laktoositon tuli useimpiin pitopalveluihin jo viimeistään n 10 vsitten , ilman erikseen pyytämistä.
Mutta noin viimeiset 10v on koko ajan mennyt mahdottomammaksi (ja onneksi jäin juuri jo eläkkeelle ja järjestän vaan omalle väelle, jolla ei ole ruoka ongelmia).
Edelliset isommat juhlat ,joita olin ammatti pitopalvelun kanssa organisoimassa, joku 5-7v sitten , alkoi jo olla melkoista menoa. Osallistujia noin 100, pääsääntöisesti naispuolisia.
Ennakkoilmottautumisissa sitten tietenkin kysyttiin erikoisruokavaliot ,ja voi jessus sitten listaa, pari A4 sivua printtasin. Ja esittelin sitten pitopalvelun emännälle, vähän oikeasti myötähäpeääkin tuntien (koska itsekin olen naispuolinen). Hän sitten lohdutteli että tämmöistähän tämä nykyään. Sanoi ei ole ongelma, koska ovat ammattilaisia, ja kaikkea
Alapeukkuja voi tulla siitäkin, että dieetit nirsoilut ja allergiat niputetaan yhteen ryhmään. Allergia on nirsoilua. Siis ihan oikeasti
Että joku maa on täysin takapajuinen, ei ole mikään mihin kannattaa tähdätä. Suomessa onneksi on jo vuosikymmeniä yleensä ymmärretty että ruokavaliorajoitteet ei ole aina oma valinta.
Kukin toimii omissa juhlissaan miten haluaa. Mutta kannattaa silti ehkä kirjoittaa mitä allergeeneja ruuassa on, niin ei tule ikäviä tilanteita. Oletusarvoisesti juhlan isäntä toivonee, että kaikilla (itsekutsutuilla) vierailla olisi juhlissa kivaa.
Ap kymmenen pistettä Sinulle🤗 Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma, tarjoan aina jotain vegaanista, koska se sopii kaikille pl. oikeat allergiat.
T. Laiska sekasyöjä
No ei sovi. Monet korvikkeet on jauhopohjaisia.T. Keliaakikko
No ei kai kukaan mitään korvikkeita vieraille tarjoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Laiska sekasyöjä
No ei sovi. Monet korvikkeet on jauhopohjaisia.T. Keliaakikko
Osaan valmistaa ruokaa/leivonnaisia myös gluteenittomina. Usein teenkin, koska vaivattominta.
Maidottomuus ei ole ollut ikinä ongelma näin maitoallergikkona.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP. Toivon että muut ja yritykset lähtisivät samaan suuntaan.
Valitettava totuus on että tilaisuuksiin ilmoitetaan allergioita ja ruokavalioita pitkät listat. Keittiö valmistaa tuotteet mutta yleensä niihin ei kukaan koske paitsi se yksi jolla on oikea vakava allergia. Suurta raaka-aineiden ja resurssien tuhlausta.
Nimimerkki ravintola-alalla
Allergioitakin on erilaisia eikä ne kaikki edellytä välttämisruokavaliota. On eri asia, jos huulia vähän kutittaa kuin, että tulee anafylaktinen reaktio.
T.pähkinäallerginen kasvissyöjä, joka ei ikinä söisi mitään eläinperäistä, mutta pähkinää sisältävää kylläkin (jos sitä ei ole liikaa eikä niitä tiettyjä pähkinöitä, joista saan pahimmat allergiset oireet)
Vierailija kirjoitti:
"Minäkin ostan kotiini erikoisruokavalioihin sopivia vaihtoehtoja illanistujaisiin. Tosin yleensä valtaosa niistä jää syömättä, kun gluteenia voi kuitenkin syödä lauantaisin ja kun on hauskaa. Ja maitoa ja munia ja vehnää ja mitä ikinä.
Nyt on vähän isommat pippalot kyseessä, ja pitopalvelun hinta nousee sen mukaan mitä spesifimpejä vaatimuksia sinne esitetään. Tietysti.
Ap"
Hassua. Minulla ei juhlista jää syömättä juuri mitään. Jos haluan, että seuraaville päiville jää perunasalaattia tai kuivakakkua, se täytyy huomioida määrässä valmisteluvaiheessa.
Se, jolle vastasit
Se tässä koko hommassa onkin hassua, että kun ostat erikoisruokavaliota noudattaville maidottomat dipit ja gluteenittomat sipsit, niin niitä jää yli ja tavalliset snäksit katoavat parempiin suihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän vapaaehtoiseen valintaan perustuvia ruokavalioita tarvitsekaan huomioida (vegetarismi/veganismi on myös tällainen, vaukka se ko. ruokavalioita noudattavilta aina unohtuu). Mutta se, että kutsuu vieraita tilaisuuteen, jossa oletusarvoisesti tarjotaan muutakin kuin kraanavettä, eikä ota tarjoiluissa huomioon ruoka-aineallergioita tai niihin liittyviä sairauksia, on pelkästään huonotapaista.
Kyseisellä porukalla ei ole allergioita tai sairauksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minäkin ostan kotiini erikoisruokavalioihin sopivia vaihtoehtoja illanistujaisiin. Tosin yleensä valtaosa niistä jää syömättä, kun gluteenia voi kuitenkin syödä lauantaisin ja kun on hauskaa. Ja maitoa ja munia ja vehnää ja mitä ikinä.
Nyt on vähän isommat pippalot kyseessä, ja pitopalvelun hinta nousee sen mukaan mitä spesifimpejä vaatimuksia sinne esitetään. Tietysti.
Ap"
Hassua. Minulla ei juhlista jää syömättä juuri mitään. Jos haluan, että seuraaville päiville jää perunasalaattia tai kuivakakkua, se täytyy huomioida määrässä valmisteluvaiheessa.
Se, jolle vastasit
Se tässä koko hommassa onkin hassua, että kun ostat erikoisruokavaliota noudattaville maidottomat dipit ja gluteenittomat sipsit, niin niitä jää yli ja tavalliset sn
Tavalliset sipsit ovat pääsääntöisesti gluteenittomia ja tekevät kyllä meillä päin juhlissa kauppansa. Dippiä en tarjoile, paitsi joskus maissilastujen kanssa salsaa (kummatkin gluteenittomia, vegaanisia, maidottomia). Yleensä laitan juustotarjottimen ja sille jonkin vähän paremman makuisen vegaanikorvikkeen, joka syödään loppuun aina. Gluteenittomat ja tavalliset voileipäkeksit. Jos tarjoilen hummusta, sekin menee aina loppuun. Viinirypäleitä tai muita helppoja hedelmiä.
Jos pitää olla enemmän tarjoiluja, teen usein perunasalaatin oliiviöljyyn. Jos haluan sitä säästyvän seuraavaan päivään, osa pitää jättää laittamatta tarjolle. Joskus olen kuutioinut tofua tai laittanut marinoituja papuja tarjolle kulhoon viereen. Samoin saatan viipaloida italialaistyyppistä makkaraa tarjolle.
Useimmiten juhlista ei jää juuri mitään tähteeksi, tai jää vain vähän ja sellaista, minkä ihan mielelläni käytän itse seuraavina päivinä.
Mun 50v synttäreillä tarjosin laktoosittoman täytekakun, lihakeiton ja kanttarellikeiton koska tiesin että kummityttö ja eräs kaveri on kasvissyöjiä, laitoin sen vasta tarjolle kun he tulivat ettei ole sitten loppu. Silloin ei onneksi ollut vegaanius muotia, nyt yksi perhe, ainakin vanhemmat ovat vegaaneja.
"Tavalliset sipsit ovat pääsääntöisesti gluteenittomia ja tekevät kyllä meillä päin juhlissa kauppansa. Dippiä en tarjoile, paitsi joskus maissilastujen kanssa salsaa (kummatkin gluteenittomia, vegaanisia, maidottomia). Yleensä laitan juustotarjottimen ja sille jonkin vähän paremman makuisen vegaanikorvikkeen, joka syödään loppuun aina. Gluteenittomat ja tavalliset voileipäkeksit. Jos tarjoilen hummusta, sekin menee aina loppuun. Viinirypäleitä tai muita helppoja hedelmiä.
Jos pitää olla enemmän tarjoiluja, teen usein perunasalaatin oliiviöljyyn. Jos haluan sitä säästyvän seuraavaan päivään, osa pitää jättää laittamatta tarjolle. Joskus olen kuutioinut tofua tai laittanut marinoituja papuja tarjolle kulhoon viereen. Samoin saatan viipaloida italialaistyyppistä makkaraa tarjolle.
Useimmiten juhlista ei jää juuri mitään tähteeksi, tai jää vain vähän ja sellaista, minkä ihan mielelläni käytän itse seuraavina päivinä."
Hienoa. En tiedä miksi tämän kerroit, mutta hyvä juttu silti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.
Söikö hän sitä kakkua? Vai toiko sen muita vieraita varten, ajatellen, että kun hänet huomioidaan, huomioi hänkin muut?
Söi tietenkin. Gluteenittomuutta ei vaadita suklaakakussa
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaat pitopalvelusta, niin he kyllä samaan hintaan huomioivat yleisimmät ruokavaliot ja hengenvaaralliset allergiat. Että ihan kiusantekoa. Jos taas teet itse, ymmärrän paremmin. Allergiat kannattaa silti selvittää ja jotenkin huomioida. Ei ole kenellekään kiva, jos joku vieraista lähtee lanssilla.
No varmaan vakavasti allerginen ottaa itse yhteyttä juhlan järjestäjään, vaikka sitä kutsussa ei pyydetä. Ehkä jopa tuo omat eväät.
En silti kannata ap:n asennetta. Mulle on tärkeää, että vierailla on kivaa, enkä kyttää kenenkään syömisiä. Edellisissä juhlissa meillä oli 25 vierasta, joista seitsemällä erikoisruokavalio. Kolmella ihan "oikea": keliaakikko, pähkinäallerginen ja moniallerginen (anafylaksiaan johtavia). Muilla vatsaongelmia aiheuttavia ruokarajoitteita. Tarjottavat oli mietitty niin, että kaikille on sopivaa ja herkullista myös erikoisruokavalioille. Mulle on aivan sama, jos se vehnästä vatsanväänteitä saava otti kuitenkin palan tavallista kakkua gluteenittoman sijaan. Omapa on vatsansa, jos koko illan turvottaa ja vääntää. :D Miksi minä siitä närkästyisin?
ilmottaisin kyselijöille, että tarjoilemme vain tavallista ihmistenruokaa, mutta mt-ongelmaisia varten on käytävällä mikro, jossa voivat lämmittää omia eväitään.