Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (348)

Vierailija
321/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap mitään juhlia edes järjestä. Kunhan provoilee täällä huvikseen. 

Mikä tässä aiheessa sinua provosoi?

Ap

Tämä ei ole minun kommentti.

Ap

En ikinä tekisi noin simppeliä possessiivisuffiksivirhettä. Se oli minun kommenttini kyllä.

Älä viitsi. Minä olen oikea ap kyllä.

Ap

Vierailija
322/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuot asian ilmi jos tilaamasi ruoka sisältää pähkinää ja lähipiirissäsi on pähkinäallergisia. Tietoisesti pähkinän tarjoaminen heille heidän tietämättään ei nimittän lain edessä ole enää pahoinpitely vaan siinä syyllistyy tap*n yritykseen

Jos on hengenvaarallisesti allerginen, osaa kyllä varmistaa syömistensä sopivuus vaikka sitä ei häneltä pyydettäisikään. Oma lukunsa on tietenkin se, jos hänelle valehdellaan tai juhlan järjestäjä luulee, että pähkinää ei ole, mutta on kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kutsutuista kysyy, mitä on tarjolla , kerrotko? Entä, jos joku kertoo oma-aloitteisesti erikoisruokavalionsa, huomioitko?

Vierailija
324/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuot asian ilmi jos tilaamasi ruoka sisältää pähkinää ja lähipiirissäsi on pähkinäallergisia. Tietoisesti pähkinän tarjoaminen heille heidän tietämättään ei nimittän lain edessä ole enää pahoinpitely vaan siinä syyllistyy tap*n yritykseen

Jos on hengenvaarallisesti allerginen, osaa kyllä varmistaa syömistensä sopivuus vaikka sitä ei häneltä pyydettäisikään. Oma lukunsa on tietenkin se, jos hänelle valehdellaan tai juhlan järjestäjä luulee, että pähkinää ei ole, mutta on kuitenkin.

Tätä logiikkaa en tosiaan tajua millään. Kuulemma kutsuja on mu r h a aja jos pähkinäallergikko meinaa tukehtua, vaikka hän ei a) kysy ruokavalioita etukäteen (eli kutsutulla ei ole mitään syytä olettaa allergiansa huomoidun) b) missään vaiheessa väitä minkään ruoista olevan pähkinätöntä. 

Olen tavannut pari tosi allergista tyyppiä elämäni aikana, ja he olivat hysteerisen tarkkoja siitä mitä suuhunsa laittoivat. Toinen ei syönyt ikinä muuta kuin omia eväitä, ainakin omien sanojensa mukaan. Vaikea ajatella että itsekään imisin kitusiini kaiken tarjottavan kyselemättä, jos riskinä olisi henkeni.

Ap

Vierailija
325/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kutsutuista kysyy, mitä on tarjolla , kerrotko? Entä, jos joku kertoo oma-aloitteisesti erikoisruokavalionsa, huomioitko?

Miksi en kertoisi? "Mitä tässä on? -Hihih, en kerro, arvaa." :D

Ja en huomioisi. Omituista olisi kertoa oma erikoisruokavalionsa, kun ruokaa ei ole missään mainittu.

Ap

Vierailija
326/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoan ei ilmoiteta olevan pähkinätöntä, voidaan olettaa että siinä voi olla pähkinää. Jos itse lapat kitaasi mitä sattuu vaikka olet tappavan allerginen, olet vaaraksi itsellesi. Muut eivät ole sinulle, elleivät valehtele tarjotun ruoan sisällöstä.

Ap

Kuitenkin ihan sairas ajatus, että kutsuisit tiedetysti kuolettavasti pähkinäallergisen  ystäväsi juhliin, joissa tarjotaan pähkinäpitoista ruokaa, etkä kertoisi asiasta. Ymmärtänet tämänkin puolen. Millainen ihminen toimisi noin?

En totisesti haluaisi olla ystäväsi enkä vieraasi missään oloissa. 

Eri

Vierailija
327/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoan ei ilmoiteta olevan pähkinätöntä, voidaan olettaa että siinä voi olla pähkinää. Jos itse lapat kitaasi mitä sattuu vaikka olet tappavan allerginen, olet vaaraksi itsellesi. Muut eivät ole sinulle, elleivät valehtele tarjotun ruoan sisällöstä.

Ap

Kuitenkin ihan sairas ajatus, että kutsuisit tiedetysti kuolettavasti pähkinäallergisen  ystäväsi juhliin, joissa tarjotaan pähkinäpitoista ruokaa, etkä kertoisi asiasta. Ymmärtänet tämänkin puo

Hetkinen, mistä ihmeestä olet saanut tuollaista päähäsi? 

Ap

Vierailija
328/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikki allergigot on ärsyttäviä.

Muka laktoosi ja maitoakaan ei voi millään juoda koska trendikästä käyttää kauraa.

En jaksa. 

Johtuu käytön puutteesta ne oireet koska tuotetta ei käytä, vatsa ei siihen totu.

Tässäkin pätee toleranssi.

Ja sit ollaan niin laktoosiintoja että. Ei mene läpi.

Laitan salaa jotain laktoosia enkä kerro.

Vierailija
329/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sanoit että suurinpiirtein kaikki muu gluteeniton (mainitsit kakut ja leivokset) on hyvää paitsi pulla, ettei ole hyvä yhdistää kaikkia erikoisruokavalioita samaan jälkiruokaan ja ettei tällainen edellämainittu järjestely tule edes kalliimmaksi. Että tehdään useampi kakku joista kukin täyttää tietyn erikoisruokavaliotarpeen.

En tiedä missä todellisuudessa noin on.

Jos ollaan tarkkoja, sanoin "merkittävästi kalliimmaksi". Siitä voidaan tietysti alkaa sit vääntää peistä, mikä on merkittävästi kalliimpaa, paitsi että mä en ala. 😅

Lisäksi mä sanoin, että jos tarjoilun ei tarvitse olla just jotain tiettyä. Jos on pakko saada jotain tiettyä, totta kai erikoisruokavalioruoka on kalliimpaa kuin tavallinen. Mutta nykyään on niin paljo. erilaisia raaka-aineita tarjolla, että varsin monta ruokaa/tarjottavaa voi tehdä niin, että se sopii useampaan erilaiseen ruokavalioon. Mutta silloin tosiaan täyttyy joustaa sen suhteen, mitä haluaa tarjota. 

Esimerkiksi meillä on usein ruokaa lasten synttäreillä. Yhtenä vuonna oli lasagnea, josta piti tehdä kasvisversio ja gluteeniton versio (ei sentään gluteenitonta kasvisversiota). Toisena vuonna oli chiliä, joka oli sellaisenaan kaikille sopivaa. Väittäisin, että tuo kaikille sopiva chili ei nyt lasagnea kalliimpaa ollut. Nää nyt ei ole mitään varsinaisesti juhlaruokaa, mutta samalla lailla niistä juhlavista voi etsiä ruokia,  jotka jo ihan perusraaka-aineiltaan sopii pääasiassa kaikille.

Vierailija
330/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sanoit että suurinpiirtein kaikki muu gluteeniton (mainitsit kakut ja leivokset) on hyvää paitsi pulla, ettei ole hyvä yhdistää kaikkia erikoisruokavalioita samaan jälkiruokaan ja ettei tällainen edellämainittu järjestely tule edes kalliimmaksi. Että tehdään useampi kakku joista kukin täyttää tietyn erikoisruokavaliotarpeen.

En tiedä missä todellisuudessa noin on.

Jos ollaan tarkkoja, sanoin "merkittävästi kalliimmaksi". Siitä voidaan tietysti alkaa sit vääntää peistä, mikä on merkittävästi kalliimpaa, paitsi että mä en ala. 😅

Lisäksi mä sanoin, että jos tarjoilun ei tarvitse olla just jotain tiettyä. Jos on pakko saada jotain tiettyä, totta kai erikoisruokavalioruoka on kalliimpaa kuin tavallinen. Mutta nykyään on niin paljo. erilaisia raaka-aineita tarjolla, että varsin monta ruokaa/tarjottavaa voi tehdä niin, että se sopii useampaa

Jep. Minä en tosiaan edelleenkään tee ruokia itse, vaan tilaan ne pitopalvelulta. Tosin tämän aloituksen kommentteja luettuani en ikinä uskaltaisi edes yrittää valmistaa itse mitään tarjottavaa kellekään, ties mitä syytteitä satelisi niskaan jälkeenpäin jos jotain menisikin pieleen. 

Ap

Vierailija
331/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Tuollaista skenaariota puolustat ihan itse vastauksissasi aiempiin kommentteihin. 

Vierailija
332/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuollaista skenaariota puolustat ihan itse vastauksissasi aiempiin kommentteihin. 

En todellakaan, eikä kukaan muukaan tässä ketjussa ole sanonut mitään tuon suuntaistakaan (paitsi tuo yksi joka sanoi käyttävänsä salaa ei-laktoosittomia tuotteita). Meniköhän sulla keskustelut sekaisin?

Ap

Vierailija
333/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en huomioisi. Omituista olisi kertoa oma erikoisruokavalionsa, kun ruokaa ei ole missään mainittu.

Ap

Jos joku kysyisi heti kutsun saatuaan, mitä on tarjolla, ja huomioitko erikoisruokavalion, mitä vastaisit?

Entä, jos kutsuttu ei tulisi juhliisi, kun ei tiedä, voiko syödä siellä mitään? Loukkaantuisitko?

Vierailija
334/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on oikeasti hankala erityisruokavalio niin kai se älyy viedä omat sapuskansa mukanaan? Mutta suurin osa näistä on kaiketi teeskentelijöitä eli ei niistä mitään väliä ole. Kasvisruokaa voi tarjota kun osa on kasvissyöjiä ja osa laihduttaa. Mutta ei ne juhlat eikä mitkään jos ei saa lihaa tai kalaa. Just luin jostain uutisesta että jos haluu elää yli 100-vuotiaaksi niin kannattaa syödä lihaa. Ei toki pelkästään mutta ainakin vähäisiä määriä. Hyviä juhlia!

Vierailija
335/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä olen niin omituinen, että kutsun saatuani tarkistaisin, mitä on tarjolla, ja kysyisin, voidaanko erikoisruokavalioni ottaa huomioon. Tällä hetkellä minulla on fyysisen sairauteni vuoksi tosi tiukka ruokavalio, ja psyykkinen sairauteni on sellaisessa vaiheessa, että kyrpiinnyn helposti. Joten jos vastaus olisi, että erikoisruokavalioita ei huomioida, ilmoittaisin, että en saavu paikalle. Kiitos ja kuulemiin. Poikkeuksena se, jos kutsuja olisi oma lapseni. Silloin kysyisin, käykö, että otan omat eväät.

Vierailija
336/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos joku kysyisi heti kutsun saatuaan, mitä on tarjolla, ja huomioitko erikoisruokavalion, mitä vastaisit?

Entä, jos kutsuttu ei tulisi juhliisi, kun ei tiedä, voiko syödä siellä mitään? Loukkaantuisitko?

Vastaisin että tarjolla on pitopalvelun perusruokaa ja kakkukahvit, kasvisvaihtoehto löytyy.

En loukkaantuisi jos joku ei osallistuisi. Saisin kutsuttua toisen ihmisen tilalle, kun jonkin verran piti karsia kutsulistaa muutenkin.

Ap

Vierailija
337/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Minä en tosiaan edelleenkään tee ruokia itse, vaan tilaan ne pitopalvelulta. Tosin tämän aloituksen kommentteja luettuani en ikinä uskaltaisi edes yrittää valmistaa itse mitään tarjottavaa kellekään, ties mitä syytteitä satelisi niskaan jälkeenpäin jos jotain menisikin pieleen. 

No joo, mutta tuskin se helpommin valmistettava chili sen kalliimpaa pitopalvelunkaan kautta on kuin lasagne? Eiköhän ne pitopalvelutkin pääasiassa hinnoittele materiaali- ja työkustannuksien mukaan palvelunsa. Sorry, mulla ei nyt just ole tismalleen sinun tilanteeseesi sopivaa omakohtaista esimerkkiä. Jos sä et näillä mun esimerkeillä ja selityksillä halua tajuta, mitä tarkoitan sillä, että joustamalla siitä, mitä tarjotaan, voi saada suhteellisen helposti huomioitua erikoisruokavalioita ilman merkittävää hinnannousua, niin mun on pakko todeta, että et sä sit varmaan haluakaan ymmärtää. Minkä olisi toki ehkä jo voinut päätellä aiemmistakin viesteistäsi jo ennen kuin kirjoitin tuota ensimmäistäkään viestiäni.

Vierailija
338/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä olen niin omituinen, että kutsun saatuani tarkistaisin, mitä on tarjolla, ja kysyisin, voidaanko erikoisruokavalioni ottaa huomioon. Tällä hetkellä minulla on fyysisen sairauteni vuoksi tosi tiukka ruokavalio, ja psyykkinen sairauteni on sellaisessa vaiheessa, että kyrpiinnyn helposti. Joten jos vastaus olisi, että erikoisruokavalioita ei huomioida, ilmoittaisin, että en saavu paikalle. Kiitos ja kuulemiin. Poikkeuksena se, jos kutsuja olisi o

Hyvä, tärkeintä on että ilmoitat heti ettet tule juhliin.

Ap

Vierailija
339/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No joo, mutta tuskin se helpommin valmistettava chili sen kalliimpaa pitopalvelunkaan kautta on kuin lasagne? Eiköhän ne pitopalvelutkin pääasiassa hinnoittele materiaali- ja työkustannuksien mukaan palvelunsa. Sorry, mulla ei nyt just ole tismalleen sinun tilanteeseesi sopivaa omakohtaista esimerkkiä. Jos sä et näillä mun esimerkeillä ja selityksillä halua tajuta, mitä tarkoitan sillä, että joustamalla siitä, mitä tarjotaan, voi saada suhteellisen helposti huomioitua erikoisruokavalioita ilman merkittävää hinnannousua, niin mun on pakko todeta, että et sä sit varmaan haluakaan ymmärtää. Minkä olisi toki ehkä jo voinut päätellä aiemmistakin viesteistäsi jo ennen kuin kirjoitin tuota ensimmäistäkään viestiäni."

Toden totta, esimerkkisi eivät ole ainakaan tähän mennessä liittyneet omaan tilanteeseeni mitenkään. En osaa sanoa mitä pitopalvelu veloittaa chilistä ja mitä lasagnesta, mutta sen tiedän että erikoisruokavaliotoiveet totta kai nostavat hintaa ja melko varmasti myös hävikkiä. Sen tiedät kyllä sinäkin.

Ap

Vierailija
340/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toden totta, esimerkkisi eivät ole ainakaan tähän mennessä liittyneet omaan tilanteeseeni mitenkään. En osaa sanoa mitä pitopalvelu veloittaa chilistä ja mitä lasagnesta, mutta sen tiedän että erikoisruokavaliotoiveet totta kai nostavat hintaa ja melko varmasti myös hävikkiä. Sen tiedät kyllä sinäkin.

Kerta kiellon päälle. Minä puhun siitä, että valitsee ruokansa niin, että se normiversio sopii myös erikoisruokavalioon. Esim. tuo chili on helposti maidoton, gluteeniton ja munaton kasvisruoka ilman minkäänlaista erikoisruokavaliotoivetta. Mutta älä ymmärrä. Mulle itselleni on kunnia-asia, että meidän juhlissa kaikki tuntevat itsensä tervetulleiksi ja tärkeiksi vieraiksi, eikä se usein ole edes vaikeaa tai kallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi