Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (363)

Vierailija
361/363 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ravintolassa töissä ja voin vahvistaa, että juuri tuollaisia persoonia löytyy yllättävän paljon. Keittiössäkin ottaa päähän, kun olet hirveällä vaivalla valmistanut varmasti gluteen ittoman annoksen (joka siis ei ole vain sitä, että jätetään leipä pois, vaan esim siivotaan työpiste, otetaan puhtaat työvälineet, otetaan erilliset raaka-aineet, huolehditaan kaikin tavoin että kontaminaatio olisi pieni) ja sitten seuraavaksi asiakas maistaakin kaverin vehnäpullaa. 

Ehkä pitäisi erottaa keliakia ja gluteenin välttäminen tai ottaa keliaakikon kontaminoitumattomasta annoksesta jokin nimellinen vaikka euron lisähinta, kun monille gluteenitonta ruokavaliota noudattaville kontaminoitunut kelpaisi.  Kaikissa vaikeissa allergioissakaan ei kontaminaatio haittaa.  Itselle tulisi kyllä ongelmia, jos ravintolassa minun annoksena paistettaisiin paistinpannussa, jonka pohjalle olisi jäänyt edellisen annoksen punaviiniä.

Vierailija
362/363 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo munattomat ja maidottomat voi olla samalla tavoin ideologioita kuin kasvissyönti? Itse en huomioisi ketään. Kunnon salaatti kylkeen niin on munatonta, maidotonta, gluteenitonta ja kasvista jokaiselle. Lämmintä ruokaa syö ne kenelle kelpaa. Pähkinöitä ei siihen laittaisi enkä kalaa, kun olen joskus kuullut sellaisista allergioista.

Miksei proteiini ja lisuke voisi olla erikseen ja lisuke on helposti  maidoton,munaton ja gluteeniton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/363 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olet asettanut itsesi ystäväpiirisi tuomariksi ja hoitavaksi lääkäriksi, kun itse päätät, mikä ruokavalio huomioidaan ja mikä ei."

No se on totta että päätän itse mitä juhlissani tarjoan. 

Kasvisruokavaihtoehto on nykyään mielestäni jo oletus. Tarjoaisin sen vaikka yhtään kasvissyöjää ei ilmoittautuisikaan.

Ap

Jotenkin huvittavaa, että ainoa ruokavalio, jonka suvaitset huomioida, on ideologinen. 

Mä.en tajua tätä, jos kasvissyöjälle on kasvisruokaa, mutta kala -allergiselle tuodaan kalaa tai muslimeille mainitaan porsaasta, jonka näkee silmillä, mutta siemenallergiselle ei mainita leivän sisään päällysteiden alle jäävistä siemenistä, että ideologiset syyt otetaan paremmin huomioon kuin terveydelliset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän