Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (348)

Vierailija
261/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä ap:tä, mullakin on tuttu, jonka mielestä Fazerin sinisessä ei ole laktoosia perjantaisin. Noudattaa siis laktoositonta ruokavaliota. 

Mulla on itsellä laktoosi-intoleranssi ja käytän aina laktoosittomia tuotteita, kun se on mahdollista Ostan esim jugurtit, maidot, kermat, voit ja juustot aina laktoosittomina. Samoin leivonnassa ja ruuanlaitossa (tein sitten itselleni tai muille) käytän pelkästään laktoosittomia tuotteita.

Siitä huolimatta saatan syödä niitä fazerin sinisiä tms suklaita tai Aino Suolainen kinuski -jäätelöä. Joskus vain mieliteko voittaa epämukavuuden, joka siitä aiheutuu.

Ja kun on kotona, sen epämukavuuden kanssa ei ole ongelmaa, mutta kuka haluaa pilata juhlat, illanistujaiset, matkan tmv. tietentahtoen syömällä epäsopivaa? Ja kuka haluaa pierevän ja ripuloivan vieraan juhliinsa? 

Vierailija
262/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt yhtään keliaakikkoa, joka söisi gluteenia sisältävää ruokaa. Gluteenittomuus on täysin ehdoton ruokavaliomääräys, eikä siitä voi livetä, suolistonukan paraneminen kestää kuukausia. Ap liikkuu hyvin poikkeavien ihmisten keskuudessa.

T. Keliaakikko, joka pitää ap:ta puhtaasti ilkeilijänä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös ystävä, joka on maidonton, gluteeniton ja pari muutakin juttua. 
Annas olla, jos on jotain herkkua tarjolla. Yhtäkkiä hän voikin syödä kaikkea. Vähän ärsyttää, kun ruoan teko on niin hankalaa minulle, mutta sittenmuualla ei olekaan väliä.

Vierailija
264/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilaat pitopalvelusta, niin he kyllä samaan hintaan huomioivat yleisimmät ruokavaliot ja hengenvaaralliset allergiat. Että ihan kiusantekoa. Jos taas teet itse, ymmärrän paremmin. Allergiat kannattaa silti selvittää ja jotenkin huomioida. Ei ole kenellekään kiva, jos joku vieraista lähtee lanssilla.

No varmaan vakavasti allerginen ottaa itse yhteyttä juhlan järjestäjään, vaikka sitä kutsussa ei pyydetä. Ehkä jopa tuo omat eväät. 

En silti kannata ap:n asennetta. Mulle on tärkeää, että vierailla on kivaa, enkä kyttää kenenkään syömisiä. Edellisissä juhlissa meillä oli 25 vierasta, joista seitsemällä erikoisruokavalio. Kolmella ihan "oikea": keliaakikko, pähkinäallerginen ja moniallerginen (anafylaksiaan johtavia). Muilla vatsaongelmia aiheuttavia ruokarajoitteita. Tarjottavat oli mietitty niin, että kaikille on sopivaa ja herkullis

Kuten sanottua, allergiat ja suolistosairaudet huomioisin kyllä.

Ap

Vierailija
265/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt yhtään keliaakikkoa, joka söisi gluteenia sisältävää ruokaa. Gluteenittomuus on täysin ehdoton ruokavaliomääräys, eikä siitä voi livetä, suolistonukan paraneminen kestää kuukausia. Ap liikkuu hyvin poikkeavien ihmisten keskuudessa.

Voitko käsi sydämellä sanoa, ettet ole koskaan tavannut tai kuullut ihmisestä joka noudattaa gluteenitonta ruokavaliota vaikkei ole keliaakikko? Gluteenittomuushan oli iso muoti-ilmiö muutama vuosi taaksepäin.

Ap

Vierailija
266/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.

Söikö hän sitä kakkua? Vai toiko sen muita vieraita varten, ajatellen, että kun hänet huomioidaan, huomioi hänkin muut? 

Söi tietenkin. Gluteenittomuutta ei vaadita suklaakakussa

Ihmettelen kyllä, miksi teki sen vehnästä, kun gluteenittomilla jauhoilla saa yhtä hyvää, yhtä helposti, eikä eroa edes huomaa, jos ei tiedä? Ihanko kertoi, että oli vehnäjauhoilla tehty vai oletitko vain? 

Vierailija
267/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko käsi sydämellä sanoa, ettet ole koskaan tavannut tai kuullut ihmisestä joka noudattaa gluteenitonta ruokavaliota vaikkei ole keliaakikko? Gluteenittomuushan oli iso muoti-ilmiö muutama vuosi taaksepäin.

Ap

Todellakaan en ole koskaan tavannut feikki-gluteenitonta. Tuttavapiirini on tosin keskivertoa koulutetumpaa ja fiksumpaa, eikä siellä ole ketään niin tyhmää, joka luulisi gluteenittomuuden esimerkiksi laihduttavan. Gluteenittomissa jauhoissa on päinvastoin enemmän kaloreita kuin vehnäjauhoissa.

T. Keliaakikko

Vierailija
268/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.

Söikö hän sitä kakkua? Vai toiko sen muita vieraita varten, ajatellen, että kun hänet huomioidaan, huomioi hänkin muut? 

Söi tietenkin. Gluteenittomuutta ei vaadita suklaakakussa

Ihmettelen kyllä, miksi teki sen vehnästä, kun gluteenittomilla jauhoilla saa yhtä hyvää, yhtä helposti, eikä eroa edes huomaa

Olisiko se kakku ollut vehnätärkkelyksestä? Vehnätärkkelys on yksinkertaisesti gluteenitonta. Ei sovi kuitenkaan kaikille keliaskikoille, moni joutuu syömään täydellisesti gluteenitonta eli esim maissi- tai riisijauhosta leivottua kakkua. 

Vehnätärkkelysjauho on eri asia kuin vehnäjauho. Vehnätärkkelys on halvinta gluteenittomana myytävää jauhoa.

Vierailija
269/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Todellakaan en ole koskaan tavannut feikki-gluteenitonta. Tuttavapiirini on tosin keskivertoa koulutetumpaa ja fiksumpaa, eikä siellä ole ketään niin tyhmää, joka luulisi gluteenittomuude

Korkeakoulutettuja ovat nuo neljä pseudoerikoisruokailijaakin, en tosin ymmärrä miten se liittyy aiheeseen. Mutta ehkä sinä olet jotenkin parempi ihminen.

Ap

Vierailija
270/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä aihe on muuten aivan järjettömän kulunut tällä palstalla. Taisi ap:lla olla vaan vähän tylsää ja ajan kulukseen tehtaili taas tällaisen aloituksen, jossa päästään oikein porukalla haukkumaan vatsaongelmaiset?

Minä ainakin niin paljon mieluummin haluaisin voida syödä ihan kaikkea, se tekisi elämästä paljon helpompaa. Ei kukaan tällaista huvikseen ryhdy. Tosi kiva kuulla jatkuvasti, että omatkin vatsaongelmat ja rajoitteet on "muoti-ilmiö", kun ei ole keliakiaa.

Vierailija
271/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä aihe on muuten aivan järjettömän kulunut tällä palstalla. Taisi ap:lla olla vaan vähän tylsää ja ajan kulukseen tehtaili taas tällaisen aloituksen, jossa päästään oikein po

Eli et ymmärtänyt mistä aloituksessa on kyse.

Et ole ainoa, vaikka suurin osa tajusi.

Ap

Vierailija
272/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli pitkästä ikaa hauska aloitus ja just oikein!!!

Vierailija
273/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on itse vastuussa syömisestään, jos ei sopivaa löydy , niin sitten jättää ottamatta, pieni paasto ei tapa nälkään!!

Itse en ilmoittele ruokarajoituksistani, vaan sopeudun siihen, mitä on tarjolla.

Vierailija
274/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on itse vastuussa syömisestään, jos ei sopivaa löydy , niin sitten jättää ottamatta, pieni paasto ei tapa nälkään!!

Itse en ilmoittele ruokarajoituksistani, vaan sopeudun siihen, mitä on tarjolla.

Yleensä se erikoisruokavalio on muille suurempi ongelma kuin mitä se itselle on, ja tästä syystä itsekin välttelen mahdollisuuksien mukaan siitä kertomasta. Kun ei ole mitään henkeä uhkaavaa, niin yleensä pystyy luovimaan ja tarjoiluista löytyy jotain otettavaa. Toki toisia emäntiä närkästyttää se, että kun en kertonut, ja nyt ei ole tehtynä/hankittuna mitään omaa sopivaa, jos "jää kiinni". Sitten on taas näitä ap:n kaltaisia... 

Vierailija
275/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ketjusta on poistettu kommenttini, että se keliaakikko ehkä oli leiponut vehnäTÄRKKELYSkakun? Vehnätärkkelys on gluteenitonta toisin kuin vehnäjauho. Veikkaan, että asia oli näin ja tietämätön ap vai kuka se täällä olikaan, oli virheellisesti luullut gluteenittoman syöneen huvikseen venhäjauhoa eli gluteenia.

Vierailija
276/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä törmäsin kerran siihen, että ihmeteltiin miten mun lapsi voi syödä täytekakkua kun on vehnälle allerginen.  Kun kerroin että se on tehty peruna-  ja  riisijauhoista, se olikin yhden mielestä pahaa kun sai tietää että on gluteeniton. Sitä ennen oli  ottanut lisää, satuin huomaamaan. 

Vierailija
277/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ajattelin kun luin tätä ketjua eilen. T. Toinen keliaakikko, joka jättää mieluummin menemättä kun kerran noin ilkeästi selän takana puhutaan 

Vierailija
278/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ketjusta on poistettu kommenttini, että se keliaakikko ehkä oli leiponut vehnäTÄRKKELYSkakun? Vehnätärkkelys on gluteenitonta toisin kuin vehnäjauho. Veikkaan, että asia oli näin ja tietämätön ap vai kuka se täällä olikaan, oli virheellisesti luullut gluteenittoman syöneen huvikseen venhäjauhoa eli gluteenia.

En ole mikään tietämätön eikä kyseessä ollut vehnätärkkelyskakku. Ihan vehnäjauhoa.  Kyseessä ihminen, joka välttelee milloin mitäkin ja vaatii kaikkia huomioimaan nämä välttelyt. Unohtaa ne sitten kuitenkin itse muutaman viinilasin jälkeen. 

Vierailija
279/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Todellakaan en ole koskaan tavannut feikki-gluteenitonta. Tuttavapiirini on tosin keskivertoa koulutetumpaa ja fiksumpaa, eikä siellä ole ketään niin tyhmää, joka luulisi gluteenittomuude

Olen tavannut montakin. Koulutettuja ihmisiä.

Vierailija
280/348 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuo on törkeää. Joku aika sitten itselleen gluteenitonta erikoisruokaa tilannut työkaverini otti jälkiruokapöydästä ihan tavallista kakkua, koska se näytti paljon paremmalta sen varta vasten hänelle hankitun gluteenittoman pullan sijaan. Arvostus tuota työkaveria kohtaan päättyi siihen paikkaan.

Minustakin tuo on törkeää, enkä ikinä kyllä tekisi noin (lähinnä sen takia, että saan gluteenista ihan oikeita oireita). Mut kyllä mua harmittaa myös se, että gluteenittomalle ruokailijalle hankitaan se pulla, kun muille on kakkua. Pulla on about ainoa asia, joka on ihan mahdoton tehdä hyväksi gluteenittomana, kun taas kaikki kakut ja leivokset on gluteenittomana ihan yhtä herkullisia kuin vehnällä leivottuna, eron huomaa korkeintaan rakenteessa. Samaten muuten rajoituksettomana gluteenittomana syöjänä harmittaa, jos kaikki rajoitukset lykätään samaan tarjottavaan, ja sit se on jotain, mikä on maidoton, gluteeniton, sokeriton, sitrukseton, munaton ja vegaaninen ja sen kyllä huomaa maussa. Toki se on toisaalta ihan ynmärrettävää, että kaikki erityisruokavaliot pakataan yhteen, ja siitä harmistuminen on inhimillistä, mutta ei mun suu ole tuohesta. Aikuisena toki kestän tämän ja sit vaan syön sitä ei-niin-hyvää tai katselen vierestä, kun muut syö.

Mun mielestä kyllä nykyään vaan on aika helppoa tehdä moneen erityisruokavalioon sopivaa, eikä edes erityisen paljon kalliimpaa, tarjottavaa ihan kaikille, jos ei oo pakko saada just pähkinäistä kylmäsavulohipastasalaattia jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän