Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa
Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.
Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.
Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".
No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.
No onpa outo syy loukkaantua. Minä syön gluteenittomasti, mutta pystyn kyllä leipomaan ja tarjoamaan gluteenillisiakin tuotteita, kun en ole ruokavaliovihan myrkyttämä.
Keliaakikkona mietin, että miksi meni noin päin, eikä niin että gluteeniton toisi sen gluteenittoman jutun?
Tosin itse ilmoittaisin tuovani vain omat eväät, koska minähän en noilla nyyttäreillä voisi muuta syödä kuin sen itse tuomani jutun.
Ja sitäkin vahtia tiukasti. Olenpa kerran jäänyt ilman mitään, koska yhden sekasyöjän piti käydä ottamassa ihan pikkupikku maistiainen siitä tarjottavien ainoasta gluteenittomasta, ja toki samalla ottimella jolla oli jo otettu gluteenillista. Eli minä en sitä enää voinut sitten syödä.
Vierailija kirjoitti:
En leimaa kaikkia, en näe mihinkään leimaamiseen mitään syytä muutenkaan. Kyse on nyt näistä omista juhlistani.
Ap
Joissa haluat näpäyttää "ystäviäsi".
En tajua tätä logiikkaa yhtään. Ehkä parempi niin.
Mulla ei ole sen enempää motivaatiota kuin rahaakaan kutsua ihmisiä juhliin jotta voisin jotenkin näpäyttää heitä. :D
Ap
Kannattaa varmaan tehdä niin, että jos järjestää juhlat, niin kysyy, että onko ruoka-aineisiin liittyviä allergioita tai yliherkkyyksiä.
Se poissulkee kaikki keksityt syyt, edellyttäen, että vastaajat ymmärtävät lukemansa eivätkä valehtele.
Muistan, kun joskus vuosia sitten noita on kysyttykin, eikä mitään erityisruokavalioita lisänä!
- Yks aiempi
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan tehdä niin, että jos järjestää juhlat, niin kysyy, että onko ruoka-aineisiin liittyviä allergioita tai yliherkkyyksiä.
Se poissulkee kaikki keksityt syyt, edellyttäen, että vastaajat ymmärtävät lukemansa eivätkä valehtele.
Muistan, kun joskus vuosia sitten noita on kysyttykin, eikä mitään erityisruokavalioita lisänä!
- Yks aiempi
Luulisin että ihmiset kyllä ilmoittavat myös ne pseudoruokavalionsa jos erikseen kysytään. Vai miten tuo kutsuun pitäisi muotoilla? Ilmoitathan ruokavaliosi VAIN JOS OLET OIKEASTI ALLERGINEN TAI SAIRAS.
Ei oikein toimi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Yks aiempi
Luulisin että ihmiset kyllä ilmoittavat myös ne pseudoruokavalionsa jos erikseen kysytään. Vai miten tuo kutsuun pitäisi muotoilla? Ilmoitathan ruokavaliosi VAIN JOS OLET OIKEASTI ALLERGINEN TAI SAIRAS.
Ei oikein toimi.
Ap
Ei niin, koska ne ihmiset ei ymmärrä lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Yks aiempi
Ei oikein toimi.
Ap
Ei niin, koska ne ihmiset ei ymmärrä lukemaansa.
Eikä tuollaista kehtaisi ikinä mihinkään kutsuun kirjoittaa.
Ap
Minä en koskaan kysy kutsun yhteydessä. Huomioin kyllä ystäväni, koska olisi todella outoa ja toisi ikävän tunnelman, ellen sitä tekisi. Haluan tavata ystäviäni ja toivon heidän viihtyvän. Siksi huomioin sen poikkeuksia tekevän, syömishäiriöstä toipuvan vegaanin vegaaniruoalla, ja teen siitä niin hyvää, että muillekin maistuu. Ostan omien suosikkijuustojeni lisäksi myös miedompia, koska tiedän, ettei yksi ystäväni pidä vahvoista juustoista. Jos tiedän, että vieraani on pähkinä- tai selleriallerginen, huolehdin, että on ruokaisaa syötävää ilman näitä. Kun parhaalla ystävälläni oli outoja oireita ja suun ja nielun hiiva kuukausia koronan jälkeen, soitin hänelle ja tsekkasin, mitkä syötävät ja juotavat sopivat hänelle.
Toisaalta kukaan vieraani ei valita tai vaadi. Isompiin tilaisuuksiin merkitsen allergeenit, enkä kysy keneltäkään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan kysy kutsun yhteydessä. Huomioin kyllä ystäväni, koska olisi todella outoa ja toisi ikävän tunnelman, ellen sitä tekisi. Haluan tavata ystäviäni ja toivon heidän viihtyvän. Siksi huomioin sen poikkeuksia tekevän, syömishäiriöstä toipuvan vegaanin vegaaniruoalla, ja teen siitä niin hyvää, että muillekin maistuu. Ostan omien suosikkijuustojeni lisäksi myös miedompia, koska tiedän, ettei yksi ystäväni pidä vahvoista juustoista. Jos tiedän, että vieraani on pähkinä- tai selleriallerginen, huolehdin, että on ruokaisaa syötävää ilman näitä. Kun parhaalla ystävälläni oli outoja oireita ja suun ja nielun hiiva kuukausia koronan jälkeen, soitin hänelle ja tsekkasin, mitkä syötävät ja juotavat sopivat hänelle.
Toisaalta kukaan vieraani ei valita tai vaadi. Isompiin tilaisuuksiin merkitsen allergeenit, enkä kysy keneltäkään mitään.
Minäkin ostan kotiini erikoisruokavalioihin sopivia vaihtoehtoja illanistujaisiin. Tosin yleensä valtaosa niistä jää syömättä, kun gluteenia voi kuitenkin syödä lauantaisin ja kun on hauskaa. Ja maitoa ja munia ja vehnää ja mitä ikinä.
Nyt on vähän isommat pippalot kyseessä, ja pitopalvelun hinta nousee sen mukaan mitä spesifimpejä vaatimuksia sinne esitetään. Tietysti.
Ap
Mulla on tosi paha kananmuna-allergia, enkä uskalla syödä mitään tarjoiluja ennen kuin olen varmistanut etukäteen, että ne ovat VARMASTI kananmunattomia. Joskus olen myös ratkaissut asian ottamalla omat ruuat mukaan:D
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tosi paha kananmuna-allergia, enkä uskalla syödä mitään tarjoiluja ennen kuin olen varmistanut etukäteen, että ne ovat VARMASTI kananmunattomia. Joskus olen myös ratkaissut asian ottamalla omat ruuat mukaan:D
Hyvä. Täällä osa jo syytteli ruoan tarjoajaa, jos joku syö kysymättä allergisoivaa ruokaa ja joutuu sairaalaan tai kuolee.
Ap
Paras ystäväni on laktoositon. Ollut lapsesta ja tulee pahat oireet laktoosista. Huomioin toki sen.
Nyt hän yrittää laihduttaa gluteenittomalla ruualla. En taatusti varaa hänelle gluteenitonta mitään. Ja olen sanonut suoraan mitä mieltä olen hänen laihdutus tavastaan. Ja ei ole edes laihtunut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Paras ystäväni on laktoositon. Ollut lapsesta ja tulee pahat oireet laktoosista. Huomioin toki sen.
Nyt hän yrittää laihduttaa gluteenittomalla ruualla. En taatusti varaa hänelle gluteenitonta mitään. Ja olen sanonut suoraan mitä mieltä olen hänen laihdutus tavastaan. Ja ei ole edes laihtunut yhtään.
Kuulostat todella hyvältä ystävältä sinäkin 😇
Ymmärrän kyllä ap:tä, mullakin on tuttu, jonka mielestä Fazerin sinisessä ei ole laktoosia perjantaisin. Noudattaa siis laktoositonta ruokavaliota.
"Minäkin ostan kotiini erikoisruokavalioihin sopivia vaihtoehtoja illanistujaisiin. Tosin yleensä valtaosa niistä jää syömättä, kun gluteenia voi kuitenkin syödä lauantaisin ja kun on hauskaa. Ja maitoa ja munia ja vehnää ja mitä ikinä.
Nyt on vähän isommat pippalot kyseessä, ja pitopalvelun hinta nousee sen mukaan mitä spesifimpejä vaatimuksia sinne esitetään. Tietysti.
Ap"
Hassua. Minulla ei juhlista jää syömättä juuri mitään. Jos haluan, että seuraaville päiville jää perunasalaattia tai kuivakakkua, se täytyy huomioida määrässä valmisteluvaiheessa.
Se, jolle vastasit
Eihän vapaaehtoiseen valintaan perustuvia ruokavalioita tarvitsekaan huomioida (vegetarismi/veganismi on myös tällainen, vaukka se ko. ruokavalioita noudattavilta aina unohtuu). Mutta se, että kutsuu vieraita tilaisuuteen, jossa oletusarvoisesti tarjotaan muutakin kuin kraanavettä, eikä ota tarjoiluissa huomioon ruoka-aineallergioita tai niihin liittyviä sairauksia, on pelkästään huonotapaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat todella hyvältä ystävältä sinäkin 😇
Niin olenkin hänelle todella hyvä ystävä. Ja sanon asiat suoraan. Gluteenittomuudella laihduttaminen on typerää eikä toimi ja oikea ystävä sanoo sen suoraan
Kun minä järjestän juhlat eteenkin kotona, en kysele ruoka-allergioista tai ruokavalioista. Mikäli tarjottavaa ei voi syödä, niin se ei ole minun ongelmani. Tosin varmuuden vuoksi teen tarjoilut laktoosittomina, mikäli mahdollista, koska se on helppoa.
Olen itse terveyssyistä vältellyt gluteenia jo vuosia ja siksi kahvipöydästä löytyy yleensä muun tarjottavan lisäksi gluteenittomia keksejä. Lisäksi olen kasvissyöjä. En koskaan luettele kylässä mitä voin syödä ja mitä en voi syödä. Valitsen pöydän tarjottavista itse sitä, minkä katson itselleni sopivaksi. Tästä huolimatta saatan tarjota vieraille sellaista mitä itse en voi syödä. En vain silloin syö sitä myöskään itse. Ei asia sen kummallisempi ole.
Olen täysin samalla kannalla Ap:n kanssa. Yleensä pitopalveluiden tarjotttavista löytyy kyllä jotain syötävää jokaiselle. Ja jos on niin rajoittunut syöjä, ettei löydy, niin silloin joka tapauksessa pitäisi kantaa omat ruuat ja juomat mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.
Söikö hän sitä kakkua? Vai toiko sen muita vieraita varten, ajatellen, että kun hänet huomioidaan, huomioi hänkin muut?
Söi ihan vehnäjauhoon leivottua suklaakakkua. Keliakia on erikseen. Enkä loukkaantunut. Koen vaan tällaiset täysin turhaksi