Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositellaan suomalaisia kirjoja!

Vierailija
14.10.2023 |

Hyvää iltaa! Saisiko täältä suosituksia suomalaisesta kirjallisuudesta? Kotimaisista olen lukenut vain Täällä Pohjantähden alla-trilogian, Tuntematon sotilas odottaakin kaapissa (siihen tartun vasta myöhemmin; luulen että se tuntuisi liian raskaalta tähän hetkeen) Tietenkin netistä löytäisi suosituksia, mutta olisi mukava kuulla mitä täällä ehdotetaan. :) Näin lauantai-iltana kun yksin olen kotona ja nautiskelen kirjasta, joka huolestuttavasti lähenee loppuaan... 

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista kirjoista tykkäät? Olisi helpompi suositella, jos tietäisi haluatko klassikoita, modernia kirjallisuutta, historiaa, romantiikkaa, inhorealismia tai jotain muuta.

Vierailija
2/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Millaisista kirjoista tykkäät? Olisi helpompi suositella, jos tietäisi haluatko klassikoita, modernia kirjallisuutta, historiaa, romantiikkaa, inhorealismia tai jotain muuta.

Hyvä pointti! Tähän asti aika kansainvälisiksi klassikoiksi luokiteltavia lukenut, enimmäkseen ehkä realismiksi ja ajankuvauksiksi luokiteltavia? Mutta luulen että monenlainen uppoaa hyvin, olen kärsivällinen lukija. Ihan modernista mulla ei ole kokemusta?... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko suomalaisia kirjoja saa järkevään hintaan e-kirjoina?

Vierailija
4/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi taidan tosiaan valita suomalaisen kirjan. Mua kiinnostaisi ehkä historiallinen ajankuvaus? 

Vierailija
5/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katja Ketun kirja kidnappauksestaan, mikä olikin valhetta.

Vierailija
6/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät

Finlandia-voittaja. Loistavaa ajankuvaa, juoni hieman trillerimäinen.

Vierailija
7/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on seuraavana listalla uusintana Antti Tuurin Tangopojat. Kertoo 60-luvusta. Tapahtuu tosin enimmäkseen Ruotsissa, mutta on kumminkin suomalainen kirja.

Vierailija
8/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katarina on yksi parhaista

Vierailija
9/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilja Valtosen Vaimoke! Oman kategoriansa suomalainen klassikko. Sen jatko-osakin on ihan ok, mutta sattuneesta syystä sen koko nimeä ei voi kirjoittaa tänne. N-tyttö peilaa.

Vierailija
10/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

からかい上手の高木さん

Sorry, ei ole suomalaista, mutta japanilaista kirjallisuutta, joka vetoaa etenkin vanhempiin (sanotaan vaikka 40-60 -vuotiaisiin) suomalaisiin ihmisiin.

Tuo vanhempi sukupolvi muistaa ajan, jolloin ei ollut laitteita ja etenkin maaseudulla täytyi itse keksiä omat huvinsa. Siinä tuo kirja onnistuu loistavasti. Ennen kaikki oli paremmin. Ja pienet hetket oli niitä parhaita. M28

Mikä tämä juttu on, että tulet jokaiseen mahdolliseen ketjuun selittämään näitä manga- ja Japani-juttuja? Alkaa mennä aika vaivaannuttavaksi erikoisuuden tavoitteluksi. Kai nyt ymmärrät, että äärimmäisen harva täällä osaa edes lukea tuota kirjan nimeä, saati kirjaa, mikäli sitä ei ole saatavilla suomeksi tai englanniksi. Ja toisekseen, ketjun aloittaja kaipasi nyt nimenomaan suomalaista kirjallisuutta. Mikäli sinulla ei ole ketjun aiheeseen sopivia ehdotuksia, ei ole pakko kirjoittaa mitään.

Vierailija
11/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lukutaidoton alapeukuttaa kaikki viestit :D

Vierailija
12/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalle Päätalon IIjoki-sarja! Päätalo on minun ehdoton suosikkini suomalaisista kirjailijoista. Iijoki-sarja löytyy myös äänikirjana (tähän mennessä yhdeksän kirjaa julkaistu). IIjoki-sarja on pikku tarkka kuvaus yhden ihmisen kehityksestä lapsesta aikuiseksi. Sivussa oppii paljon myös Suomen historiasta ja kulttuurista kuten tukinuitosta ja savotoista. Pidän myös todella paljon tavasta miten Päätalo kuvailee ihmisiä ja paikkoja.

Koko sarjaa ei ole tarvetta kerralla lukea läpi. Ihan hyvin voi lukea aina jotain muuta välillä niin mielenkiinto pysyy paremmin yllä. Tämä kun on HYVIN pitkä sarja. :)

Olen 38-vuotias nainen mikäli sillä on merkitystä.

Vierailija
13/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarttua siihen Tuntemattomaan, ei se ole ollenkaan raskasta.

Vierailija
14/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iijoki-sarjalle ääni täältäkin! Pitäisikin aloittaa se uudestaan. Myös Päätalon Koillismaa-sarja on ihan hyvä.

Vierailija
15/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni romaanista tykkäsin, Järnefeltin kirjoittama.

Vierailija
16/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu

Vierailija
17/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksis Kiven Seitsemän veljestä.

Nadja Sumasen Rambo.

Pauliina Rauhalan Taivaslaulu.

Vierailija
18/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kirj.... *kroooh pyyh*... a-anteeksi nukahdin jo pelkästä ajatuksesta :D

Vierailija
19/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kalle Päätalon IIjoki-sarja! Päätalo on minun ehdoton suosikkini suomalaisista kirjailijoista. Iijoki-sarja löytyy myös äänikirjana (tähän mennessä yhdeksän kirjaa julkaistu). IIjoki-sarja on pikku tarkka kuvaus yhden ihmisen kehityksestä lapsesta aikuiseksi. Sivussa oppii paljon myös Suomen historiasta ja kulttuurista kuten tukinuitosta ja savotoista. Pidän myös todella paljon tavasta miten Päätalo kuvailee ihmisiä ja paikkoja.

Koko sarjaa ei ole tarvetta kerralla lukea läpi. Ihan hyvin voi lukea aina jotain muuta välillä niin mielenkiinto pysyy paremmin yllä. Tämä kun on HYVIN pitkä sarja. :)

Olen 38-vuotias nainen mikäli sillä on merkitystä.

Peukku tälle.

Juuri luin 9 osaa uudestaan.

Sarja alkaa kirjasta Huonemiehen poika.

Varsinkin  ensimmäistä osaa on rautaa.

Viimeksi lukemani kotimainen kirja on Simpauttaja, sitä edellinen Kari Enqvistin esikoisromaani Wilson.

Vierailija
20/50 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Linnasta pidit, niin voisin suositella Toivo Pekkasta, esim. Tehtaan varjossa ja  Jumalan myllyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi