Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten liikkumattomuusepidemia - Mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
14.01.2026 |

Suomalaisten liikkuminen on vähentynyt ja paikallaanolo lisääntynyt, mikä aiheuttaa yli 3 miljardin euron vuosittaiset kustannukset. Toki autolla ja skuutilla liikutaan paljonkin paikasta toiseen, mutta se ei kohota kuntoa. Sen sijaan liikkuminen omin fyysisin avuin on laskenut räjähdysmäisesti, ja nykyään olla löllötetään ja ahmitaan sipsejä, suklaata ja muuta roskaruokaa. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä: lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt, ja päivittäiset askeleet vähenevät kouluiän aikana, kiitos aikuisten tyrkyttämän kehopositiivisuusaatteen. Liikkumattomuus on merkittävä kansanterveydellinen haaste, joka lisää tyypin 2 diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä. 

Keskeiset havainnot suomalaisten liikkumisesta:

Vähenevä trendi: Päivittäiset askeleet ovat vähentyneet keskimäärin 400 askeleella neljän vuoden takaiseen verrattuna.

Paikallaanolo: Suuri osa valveillaoloajasta kuluu istuen tai maaten ja sipsejä ja suklaata ahmien tai Hesessä tai Mäkkärissä istuen.

Tekosyyt:  Nykyään yhä useampi vetoaa kehopositiivisuusaatteeseen, jonka mukaan lihavuus on itse ihanuus ja ylevyys.

Suositukset eivät täyty: Vain noin puolet suomalaisista liikkuu terveyssuositusten mukaisesti.

Ikäryhmittäiset erot: Liikkuminen vähenee tasaisesti läpi kouluiän ja edelleen eläkeiässä. Lukiolaisten askeleet ovat vähemmän kuin 65-vuotiailla. 

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole linkkiä apn aloituksessa.

Kuulostaa siltä yhdeltä tietyltä palstahullulta. 

Itse en ainakaan tunne ketään, joka ei liikkuisi. 

Vierailija
102/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumattomuutta puolta suurempi yhteiskunnallinen ongelma on lihavuus epidemia, joka tosin osittain linkittyy liikkumattomuuteen.

Lihavuus tutkimuksen "Grand old man" tutkijalääkäri Pertti Mustajoki (Seura lehti 14.1. 2024) latasi synkkiä lukuja: 6 MILJARDIA euroa! on lihavuuden aiheuttamien sairauksien hinta suomalaiselle yhteiskunnalle eli veronmaksajille vuosittain. Siihen on laskettu terveydenhuollolle ja työelämälle koituvat kustannukset esim. Ennenaikaiselle eläkkeelle joutumiset ja lihavuudesta aiheutuneet vammautumiset ja työkyvyttömyys ja lukuisat lihavuudesta aiheutuneet vakavat krooniset sairaudet ja erikoissairaanhoidon ja lääkkeet ja sairaslomissa menetetyt työtunnit jne.

Kun verrataan tätä esim. Työttömyyden hoitoon: esim. Työttömyysturvaa maksetaan vuodessa yhteensä 4000 milj. Euroa, josta ansiopäivärahakulut on 2088milj. Ja perusturva 1912milj. Eli työttömyys 4000 milj. € vs lihavuus 6 MILJARDIA euroa! eli voisi vähän miettiä kun seuraavan kerran haukutaan työttömiä laiskoiksi pummeiksi jotka heikentää Suomen BKT:tä. Työttömyys on asia johon työtön ei juuri pysty itse vaikuttamaan, jos vain ei ole niitä töitä. mutta omaan lihavuuteen kykenee jokainen vaikuttamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen aktiiviliikkuja ja vielä lapsen ollessa vauva, kävin vanhempainvapaalla salilla, pitkillä kävelylenkeillä jne. Nyt lapsen ollessa taapero oma liikkumiseni on jäänyt täysin. Lapsi vaatii enemmän huomiota ja hän on valveilla enemmän kuin vauvana. Mies ei jaksa olla lapsen kanssa sen aikaa, että kävisin salilla töiden jälkeen, tukiverkostoa ei ole. Voisin tietty tehdä niin, että vain lähtisin salille, mutta tiedän että mies väsyneenä huutaisi koko sen ajan lapselle ihan kaikesta. Joten oma liikkumiseni on jäänyt ihan vain sen takia, että en yksinkertaisesti pääse. Ulkona tulee tietty oltua lapsen kanssa, mutta ei se ole sama asia kuin aktiivinen liikunta. Kotona minkään jumpan tekeminen on ihan mahdotonta, kun aktiivinen ja liikkuvainen lapsi vaatii vielä paljon huomiota. Kaipaan sitä, että sain pitää kehostani parempaa huolta. 

Lapsi oppi nyt syksyllä jo hieman pyöräilemään ilman apupyöriä, mutta tasapaino ja jarrutus ei

Onko lapsi sen ikäinen, että rattaat ei enää käy. Olisi ehdottanut, että lapsi rattaisiin, ja kävelylle. Itse tein tuota kun olivat vaunuikäsiä. Olin pari tuntia rivakalla kävelyllä, ja lasten äiti sai sinä aikana puuhailla omiaan. 

Vierailija
104/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei pienten lasten vanhemmat! Tarinanne kuulostaa niiin tutulta. Voin lohduttaa ja sanoa, että pikkulapsivuodet vilistävät ohi kuin lentäen, ja vuosi vuodelta lasten itsenäistyessä saatte takaisin omaa aikaa ja pääsette yhä enemmän panostamaan omaan kuntoon ja liikkumiseen.

Älkää kuunnelko täällä noita, jotka kehottavat olemaan tuntikaupalla pois pienten lasten luota. Kyseessä on lastenne lapsuus kuitenkin, eikä sitä aikaa saa takaisin. Aikaa omaan kuntoiluun tulee luonnostaan ihan kohta, ja huomaatte itse sitten kun se tuntuu hyvältä ja luonnolliselta. 

Lisäkommenttina, että en ryhtyisi siihen, että lapsi kököttää oman juoksulenkkini vuoksi kylmissään jossain kärryssä. Näinä vuosina luodaan pohjaa lapsen loppuelämän liikkumiselle - panostin itse siihen oman kuntoni kustannuksella, ja se kantaa nyt hedelmää. Oma kunto kohoaa kyllä nopeasti näiden vuosien jälkeen! Tsemppiä ja jaksamista!

Vanhemmat nimenomaan ohjaavat lasta liikunnalliseen elämäntapaan omalla esimerkillään. Siis sekä lapsi mukana liikkuen että lapsen kanssa liikkuen. Eikä lapsi kärsi, jos äiti on pois oman harrastuksen takia kerran pari viikossa. Näin olen itse aina toiminut ja nykyinen teini on pienestä pitäen ollut liikkuvainen. Ei äidin tarvitse uhrata omaa hyvinvointiaan vain siksi, että lapset ovat pieniä.

Vierailija
105/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap esittelee aloituksessa vaan omia ennakkoluulojaan. 

Mitään tutkimustietoa hänellä ei ole, että suomalaisten liikkuminen olisi vähentynyt. 

Vierailija
106/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset eivät taaskaan toimi.

Minulla on todettu adhd ja todennäköisesti lapsi on perinyt saman taipumuksen. Eli veikkaan, että kyse on hermostollisesta ominaisuudesta. Lapsi on aina tällainen, toki voimakkuus vaihtelee sen mukaan kuinka väsynyt lapsi on kaiken kaikkiaan  päiväkotipäivän jälkeen. Mutta olet varmasti oikeassa siinä, että lapsen rauhattomuuteen ja olemiseen voi varmasti vaikuttaa voimistavadti se, että miehen hermot ei kestä lapsen ylivireyttä ja rauhattomuutta yhtään.

Vierailija
107/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että ihmiset olettavat, että keho kertoo, milloin pitää liikkua. Keho on todella saamaton.  Mieluiten vain söisi ja nukkuisi.  Joudun joka päivä luomaan sille jotain aktiviteettia, ja pakottamaan liikkeelle tahdon voimalla., siirtämällä sivuun  kehon luomat  selitykset  koronasta, huonosta säästä, väsymyksestä ym. Paras tapa ottaa asia hallintaan on aloittaa aamulla pienestä, ja päivän mittaa lisätä rasitetta. Saa aivot toimimaan niin keho seuraa ohjeita.

Vierailija
108/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava. Lihavilla suositellaan liikuntaa. Urheiluvaatteita ei lihaville kuitenkaan löydy. Edes rahalla. 

Viis urheiluvaatteista. Mikä tahansa vaate käy, kunhan se on jotenkin sopiva siihen tarkoitukseen mitä tekee

Vierailija
109/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään aamulla ennen viittä. Lähden töihin, olen siellä koko ajan jaloillani ja teen fyysistä työtä, nelisen tuntia työtä ja sitten tulen kotiin päiväksi. 

Päivällä on kotitöitä, pihatöitä, asioilla käyntiä, koiran ulkoilutusta.

Iltapäivällä takas töihin noin kolmeksi tunniksi.

Kotona olen noin seitsemän puol kahdeksan aikaan. Koira vielä iltalenkille. Suihkuun, iltapalalle ja nukkumaan.

Askeleita tulee 17000-20000 jopa enemmän päivässä. Täällä missä asun ei ole woltia tai foodoraa eikä paikan ainoa pizzeria toimita kotiin. Kaikki ruoka tulee tehtyä itse. Sipsejä ostetaan juhlaherkkuina. Lapsilla on lauantaisin karkkipäivä.

Silti painan 97kg vaikken makaa sohvalla mässäilemässä. En liiku vapaaehtoisesti, siitä on pitänyt huolen koululiikunta, mikään laji ei juurikaan innosta. Liikunnasta tulee huono olo, vitutus ja päänsärky. Hyötyliikunta on enempi mun juttu, se on ok.

Vierailija
110/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on varmaan yksi syy miksi halutaan ihmiset takaisin toimistoille. Tulee väkisinkin hyötyliikuntaa työmatkojen myötä.

Vierailija
111/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset eivät toimi, joten vastaus sille joka ihmetteli miksi en leiki hippaleikkejä tai painileikkejä ja ota spurtteja lapsen kanssa ulkona.

Hippaleikit ja riehumisleikit ei tässä vaiheessa onnistu. Lapsi menee niistä liian ylikierroksille, alkaa riehumaan ja hölmöilemään ja koko homma menee plörinäksi. Menee siis aivan hölmöilyksi koko touhu eikä lapsi enää hallitse omia impulssejaan. Se on jatkuvas tasapainoilua ja lapsen vireystilan säätelyä sen suhteen, mitä tehdään ja millä intensiteetillä. Eihän tätä varmasti ymmärräkään sellaiset vanhemmat, joilla on ns. normaali lapsi.

Vierailija
112/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todettu adhd ja todennäköisesti lapsi on perinyt saman taipumuksen. Eli veikkaan, että kyse on hermostollisesta ominaisuudesta. Lapsi on aina tällainen, toki voimakkuus vaihtelee sen mukaan kuinka väsynyt lapsi on kaiken kaikkiaan  päiväkotipäivän jälkeen. Mutta olet varmasti oikeassa siinä, että lapsen rauhattomuuteen ja olemiseen voi varmasti vaikuttaa voimistavadti se, että miehen hermot ei kestä lapsen ylivireyttä ja rauhattomuutta yhtään.

No, mitä jos liikkuisit sitten edes viikonloppuisin? Ja pistäisit miehen vaihtoon, kun ei osaa olla vanhempi. Oikeasti vakavan keskustelun paikka, jos lapsi on iltaisin 100% sinun vastuulla vain koska mies on luuseri.

Vierailija
113/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap esittelee aloituksessa vaan omia ennakkoluulojaan. 

Mitään tutkimustietoa hänellä ei ole, että suomalaisten liikkuminen olisi vähentynyt. 

No kyllä se tiettävästi pitää paikkansa. Syitä lienee monia, ja vaihtelee ikäluokittain. Ihan viime kädessä tietenkin yksilökohtaisesti.

Mutta väestötasolla : rohkenen olla samaa mieltä kuin AP.  Toi aloitus nyt on mitä on. Se on se sama aloittaja, joka hakee aina riitaa aloituksillaan. Ensin aloitus - seurataan reaktioita- vastataan itselle, eli ruokitaan epäsopua.

ÄLKÄÄ LÄHTEKÖ MUKAAN NOIHIN RIITELYALOITUKSIIN

Vierailija
114/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset eivät toimi, joten vastaus sille joka ihmetteli miksi en leiki hippaleikkejä tai painileikkejä ja ota spurtteja lapsen kanssa ulkona.

Hippaleikit ja riehumisleikit ei tässä vaiheessa onnistu. Lapsi menee niistä liian ylikierroksille, alkaa riehumaan ja hölmöilemään ja koko homma menee plörinäksi. Menee siis aivan hölmöilyksi koko touhu eikä lapsi enää hallitse omia impulssejaan. Se on jatkuvas tasapainoilua ja lapsen vireystilan säätelyä sen suhteen, mitä tehdään ja millä intensiteetillä. Eihän tätä varmasti ymmärräkään sellaiset vanhemmat, joilla on ns. normaali lapsi.

Lapsen kanssa voi liikkua monin tavoin. Kannattaa miettiä, että mitkä sopisi sinun lapsen kanssa toteutettaviksi. 

Vierailija
115/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset eivät taaskaan toimi (huokaus). Viesti sille joka sanoi että lapsi rattaisiin ja juoksulenkille.

Nyt kyselisin hieman lukutaidon perään, lapsi on taapero eikä todellakaan suostu istumaan enää missään rattaissa sen aikaa, että kävisin juoksulenkillä lapsen istuessa rattaissa. Jo vauvana huusi koko matkan samalla jos yritin silloin, kun lapsi oli hereillä. Tottakai kävin vaunulenkeillä silloin kun lapsi oli pieni, mutta ei tuo enää viihdy missään rattaissa kun haluaa MINÄ ITE :D.

Kyllä se lukutaitokin kehittyy kun vaan jaksat ahkerasti lueskella. Lapsi juoksurattaisiin naama menosuuntaan, ja vauhtia töppösiin. Ei kai nyt kukaan halua vaunuissa maata juoksuvauhdissa. Huh, pelkäsi varmaan.

Sinäkö haluat sillä samalla lenkkipolulla kuunnella, kun lapsi huutaa naama punaisena koko juoksulenkin ajan sitä, että istutan lasta väkisin paikallaan kun minä haluan olla juoksulenkillä? Vai mikä mahtaa olla ratkaisusi tähän? 

Vierailija
116/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset eivät taaskaan toimi (huokaus). Viesti sille joka sanoi että lapsi rattaisiin ja juoksulenkille.

Nyt kyselisin hieman lukutaidon perään, lapsi on taapero eikä todellakaan suostu istumaan enää missään rattaissa sen aikaa, että kävisin juoksulenkillä lapsen istuessa rattaissa. Jo vauvana huusi koko matkan samalla jos yritin silloin, kun lapsi oli hereillä. Tottakai kävin vaunulenkeillä silloin kun lapsi oli pieni, mutta ei tuo enää viihdy missään rattaissa kun haluaa MINÄ ITE :D.

Kyllä se lukutaitokin kehittyy kun vaan jaksat ahkerasti lueskella. Lapsi juoksurattaisiin naama menosuuntaan, ja vauhtia töppösiin. Ei kai nyt kukaan halua vaunuissa maata juoksuvauhdissa. Huh, pelkäsi varmaan.

Sinäkö haluat sillä samalla lenkkipolulla kuunnella, kun lapsi huutaa naama punaisena

Rattaiden kanssa juoksee yleensä hiljempaa, joten luultavasti juoksisin vain ohi. 

Vierailija
117/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitä jos liikkuisit sitten edes viikonloppuisin? Ja pistäisit miehen vaihtoon, kun ei osaa olla vanhempi. Oikeasti vakavan keskustelun paikka, jos lapsi on iltaisin 100% sinun vastuulla vain koska mies on luuseri.

Sama ongelma on viikonloppuisin, mies huutaa lapselle kun hänen hermonsa ei kestä lapsen ylivireyttä ja sitä, että lapsi tarvitsee enemmän apua tunne- ja vireystason säätelyssä kuin muut lapset. Olen keskustellut monta kertaa jo vakavasti, oma terapeuttini on vakaasti sitä mieltä, että apua kannattaisi hakea perheneuvolasta, mutta ammattilaisten kanssa mies kieltää kaikki ongelmat. Eli on vain minun kertomani hänen sanaansa vastaan.

Vierailija
118/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pitäisikö sille lapselle sitten tarjota sellaista aktiviteettia, jossa voisi purkaa sitä ylivireyttään sellaisessa paikassa, jossa se on sallittua? Näin isänä itsekin ihmettelen, että eikö se sinun miehesi tosiaan pysty edes viemään sitä lasta vaikka leikkipuistoon, leikkimään lumisotaa, potkimaan palloa tai tekemään ihan mitä tahansa, missä se lapsi saisi luvallisesti puuhata jotain? Onko miehelläsikin jokin diagnoosi? Jos hän on esim. autismin kirjolla, pystyn ymmärtämään tämän, mutta muuten on kyllä vähän vaikeaa...

Vierailija
119/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä käytännönseurauksia sillä on, että lapsi menee ylivireystilaan eikä hallitse impulssejaan? Mitä ne riehumiset ja hölmöilyt on? Mulla on adhd ja vähän epäilen, että lapsellanikin saattaisi olla, mutta en ole oikein ikinä huolissani hänen vireystilastaan. Tosi usein meillä menee riehumiseksi ja iltaisinkin voidaan remuta ihan nukkumaanmenoon asti. En ole huomannut, että tällä olisi vaikutusta nukkumiseen suuntaan eikä toiseen, joten annan remuta.

Se spurttailija

Vierailija
120/177 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö haluat sillä samalla lenkkipolulla kuunnella, kun lapsi huutaa naama punaisena

Minulla on vastamelukuulokkeet korvilla ja olen parissakymmenessä sekuntissa ohi teistä, eli ei kuule haittaa yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi