Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten liikkumattomuusepidemia - Mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
14.01.2026 |

Suomalaisten liikkuminen on vähentynyt ja paikallaanolo lisääntynyt, mikä aiheuttaa yli 3 miljardin euron vuosittaiset kustannukset. Toki autolla ja skuutilla liikutaan paljonkin paikasta toiseen, mutta se ei kohota kuntoa. Sen sijaan liikkuminen omin fyysisin avuin on laskenut räjähdysmäisesti, ja nykyään olla löllötetään ja ahmitaan sipsejä, suklaata ja muuta roskaruokaa. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä: lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt, ja päivittäiset askeleet vähenevät kouluiän aikana, kiitos aikuisten tyrkyttämän kehopositiivisuusaatteen. Liikkumattomuus on merkittävä kansanterveydellinen haaste, joka lisää tyypin 2 diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä. 

Keskeiset havainnot suomalaisten liikkumisesta:

Vähenevä trendi: Päivittäiset askeleet ovat vähentyneet keskimäärin 400 askeleella neljän vuoden takaiseen verrattuna.

Paikallaanolo: Suuri osa valveillaoloajasta kuluu istuen tai maaten ja sipsejä ja suklaata ahmien tai Hesessä tai Mäkkärissä istuen.

Tekosyyt:  Nykyään yhä useampi vetoaa kehopositiivisuusaatteeseen, jonka mukaan lihavuus on itse ihanuus ja ylevyys.

Suositukset eivät täyty: Vain noin puolet suomalaisista liikkuu terveyssuositusten mukaisesti.

Ikäryhmittäiset erot: Liikkuminen vähenee tasaisesti läpi kouluiän ja edelleen eläkeiässä. Lukiolaisten askeleet ovat vähemmän kuin 65-vuotiailla. 

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, lainaukset eivät toimi, jos yrittää lainata, kommentti menee tarkistukseen. Mutta tämä siis vastauksena tuohon, että senkun laittaa vain joogavideon pyörimään ja joogaa kotona lapsen kanssa.

Mutta siis, en minä ainakaan pysty jumppaamaan tai joogaamaan tai tekemään oikeastaan yhtään mitään omaa juttua, jos lapsi on samaan aikaan kotona. Ja missäs muuallakaan se lapsi on kuin kotona kanssamme työpäivän jälkeen? Jos yritän jumpata youtubekanavan kanssa kun lapsi on kotona, lapsi tulisi häiritsemään ja lopulta riehuisi niin, että pitäisi lopettaa. Toimii varmasti sellaisten lasten kanssa, jotka istuvat nätisti paikallaan eivätkä kaipaa ollenkaan vanhemman huomiota ja läsnäoloa, mutta yritäppä joogata ylivilkkaan lapsen kanssa, joka on aina päiväkotipäivien jälkeen ylivireä ja riehuu, ellei aikuinen ole ohjaamassa ja rauhoittelemassa toimintaa? Lapsi joka tarvitsee aikuista omaan tunnesäätelyynsä ja vireystason säätelyynsä o

Missä lapsen toinen vanhempi on? 

Vierailija
82/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuohon mitään ratkaisua ole, jos ihmiset eivät jaksa lähteä liikkeelle.

Olisiko Ozempic sopiva?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset eivät taaskaan toimi (huokaus). Viesti sille joka sanoi että lapsi rattaisiin ja juoksulenkille.

Nyt kyselisin hieman lukutaidon perään, lapsi on taapero eikä todellakaan suostu istumaan enää missään rattaissa sen aikaa, että kävisin juoksulenkillä lapsen istuessa rattaissa. Jo vauvana huusi koko matkan samalla jos yritin silloin, kun lapsi oli hereillä. Tottakai kävin vaunulenkeillä silloin kun lapsi oli pieni, mutta ei tuo enää viihdy missään rattaissa kun haluaa MINÄ ITE :D.

No, kaikki taaperot ei ole tuollaisia. Oma lapsi istui juoksulenkin ajan ihan tyytyväisenä rattaissa 4-vuotiaaksi. Oppi jo alle 3-vuotiaana pyöräilemään ilman apupyöriä, mutta tarvittiin tuo reilu vuosi, että jaksoi ajaa itse pidempiä matkoja. Ihan vinkkinä, että ei kannata tuhahdella muiden ystävällisille vastauksille ja ehdotuksille, sillä me emme voi tietää millainen lapsi sinulla on ja niitä lapsia kun on erilaisia.

Vierailija
84/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi tehdä mitään. Jokainen huolehtii liikkumisensa ihan itse, omista lähtökohdistaan. Miksi siihen ylipäätään pitäisi muitten tehdä jotain, vai tarkoititko valtiota.

Miksi valtion pitää kantaa liikkumattomuuden seuraukset? 

Vierailija
85/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkumisen, liikunnan suoritustasoa alennetaan jatkuvasti. Ennen 10000 askelta/pvä oli suositus, nyt pärjää jo 7000 askeleella tai lihaskuntoharjoittelu ennen väh 3 kertaa/vko, nyt yksikin kerta riittää, kohta riittää kun kun jaksaa kerran nostaa pikkurilliä sohvalla maatessaan.

Sanoit tuon varmaan puoliksi vitsillä, mutta oikeasti nykyään jo se että pääsee nousemaan ylös lattialta itsenäisesti ja ilman käsiä on raja jota iso osa aikuisista ei kykene ylittämään. Aivan käsittämätöntä. 

Miksi pitäisi päästä yläs ilman käsiä? Tuskinpa pääsin lapsenakaan, enkä pääse aikuisenakaan. Kädet ovat oleellinen osa ihmistä, miksei niitä saisi käyttää...

Mot. Koska se mittaa sitä että jaloissa ja keskivartalossa on normaali määrä voimaa ja liikkuvuutta. Se on testi, ihan samalla lailla kuin se että pitää osata laskea 20% 50stä Ei tarkoita että just nuo numerot ovat se pointti. 

Jos ihmisellä ei ole edes sen verran voimaa jaloissa ja keskivartalossa että hän pääsee lattialta ylös, on hänen toimintakykynsä vaarallisen alentunut ja se näkyy viimeistään keski-iässä tai vanhuudessa yleisesti alentuneena toimintakykynä. 

Samalla lailla se, ettei saa tehtyä edes yhtä vatsalihasliikettä/istumaan nousua on hälyttävää - ei siksi että ihmisten pitäisi yhtäkkiä kyetä esittämään pyydettäessä vatsalihasliike, vaan koska kykenemättömyys kertoo siitä että kroppa ei ole toimintakuntoinen. 

Vierailija
86/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, lainaukset eivät toimi, jos yrittää lainata, kommentti menee tarkistukseen. Mutta tämä siis vastauksena tuohon, että senkun laittaa vain joogavideon pyörimään ja joogaa kotona lapsen kanssa.

Mutta siis, en minä ainakaan pysty jumppaamaan tai joogaamaan tai tekemään oikeastaan yhtään mitään omaa juttua, jos lapsi on samaan aikaan kotona. Ja missäs muuallakaan se lapsi on kuin kotona kanssamme työpäivän jälkeen? Jos yritän jumpata youtubekanavan kanssa kun lapsi on kotona, lapsi tulisi häiritsemään ja lopulta riehuisi niin, että pitäisi lopettaa. Toimii varmasti sellaisten lasten kanssa, jotka istuvat nätisti paikallaan eivätkä kaipaa ollenkaan vanhemman huomiota ja läsnäoloa, mutta yritäppä joogata ylivilkkaan lapsen kanssa, joka on aina päiväkotipäivien jälkeen ylivireä ja riehuu, ellei aikuinen ole ohjaamassa ja rauhoittelemassa toimintaa? Lapsi joka tarvitsee aikuista omaan tunnesäätelyynsä ja vireystason säätelyynsä o

Kosin ilmapiirissä on jotakin vialla, jos lapsi ei pysty rauhoittumaan. Stressaako mies lasta? Hiiritutkimuksissa koiraiden läsnäolon on havaittu aiheuttavan kroonista stressiä emoille ja poikasille. Onko lapsi tuollainen aina vai vain silloin, kun koko perhe on koossa?

Vierailija
87/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään lainaukset eivät toimi, tämä sille toiselle äidille:

Joo, tällä yritän lohduttaa itseäni. On vain väliaikaista, väliaikainen vaihe. On juuri sellainen hankala vaihe, että lapsi tarvii paljon aikuisen ohjausta, on energinen, todella utelias ja voimakastahtoinen. Menee helposti ylivireiseksi ja alkaa hölmöilemään, joten vaatii aika intensiivistä läsnäoloa. Liian pieni tekemään asioita vielä yksin ja hermot eivät kestä opetella tiettyjä asioita, mutta liian iso siihen, että voisin vain pitää lasta pulkassa tai rattaissa ja liikkua itse (koska raivoaa ja haluaa itse).

Vierailija
88/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ol perseestä, mutta vastaan omalta osaltani aiheeseen liittyen.

Itse teen töitä 7-15:39. Lähden aamulla klo 6.30 viemään lapsen hoitoon, kotiin palaamme 16:30. Ruuanteko, pyykkäys, saunapäivä, seurustelua ja leikkiä lapsen kanssa pitkän päivän päätteeks  ja kappas, kello onkin 20, äkkiä lapsi unille että se jaksaa aamulla herätä. Missä välissä lähden harrastamaan?

Toki lomalla ja vapaapäivinä vietämme sitten aikaa helposti 4-6h ulkona puuhaillen. 

Viikonloppuisin teen viikon kauppaostokset kerralla. 

Annas kun setä vastaa. Et  lähde harrastamaan missään vaiheessa, kun sun elämäntilanne on sellainen. Eikö ole yksinkertaista. Missään ei ole sanottu, että kaikkien täytyy kaikkea. Näin helppoja nää asiat on, kun ei ota näitä vauvakirjoituksia niin vakavasti.

Vierailija
89/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi tehdä mitään. Jokainen huolehtii liikkumisensa ihan itse, omista lähtökohdistaan. Miksi siihen ylipäätään pitäisi muitten tehdä jotain, vai tarkoititko valtiota.

Miksi valtion pitää kantaa liikkumattomuuden seuraukset? 

Ei tarvitse. Pharman voisi poistaa valtion palkkalistoilta kokonaan. Pikkuinen, puolueeton ravitsemustutkimuslaitos riittäisi, ja sitä rahoittaisi valtio eikä ruokateollisuus

Vierailija
90/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen aktiiviliikkuja ja vielä lapsen ollessa vauva, kävin vanhempainvapaalla salilla, pitkillä kävelylenkeillä jne. Nyt lapsen ollessa taapero oma liikkumiseni on jäänyt täysin. Lapsi vaatii enemmän huomiota ja hän on valveilla enemmän kuin vauvana. Mies ei jaksa olla lapsen kanssa sen aikaa, että kävisin salilla töiden jälkeen, tukiverkostoa ei ole. Voisin tietty tehdä niin, että vain lähtisin salille, mutta tiedän että mies väsyneenä huutaisi koko sen ajan lapselle ihan kaikesta. Joten oma liikkumiseni on jäänyt ihan vain sen takia, että en yksinkertaisesti pääse. Ulkona tulee tietty oltua lapsen kanssa, mutta ei se ole sama asia kuin aktiivinen liikunta. Kotona minkään jumpan tekeminen on ihan mahdotonta, kun aktiivinen ja liikkuvainen lapsi vaatii vielä paljon huomiota. Kaipaan sitä, että sain pitää kehostani parempaa huolta. 

Lapsi oppi nyt syksyllä jo hieman pyöräilemään ilman apupyöriä, mutta tasapaino ja jarrutus ei

Meilläkin on energinen ja liikkuvainen lapsi enkä tajua, miten sun liikkuminen on jäänyt sen takia täysin. Ellei liikunnaksi sitten miellä vaan jotain voimaharjoittelua ja juoksulenkkejä. Mun lapsi tykkää kaikista hippaleikeistä, joten saan juosta vaikka tunnin ulkona sellaisia reippaita spurtteja. Kotonakin meillä on yhteisiä painileikkejä ja kaikenlaisia nostamisleikkejä, jossa saan heilutella meidän 25 kilon lihakahvakuulaa mielinmäärin. Nyt talvella mä saan kiskoa pulkkaa. Me vielä asutaan mäen huipulla, joten se pulkan vetäminen todella tuntuu. Enemmän mä nyt liikun, kun ennen lasta, jolloin mun harrastukset oli kävelyt ja tietokoneella istuminen.

Ehkä sun kannattaisi googlailla tapoja liikkua sen lapsen kanssa? Niitä on oikeasti ihan hirveästi ja parhaassa tapauksessa se on hauskaa sekä sulle että lapselle.

Vierailija
91/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset eivät taaskaan toimi (huokaus). Viesti sille joka sanoi että lapsi rattaisiin ja juoksulenkille.

Nyt kyselisin hieman lukutaidon perään, lapsi on taapero eikä todellakaan suostu istumaan enää missään rattaissa sen aikaa, että kävisin juoksulenkillä lapsen istuessa rattaissa. Jo vauvana huusi koko matkan samalla jos yritin silloin, kun lapsi oli hereillä. Tottakai kävin vaunulenkeillä silloin kun lapsi oli pieni, mutta ei tuo enää viihdy missään rattaissa kun haluaa MINÄ ITE :D.

Kyllä se lukutaitokin kehittyy kun vaan jaksat ahkerasti lueskella. Lapsi juoksurattaisiin naama menosuuntaan, ja vauhtia töppösiin. Ei kai nyt kukaan halua vaunuissa maata juoksuvauhdissa. Huh, pelkäsi varmaan.

Vierailija
92/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei saa käydä kuntosalilla. Se on pois työnhausta. Tiedä vaikka työllistyisi suoraan kuntosalille. Se on pois oikeisiin töihin menemisestä. 

Vierailija
93/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun lapsi ainakaan pysynyt paikallaan. Oli aika härdelliä välillä, mutta silti sain niitä kotitreenejä tehtyä. Pitää vaan laskea sitä omaa vaatimustasoa, sillä se edes jotenkin tehty kotitreeni on aina parempi kuin vauvapalstalla tekosyiden keksiminen.

Vierailija
94/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset eivät tosiaan toimi. Lapsen toinen vanhempi on kotona ja raivoaa ja huutaa lapselle, koska hänen hermonsa ei kestä lapsen vireystilan säätelyä, lapsen härväämistä ja ohjaamista. Eli minä olen ja teen lapsen kanssa, koska en halua lapsen saavan osakseen jatkuvaa huutamista ja sättimistä. Olen varmaan sen sata kertaa käynyt saman keskustelun miehen kanssa siitä, että huutaminen ei auta, sättiminen ei auta, lapsen jatkuva moittiminen ei auta, mutta kun toisen pää ei kestä niin se ei kestä. 

Vierailija
95/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellanen tekoälyteksti tällä kertaa. Tottahan tuo on, mutta alkaa vtuttaa, ettei ihmiset jaksa kirjoittaa enää mitään itse. Ei jakseta liikkua eikä edes kirjoittaa tai ajatella itse. 

Kattelin samaa, puhuu liikkumisesta, mutta ei jaksa edes muotoilla kirjoitusta itse.

Vierailija
96/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden läskittely -keskusteluiden vastapainoksi pitäisi avata aina 5 ketjua siitä, kuinka miehet ovat niin luusereita, etteivät pysty istumaan rauhassa paikoillaan ja myrkyttää ja solvata heitä samalla mitalla vammaisesta sinkoilustaan ja elukkamaisesta elämäntavastaan juosta stressaantuneena ympyrää kuin joku mielipuoli.

Vierailija
97/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ol perseestä, mutta vastaan omalta osaltani aiheeseen liittyen.

Itse teen töitä 7-15:39. Lähden aamulla klo 6.30 viemään lapsen hoitoon, kotiin palaamme 16:30. Ruuanteko, pyykkäys, saunapäivä, seurustelua ja leikkiä lapsen kanssa pitkän päivän päätteeks  ja kappas, kello onkin 20, äkkiä lapsi unille että se jaksaa aamulla herätä. Missä välissä lähden harrastamaan?

Toki lomalla ja vapaapäivinä vietämme sitten aikaa helposti 4-6h ulkona puuhaillen. 

Viikonloppuisin teen viikon kauppaostokset kerralla. 

Ilmeisesti oletus on, että jokainen vanhempi harrastaa vain juoksua tai nostelee painoja kotona ihan sama tykkääkö vai ei. Itse haluaisin käydä joogatunneilla mutta pienten lasten kanssa monen tunnin poissaolo illalla on vaan aikamoinen puristus. Varsinkin , kun se pitäisi tehdä monta kertaa viikossa ja mahdollistaa puolisol

No toihan on tuohon elämäntilanteeseen ihan ok. Kun lapset kasvaa, niin tilanne muuttuu. Siihen asti tee se, minkä kohtuudella voit, ja itselle sopii.

Vierailija
98/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava. Lihavilla suositellaan liikuntaa. Urheiluvaatteita ei lihaville kuitenkaan löydy. Edes rahalla. 

Voihan jeesus sentään. Ei liikkuminen ole vaatteista kiinni. Kotona voi jumpata vaikka alasti ja kävelylenkin voi heittää mitkä tahanssa sään mukaiset vaatteet yllä. Mukavat kengät ovat tärkeimmät. Tekosyitä ja laiskuutta taas kerran. Lässyn lää ja ei kun lisää kermavaahtokahvia ääntä kohti. 

Vierailija
99/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset eivät tosiaan toimi. Lapsen toinen vanhempi on kotona ja raivoaa ja huutaa lapselle, koska hänen hermonsa ei kestä lapsen vireystilan säätelyä, lapsen härväämistä ja ohjaamista. Eli minä olen ja teen lapsen kanssa, koska en halua lapsen saavan osakseen jatkuvaa huutamista ja sättimistä. Olen varmaan sen sata kertaa käynyt saman keskustelun miehen kanssa siitä, että huutaminen ei auta, sättiminen ei auta, lapsen jatkuva moittiminen ei auta, mutta kun toisen pää ei kestä niin se ei kestä. 

Suosittelen sinua jättämään miehen ja lapsen kotiin kahdestaan. Mene johonkin liikuntaharrastukseen kodin ulkopuolelle. Nyt vaan annat miehen kiukutella. Miksi edes keskustelet asiasta? Kyllä nyt herran jumala toisen aikuisen pitää olla lapselle vanhempi. 

Vierailija
100/136 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kaikki taaperot ei ole tuollaisia. Oma lapsi istui juoksulenkin ajan ihan tyytyväisenä rattaissa 4-vuotiaaksi. Oppi jo alle 3-vuotiaana pyöräilemään ilman apupyöriä, mutta tarvittiin tuo reilu vuosi, että jaksoi ajaa itse pidempiä matkoja. Ihan vinkkinä, että ei kannata tuhahdella muiden ystävällisille vastauksille ja ehdotuksille, sillä me emme voi tietää millainen lap

Siis häh, enhän minä tuhahtelekaan? Eikös tuo vinkki ole hyvä nimenomaan niille, jotka luulevat kaikkien lasten olevan samanlaisia eli niille, jotka väittävät kaikkien lasten kanssa voi sitä taikka tätä? Minä nimenomaan tiedän, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja tässä yritän sitä pointtia nimenomaan tuoda esille. Ja hienoa että teillä onnistui vaunulenkit, että lapsen temperamentti oli sellainen, että se oli mahdollista. Eihän siinä ole mitään moittimista enkä tietääkseni ole moittinutkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän