Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsalaisissa alkaa ottaa päähän tämä täydellinen suhteellisuudentajun puute

Vierailija
10.01.2026 |

"Pian 80 vuotta täyttävä laulaja Monica Aspelund kantaa huolta ruotsin kielen aseman heikkenemisestä Suomessa."

"Olen yrittänyt totuttautua tähän maahan jo toistakymmentä vuotta, mutta ei se oikein ota luistaakseen. Tämä ei ole se Suomi, jonka jätin vuonna 1983. Tämä on aivan toinen maa, joka on virallisesti kaksikielinen mutta käytännössä ei."

"Suomi on kaksikielinen maa aivan kuten vaikka Kanadakin. Jos sitä ei tunnisteta, minulle se on identiteettikysymys."

https://www.instagram.com/p/DTQd8uJEvsK/

Voisiko suomenruotsalaisille opettaa edes prosenttilaskun alkeet? Ei 5 %:n vähemmistö voi tehdä mistään maasta oikeasti kaksikielistä. Se nyt vaan on fakta.

Kanadaan verratessa kannattaisi taas muistaa se, että siellä kielisyys menee osavaltioittain. Voisihan Suomessakin olla ruotsinkielinen Ahvenanmaa, kaksikielinen Pohjanmaa ja suomenkielinen muu Suomi. Mutta ei tällainen "Kanadan malli" tietenkään kelpaa suomenruotsalaisille, vaan pakkoruotsia pitää tuputtaa ihan koko maahan, vaikka ei olisi yhtään ruotsinkielistä 100 km:n säteellä.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanadassa nyt on turha mennä uhoamaan ranskaksi jossain osavaltiossa jossa kieli (ja väestö) on englanti. Joten se siitä vertailusta. 

Sveitsissä on neljäkin virallista kieltä muttei sielläkään kukaan yritä leikkiä että noilla kaikilla pärjäisi pelkästään joka paikassa. Ilmeisesti saksa tai ranska on yleisin kommunikointikieli tai sitten englanti joka on bisnes/turismisyistä suosittu vieras kieli. 

Vierailija
62/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteellisuuden tajun puute näkyy monissa muissakin asioissa, kuten terveydenhuollossa. Jo pitkään on ollut tilanne missä ei ole ollut mitään takuita siitä, että tavallinen suomenkielinen suomalainen saisi terveydenhuollossa palvelua suomeksi. Pärjäävät kuitenkin silti. Ruotsinkielisten on kuitenkin aina kaikkialla saatava palvelua juuri ruotsinkielellä, koska hätätilanteessa ei pysty asioimaan kuin ruotsiksi. 

Sama pätee koulutukseen, luokkakokoihin, kaikkeen. Siinä missä ruotsinkielinen pöyristyy 17 oppilaan luokkakokoa, suomenkielisen luokalla on 27 oppilasta ja se on "ihan perus".

Suomenkielisille on nykyään uusi normaali, että luokassa puolet oppilaista ei puhu kunnolla suomea, eikä tästä saa valittaa. Mutta ruotsinkielisille oli suorastaan järkytys, kun ehdotettiin, että suomenkielinen ja ruotsinkielinen koulu toimisivat samassa fyysisessä koulurakennuksessa (edelleen erillisinä kouluina, mutta samassa rakennuksessa):

"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.

Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä."

- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.) Hufvudstadsbladetissa."

"Grundströmin mukaan kaikki RKP:läiset olivat ehdotuksesta totaalisen järkyttyneitä."

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/396d3722-c0f7-3d5f-b833-6eb4fee7d5b4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pikkuruisella ja sisäänpäin kääntyneellä vähemmistöllä voikaan olla nykymaailmassa niin paljon valtaa?

Säätiörahalla saa ostettua joka vaalikausi eduskunnan, ja muuta sitten ei tarvitakkaan (yks kaccaa, kaks kaccaa...). Ja eduskunta itse täyttää noihin säätiöihin lisää "kulttuurirahaa" jota ne säätiöt sitten seuraavissa vaaleissa taas jakelee puolueille ja edustajille tukiaisina. Näin tää automaatti näyttää toimivan tässä korruptoimattomassa maassa :S

Vierailija
64/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhteellisuuden tajun puute näkyy monissa muissakin asioissa, kuten terveydenhuollossa. Jo pitkään on ollut tilanne missä ei ole ollut mitään takuita siitä, että tavallinen suomenkielinen suomalainen saisi terveydenhuollossa palvelua suomeksi. Pärjäävät kuitenkin silti. Ruotsinkielisten on kuitenkin aina kaikkialla saatava palvelua juuri ruotsinkielellä, koska hätätilanteessa ei pysty asioimaan kuin ruotsiksi. 

Sama pätee koulutukseen, luokkakokoihin, kaikkeen. Siinä missä ruotsinkielinen pöyristyy 17 oppilaan luokkakokoa, suomenkielisen luokalla on 27 oppilasta ja se on "ihan perus".

Suomenkielisille on nykyään uusi normaali, että luokassa puolet oppilaista ei puhu kunnolla suomea, eikä tästä saa valittaa. Mutta ruotsinkielisille oli suorastaan järkytys, kun ehdotettiin, että suomenkielinen ja ruotsinkielinen koulu toimisivat samassa fyysisessä koulurakenn

Muistan nuorena ihmetelleeni että miksi ruotsinkielisille oli lähiössä vantaalla erillinen pikkukoulu kaukana erillään alueen muista kouluista. Tarkoitus toki näyttää olleen pitää parempi kansa erossa rahvaasta ettei edes välitunnilla kuule väärää kieltä. 

Vierailija
65/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu Monica. 600 000 mm nykysuomessa.

Vierailija
66/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kielen aseman ja suomenruotsalaisten palveluiden poistolla saataisiin säästöä ja tasa-arvoa. Olen töissä sote-alalla ja ruotsinkielisiin palveluihin ei ole jonoa ja työpaikkoihin valitaan parhaab kielitaidon (ruotsi) mukaan eikä osaamisen. Kouluista en edes aloita. Tietenkään suomenruotsalaiset eivät halua luopua eduistaan, koska se tarkoittaisi heille heikennyksiä, mutta mielestäno tähän ei ole valtiolla varaa.

Vierailija
67/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa suomenruotsalaisia elää niin omassa kuplassaan, että eivät osaa suomea. Siitä on kaksikielisyys kaukana kun päiväkodit, koulut, käsipallot ja rapujuhlat onnistuu omalla sisäsiittoisella porukalla ruotsiksi, mutta suomeksi ei osata kun ånkyttåå.

Ja sehän on hienoa nauraen förlotata kun mina en nyt suomeksi tata osas sanoa.

Vierailija
68/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kielen aseman ja suomenruotsalaisten palveluiden poistolla saataisiin säästöä ja tasa-arvoa. Olen töissä sote-alalla ja ruotsinkielisiin palveluihin ei ole jonoa ja työpaikkoihin valitaan parhaab kielitaidon (ruotsi) mukaan eikä osaamisen. Kouluista en edes aloita. Tietenkään suomenruotsalaiset eivät halua luopua eduistaan, koska se tarkoittaisi heille heikennyksiä, mutta mielestäno tähän ei ole valtiolla varaa.

No se Pietarsaaren sairaalan päivystyscase kertoo jo kaiken tästä touhusta. Kaksikielinen Kokkola keskussairaaloineen on ihan vieressä, mutta ei, pitää olla oman kylän ruotsinkielinen päivystys. Ihan sama, vaikka Lapissa pitää ajaa satoja kilometrejä sairaalaan.

Vierailija
69/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän noita rantaruotsalaisia voisi järkyttää lisää niin paljon, että häipyisivät kaikki tuonne lätäkön toiselle puolelle. 

Vierailija
70/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko RKP:läiset vielä krapuloissaan rapujuhlien jälkeen vai miksi aloituksella vain kolme alapeukkua (ja 67 tykkäystä)?

Vierailija
71/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mulla ei mene jakeluun, miksi autonasentajan Imatralla on pakko vielä ammattikoulussa opiskella ruotsia. Tärkeämpää olisi jopa saksa. Jos se autonasentaja jostain kumman syystä muutta Ruotsiin tai kaksikieliselle alueelle, sen ruotsin oppii kyllä jos haluaa.

Kumma ettei koskaan näe huolta siitä, että on paljon NUORIA ruotsinkielisiä täällä Vaasassakin, jotka eivät osaa suomea juuri yhtään. Meillä töisssäkin on yksi sellainen ja olen myös harrastuspiireissä tavannut. Itselle koulussa ruotsi oli se ja sama, opin kieliä vähän keskitasoa paremmin, mutta täällä olen kyllä oppinut lisää. Kansalaisopistossa on koko ajan kursseja ja ne on täällä olleet suosittuja, ainakin mitä itse olen käynyt, olen mennyt suoraan edistyneimmille luokille.  

Vierailija
72/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin! En ymmärrrä, miten noin pienellä porukalla on noin paljon valtaa.

Sivutarinana: tapailin hetken suomenruotsalaista. Hänellä oli asenne, että Hän ja He ovat parempia kuin suomenkieliset (vaikka suomi oli hänelläkin vahvempi kieli). Eli hänen piireissään voi ainakin vahvasti joku siirtomaaisäntä-asenne. Oli ihan duunari, mutta asenne kuin lordilla.

Vierailija
73/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kumma ettei koskaan näe huolta siitä, että on paljon NUORIA ruotsinkielisiä täällä Vaasassakin, jotka eivät osaa suomea juuri yhtään."

Pääkaupunkiseudulla oli työpaikalla yksi tuollainen, joka sanoi, että hän oikesti joutui opettelemaan suomen kielen nollasta, kun muutti pääkaupunkiseudulle. Ihan hyvin oli oppinut, ei siinä mitään, mutta melkoisen karhunpalveluksen tekevät ne vanhemmat, jotka umpioivat lapsensa tuonne. Kun se todennäköisyys, että vaasalainen joutuu työelämässä käyttämään suomea on aika lähellä 100 %:ia, verrattuna siihen pakkoruotsin perusteluun, että "ei voi tietää, jos joskus menet Ruotsiin töihin".

Vierailija
74/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mulla ei mene jakeluun, miksi autonasentajan Imatralla on pakko vielä ammattikoulussa opiskella ruotsia. Tärkeämpää olisi jopa saksa. Jos se autonasentaja jostain kumman syystä muutta Ruotsiin tai kaksikieliselle alueelle, sen ruotsin oppii kyllä jos haluaa.

Kumma ettei koskaan näe huolta siitä, että on paljon NUORIA ruotsinkielisiä täällä Vaasassakin, jotka eivät osaa suomea juuri yhtään. Meillä töisssäkin on yksi sellainen ja olen myös harrastuspiireissä tavannut. Itselle koulussa ruotsi oli se ja sama, opin kieliä vähän keskitasoa paremmin, mutta täällä olen kyllä oppinut lisää. Kansalaisopistossa on koko ajan kursseja ja ne on täällä olleet suosittuja, ainakin mitä itse olen käynyt, olen mennyt suoraan edistyneimmille luokille.  

Mikähän mahtaa olla syntyperäisten vaasalaisten työllistymisaste kotikaupungissaan, jotka eivät kuitenkaan käytännössä osaa ruotsia. 

Vierailija
75/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu yksityiskohta: Vaasan keskussairaalassa joka ainoa kyltti on ensin ruotsiksi, vaikka Vaasassa on iso enemmistö suomenkielisiä. Joku sanoi, että siksi, koska hyvinvointialueella on pikkuisen enemmän ruotsinkielisiä kuin suomenkielisiä!

Miettikää sitä, joka on ruvennut tuota kylttiasiaa vaatimaan! Joku RKP:läinen sekopää ihan varmasti, ei tavalliselle ihmiselle tulisi mieleenkään, että suomenkielienemmistöiseen kaupunkiin pitää saada ruotsinkieliset kyltit ylimmäksi.

Vierailija
76/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku tehnyt pitkään aikaan addressia eduskunnalle, jossa vaaditaan kaksikielisyyden poistoa? Pitäisi olla hyvin tehty sekä saada mediahuomiota, jotta otettaisiin vakavasti. 

Vierailija
77/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että näiden niin sanottujen ruotsinkielisten kielitaito ruotsin suhteen on aika heikkoa. En oikeasti saa selvää yhden kaverin puheesta kun hän puhuu "ruotsia". Välissä vilisee suomenkielisiä sanoja ja ääntäminen ja painostus tapahtuu kuten suomessakin. 

Ja nykyään myös englantia. Kerran bussissa joku nuori sanoi "jätte fucking kiva".

Vierailija
78/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei muuta Ruotsiin sitten?

Kun täällä heitä kutsutaan suomalaisiksi ja sehän on todella loukkaavaa. 

Vierailija
79/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei muuta Ruotsiin sitten?

Niin, osaako nuo meidän ruotsinkiliset ruotsia, vai onko heillä joku oma versio siitä? 

Ja mitä sillä on väliä, kun he ovat suomalaisia ja asuvat syntymämaassaan? 

Vierailija
80/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanadan pääkaupunki Ottawassa noin joka kuudes on ranskankielinen. Suomen pääkaupunki Helsingissä noin joka kahdeskymmenes on ruotsinkielinen. Pieni ero.

Vantaalla on 2 % ruotsinkielisiä (siis joka 50. vantaalainen on ruotsinkielinen), silti se on virallisesti kaksikielinen kaupunki. Onkohan mitään järkeä.

Ei näissä aina ole järkeä, jos järjellä tarkoitat rahassa laskettavia arvoja. Kaupunki voi valita olla vapaaehtoisesti kaksikielinen, jos haluaa kuitenkin järjestää esimerkiksi ruotsinkieliset päiväkoti- ja koulupalvelut ja saada niihin valtion tuen. 

Ei nuo liity toisiinsa. Kyllä ruotsinkielisiä kouluja on myös täysin suomenkielisissä kunnissa esim. Kotkassa.

Vantaa on kaksikielinen, koska RKP:n laatima laki pakottaa ni

Suomessa lait säätää eduskunta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi