Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämellä: pidätkö äidistäsi?

Vierailija
02.01.2026 |

?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei varsinaisesti ole loistanut vanhempana.

Vierailija
62/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän. Mulla on äiti joka on huolehtinut meistä lapsistaan. 

Joillakin "äiti" on äiti vain geneettisellä tasolla.

Niin? Ap kysyi ja mä vastasin. Pitäisikö tähän kaikkien vastata, että kyllä vihaan äitiäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan häntä. Isää myös. Minulla on hyvät vanhemmat. 

Voi kuule, voi olla ulkopuolisten silmiin vaikka kuinka hyvät vanhemmat, mutta todellisuus kotona on helvettiä lapsille.

Oletko sä oikeasti vähän yksinkertainen? Toinen kertoo omasta elämästään ja vanhemmistaan ja sä pieret ilmoille tuollaista.

Vierailija
64/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä vihasin ja häpesin äitiäni. Hän oli ankara tyranni ja kuritti minua fyysisesti, olin aina silmätikkuna ja hyvin helposti hän tarttui kiinni ja haetutti "koivuniemenherran". Hän purki kaiken vihansa ja katkeruutensa minuun. Olin paljon mummolassa kaikki vapaa-ajat koska en voinut sietää äitiäni ja mummo oli kiltti.

Onneksi olen näinkin kovapäinen ja tempperamenttinen lapsi enkä lannistunut, eikä hän saanut nujerrettua minua. Sittemmin välit tasaantuivat kun lähdin kotoa pois 18v ja hän löysi miesystävän itselleen joten oli myös paljon pois kotoa eikä ehtinyt kyttäämään minua.  Sittemmin välit ovat olleet näennäiset, ihan ok mut etäiset ja ehkä jopa esitetään kun mitään ei olisi tapahtunut. 

Hän on ollut aina todella tunnekylmä ihminen meitä omia lapsiaan kohtaan, muiden lapsia hän kyllä pitää sylissä ja lässyttää.

En voi sanoa pitäväni hänestä mutta velvollisuudentunnosta ja siitä syystä että heistä miehensä kanssa oli mulle aikoinaan paljon hyötyä, pidin satunnaists yhteyttä pari x vuodessa. Jotenkin en ole ilennyt katkaista välejä. 

Nyt kun muistisairaus tms muuttaa hänen persoonaa ne ilkeät tyrannimsiset piirteet alkaa tulla esille. Hänestä on kuoriutunut todella itsekeskeinen minä minä tyyppi. Hän ei koskaan kysy mitä minulle kuuluu, ei sanallakaan sano mitään positiivista, hänen on ollut aina aivan mahdotonta sanoa mitään hyvää saati kehua minua. Ei kannustanut, ei kehunut, ei mitään kommenttia vaikka olen päässyt todella pitkälle elämässäni. 

En tiedä miten se on niin mahdottoman ylitsepääsemätöntä sanoa omalle lapselleen jotain kannustavaa tai positiivista. Joku sen estää.

Joskus kun olin oikein ärsyynynyt hänen samojen asioiden loputtomaan jankuttamiseen ja itsestään puhumiseen, mietin että tuskin edes itkisin kun hän kuolee.  Saa nähdä.

Vierailija
65/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän äidistäni todella paljon, vietämme paljon aikaa yhdessä, meillä on samanlainen huumorintaju, samankaltaiset arvot.

Vierailija
66/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ihanin ihminen jonka tunnen. Epäitsekäs ja lämmin, mahtava huumorintaju. Kyllä, pidän hänestä todella paljon.

Vierailija
67/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monesta ihmisestä, jonka tunnet todella hyvin, ylipäätään pidät? 

Itse pidän lähinnä vain miehestäni, lapsistani, pomostani ja ehkä yhdestä ystävästäni, muutamasta tutusta (mutta he etäisempiä). Tunnen tuhansia ihmisiä, joista ehkä 500 todella hyvin. 

Olisi iso tsägä, että oma äiti sattuisi olemaan se onnekas sattuma. Sen sijaan äidit ovat usein varsin ikäviä lapsilleen: sekoittavat päässään kasvatuksen ja kaltoinkohtelun, ilkeilyn, väkivallan, epäkohteliaisuuden jne.

Vierailija
68/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan äitiäni. Ja myös isääni.

Ei sinun tarvitse pelosta tai velvollisuudentunnosta sanoa noin.

Miksi sinulle on niin vaikeaa ymmärtää että vaikka oma äitisi olisi surkea niin se ei tarkoita että kaikkien muiden äidit on myös paskoja?

eri

Vierailija
69/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pidän äidistäni ja myös rakastan häntä.

Minua on aina ihmetyttänyt, miten voi olla, että tällä palstalla on niin paljon äitivihaajia (ja anoppivihaajia, ja lapsivihaajia)! Annatte vihan hallita elämäänne.

Helppo se on sanoa sille entiselle lapselle nyk. Aikuiselle, että lopeta viha, älä anna vihan hallita elämää, jos ei ole tullut kaltoinkohdelluksi omien vanhempiensa toimesta. Niitä tukahdutettuja muistoja henkisestä väkivallasta, kun ne jostain syövereistä välillä tulee pintaan vieläkin, niin se tekee aika ristiriitaisen, vihaisen, turhaantuneen olon, miksi? Miksi piti sanoa niin? Miksi piti uhkailla niin? Miksi? Eikö minussa oikeasti koskaan ollut mitään nättiä? Eikö minussa koskaan ollut mitään välittämisen arvoista? Itse en vihaa enää vanhempiani, enkä oikein tunne mitään rakkautta heitä kohtaan, mutta välitän heistä. Sillä olen aikuisena käynyt terapiassa näistä asioista, mikä on vähän auttanut ymmärtämään oman itseni ja henkisen hyvinvointini takia vanhempiani. 

Vierailija
70/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan äitiäni. Ja myös isääni.

Ei sinun tarvitse pelosta tai velvollisuudentunnosta sanoa noin.

Kuka nyt pelosta tai velvollisuudentunnosta sanoisi anonyymillä palstalla noin?

Ihan oikeasti on rakastavia perheitä.  Sinulla ei selvästikään ole, mutta heitä on.

Vierailija
71/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä. En olisi missään tekemisissä, jos ei olisi ns. pakko.

Miksi sinun on ns. pakko olla tekemisissä äitisi kanssa?

Sitä minäkin kysyn. Itse en 13 vuoteen ollut yhteydessä. Helpottaa elämää kun jättää myrkylliset ihmiset pois elämästä.

Vierailija
72/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teininä vihasin ja häpesin äitiäni. Hän oli ankara tyranni ja kuritti minua fyysisesti, olin aina silmätikkuna ja hyvin helposti hän tarttui kiinni ja haetutti "koivuniemenherran". Hän purki kaiken vihansa ja katkeruutensa minuun. Olin paljon mummolassa kaikki vapaa-ajat koska en voinut sietää äitiäni ja mummo oli kiltti.

Onneksi olen näinkin kovapäinen ja tempperamenttinen lapsi enkä lannistunut, eikä hän saanut nujerrettua minua. Sittemmin välit tasaantuivat kun lähdin kotoa pois 18v ja hän löysi miesystävän itselleen joten oli myös paljon pois kotoa eikä ehtinyt kyttäämään minua.  Sittemmin välit ovat olleet näennäiset, ihan ok mut etäiset ja ehkä jopa esitetään kun mitään ei olisi tapahtunut. 

Hän on ollut aina todella tunnekylmä ihminen meitä omia lapsiaan kohtaan, muiden lapsia hän kyllä pitää sylissä ja lässyttää.

En voi sanoa pitäväni hänestä mutta velvollisuudentunnosta ja siitä syystä

Miksi oman lapsen kehuminen on niin vaikeaa 🙄

Vierailija
73/73 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sanoa koskaan pitäneeni hänestä. Hän on ollut hyvin kylmä ja etäinen nuori yh äiti 70nluvun alussa.  Se nyt vaan oli ja on edelleen minut synnyttänyt ihminen ja joka huolehti minut maailmalle. Ja sillä mennään.

Olen oppinut häneltä paljon, minulla ei ollut mitään ongelmaa lähteä kotoa pois 17v, osasin kaikki kotityöt, pyykit, ruoanlaitot, siivoamisen, rahan käytön ym. Minusta kasvoi tervejärkinen ja järkevä ihminen joka pärjää elämässä. Sain kovan koulun, mutta kyllähän se etäinen, kylmä, ankara ja täysin rakkaudeton äitisuhde on jättänyt jälkensä. En ole esim ikinä halunnut omaa lasta, enkä edes oikein pidä lapsista.

Muistan kuinka tykkäsin hyvän ystäväni kiltistä lempeästä ja aina hyväntuulisesta äidistä. Hän tykkäsi selvästi myös minusta, koppasi usein kainaloonsa sanoen "mitäs se minun nappisilmä", letitti hiuksiani ja kyseli miten urheilukisoissa on mennyt.  Olin heillä todella usein yötäkin. Muistan kuinka salaa toivoin että olisin saanut tuollaisen äidin, en olisi koskaan halunnut lähteä heiltä omaan kotiin, jos olisi ollut mahdollisuus olisin varmaan muutanut heille. 

Mutta tällä on menty ja nyt äiti on jo reippaasti ehtoopuolella, ei hän siitä muuksi ole muuttunut. Välit on näennäisen kohteliaat, muodolliset ja kun käyn 2-3x vuoteen heillä kylässä tspaaminen on pääasiassa sitä että kuuntelen heidän loputtomia vaivojaan, sairaskertomuksia uudelleen ja uudelleen. Syödään jotain ja juodaan kahvit ja se siitä.

Sanotaan suoraan että olisin toki toivonut ja tarvinnut hiukan toisenlaisen äidin noin niinkun emotionaalisesti. Mietin joskus et millanen minusta ois tullu jos mulla ois ollu samanöainen äiti kuin tuolla ystävälläni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi