Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako perintöyksiö myydä vai vuokrata?

Vierailija
02.01.2026 |

Olen perinyt perintöyksiön. Jos saisin myytyä sen en ehkä saisi ostettua yksiötä tällä paikkakunnalla missä olen. En kuitenkaan halua muuttaa tähän perintöyksiöön. 

Kannattaisiko myydä vai vuokrata perintöyksiö? 

Se taisi olla niin että jos yksiö myytäisiin korkeammalla hinnalla kuin perukirjassa niin siitä joutuu maksamaan myyntivoittoveroa? Onko se sama kuin luovutusvoittovero? Tämä myyntivoittovero taitaa olla 30% jos voitto on alle 30 000. Jos yksiö on arvioitu perukirjassa vaikka 60 000 ja se myytäisiin 61 000, tästä ylimääräisestä 1000 verotettaisiin se 30% jolloin veroa maksaisin 1000 - 300 siis 700 euroa. Saisin 60 700 tämän jälkeen. Sitä ei siis verotettaisi tuosta 61 000 vaan siitä vain mikä menisi yli 60 000? 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti sijainti ja sijainti

Vierailija
2/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luukku Hgissä, Espoon hyvillä paikoilla, Tre tai Turku, vuokraa. Muuten syytä hankkiutua eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijainti sijainti ja sijainti

Ei tää mikään apprentice tai "diili" ole. 

Vierailija
4/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijainti on hyvä, niin saat siitä kunnon vuokratulot ja yksiön arvo senkun vain kasvaa. Jos  sijainti on huono, niin kannattaa yrittää myydä, koska tuskinpa vuokratulokaan kovin häävi huonolla sijainnilla.

Vierailija
5/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy ehdottomasti. Osakkeet tuottaa paljon paremmin kuin vuokra-asunnot. Yksinkertaista matematiikkaa.

Vierailija
6/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vuokraisi. Jos huono tuuri käy  vuokralainen tekee siihen kymppitonnien remontintarpeen.

Vierailija
7/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuskäsityksesi on oikea.

Lisäksi jos myyt 2 vuoden sisään huomattavalla voitolla, voit korjata perukirjaa niin, että maksatkin perintöveros isommasta summasta (ja vastaavasti selviät ilman myyntivoittoveroa). 

Vierailija
8/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen yksiön arvosta maksetaan perintövero sen arvioidun arvon mukaan.

Vierailija
9/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut muualla kuin missä yksiö on, myy pois. Asunnosta huolehtiminen hankalampaa, koko ajan saa pelätä millaisina pilkkeinä asunto on vuokralaisen jäljiltä.

Vierailija
10/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä sen yksiön arvosta maksetaan perintövero sen arvioidun arvon mukaan."

Kyllä mutta jos se kohta sen jälkeen myydään kalliimmalla tai halvemmalla, verotusta korjataan tämän mukaan.

Vierailija
11/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sijainti on hyvä, niin saat siitä kunnon vuokratulot ja yksiön arvo senkun vain kasvaa. Jos  sijainti on huono, niin kannattaa yrittää myydä, koska tuskinpa vuokratulokaan kovin häävi huonolla sijainnilla.

Yksiö on vaasassa ja vuokraa siitä maksetaan varmaan noin 400 euroa. Yhtiövastikkeen jälkeen voisi jäädä noin 200-300 euroa tuloja. 

Vierailija
12/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi jos myyt 2 vuoden sisään huomattavalla voitolla, voit korjata perukirjaa niin, että maksatkin perintöveros isommasta summasta (ja vastaavasti selviät ilman myyntivoittoveroa). 

Olen itse asunut ehkä yli kaksi vuotta tuossa yksiössä vuosina 2011-2014. Se on ollut vuokralla noin 2015 eteenpäin. Onko sillä väliä liittyen tuohon myyntivoittoveroon? 

Vierailija
13/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme perineet useammankin kiinteistön. Olemme remontoineet ne ja ovat nyt vuokralla. En myisi. Ei lypsävää lehmää kannata lopettaa.

Vierailija
14/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vuokraisi. Jos huono tuuri käy  vuokralainen tekee siihen kymppitonnien remontintarpeen.

Iltapäivälehdet ovat tehneet tästä skenaariosta liki tavallisen.  Kuitenkin vuokralaisista 99,9 prosenttia on kunnon väkeä.

Ja tämän voi optimoida omilla valinnoillaan.  Minulla on ollut kolme sijoitusasuntoa Helsingissä ja kymmeniä vuokralaisia.  Pahin tapahtuma on ollut vuokran myöhästyminen ja sekin on tapahtunut vain pari kertaa.

Toki itsekin olen reilu.  Asuntooni sai esim. aivan vapaasti ottaa lemmikkejä jo silloin kun se oli kategorisesti kielletty. 

Vierailija
15/15 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut ehkä yli kaksi vuotta tuossa yksiössä vuosina 2011-2014. Se on ollut vuokralla noin 2015 eteenpäin. Onko sillä väliä liittyen tuohon myyntivoittoveroon? 

Siis silloin kun olen ollut vuokralla niin se on ollut vanhempani omistuksessa ja nyt olen perinyt sen yksiön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän