Pitääkö noissa koulun terveystarkastuksissa oikeasti riisuutua?
Monenlaista tietoa liikkuu paljonko noissa koulun terveystarkastuksissa pitää riisua? Mikähän se oikea totuus on?
Joskus ihmetyttää kun tätä aihetta näistä terveystarkastuksista käsitellään melkein jokaisella keskustelufoorumilla. Ehkä se on tämä aika vuodesta kun tarkastukset pyörivät niin keskusteluakin esiintyy.
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2011 klo 13:02"]karvoituksen ja kurkistavat housuihin. Samalla voivat opastaa karvojen poistossa ja siisteydessä, miten se tehdään ja kuinka usein pitää höylät vaihtaa jne..
Mo
ni äiti ei kehtaa tytöilleen sitä opettaa ja tytöt ajelevat alapäänsä tylsillä terillä, mikä on epähygieenistä.
Tyttöjen alapään siisteys kuuluisi minusta myös terveydenhoitajalle.
[/quote]
Ei se kyllä terkkareille kuulu!!!!
No sun poikas on varmaan sit joku tikku tai jotain mutta eise kenestäkään oo oikein mukavaa paitsi jos saa olla vaateet pääl
Huolimattomasti tarkastettiin minut, siitä seurasi sitten turha nukutus ja leikkaus.
Meidän ei ole pakko käydä suihkussa
Kokemukseni perusteella terveystarkastuksissa tulee riisuutua alusvaatteille ainakin osaksi aikaa tarkastusta. Käytännöt vaihtelevat kuitenkin koulusta toiseen.
-95 viidennellä ja oli todella ahdistavaa mm.kiusaajien edessä olla pelkissä alusvaatteissa ja odotella lääkärille pääsyä.että kyllä sitä on silloinkin ollut jo että tytöt takahuoneeseen ,vaatteet pois ja odotella ties kuinka kauan.
Meillä ei ollut lukiossa mitään tarkastuksia, ja lukion kävin pääkaupunkiseudulla isossa hyvämaineisessa lukiossa 1999-2002. En kyllä tajua, miten lukion terveystarkastus voisi ylipäämsä olla pakollinen, kun koko lukiokin on täysin vapaaehtoinen. Vai eväävätkö ne nykyään oikeuden lukio-opiskeluun jos ei käy tarkastuksessa? :D
Ylipäänsä terveydenhoidosta voi kieltäytyä. Sen sanoo jo lakikin. Jos lapsi on esim. yksityislääkärin hoidossa, en näe mitään syytä minkä takia jonnekin kouluterkkarille olisi pakko raahautua.
kukaan ei yrittänyt minun pöksyihin kurkistella. Koululääkär kysyi menkoista ja uskoi kuin kerroin vastauksen, ei siinä tarvitse enää karvoitusta nähdä kun kyllä ne lapset puhua osaavat.
Muutenkin inhosin ja inhoan muiden nähden riisuutumista ja vähissä vaatteissa olemista, olen aina ollut erakkotyyppiä, en vain tykkää eikä ole pakko tykätä tai suostua kaikkeen. Varsinkaan jos toinen osapuoli kohtelee alentuvasti eikä selitä miksi mikäkin tutkimus tehdään.
Ja mustelmista. Mitäköhän niistä päätellään? Itse olen jatkuvasti täynnä mustelmia, olin jo lapsena. Eli jos menen lääkäriin, lääkäri kirjoittaa ylös epäilyn että mies pahoinpitelee. Jeee, paitsi ettei pahoinpitele. Minulle vaan tulee mustelmia suurinpiirtein siitä, että olen olemassa. Ei tarvitse kun hipaista jotakin, niin johan siihen pompsahtaa komea mustelma esiin. Pienestä kolhusta, josta muille ei yleensä tule edes mustelmaa, tulee minulle kunnon ruhje.
eli siis miksi yläasteen lääkärintarkastuksessa (mies)lääkäri paineli mun mahaa ja vielä aika kovakouraisesti? Tarkastuksen jälkeen kysyin kavereiltani, oliko heidän vatsojaan paineltu ja sanoivat että ei ja olivat kummissaan. Tää on vaan jotenkin jäänyt vaivaamaan!:D
Mutta joo, olen minäkin "joutunut" jokaisessa kouluterkkarin/-lääkärin tarkastuksessa riisumaan.
Meillä ei ollut lukiossa mitään tarkastuksia, ja lukion kävin pääkaupunkiseudulla isossa hyvämaineisessa lukiossa 1999-2002. En kyllä tajua, miten lukion terveystarkastus voisi ylipäämsä olla pakollinen, kun koko lukiokin on täysin vapaaehtoinen. Vai eväävätkö ne nykyään oikeuden lukio-opiskeluun jos ei käy tarkastuksessa? :D
Kuten jo tuossa edellä kirjoitin, niin meillä oli lukiossa sekä terveystarkastus että lääkärintarkastus. Enpä nyt tiedä, olivatko ne pakollisia siinä mielessä että siitä olisi tullut seuraamuksia jos niihin ei olisi mennyt. :) Meille jaettiin vaan laput, joista ilmeni milloin aika on. Kaikki siellä kävivät eikä siitä tehty silloin mitään numeroa.
Asetus määrittää kouluterveydenhuollon toimintaa ja sisältöä ja velvoittaa kaikki kunnat toimimaan sen mukaisesti. Jos kunta rikkoo asetusta eikä järjestä kouluterveydenhuoltoa vastaamaan asetusta, seuraa siitä sanktio.
Googlettamalla varmaan löytyy.
miksi ne pitää itse nähdä?
Ja miksi niiden karvojen katsomisesta pitää käyttää jotain söpöstelevää ilmaisua tyyliin "kurkkaa pikkareihin". Saa koko tapahtuman tuntumaan vain entistä ällömmältä, karvojen katsomisesta puhuminen sentään kertoisi kerralla, että mistä on kyse, eikä yrittäisi peitellä asiaa.
Siksi ne pitää nähdä että siitä tehdään arvio kehitysasteesta.
Pakko ei ole kuin kuolla.. Ei oikeesti ole mikään pakko, senkuin ei vain suostu ja that's it. Sen asian kun olen oivaltanut niin paljon parempi olla. Ei tarvitse pitää esitelmiä, ei tarvitse mennä vaakaan neuvolassa, ei tarvitse mennä koko neuvolaan :D Onhan näitä, kun uskaltaa vaan pistää kampoihin! Koulu sucks!
Raaka asenne. Oletko yhtään miettinyt tätä pidemmälle?
Toki. Mutta nyt aikuisiässä olen vasta uskaltanut pistää hanttiin eikä musta mitään luennoitsijaa ollut tarkoituskaan tulla.
Toki. Mutta nyt aikuisiässä olen vasta uskaltanut pistää hanttiin eikä musta mitään luennoitsijaa ollut tarkoituskaan tulla.
Tietysti aina voi vastustaa jos ei halua mutta silti kannattaisi nähdä se hyötynäkökohta mikä näissä tarkastuksissa on.
Piti riisuutua pikkareilleen, siis rintsikatkin pois. Tarkastuksessa katsottiin ryhti, kuunneltiin sydän ja keuhkot ja koko ajan siis pikkarisillaan! Niin ja sitten varoittamatta äijä vetäisi ne pikkaritkin polviin ja kumartui katsomaan karvoitusta. Voi herranjumala että se oli kamalaa, ajattelin etten ikinä enää mene lääkäriin. No, se oli toisaalta hyvä kokemus, en ole tosiaan käynyt lääkärissä kuin raskausaikoina :D eli turhat lääkärissä ramppaamiset on jäänyt väliin ja niin tiukkaa ei ole koskaan ollut, että olisi ollut pakko mennä. No en minä nyt aikuisena enää tuon takia olisi menemättä lääkäriin, mutta opin nuorena niin hyvin kotikonstit, etten vaan ole tarvinnut lääkäriä.
Piti riisuutua pikkareilleen, siis rintsikatkin pois. Tarkastuksessa katsottiin ryhti, kuunneltiin sydän ja keuhkot ja koko ajan siis pikkarisillaan! Niin ja sitten varoittamatta äijä vetäisi ne pikkaritkin polviin ja kumartui katsomaan karvoitusta. Voi herranjumala että se oli kamalaa, ajattelin etten ikinä enää mene lääkäriin. No, se oli toisaalta hyvä kokemus, en ole tosiaan käynyt lääkärissä kuin raskausaikoina :D eli turhat lääkärissä ramppaamiset on jäänyt väliin ja niin tiukkaa ei ole koskaan ollut, että olisi ollut pakko mennä. No en minä nyt aikuisena enää tuon takia olisi menemättä lääkäriin, mutta opin nuorena niin hyvin kotikonstit, etten vaan ole tarvinnut lääkäriä.
Tuohan on just normaalia mitä kasiluokan tarkastuksessa tapahtuu. Itselläni samanlainen kokemus 90-luvun alussa.
siis ihmisillä on oikeus kieltäytyä. Mä en ainakaan riisu
TIETYSTI sitä riisutaan, kun tullaan tarkastukseen. Mulla ei ainakaan ole sellaista röntgenkatsetta, että näkisin ryhdin paidan läpi tai jalat housujen läpi. Mitä järkeä punnita vaatteet päällä ja sitten esim. miinustaa jokin tietty määrä painosta pois vaatteista. Ei ole luotettava tulos.... Taskut esim. täynnä tavaraa tai farkuissa metallivitjoja.Ilman riisumista ei näe myöskään ihon kuntoa tai jotain muuta huomionarvoista; esim. mustelmat. Pojat boksereilleen ja tytöt alushousuilleen ja rintsikoilleen. Näin teen työssäni ja näin kerron myös lapsilleni miten terveystarkastuksessa toimitaan. En kyllä käsitä miksi tämä oli outoa.... kouluterv.hoit.
Ihan aidosti tätä kysyn. Jos lapsi painaa 44 kg tai 46 kg - so what? Terkkarilla pitäisi joka tapauksessa olla ne koulun syömishäiriöidet tarkkailussa ja läski on läski, vaikka pukeutuisi pussilakanaan.
Kun näet mustelman, et kuitenkaan voi asiaan puuttua. Vanhemmat hakkaavat, lapsi ei siitä kerro.
No ei se erityisen mukavaa murrosikäisen riisutua vaan alasti tuntemattoman ihmisen edessä. -.-