Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö noissa koulun terveystarkastuksissa oikeasti riisuutua?

Vierailija
31.10.2011 |

Monenlaista tietoa liikkuu paljonko noissa koulun terveystarkastuksissa pitää riisua? Mikähän se oikea totuus on?

Joskus ihmetyttää kun tätä aihetta näistä terveystarkastuksista käsitellään melkein jokaisella keskustelufoorumilla. Ehkä se on tämä aika vuodesta kun tarkastukset pyörivät niin keskusteluakin esiintyy.

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärintarkastukset. Piti olla odotushuoneessa kaikki luokan tytöt pelkissä pikkareissa( tämä oli luokka-asteilla 1-6 lk) ja siellä odotettiin, kunnes lääkäri kutsui sisään. En ymmärrä, miksi piti olla pelkissä pikkareissa ja miksi piti riisua jo odotushuoneessa! Nykyisin ollaan kait hienotunteisempia, onneksi.

Juuri näin toimittiin ollessani ekalla ja tokalla luokalla. Vaihdoin tokaluokan jälkeen koulua, ja oliko sitten uudessa koulussa eri käytännöt vai mistä johtui, mutta en muista, että sen jälkeen olisi enää tuollaisia yhteisiä odottelusessioita ollut enää. Mutta vieläkin muistan sen, että 1-2 luokkien lääkärintarkastuksissa kaikki luokan tytöt joutuivat odottelemaan pikkuhousuissa odotushuoneessa. Lääkärintarkastukset suoritettiin aakkosjärjestyksessä, ja minun sukunimeni oli aakkosjärjestyksen loppupäässä. Aika kauan jouduin siinä odottelemaan - luokallamme oli monta tyttöjä.... Luulisi, että ne vaatteet olisi ehtinyt riisua myöhemminkin!

Niin, ja olen syntynyt 1970.

Vierailija
22/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis miksi yläasteen lääkärintarkastuksessa (mies)lääkäri paineli mun mahaa ja vielä aika kovakouraisesti? Tarkastuksen jälkeen kysyin kavereiltani, oliko heidän vatsojaan paineltu ja sanoivat että ei ja olivat kummissaan. Tää on vaan jotenkin jäänyt vaivaamaan!:D

Vatsan painelulla tarkistetaan onko sisäelimet oikeilla kohdillaan ja tuntuuko niissä aristusta.

mutta lähinnä mietitytti se, että miksi ei sitten muilta oltu kokeiltu samaa?:O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo, olen minäkin "joutunut" jokaisessa kouluterkkarin/-lääkärin tarkastuksessa riisumaan.

Ala-asteella ja ylä-asteella vai?

En nyt luokka-asteita muista, mutta kyllä ala- ja yläasteella. Lukion tarkastusta en enää muista mutta enköhän sielläkin jotain joutunut paljastelemaan.

Vierailija
24/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin toimittiin ollessani ekalla ja tokalla luokalla. Vaihdoin tokaluokan jälkeen koulua, ja oliko sitten uudessa koulussa eri käytännöt vai mistä johtui, mutta en muista, että sen jälkeen olisi enää tuollaisia yhteisiä odottelusessioita ollut enää. Mutta vieläkin muistan sen, että 1-2 luokkien lääkärintarkastuksissa kaikki luokan tytöt joutuivat odottelemaan pikkuhousuissa odotushuoneessa. Lääkärintarkastukset suoritettiin aakkosjärjestyksessä, ja minun sukunimeni oli aakkosjärjestyksen loppupäässä. Aika kauan jouduin siinä odottelemaan - luokallamme oli monta tyttöjä.... Luulisi, että ne vaatteet olisi ehtinyt riisua myöhemminkin!

Niin, ja olen syntynyt 1970.

Meilläpäin oli näin vielä kuudennella luokalla. Silloin tosin ei ollut koko luokkaa tyttöjä odottamassa vuoroaan, vaan meitä taisi olla siellä odotushuoneessa neljä tai viisi tyttöä. Minä olin myös se viimeinen, joka sai odottaa koko sen ajan kun muut kävivät tarkastuksessa.

Vierailija
25/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iEn nyt luokka-asteita muista, mutta kyllä ala- ja yläasteella. Lukion tarkastusta en enää muista mutta enköhän sielläkin jotain joutunut paljastelemaan.

[/quote]

Niinhän se minullakin. Mä muistan että se lukion tarkastus oli jopa pahin omalla kohdallani. Oliko sulla muuten lukiossa lääkärin vai terkkarin tarkastus?

Vierailija
26/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olit valittanut vatsavaivoja, niin se voi olla syy.

Vierailija
27/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iEn nyt luokka-asteita muista, mutta kyllä ala- ja yläasteella. Lukion tarkastusta en enää muista mutta enköhän sielläkin jotain joutunut paljastelemaan.

Niinhän se minullakin. Mä muistan että se lukion tarkastus oli jopa pahin omalla kohdallani. Oliko sulla muuten lukiossa lääkärin vai terkkarin tarkastus?

Jotenkin tunnun aina sekoittavan yläaste- ja lukioajan keskenään. Mutta luultavasti lukiossa oli vain terkkarin tarkastus.

Vierailija
28/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olit valittanut vatsavaivoja, niin se voi olla syy.

mutta toki on voinut olla niin, että kuukautisista on jotain kysytty ja olen sitten vastannut, että kivuliaat ovat. Mene ja tiedä..En saa kuitenkaan siihen ikinä vastausta.:D

Vierailija
29/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis miksi yläasteen lääkärintarkastuksessa (mies)lääkäri paineli mun mahaa ja vielä aika kovakouraisesti? Tarkastuksen jälkeen kysyin kavereiltani, oliko heidän vatsojaan paineltu ja sanoivat että ei ja olivat kummissaan. Tää on vaan jotenkin jäänyt vaivaamaan!:D

Vatsan painelulla tarkistetaan onko sisäelimet oikeilla kohdillaan ja tuntuuko niissä aristusta.

Täysin turha toimenpide perusterveelle nuorelle. Niissä todella tuntui aristusta sen ruhjomisen jälkeen.

Vierailija
30/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tunnun aina sekoittavan yläaste- ja lukioajan keskenään. Mutta luultavasti lukiossa oli vain terkkarin tarkastus.

Okei, nykyisin se on kai vaan noin että lukiossa on vaan terkkarintarkastus. Itselläni oli aikoinaan molemmat. Saanko muuten kysyä, mitä vuosimallia olet, milloin olet siis lukion käynyt?

Vierailija
31/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, nykyisin se on kai vaan noin että lukiossa on vaan terkkarintarkastus. Itselläni oli aikoinaan molemmat. Saanko muuten kysyä, mitä vuosimallia olet, milloin olet siis lukion käynyt?

Vierailija
32/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirjoittanut sinua kaksi vuotta aiemmin vuonna 2002. Oliko teillä tuo tarkastus pakollinen ?

Vierailija
33/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikissa terveystarkastuksissa tulisi noudattaa samaa käytäntöä? Kuka lipsuu ohjeista...

Vierailija
34/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirjoittanut sinua kaksi vuotta aiemmin vuonna 2002. Oliko teillä tuo tarkastus pakollinen ?

Tuskin olisin mennyt jos olisi saanut valita :D

Vierailija
35/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olisin mennyt jos olisi saanut valita :D

Mä olin muistaakseni silloin vanhempieni kanssa lomamtakalla ja poissa koulusta kun nämä tarkastukset olivat. Jouduin sitten käymään myöhemmin kun ne olivat kuulemm pakollisia! Yritin kyllä vältellä sitä. :D Enkä varmaankaan vähiten sen vuoksi, että tiesin siellä pitävän taas esitellä itseään. Jännititkö sinäkin näitä tarkastuksia vai etkö muuten vaan pitänyt niistä?

Vierailija
36/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärintarkastukset. Piti olla odotushuoneessa kaikki luokan tytöt pelkissä pikkareissa( tämä oli luokka-asteilla 1-6 lk) ja siellä odotettiin, kunnes lääkäri kutsui sisään. En ymmärrä, miksi piti olla pelkissä pikkareissa ja miksi piti riisua jo odotushuoneessa! Nykyisin ollaan kait hienotunteisempia, onneksi.

Tämä on täytynyt olla vuonna miekka ja kirves...

Olen nyt 29-vuotias joten ei nyt sentään ihan ikuisuus sitten edes. Vieläkin tulee epämiellyttävä olo kun muistelee. Meillä tämä tarkastus oli vieläpä liikuntasalissa, eli iso tila jossa sitten kaikki vielä tarkastettiin siinä muiden katsellessa! Oli hirveää. Riisuuntuminen sinänsä on ihan normaalia tarkastuksissa, mutta en vieläkään ymmärrä kuinka noin ajattelemattomasti nöyryytettiin.

Vierailija
37/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai "piti", koska mitä siinä nyt niin kamalaa on. Kyllähän lääkärillä myöhemminkin elämässä pitää riisua, jos vaivan tutkiminen sitä edellyttää. Olisihan se nyt hirveetä jos lapsena olisi oppinut että se on jotenkin hirveän kamalan järkkyä ja vieläkin tuollaista nolostelisi. Minulla juuri esim. tutkittiin rintaa, eikä tullut mielen viereenkään, että lääkäreiden vastaanotolla riisuutuminen olisi outoa.

Ihme juttuja täällä.

Parempihan ne ryhdit sun muut on kunnolla kattoa tossa vaiheessa. Itelläkin havaittiin pieni jalkojen eripituisuus, ja todennäköisesti siitä asti käytetyillä pohjallisilla olen välttänyt selkäsärkyjä.

yleensä syynä on vino lantio. Jalkojen eripituisuutta ei edes voi todeta pelkässä koulutarkastuksessa, vaan vaatii tarkkoja tutkimuksia mittailuineen.

Vierailija
38/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkojen eripituisuutta ei edes voi todeta pelkässä koulutarkastuksessa, vaan vaatii tarkkoja tutkimuksia mittailuineen.

Huomattavan eripituisuuden voi havaita jo terkkarikin ilman että tarvitsisi tehdä mittauksia.

Vierailija
39/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 29-vuotias joten ei nyt sentään ihan ikuisuus sitten edes. Vieläkin tulee epämiellyttävä olo kun muistelee. Meillä tämä tarkastus oli vieläpä liikuntasalissa, eli iso tila jossa sitten kaikki vielä tarkastettiin siinä muiden katsellessa! Oli hirveää. Riisuuntuminen sinänsä on ihan normaalia tarkastuksissa, mutta en vieläkään ymmärrä kuinka noin ajattelemattomasti nöyryytettiin.

Tuon voisi uskoa, jos se olisi tapahtunut joskus 50-luvulla... :)

Vierailija
40/163 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIETYSTI sitä riisutaan, kun tullaan tarkastukseen. Mulla ei ainakaan ole sellaista röntgenkatsetta, että näkisin ryhdin paidan läpi tai jalat housujen läpi. Mitä järkeä punnita vaatteet päällä ja sitten esim. miinustaa jokin tietty määrä painosta pois vaatteista. Ei ole luotettava tulos.... Taskut esim. täynnä tavaraa tai farkuissa metallivitjoja.Ilman riisumista ei näe myöskään ihon kuntoa tai jotain muuta huomionarvoista; esim. mustelmat. Pojat boksereilleen ja tytöt alushousuilleen ja rintsikoilleen. Näin teen työssäni ja näin kerron myös lapsilleni miten terveystarkastuksessa toimitaan. En kyllä käsitä miksi tämä oli outoa....

kouluterv.hoit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi