Sinä jota oikeasti kiinnostaa kristinusko etkä halua vain haukkua ja halventaa, kysy jotain mitä haluat tietää. Yritän vastata.
En ole pappi enkä saarnaaja mutta luulen pystyväni vastaamaan moneen kysymykseen ihmisille jotka tietävät itseäni vähemmän.
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole olemassa ns. ihmisen vapaata tahtoa uskoa, koska kaikki eivät pysty uskomaan, vaikka haluaisivatkin. Esim. itse olen tällainen. En kertakaikkiaan pysty. Voidaanko minua syyttää siitä tai voidaanko puhua vapaasta tahdosta, jos ja kun kerran ei vain pysty uskomaan?
Ei kaikki usko . Usko ei ole jokaisen . On oikeaa epäuskoa kuin on epäilyä kui on etsintää . Uskon saa kun kääntyy Jeesuksen puoleen . Kun haluaa kääntyä pois pahan tekemisestä esimerkiksi . Tai kun haluaa saada anteeksi syntinsä. Jeesus ei ole sama kuin parannus mutta sekin on osa elämää. Että väsyy pahuuteen. Tai että haluaa armon osalleen. Jeesus on se armo itse .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen tullut uskoon kauan sitten. En ole koskaan luopunut uskostani.
Silti ihmettelen, mikä tarkoitus elämälläni on. Opiskelin hyvään ammattiin, jonka koin elämäntehtäväkseni, mutta se otettiin minulta pois, enkä koe saaneeni oikein mitään tilalle. Paitsi tulin uskoon kauheiden elämänvaiheiden jälkeen.
Tämä elämäni on kumminkin ollut turhauttavaa, kun mistään ei ole tullut mitään. Ajattelin nuorena, että haluaisin tehdä lähetystyötä. No ei sekään avautunut.
Nyt olen vanha uskova, jonka elämä on kulunut sitä varsinaista elämää odottaessa ja siihen pyrkiessä. Sanoinko jo, että kaikki on mennyt pieleen mitä olen yrittänyt? Tiedän, että uskovana minua odottaa uusi elämä kuoleman jälkeen. Mutta mikä tarkoitus on tällä epäonnistuneella maanpäällisellä elämälläni, joka on ollut ahdistavaa ja yksinäistä kamppailua?
Sanomattakin on selvää,
Vanhan liiton pyhitykset jäi kun Jeesus tuli uuden liiton pyhittäjäksi itse. Elikkä kristitty on pyhä Pojassa Jeesuksessa . Sitä ei voi itse mitenkään hankkia tai tehdä. Kristitty on Pojassa kelpaava . Hyväksytty . Pyhitetty. Evankeliumi pyhittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kristitty sanoi minulle kerran että kaikki jonka koemme olemme ansainneet. Miksi Jumalan mielestä mm. se pieni poika ansaitsi kuolla väkivaltaisesti, tulla purruksi, höyrypesuroiduksi yms?
Jumala ei välitä siitä, mikä ihmisten mielestä on kohtuullista. Meidän olisi tarkoitus pyrkiä Jumalan tahdon noudattamiseen kaikissa tilanteissa eli siitä riippumatta, mitä meille tai ympärillämme tapahtuu.
Minulle ei ole koskaan valjennut, mikä on se kuuluisa 'Jumalan tahto'. En todella, vilpittömästi tajua, miten voisin noudattaa sellaista, mitä en tiedä.
Onko Jumalan tahto, että roikun tällä palstalla nyt? Mitä minun sen sijaan pitäisi tehdä? Imuroida? Lukea Raamattua? Lähteä ulos pimeään metsään hortoilemaan? En tiedä. Olen todella usein ymmälläni. Tunnen Raamatun sisällön, mutta Jumalan tahto elämässäni ei ole auennut minulle. Näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pysty uskomaan olentoon, jota ei näe, ei kuule ja jonka olemassaolosta ei ole kunnon todisteita. He saattavat olla jopa pahoillaan siitä, etteivät pysty uskomaan. He eivät halua teeskennellä uskovansa, koska sehän olisi ihan pseudo elämää. Parempi siis sanoa kohtelias ja reilu "ei kiitos". Sellaisen päällekö Jumalan viha?
Kai kuitenkin hengität ?? Sekin on näkymätöntä.
Miten niin näkymätöntä? Sehän on ihan selkeää, järjelle selitettävää toimintaa. Kas näin - pidätän hengitystäni. Kas näin - hengitän taas.
Kas kun luojasi onkin henki mitä hengität .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kristitty sanoi minulle kerran että kaikki jonka koemme olemme ansainneet. Miksi Jumalan mielestä mm. se pieni poika ansaitsi kuolla väkivaltaisesti, tulla purruksi, höyrypesuroiduksi yms?
Jumala ei välitä siitä, mikä ihmisten mielestä on kohtuullista. Meidän olisi tarkoitus pyrkiä Jumalan tahdon noudattamiseen kaikissa tilanteissa eli siitä riippumatta, mitä meille tai ympärillämme tapahtuu.Minulle ei ole koskaan valjennut, mikä on se kuuluisa 'Jumalan tahto'. En todella, vilpittömästi tajua, miten voisin noudattaa sellaista, mitä en tiedä.
Onko Jumalan tahto, että roikun tällä palstalla nyt? Mitä minun sen sijaan pitäisi tehdä? Imuroida? Lukea Raamattua? Lähteä ulos pimeään metsään hortoilemaan? En tiedä. Olen todella usein ymmälläni. Tunnen Raamatun si
Uuden liiton evankeliumin tahto on vain rakastaa Jeesusta ja toisia kuin armahtaa toisia . Auttaa . Julistaa evankeliumin iloa . Elää tämä elämä ettei tee rikoksia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uskoontuleminen tapahtuu? Onko se vain ajattelumaailman muutos vai jotain muuta?
Pyhä henki tulee kehoon ja ottaa sen valtaansa. Sen jälkeen ihminen pikku hiljaa puhdistaa elämänsä ja käytöksensä synnistä ja omistaa sen jumalalle.
Eri
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. En suosittele antamaan kehoaan minkään hengen valtaan.
Kai sen tiedätte että ihminen kuolee kun henki lähtee .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä kolminaisuusoppi käsitettävästi. En ole ikinä ymmärtänyt sitä. (Lupaan että en nälvi tai vähättele).
Ei raamattua tule selittää. Jeesuskin sanoi puhuvansa tarkoituksella vertauskuvilla, jotta sellaiset, jotka eivät ansaitse totuutta tietää, eivät sitä saa selville. Rukoile vastausta ja anna jumalan kertoa se itsellesi. Jos et pysty tähän nöyryyteen niin et ansaitse totuutta.
Eri
Jeesus ei puhunut vertauskuvilla siksi, etteivät ihmiset ymmärtäisi. Hän puhui vertauskuvilla siksi, että ihmisten olisi helpompi ymmärtää. Siihenhän vertauskuvia yleensä käytetään.
Väärin. Poika Jeesus puhui vertauksin niille jotka ei pelastu ei ymmärrä ei näe ei kuule joilla on peite jotka herjaa pilkkaa estää muitakin pelastuksesta kuin erottaa Jeesuksesta toisia ja jotka teki hengen herjan silloin jo Jeesuksen aikana siellä. Amen lue kuule se uusi testamentti niin että tutkit KENESTÄ puhutaan missä milloin.
Katsokaas kun Jeesuksen ajatukset on paljon korkeammalla kuin ihmisten !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksenne eivät ole oikein kristinuskosta paitsi kolminaisuusoppi mikä onkin vaikea kaikille ymmärtää. Koska väärinymmärtämisen vaara on olemassa niin en ala sitä selittää. Katsokaa netistä tai kysykää TV7:lta tai vaikka papeilta. AI:kin yrittää varmaan selittää. Ei mitenkään kuulu kristinuskon alkeisiin joita ihminen jota alkanut kristinusko kiinnostaa osaa ensimmäisenä kysyä. Kristinuskossa on Isä, Poika ja Pyhä Henki mihin tämä oppi liittyy.
Kolminaisuusoppi ei sinusta kuulu kristinuskon alkeisiin? Eikö se ole ihan kristinuskon ydintä, ja ensimmäisiä asioita mikä tulisi ymmärtää jos kristinusko kiinnostaa?
Usko on eri asia kuin ymmärtäminen. Jos haluat olla uskovainen niin et edes kysele mitään selityksiä vaan uskot ja luotat.
Eri
Pelastava usko ei ole sitä, ettei kysele selityksiä. Minä en suosittele luottamaan kehenkään, joka ei pysty tarjoamaan tyydyttäviä selityksiä. Sellainen olisi järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen tullut uskoon kauan sitten. En ole koskaan luopunut uskostani.
Silti ihmettelen, mikä tarkoitus elämälläni on. Opiskelin hyvään ammattiin, jonka koin elämäntehtäväkseni, mutta se otettiin minulta pois, enkä koe saaneeni oikein mitään tilalle. Paitsi tulin uskoon kauheiden elämänvaiheiden jälkeen.
Tämä elämäni on kumminkin ollut turhauttavaa, kun mistään ei ole tullut mitään. Ajattelin nuorena, että haluaisin tehdä lähetystyötä. No ei sekään avautunut.
Nyt olen vanha uskova, jonka elämä on kulunut sitä varsinaista elämää odottaessa ja siihen pyrkiessä. Sanoinko jo, että kaikki on mennyt pieleen mitä olen yrittänyt? Tiedän, että uskovana minua odottaa uusi elämä kuoleman jälkeen. Mutta mikä tarkoitus on tällä epäonnistuneella maanpäällisellä elämälläni, joka on ollut ahdistavaa ja yksinäistä kamppailua?
Sanomattakin on selvää,
"Jumala haluaa, että me pyhitymme. "
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Jos kaikkien tarkoitus tässä elämässä on vain 'pyhittyä', miksi toisille annetaan runsaastikin hyvää ns. maallista elämänsisältöä, toisille ei? Esim. inhimillistä välittämistä ja rakkautta.
Haluaako Jumala näin vaikeuttaa vai helpottaa ihmisen 'pyhittymistä'?
Jeesus puhuu ihan suoraan niille jotka uskoo . Facetoface .
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla uskova ja 'taivaskelpoinen', vaikka ei perustaisi uskoaan Jeesuksen sovituskuolemaan, vaan pelkästään rakastavaan, hyväntahtoiseen Jumalaan?
Uskon siis vahvasti Jumalaan, mutta oppi 'etukäteen määrätty Jeesuksen fyysinen kuolema kaikkien ihmisten syntien sovitukseksi' ei mene kaaliini. Miksi ihmeessä se olisi välttämätöntä? Juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa, silmäterä, eikä Jumalan puhunut Moosekselle, että kansa tarvii ihmisuhrin. Päin vastoin, sellaiset olivat Jumalalle kauhistus.
Pelastus ei riipu siitä, mitä uskottelet itsellesi. Se riippuu siitä, noudatatko Jumalan tahtoa vai et. Jotta voisit onnistuneesti noudattaa Jumalan tahtoa, sinun täytyy ensin onnistuneesti ymmärtää, mikä on Jumalan tahdon mukaista.
Ihminen kuvittelee erinäisiä mahdollisuuksia. Mutta todellisuudessa ihmisten kohtalot on lyöty lukkoon jo ennen aikojen alkua, kun Jumala suunnitteli tulevan maailmankaikkeuden luomista.
Kristityt eivät koskaan tunnu käsittävän kaikkivaltiuden ja kaikkitietävyyden merkitystä. Se tarkoittaa ettei ihmisillä ole kerrassaan mitään omaa tahtoa, kaikki on ohjelmoitu.
Eri
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi raamattu kirjoitettiin tuhansia vuosia sitten tuhansien vuosien aikana aina silloin tällöin ja sitte yx kaks loppu kirjoittajat?
Ilmoitus tuli täydelliseksi. Ei tarvita enää uutta ilmoitusta.
Jos olisi täydellinen niin eipä tässäkään nyt asiasta väännettäisi.
Eri
Ilmoitus on riittävä. Kaikki eivät vain ymmärrä sitä oikein.
Ei. Kaikki kristinuskon haarat eivät tunnusta kolminaisuusoppia. Eikä sitä suoraan mainita Raamatussa, vaan trinitaarisuus on ihmisten tulkinta Jumalasta, Jeesuksesta ja Pyhäatä Hengestä,
-uskova, ei ap
Eri
Kolminaisuusoppi on tärkeä. Se auttaa ymmärtämään asioita oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pysty uskomaan olentoon, jota ei näe, ei kuule ja jonka olemassaolosta ei ole kunnon todisteita. He saattavat olla jopa pahoillaan siitä, etteivät pysty uskomaan. He eivät halua teeskennellä uskovansa, koska sehän olisi ihan pseudo elämää. Parempi siis sanoa kohtelias ja reilu "ei kiitos". Sellaisen päällekö Jumalan viha?
En suosittele valehtelemaan itselleen tai teeskentelemään. Jos joku haluaa uskoa, niin suosittelen aloittamaan säännöllisen jumalanpalveluksiin osallistumisen. Jos ihminen haluaa muutosta, hänen on muutettava toimintaansa. Muussa tapauksessa muutosta ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla uskova ja 'taivaskelpoinen', vaikka ei perustaisi uskoaan Jeesuksen sovituskuolemaan, vaan pelkästään rakastavaan, hyväntahtoiseen Jumalaan?
Uskon siis vahvasti Jumalaan, mutta oppi 'etukäteen määrätty Jeesuksen fyysinen kuolema kaikkien ihmisten syntien sovitukseksi' ei mene kaaliini. Miksi ihmeessä se olisi välttämätöntä? Juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa, silmäterä, eikä Jumalan puhunut Moosekselle, että kansa tarvii ihmisuhrin. Päin vastoin, sellaiset olivat Jumalalle kauhistus.
Pelastus ei riipu siitä, mitä uskottelet itsellesi. Se riippuu siitä, noudatatko Jumalan tahtoa vai et. Jotta voisit onnistuneesti noudattaa Jumalan tahtoa, sinun täytyy ensin onnistuneesti ymmärtää, mikä on Jumalan tahdon mukaista.
Olen jo aiemmin kysynyt, mikä on Jumalan tahto.
Jos/kun Jumala ei ole sitä minulle selkeästi ilmoittanut, mistä voin sen tietää. Raamatussa on asiasta mainittu hyvin ylimalkaisesti. Se ei ole sovellettavissa omaan elämääni. Olen yhteiskunnan silmissä hylkiö, koska olen vammainen enkä tuottava yksilö.
Muuten. En uskottele itselleni yhtään mitään. Olen avoin ja vilpitön Jumalan edessä. Olen kuin pieni lapsi. Tai metsän eläin, joka karttaa ihmisiä ja toimii kaikessa vaistojensa varassa.
Eri
En ole ap, mutta vastaan silti. Sinun elämäsi tarkoitus on sama kuin muidenkin ihmisten. Jumala haluaa, että me pyhitymme.