Sinä jota oikeasti kiinnostaa kristinusko etkä halua vain haukkua ja halventaa, kysy jotain mitä haluat tietää. Yritän vastata.
En ole pappi enkä saarnaaja mutta luulen pystyväni vastaamaan moneen kysymykseen ihmisille jotka tietävät itseäni vähemmän.
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko tehnyt syntiä ? Ostin Puuilosta metallinpaljastimen
Mietin samaa hankintaa, mutta en ostanut.
Koska en tiennyt, onko se Jumalan tahto.
No, rahat säästyivät.
Muuten, mikä oli Sinun motiivisi hankkia metallinpaljastin? Toivottavasti ei rahanhimo!
Eri
Suosittelen säännöllisen hengellisen harjoituksen aloittamista.
Oh well. Olen ollut aktiivisesti uskossa jo 35 vuotta.
Aloittelen tässä nyt iltatoimia.
Se ei ole hengellinen harjoitus, että uskottelee itselleen aktiivisesti jotain.
Voisiko kyse olla siitä, että meidän pitää tulla lapseksi jälleen? Kun on tarpeeksi tutkaillut omaa uskoaan, voi unohtaa sen oman älykkyytensä? "Ketä itsensä ylentää, se alennetaan", jne.
Älykkyys on hyvin tärkeää. Älykkyyttä tarvitaan oikeiden valintojen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kyse olla siitä, että meidän pitää tulla lapseksi jälleen? Kun on tarpeeksi tutkaillut omaa uskoaan, voi unohtaa sen oman älykkyytensä? "Ketä itsensä ylentää, se alennetaan", jne.
Älykkyyttä tarvitaan uusien innovaatioiden kehittämiseen. OIkeden valintojen tekemiseen tarvitaan viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttä tarvitaan uusien innovaatioiden kehittämiseen. OIkeden valintojen tekemiseen tarvitaan viisautta.
Viisaus on älykkyyden käyttämistä viisaasti. Viisaus ei onnistu ilman älykkyyttä.
Kun se Joosef ei siis ollut Jeesukselle mitään sukua, niin kasvattipoikanako hän piti Jeesusta? Vai oliko se Jeesus yksistään Marian kasvattama?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin kommentissani sanan 'usein'. En siis puhunut kaikista uskovista. Et vaikuta kovin älykkäältä sinäkään.
Onko sinulla jotain hyviä argumentteja itse aiheesta?
(P.s. olen uskova ja minulla on tutkinto ns. kovista tieteistä. Siksikin minua harmittaa, että uskovat ovat usein pölhöjä.)
Kerroin kommentissa, että olen varmaankin jonkin verran keskimääräistä älykkäämpi. Mutta kaikin mokomin, tee vain oma arviosi asiasta.Minulla ei ole tarvetta löytää argumentteja kristinuskon puolesta tai sitä vastaan. Minä tiedän, että Jeesus on Jumalan Poika ja että evankeliumissa on ohjeet siihen, miten ihminen voi pelastua. Tiedän paljon muutakin.
Tietosi on ns. kehäpäätelmä, joka ei todista mitään.
Lukutaidottomuus paljasti älykkyyden puutteen.
Faktat faktoina. Ei henkilökohtaisuutta eikä tunteilua.
Minua kiinnostaa tietää, mikä ero sillä katolisella kirkolla on muihin haaroihin verrattuna, siis vaikka luterilaisuuteen. En siis ole itse luterilainen. Ortodoksiksi synnyin ja myöhemmin ihan käytännön syistä olen ollut hyvin vähän tekemisissä senkään kanssa. Muuton Itä-Suomesta Länsi-Suomeen, missä ortodokseja on vähän. Ei ole samanlaista yhteisöä.
Vierailija kirjoitti:
Kun se Joosef ei siis ollut Jeesukselle mitään sukua, niin kasvattipoikanako hän piti Jeesusta? Vai oliko se Jeesus yksistään Marian kasvattama?
Joosefhan ei ollut Daavidin sukulinjaa, ja Jeesuksesta sanotaan, että oli Daavidin poika, mutta oli jo ennen Daavidia ja Daavidin jälkeen. Enkeli ilmoitti Joosefilla, joka aikoi hylätä Marian kuullessaan tämän olevan raskaana, että Jumala haluaa Joosefin pitävän huolta Jeesuksesta. Tuohon aikaan varmasti kasvatti omana poikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan Jeesus eli lapsena perheessä, johon kuului isä, äiti ja sisaruksia.
Todennäköisimmin Joosef oli jo vanhempi mies naidessaan nuoren Marian, jonka oli kihlannut.
Jeesuksen veljet olivat siis häntä vamhempia velipuolia Joosefin aiemmasta avioliitosta.
Kun Jeesus kuoli ristillä, hän kehotti opetuslasta huolehtimaan äidistään. Tämä viittaa siihen, että Joosef oli silloin jo kuollut. Muut veljet eivät olleet samasta äidistä, joten heillä ei tavallaan ollut velvollisuutta huolehtia Mariasta, joka 9li jäänyt leskeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tietää, mikä ero sillä katolisella kirkolla on muihin haaroihin verrattuna, siis vaikka luterilaisuuteen. En siis ole itse luterilainen. Ortodoksiksi synnyin ja myöhemmin ihan käytännön syistä olen ollut hyvin vähän tekemisissä senkään kanssa. Muuton Itä-Suomesta Länsi-Suomeen, missä ortodokseja on vähän. Ei ole samanlaista yhteisöä.
AI vastaa sinulle. Ihmetyeelen kyllä, että aikuisena(?) et tiedä uskontojen perusasioita. Ne käsitellään mm. historian tunneilla, vaikla et olisi saanut muuta uskonnon opetusta kuin ortodoksian dogmatiikkaa.
Vit tu äitisi ja Sokrates hän pakeni Canosalta: kolme pihviä kerrallaan vit tu mies. He haluavat vähän utopiaa pisaran; hän on aisankannattaja tiedätkö mutta ei sankarille. Se kesti 128 jaksoa Crostista ja Crestistä mitä vittua tahansa kutsutaan; mikä vit un sana ne ovat katkeria kukkoja.
Yksi joka neljäkymmentäkahdeksan tulee Rioon saamaan umpilisäkkeen rikoit ihon hyvin; häviämme ja häviämme. Maaliskuun yhdeksännen asteen maanjäristys; Olen sanonut sinulle tuhat kertaa että älä kutsu minua vanhaksi hän menee ovimiesten kanssa ja prostituoituu puutarhoihin Giamburrascan kanssa. Canà arvaa kuka sain ne; Murtan meniskisi Sinun täytyy lopettaa kaikki nämä kakkamerimiehet.
En ymmärtänyt anteeksi, söit tulppaanit Puhun bisvyöhykkeestä? Canà arvaa kuka sain ne homot jaetaan kahteen laajaan luokkaan; Vihaan sinua se on nahkaa.
Filomegna missä olet Tartuin erittäin hyvin: sinun täytyy lopettaa kaikki nämä caccamarini. Etsin häntä Digoksen toimistoista lapsi näyttää todellisuudessa tyhmältä, ne ovat haihtuvia diabeetikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesikö jumala etukäteen maailman luodessaan syntiinlankeemuksen seurauksineen?
Jos ei tiennyt, niin onko jumala sittenkään kaikkitietävä?
Jos tiesi, niin miksi loi sellaisen maailman?
Miten olet itsellesi asian selittänyt?
Jumala on kaikkitietävä, eli tiesi. Koska elämään kuuluu lankeaminen, puhdistautuminen ja lopulta pyhittyminen.
Ja tietenkin suurimmalle osalle ikuinen helvetin kidutus. Ihan etukäteen tiesi keille.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskoontuleminen tapahtuu? Onko se vain ajattelumaailman muutos vai jotain muuta?
Todellisuudentajun menetys. Aiheuttajana kuolemanpelko ja lapsuuden indoktrinaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, kun se mahdollistaa niin paljon pahoja tekoja?
Mikä tarkoitus on sillä, jos vaikka lapsi kärsii pitkään ja lopulta kuolee?
Jatkokysymys: Miten tahto voi olla vapaa kun kaikki sen tekemät valinnat lyötiin lukkoon jo ennen aikojen alkua?
Ne pahat teot eivät siis ole vain mahdollistettuja vaan suunniteltuja.
Aika sadistista jumalalta luoda ihminen jolle on ohjelmoitu ja päätetty alusta asti että hänestä tulee vaikkapa murhaaja.
Suurin osa ihmisistä ei ole jumalan luomia vaan adama-rodun pallihimosta syntyneitä ja he kantavat perisyntiä. Jumala on huom. myös monta kertaa pyyhkinyt maailman aivan tyhjäksi saastuneesta ihmisestä, esim. vedenpaisumuksen yhteydessä
Tunaroi luomisessa ja sitten tappaa luotujaan. Kannattaako sinun sellaista jumalaa palvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, kun se mahdollistaa niin paljon pahoja tekoja?
Mikä tarkoitus on sillä, jos vaikka lapsi kärsii pitkään ja lopulta kuolee?
Jatkokysymys: Miten tahto voi olla vapaa kun kaikki sen tekemät valinnat lyötiin lukkoon jo ennen aikojen alkua?
Ne pahat teot eivät siis ole vain mahdollistettuja vaan suunniteltuja.
Aika sadistista jumalalta luoda ihminen jolle on ohjelmoitu ja päätetty alusta asti että hänestä tulee vaikkapa murhaaja.
Suurin osa ihmisistä ei ole jumalan luomia vaan adama-rodun pallihimosta syntyneitä ja he kantavat perisyntiä. Jumala on huom. myös monta kertaa pyyhkinyt maailman aivan tyhjäksi saastuneesta ihmisestä, esim. vedenpaisumuksen yhteydessä
Annas kun arvaan, sinä et ole adamarotua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella kristinusko on kaikista maailman uskonnoista ja maailmankatsomuksista se oikein?
Ei se olekaan vaan edustaa yhtä ihmisen lajikehityksen vaihetta, jonka läpi kaikki lihakehoon syntyvät jotuvat valitettavasti perisynnin vuoksi kulkemaan.
Aika sakeeta tavaraa. Kipaisepa apteekkiin hakeen lisää lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksenne eivät ole oikein kristinuskosta paitsi kolminaisuusoppi mikä onkin vaikea kaikille ymmärtää. Koska väärinymmärtämisen vaara on olemassa niin en ala sitä selittää. Katsokaa netistä tai kysykää TV7:lta tai vaikka papeilta. AI:kin yrittää varmaan selittää. Ei mitenkään kuulu kristinuskon alkeisiin joita ihminen jota alkanut kristinusko kiinnostaa osaa ensimmäisenä kysyä. Kristinuskossa on Isä, Poika ja Pyhä Henki mihin tämä oppi liittyy.
Niin, niin. Pieleen meni, selityksesi parahin ap!
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut uskovaiset ei anna ei-uskovaisten olla uskomatta vaan uhkailevat helvetillä yms.? Eivätkö he tajua, että ei tuollaisella ole mitään merkitystä ei-uskovaiselle koska ei usko tuollaiseen? Miksi ei voi keskittyä vain siihen omaan uskoonsa?
Tekevät niin tunteakseen itsensä hurskaammiksi.
Kirjoitin kommentissani sanan 'usein'. En siis puhunut kaikista uskovista. Et vaikuta kovin älykkäältä sinäkään.
Onko sinulla jotain hyviä argumentteja itse aiheesta?
(P.s. olen uskova ja minulla on tutkinto ns. kovista tieteistä. Siksikin minua harmittaa, että uskovat ovat usein pölhöjä.)
Kerroin kommentissa, että olen varmaankin jonkin verran keskimääräistä älykkäämpi. Mutta kaikin mokomin, tee vain oma arviosi asiasta.
Minulla ei ole tarvetta löytää argumentteja kristinuskon puolesta tai sitä vastaan. Minä tiedän, että Jeesus on Jumalan Poika ja että evankeliumissa on ohjeet siihen, miten ihminen voi pelastua. Tiedän paljon muutakin.