Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1448)

Vierailija
401/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä juttuja kun lukee niin vaikea on ymmärtää miten ihmeessä ennen pärjättiin..  mun äiti oli kotona koko lapsuuden 3 lapsen kanssa. Pyöritti kangas&  verhoilu yritystä. Meillä oli iso okt mitä lämmitetään puulla 3 eri tulisijaa. Lastenhoidon, firman pyörityksen lisäksi mutsi hakkasi halkoja, hoiti pihahommia, kolaili lumia. Teki ruuat alusta alkaen. Leikki meidän lasten kanssa ymymym.  

Isä teki reissu duuneja..

En muista että ikinä olisi ollut sotkuista/ ikinä ei olis ollut ruokaa jne.

En myöskään muista että Isä& äiti olisi ikinä riidellyt meta töistä. Enkä muista että äiti olisi ikinä valittanut elämästään.

Niin, mä taas hoidin aikanaan sekä sairasta

JUST TÄMÄ. Jos tarvii tähänkin keskusteluun keksimällä keksiä niitä metatöitä kuten joku laskujen maksu.  Tai lapsen kanssa esseen teko2h.  Tulee vahvasti mieleen että nyt on kyseessä tunne joka ei perustu todellisuuteen. Tälläinen ei parane sillä että raivoaa puolisolle oli se mies tai nainen.

Vierailija
402/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa voisi palaveerata jossa kirjoitetaan ylös mitä asioita pitää huolehtia. Ja kun nämä vastuut jaetaan, niin voit antaa vinkkiä miehelle, että mitä asioita pitää ottaa huomioon. Toisaalta tietyt asiat voi jakaa aivan hyvin siten, että jos äitinä tietää paremmin, niin niistä huolehtii äiti. Esimerkiksi vaatteiden hankkiminen voisi olla tällainen. Jos mies ei ole aiemmin tarvinnut huolehtia mistään metatöistä, niin hän saattaa vaan ajatella, että sinulla äitinä on langat käsissä ja kysynpä sitten tarvittaessa sinulta.

Kasvoin perheessä, jossa vastuuta piti ottaa jo lapsena. Oli työlistat jne. Opin tekemään asioita ja minusta kasvoi vastuullinen metatöitä tekevä isä. Olin koko ajan kärryillä kotiin ja lapsiin liittyvistä asioista yhtä paljon kuin lasten äitikin. Ja kun erottiin ja lapset asuvat kahta kotia, niin kommunikoimme lasten asioista ja molemmat huolehtivat yhtä lailla kaikesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on sellasia että ne lapsesta vanhuuteen passuuttaa niitä jotka ovat tarpeeksi tyhmiä passaamaan. Meidän perheessä ei ole tyhmiä passaajia niin hienosti saa pojat itse tehtyä tarpeellisen.

Passaamistaipumukseen liittyy tyhmyyttä enemmän kulttuuri ja muita tekijöitä. Tytöt kasvatetaan siihen vielä nykyäänkin. Jos pariutuminen ja perhe ovat tärkein tavoite elämässäsi, voi olla että joudut tekemään valinnan, ottamaan miehen joka ei ole 100% hyvä vaan vaikka juuri odottaa palvelua, jos et sitten halua luopua niistä tärkeimmistä unelmistasi, koska hyviä miehiä ei vaan ole kaikille tarjolla kun ovat niin harvinaisia. (Itse sanon että miehet voi palaa vaikka helvetissä mieluummin kuin otan huonon miehen, mutta ymmärrän perhekeskeisten kipuilun)

Miksi et kutsu passuuttavia poikia/miehiä tyhmäksi kun heidän toiminnalla on kuitenkin vakavat negatiiviset seuraukset perheelle? Heille annat sen vapaudu vankilasta -kortin että kyse on kulttuurista, pojat on poikia. Mutta sitten tytöillä/naisilla passaus johtuu ominaisuudesta jolle ihminen ei voi mitään, tyhmyydestä. Kyllä sekin on 100% kulttuurillista ja ympäristön odotuksia.

Vierailija
404/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kunnon akka miehen kanssa menee METSÄ  ja METAllitöihin valittamatta KOKOAJAN

M50

Ps. nyky akat ei osaa kuin valittaa kokoajan!

Ironista että sinä valitat juuri nyt ja luultavasti tulet AV:lle päivittäin ulisemaan.

En ole koskaan nähnyt miestä metsä- tai metallitöissä paitsi jos se on ollut tämän palkkatyö. Ei kuulu perusihmisen kotitöihin. Käyt töissä kuten kaikki muutkin? Vau! Kaipaatko siitä ylistystä?

Kyllä monet noista kuuluu... Miehethän nuo hoitaa. Kuten muutkin perinteisesti miehille kuuluvat hommat. Tilastot sen sukupuolittuneisuuden kertoo: on ne yhteisesti jaetut hommat ja miesten hommat. Naisten hommia ei enää ole, paitsi metatöistä vinkuminen. 

Ohis, nainen

Höpöhöpö, "nainen". Se että harrastusprojektina rälläät jotain autoasi, ei ole kotityö. Se ei ole millään tavalla pakolista. Samalla vaimosi tekee kaiken yksin, kotityöt ja hoitaa lapset kuin yksinhuoltaja, PLUS käy töissä ja maksaa suurimman osan perheen oikeista elämänkuluista, jotta sinä voit poikamaisesti tuunata spoileria romuusi.

Vierailija
405/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kunnon akka miehen kanssa menee METSÄ  ja METAllitöihin valittamatta KOKOAJAN

M50

Ps. nyky akat ei osaa kuin valittaa kokoajan!

Ironista että sinä valitat juuri nyt ja luultavasti tulet AV:lle päivittäin ulisemaan.

En ole koskaan nähnyt miestä metsä- tai metallitöissä paitsi jos se on ollut tämän palkkatyö. Ei kuulu perusihmisen kotitöihin. Käyt töissä kuten kaikki muutkin? Vau! Kaipaatko siitä ylistystä?

Kyllä monet noista kuuluu... Miehethän nuo hoitaa. Kuten muutkin perinteisesti miehille kuuluvat hommat. Tilastot sen sukupuolittuneisuuden kertoo: on ne yhteisesti jaetut hommat ja miesten hommat. Naisten hommia ei enää ole, paitsi metatöistä vinkuminen. 

Ohis

Olen nainen, vaikka se sua uhkaakin. Tilastoista voit asian tarkistaa. Perinteiset miesten työt ovat edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia, muut jaettuja ja yhteisiä töitä. Huolto- ja korjaustyöt, fyysiset työt. Valtaosalla on omaisuutta, taloa, mökkiä, kulkuneuvoja.. elektroniikkaa, laitteita, koneita... pihatöitä. Naiset ei niitä hinkua itselleen.

Säälittävää, kun totuus tuntuu joistain näin pahalta. Olisit iloinen siitä, että on näinkin tasapuolinen tilanne. 

Vierailija
406/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te oikein löydätte näitä miehiänne? Äidin helman alta? 

Hyvin suuri osa miehistä on kasvanut / kasvatettu siihen, että miesten ei tarvitse vastata itsenäisesti lasten asioista mitenkään. Ei tarvitse etsiä, kun suurin osa on enemmän tai vähemmän tällaisia. Sen sijaan on vaikea löytää niitä, jotka ovat aktiivisesti mukana.

Vierailija
407/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex vaimon kanssahan tää metatyö itku meni ihan naurettavuuksiin.

Lopulta oltiin siinä pisteessä et molempien työlistat ovessa. Apua ei voinut ex kysyä koska hän rasittui jos joutui miettimään mun vastuu alueen hommia.

Suomeksi oli pakko mennä perse edellä puuhun. Jos tarvitsi vaikkapa sen haalarin niin vaimo ei halunnut kertoa mikä on hyvä. Sitten kun ostin jotain, siellä oli mielessä  merkki ja malli hyvin tarkasti. Eikun palauttamaan ja ostamaan uutta.

Lopulta v.....i niinpaljon kaikki etten itsekkään halunnut enää helpottaa mitään. Huomasin että kauppalistasta on unohtunut maito. En todellakaan ostanut. Ex tehtävä tehdä kauppalista.

Tuli talvi ja liukasta. Renkaat piti vaihtaa. Olin aina vaihtanut. Nyt vastasin et kato YouTubesta ohjeet ja vaihda. Ei oo mun tehtävä.

Melko nopeasti sit erottiin

Vierailija
408/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä taitaa tutkitusti olla vaikeuksia nippelitietojen ja arjen aikataulujen hallinnassa. Tai he eivät niin pidä tärkeänä miettiä minkä väriset kukkaset tulee anopin tuliaislahjaan yms. Se on vaan turhaa kuormitusta heidän pääkopalleen. 

ADHD on myös paljon yleisempää miehillä, joten minkä ihmeen takia huonommin hahmottavien pitäisi ottaa niskoilleeen vielä koko wilmarumba kotitöiden ja palkkatöiden päälle? Sen vuoksi on perheelle edullista se että se tekee joka osaa ja pitää tärkeänä jotain juttua. Toinen tekee sitten muita asioita. 

Kiva kun on täysin merkityksetöntä esim se jos mies tekee 90% perheen ruuista / kauppareissuista/ siivouksista / auto ja asuntohuolloista yms. Ja vie ja tuo ne päikystä pukemisineen, Mutta ei muista aina kattoa koska se lelupäivä sattuu päikyssä olemaankaan vaikka siitä tuli viesti ( Niiden kuudentoista muun mukana) viikko sitten. Tai just heti mee ostaa toppapukua kun meinaa jäädä pieneksi. tms yms. 

Been there... 

Vierailija
409/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos Ap ei sitten vaikka kokkaa perheelle joka päivä niin kuoleeko lapset nälkään? Kyllä se mies niille jotain ruokaa järjestää samalla kun itselleen. Mutta kun se ruoka ei kelpaa kun se on vääränlaista.

Eipä järjestäkään vaan lapset itkee nälkää, mies huutaa lasten äidille ja lähtee syömään ulos - yksin - jättäen äidin selviämään lasten hädän kanssa. Sitten lasten isä kirjoittaa AV:lle vuodatuksen miten tyhmä nainen pitää häntä nälässä kotona ja nalkuttaa että hän teki väärin hommaamalla itselleen ruokaa.. vain itselleen.

"Mitään väärää en oo tehnyt, vain tarkoituksella päin helvettiä! Naiset tyhmiä öyhöyh!"

Vierailija
410/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen työjako, että minä tuon rahat töistä talouteen. Vaimo "siipeilee" kotiäitinä, joten hän saa tehdä kaikki kodin sisäiset työt. Ei ole koskaan narissut asiasta ja ymmärtää, että minun työni ansiosta voimme asua täällä. Pari kertaa olen joutunut muistuttamaan, että raha ei kasva puussa ja pitää elää säästeliäämmin

Tienaa enemmän tai karsi omusta menoistasi. Et hoida omaa osuuttasi kunnolla, jos rahat ei meinaa riittää.

Vierailija
411/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, vaikka se sua uhkaakin. Tilastoista voit asian tarkistaa. Perinteiset miesten työt ovat edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia, muut jaettuja ja yhteisiä töitä. Huolto- ja korjaustyöt, fyysiset työt. Valtaosalla on omaisuutta, taloa, mökkiä, kulkuneuvoja.. elektroniikkaa, laitteita, koneita... pihatöitä. Naiset ei niitä hinkua itselleen.

Säälittävää, kun totuus tuntuu joistain näin pahalta. Olisit iloinen siitä, että on näinkin tasapuolinen tilanne. 

Eli miehet haalii kaikkea turhaa ja joutuu huoltamaan yms. näitä turhuuksia. Ei joka päivä, keskiverto kerran vuodessa. Sillä välin kun joku, yleensä nainen, hoitaa ne hänen peruselämisen tarpeensa jotta miehellä on aikaa vähän käydä harrastamassa näillä ökyvälineillään. Ja sitten tämä sankariteko kaipaa vielä jotain ylistystä? Ota ihan itse nyrkkiä perseeseen, Juha.

Vierailija
412/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos Ap ei sitten vaikka kokkaa perheelle joka päivä niin kuoleeko lapset nälkään? Kyllä se mies niille jotain ruokaa järjestää samalla kun itselleen. Mutta kun se ruoka ei kelpaa kun se on vääränlaista.

Eipä järjestäkään vaan lapset itkee nälkää, mies huutaa lasten äidille ja lähtee syömään ulos - yksin - jättäen äidin selviämään lasten hädän kanssa. Sitten lasten isä kirjoittaa AV:lle vuodatuksen miten tyhmä nainen pitää häntä nälässä kotona ja nalkuttaa että hän teki väärin hommaamalla itselleen ruokaa.. vain itselleen.

"Mitään väärää en oo tehnyt, vain tarkoituksella päin helvettiä! Naiset tyhmiä öyhöyh!"

Ja sä tulet tänne ja kirjoitat kaikkien miesten olevan tuollaisia kuin omasi.

Vierailija
413/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että mun työ on mitätöntä.. jos teen lapsen kanssa 2h esseetä ja mies tekee 1h kotitöitä sillä välin, niin reilumpi jako olisi että teen 2h esseetä + 30min kotitöitä ja mies tekisi 30min kotitöitä. Jep jep, hyvä tietää, että naisen pitää edelleen tehdä ajallisesti enemmän. Onneksi puoliso ei sentään näin ajattele, vaan ihan arvostaa sitä mun hoitamaa osuutta. 

Eli mies halusi jakaa kotityöt tasan ja sinun mielestä on vääryys jos ei mies hoida niitä yksin sinun kyhätessä esseetä? Miten se essee liittyy tässä mihinkään? Ei se essee kotityö?

Juu nyt oli kyllä heikko uhriutumisyritys tuolta esseekirjailijalta. Että on se väärin kun ei saa rauhassa kirjoittaa vaan mies odottaa kotitöiden jakamista. Kauhee vätys kun ei hoida kaikkea yksin naisen kirjoittaessa esseetä.

Vierailija
414/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: valitse itse tärkeimmät asiat itsellesi hoidettavaksi, eli esim. lapseen liittyvät sekä laskut. Muut jätät miehelle, jos hän kerta ei vaivaudu ottamaan vastuuta työnjaosta.

Ruuanlaitto, ruokaostokset ja keittiön siivous on todella hyvä ulkoistaa miehelle, koska hänelle tulee ennen pitkää nälkä. Ruualla tuskin on niin suurta väliäkään, että siinä voisi pahasti mokata. Ei tarvitse edes sanoa mitään siirtymästä, mutta toki jutella jos hän aloittaa keskustelun.

Ruoka on niin iso kokonaisuus, että kun pääset siitä eroon täysin, sulla vapautuu sitten aikaa metatyölle ja esim. lapsen pyykeille ja vaaterumballe. Jos vielä sulla menee enemmän aikaa koti- ja metatöihin, jätä miehen pyykit pesemättä. Miesten töitä tuskin enää teilläkään on, meillä ei mitään voimaa vaativaa, talohuolto hoitaa.

Lapselle siirtymäajaksi (kun mies opettelee ottamaan kokonaisvastuun ruuasta) valmiita juttuja ja voit viedä lasta syömäänkin. Pian mies oppii ottamaan homman itselleen. 

Vierailija
415/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miehet haalii kaikkea turhaa ja joutuu huoltamaan yms. näitä turhuuksia. Ei joka päivä, keskiverto kerran vuodessa. Sillä välin kun joku, yleensä nainen, hoitaa ne hänen peruselämisen tarpeensa jotta miehellä on aikaa vähän käydä harrastamassa näillä ökyvälineillään. Ja sitten tämä sankariteko kaipaa vielä jotain ylistystä? Ota ihan itse nyrkkiä perseeseen, Juha.

Te naisethan sitä ylistystä kaipaatte. Sen takia te olette keksineet trendikkään sanan metatyö. Asia jota oikein kukaan teistä ei osaa selittää.  Mutta teette siis jotain ajatustyötä asioista jotka eivät normaalisti tarvitse juurikaan ajattelua ja palatte loppuun. Kun miehenne ei halua tehdä samaa.

Vierailija
416/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä taitaa tutkitusti olla vaikeuksia nippelitietojen ja arjen aikataulujen hallinnassa. Tai he eivät niin pidä tärkeänä miettiä minkä väriset kukkaset tulee anopin tuliaislahjaan yms. Se on vaan turhaa kuormitusta heidän pääkopalleen. 

ADHD on myös paljon yleisempää miehillä, joten minkä ihmeen takia huonommin hahmottavien pitäisi ottaa niskoilleeen vielä koko wilmarumba kotitöiden ja palkkatöiden päälle? Sen vuoksi on perheelle edullista se että se tekee joka osaa ja pitää tärkeänä jotain juttua. Toinen tekee sitten muita asioita. 

Kiva kun on täysin merkityksetöntä esim se jos mies tekee 90% perheen ruuista / kauppareissuista/ siivouksista / auto ja asuntohuolloista yms. Ja vie ja tuo ne päikystä pukemisineen, Mutta ei muista aina kattoa koska se lelupäivä sattuu päikyssä olemaankaan vaikka siitä tuli viesti ( Niiden kuudentoista muun mukana) viikko sitten. Tai just heti mee ostaa toppapukua kun meinaa

Siis sanot että miessukupuoli on biologisesti vammaisiin verrattava? Olen eri mieltä, tiedän että on olemassa miehiä jotka kykenee hoitamaan vaikka kaikki tarvittavat asiat ja vieläpä hyvin. Luonteen laiskuutta jos ei osaa ja ei ole mitenkään vammainen että esim. toiminnanohjauksessa ongelmia.

Vierailija
417/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen työjako, että minä tuon rahat töistä talouteen. Vaimo "siipeilee" kotiäitinä, joten hän saa tehdä kaikki kodin sisäiset työt. Ei ole koskaan narissut asiasta ja ymmärtää, että minun työni ansiosta voimme asua täällä. Pari kertaa olen joutunut muistuttamaan, että raha ei kasva puussa ja pitää elää säästeliäämmin

Nainen mahdollistaa urakehityksesi ja töiden ulkopuolisen luksuksen kuten perhe. Toivottavasti ymmärsi tehdä kirjallisen sopimuksen että maksat hänen eläkemaksut ja reilua palkkaa työstään. Jos ei niin toivottavasti tajuaa lähteä ajoissa ja viedä omansa erossa.

Ei hän ole töissä, joten ei kuulu saada eläkettä. Jos haluaa erota, niin sitten pitäköön näppinsä rahoista erossa. Meillä on omat tilit, avioehto ja minä omistan talon ja sen kaikki laitteet (kuitit ovat tallessa). Saa myös ottaa mukulat mukaansa, jos on niin tyhmä, että haluaa erota. 

Ei kotiäityis ole työtä. Hänellä ei myöskään ole mitään työuraa tai koulutusta peruskoulun lisäksi

Vierailija
418/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän että yksikään mies ei Suomessa ole niin imbesilli etteikö osaisi edes netin/kaverin/myyjän avulla ostaa lapsille vaatteita. Älkää nyt viitsikö, aikuiset ihmiset. Ei ne vaateostokset naisillekaan mistään munasoluista kehity vaan niistä opetellaan koska halutaan ja koska on pakko.

Vierailija
419/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita mainitsemiasi miesten töitä vaativia asioita on lähinnä miesten halusta. He haalivat niitä, että saisivat alibin keskittyä vain itseään kiinnostaviin hommiin. Yhä useampi perhe elää ilman näitä. Talohuolto, autokorjaamo ym. hoitaa ne vähäiset jäljellä olevat ihan hyvin.

Ei naisiakaan kiinnosta Wilmat, laskut, pyykit tai tiskit, mutta ne on pakollisia. Ne pitää jakaa tai jaotella tasan. 

Vierailija
420/1448 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sä tulet tänne ja kirjoitat kaikkien miesten olevan tuollaisia kuin omasi.

Mikä mies? En maininnut että mulla olisi miestä, osaatko lukea?  En ota sellaisia vaivoikseni kun tiedän sivusta katsomalla millaisia te olette. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi