Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1631)

Vierailija
441/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksaa naurattaa, kun ihan itse valitsette miehenne ja sitten jaksatte lopun elämää vinkua, kun ei ollutkaan hyvä. Ei taida kamalasti kriteerit vaivata siinä vaiheessa, kun on vaan pakko päästä porsimaan ensimmäisen kanssa joka huolii. 

Ja hei, nyt on sitten myöhäistä: luuletteko oikeasti että teille lapsiperheluusereille  on jotain tasokasta kumppania tarjolla?? 🤣 

Niinhän ne miehetkin valitsee sellaiset naiset, jotka nalkuttaa, lihoo, leikkaa hiukset lyhyeksi ja kieltäytyy seksistä. Miksei ne osaa valita paremmin?

Vierailija
442/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä taitaa tutkitusti olla vaikeuksia nippelitietojen ja arjen aikataulujen hallinnassa. Tai he eivät niin pidä tärkeänä miettiä minkä väriset kukkaset tulee anopin tuliaislahjaan yms. Se on vaan turhaa kuormitusta heidän pääkopalleen. 

ADHD on myös paljon yleisempää miehillä, joten minkä ihmeen takia huonommin hahmottavien pitäisi ottaa niskoilleeen vielä koko wilmarumba kotitöiden ja palkkatöiden päälle? Sen vuoksi on perheelle edullista se että se tekee joka osaa ja pitää tärkeänä jotain juttua. Toinen tekee sitten muita asioita. 

Kiva kun on täysin merkityksetöntä esim se jos mies tekee 90% perheen ruuista / kauppareissuista/ siivouksista / auto ja asuntohuolloista yms. Ja vie ja tuo ne päikystä pukemisineen, Mutta ei muista aina kattoa koska se lelupäivä sattuu päikyssä olemaankaan vaikka siitä tul

No tämäpä juuri. Olin sinkku 6v . Asuin yksin. Ex tuli kylään häneen teki vaikutus siisteys. Hän kertoi tästä itse.

Noh 10v myöhemmin. Me tapeltiin siitä kun saatoin ottaa vaan yhtä-äkkiä imurin ja imuroida talon.  Oikea oppisesti olisi pitänyt pyyhkiä ensin pölyt tasoilta ja ovien päältä.. Eli mä imuroin tein meidän kodin siistiksi. Ex tuli ja mitätöi koko homman tutkimalla oven karmia, täällä on pölyä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään. Sosiaaliviranomainen sanoi, että "sen kanssa pitää vaan elää". Itse tein niin että jätin lapsen kärsimään miehen kanssa ja lopetin oman kärsimykseni, eli en todista miehen "lapsenhoitoa" enää. En ole säätänyt lakia, missä lapset jätetään heitt..siis miehen huollettaviksi. Kukaan täyspäinen ei sellaista säätäisi.

Tuon kommentin kun lukee, niin en ihmettele, että ero tuli. Siis ihan varmastihan kaikki miehet ovat vastuuttomia ja jättävät lapset heitteille. Itse olet pelkkä täydellisyys, kuten kommentistasi voi varmasti kaikki ymmärtää. 

Vierailija
444/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te naisethan sitä ylistystä kaipaatte. Sen takia te olette keksineet trendikkään sanan metatyö. Asia jota oikein kukaan teistä ei osaa selittää.  Mutta teette siis jotain ajatustyötä asioista jotka eivät normaalisti tarvitse juurikaan ajattelua ja palatte loppuun. Kun miehenne ei halua tehdä samaa.

Kaipaamme sitä että kun nainenkin käy töissä ja lapset on hankittu yhdessä niin mies hoitaisi edes puolet vastuusta niistä oikeista kotitöistä ja lapsistaan kuten kuuluu - ihan itsenäisesti ilman muistuttelua ja ohjaamista ja auttamista, koska mies on aikuinen eikä mikään lapsi tai vammainen.

Vierailija
445/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään miksi naiset ei halua lapsia... :D itse deittailin yhtä miestä, jonka mukaan se, että minä maksoin ruuan, kerroin mitä tehdään, laitoin ainekset pöydälle, jouduin tekemään salaatin, eli käytännössä mies keitti pastan yms ja paistoi lihan, ja sitten hänen mielestä minun olisi pitänyt tiskata koska hän "laittoi ruuan"? Sitten jos hän oli myöhään töissä, minä pystyin tekemään ruuan, maksamaan sen, tiskaamaan, eikä se ollut ongelma. Juhlapyhinä halusi että meillä on traditio, tehdään vaikka kermaperunoita. Puhui passiivissa, mutta minun olisi pitänyt tehdä. Ongelma on, että monesti miehet puhuvat niin kauniisti (eivät sano suoraan, että haluan naisen joka hoitaa kaikki kotityöt), että miten he hoitavat asian ja kotityöt jaetaan, mutta todellisuus on toinen. Lisäyksenä, että miehen talous myös kuralla (eipä siitäkään kertonut rehellisesti... ylläri!!!) ettei voinut sillä sarallakaan tsempata. Sitten varmasti löytyy parempia miehiä kun tämä kyseinen, ongelma vaan on, että asioista puhuminen etukäteen ei auta, koska miesten tulkinta "kotitöiden jakamisesta" on joitain ihan muuta.

Vierailija
446/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää.

Mun miehellä ei pelaa järki ollenkaan lasten suhteen. Nytkin oli lähettämässä nuorta tyttöä yksin hammaslääkäriin kaupungissa, alueelle jossa parveilee aamusta iltaan narkkareita. Rakennus ja alue lapselle tuntematon, ei ole koskaan ilmoittautunut Kela-kortilla sekä lapsella toiminnanohjauksessa todettuja vaikeuksia. Idea siis oli että mies vie hänet, mutta keksipä taas keinon sössiä tämäkin. Mulla on samaan aikaan sydäntutkimus enkä voi todellakaan itse viedä, nostin kyllä rähinän niin suostui ottamaan vapaata ja viemään eestaas. 

Ja ei, tämäKÄÄN mies ei ollut tämmöinen ennen lapsia. On saanut hyvää ruokaa, seksiä ym. eikä ole mitään suhdekriisiä päällä. Oma harkinta ei vaan yhtään pelaa, ja jostain kumman syystä pitää ruveta aina sooloilemaan jos jotain nakitan hänelle.

Kyllä lapsen kuuluu oppia menemään hammaslääkäriin

Mutta se opettaminen ei tapahdu niin, että lapsi laitetaan ensimmäistä kertaa menemään sinne tuntemattomaan paikkaa itsekseen ilman, että tietää, miten sillä Kelakortilla ilmoittaudutaan jne. Vaan siten, että ensimmäisellä kerralla viedään, ohjeistetaan lasta itse ilmoittautumaan automaatilla Kela-korttiaan käyttäen ja pysytellen itse taustalla. Seuraavalla kerralla lapsi (toki iästä riippuen) voi osata jo itsekseen.

Vierailija
447/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää.

Mun miehellä ei pelaa järki ollenkaan lasten suhteen. Nytkin oli lähettämässä nuorta tyttöä yksin hammaslääkäriin kaupungissa, alueelle jossa parveilee aamusta iltaan narkkareita. Rakennus ja alue lapselle tuntematon, ei ole koskaan ilmoittautunut Kela-kortilla sekä lapsella toiminnanohjauksessa todettuja vaikeuksia. Idea siis oli että mies vie hänet, mutta keksipä taas keinon sössiä tämäkin. Mulla on samaan aikaan sydäntutkimus enkä voi todellakaan itse viedä, nostin kyllä rähinän niin suostui ottamaan vapaata ja viemään eestaas. 

Ja ei, tämäKÄÄN mies ei ollut tämmöinen ennen lapsia. On saanut hyvää ruokaa, seksiä ym. eikä ole mitään suhdekriisiä päällä. Oma harkinta ei vaan yhtään pelaa, ja jostain kumman syystä pitää ruveta aina sooloilemaan jos jotain nakitan hänelle.

"Nuori tyttö" kuulostaa jo joltain esiteiniltä. Eli sä olet vakavissasi sitä mieltä että iso tyttö pitää saattaa hammaslääkäriin? Ja missä on tämä nistipesäke? Asutteko New Yorkissa? Vaiko ihan vaan Suomessa? Olet naurettava. Kaikki sympatiat miehellesi.

Vierailija
448/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua v.......a tää keskustelu ihan sikana. Mä olen ollut 3 vakavassa parisuhteessa. 

1. Kukaan näistä naisista ei osannut tehdä hyvää ruokaa. "Musta tuli kokki".

2. 1 näistä naisista oli ihan täysi sika, sotkuisin ihminen ketä tiesin. (Tämän takia erottiin). Yksikään näistä naisista ei ollut mua siistimpi.

3. Mulla on 2 eri naisen kanssa lapsia. Toisella oli masennukset, lorvikatarit yms. Toinen teki melkein yhtä paljon kuin minä.

Alkaa pikkuhiljaa olla vähän vanhentunut tämä ajattelumailma et nainen olisi millään tavalla miestä parempi kotitöissä

Vierailija
449/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle isä osti elämäni ainoaksi lahjaksi jonkun VHS sotaelokuvan, kun olin jotain 10v (tyttö).Ei kyllä kiinnostanut tippaakaan, itselleen sen kuitenkin osti. Eipä hoitanut mitään muutakaan, kuten ei muutkaan aikuiset.

Vierailija
450/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tässä olis ollut edes haastetta löytää perille. Nykyään kännykän Google maps näyttää reitin. Ei voi eksyä. Kela kortti lapselle kouraan ja hyvää matkaa. Pärjäät kyllä iso tyttö.

Vierailija
451/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää.

Kyll

Hammaslääkärissä käydään niin harvoin, että edellisellä kerralla lapsi on voinut olla sen verran pieni, ettei muista ohjeita. Joku pari vuotta on aika pitkä aika lapselle. Mutta eipä tuo ilmoittautuminen mitään rakettitiedettä ole, jos osaa lukea ja aina voi pyytää apua.

Kaupungin luulisi olevan tuttu, koska harvemmin nuo hammaslääkärit ovat vieraassa kaupungissa tai sitten on ihan molemmilla vanhemmilla peiliin katsomisen paikka. 

Vierailija
452/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä aina pirun kiva kuulla sen toisen osapuolen näkemys.

Meillä vaimon kanssa sovitaan just esim näistä vaate ostoksista.  Minä ostan lasten talvivaatteet. No syyskuussa alkaa mäkätys kun +15.   Lokakuussa kun +10 hermo menee ja hän on käynyt ostamassa kuteet.  Joulu/ tammikuussa ne sitten menee käyttöön. 

Tätä on tapahtunut ihan älyttömän usein meidän pitkän liiton aikana. Kaikki pitäisi hoitaa heti vaikka ei ole mitään kiirettä.

Juu, näin puhuu mies joka on metsästänyt joulukuussa oikean kokoisia toppahousuja vili-petterille, eiku ei taida olla koskaan tuota tehnyt, koska niitä oikean kokoisia ei välttämättä enää löydy joulukuussa, saati tammikuussa, jolloin alkaa hajakokojen alennusmyynnit. Helmikuussa on nykyään jo kevätvaatteet myynnissä. 

Vierailija
453/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä käydään julkisella 9- ja 14-vuotiaana. 9-vuotias ei nyt vielä välttämättä osaa toimia itsenäisesti mutta 14-vuotiaana pitäisi osata. Toki voi olla oikomishoitoa minkä takia hammaslääkärin pitäisi olla tuttu paikka, kun siellä käydään niin usein.

Vierailija
454/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä juuri. Olin sinkku 6v . Asuin yksin. Ex tuli kylään häneen teki vaikutus siisteys. Hän kertoi tästä itse.

Noh 10v myöhemmin. Me tapeltiin siitä kun saatoin ottaa vaan yhtä-äkkiä imurin ja imuroida talon.  Oikea oppisesti olisi pitänyt pyyhkiä ensin pölyt tasoilta ja ovien päältä.. Eli mä imuroin tein meidän kodin siistiksi. Ex tuli ja mitätöi koko homman tutkimalla oven karmia, täällä on pölyä..

Siis tuohan on ihan peruslogiikkaa että siivotaan ns. ylhäältä alas. Eri asia jos imuroit jonkin akuutin sotkun lattialta, kunhan tekee hyvin niin ei tarvitse olla pikkutarkka. Mutta jos aiot oikeasti olla avulias niin olisit tehnyt ekalla kerralla kunnolla, eikä niin että exäsi joutuu sitten muiden kotitöiden lomasta imuroimaan jälkeesi ne muut pölyt ylhäällä olevilta pinnoilta ja sen jälkeen lattian uudestaan kun putoava pöly luonnollisesti laskeutuu ylhäältä alas. (Eikö fysiikka ollutkaan miesten alaa?) Käypä joskus tutkimassa paljonko nämä paikat kerää sitä sisäilmaa huonontavaa pölyä, ei todellakaan ole mikään turha kotityö vaikka kokisit ettei ongelmaa ole jos sitä ei koskaan näe kun ei kapua katsomaan. Vähän niinkuin tiskaisi astiat mutta jättäisi pannut pesemättä kun sitä likaa ei huomaa yhtä helposti.

Ja tuo on sinulle sitten syy istua perseelläsi tekemättä mitään jatkossakaan? Jos imurointijärjestys on sinulle täysin uusi konsepti niin en usko että olit imuroinut koskaan ennenkään. Hyvä uutinen on se että kuka tahansa voi oppia sen taidon, paitsi joku jolla on vaikea aivovamma tai kehityshäiriö, kädetön tai kokoraajahalvaantunut. Miehuus ei ole mikään vamma.

Vierailija
455/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keissi missä iso tyttö pitää saattaa hammaslääkäriin on aika paljastava. Elikkä kuinka iso osa metatyöstä on turhaa hössötystä? Lapsikaan ei saa itsenäistyä kun mamma metailee ympärillä.

Vierailija
456/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ikään mennessä olen oppinut miehistä sen, että mies ajattelee AINA ENSISIJAISESTI ITSEÄÄN. Sen kun tiedostaa, niin välttyy paljolta mieliharmilta, mitään muuta ei kannata odottaa ja lähtökohta on tuo. Peliliikkeet sitten sen mukaan, lapsia en suosittele tekemään. 

Moni mies, ei suinkaan kaikki. Tiedän huonoja miehiä mutta tiedän vastapainoksi useita osallistuvia miehiä jotka haluavat osallistua lastensa elämään ja haluavat lapsilleen hyvää.

Vierailija
457/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamalla miestä, tuo sinun nykyinen ei älyä sädehdi.

Hän nyt kuitenkin esim. töissä on ihan pätevä, huolehtii siellä hyvin laajasti kaikenlaisia asioita ja vastaa työssään itsenäisesti isosta kokonaisuudesta. Yliopistotutkinnonkin suoritti. Eli kyllä hänellä älyä pitäisi olla. Ap

Sitä älyä on niin paljon, että älyää teetättää ikävät hommat sulla. Sunkin pitää harjoitella älyn käyttöä. Hoida lapsen asiat, jätä kaikki muu miehelle, mielellään paljon hommia, jotka osuu myös häneen, jollei hoida. Jos valittaa, sanot, ettet ehdi, kun pitää yksin lapsen asiat hoitaa.

Vierailija
458/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan on ihan peruslogiikkaa että siivotaan ns. ylhäältä alas. Eri asia jos imuroit jonkin akuutin sotkun lattialta, kunhan tekee hyvin niin ei tarvitse olla pikkutarkka. Mutta jos aiot oikeasti olla avulias niin olisit tehnyt ekalla kerralla kunnolla, eikä niin että exäsi joutuu sitten muiden kotitöiden lomasta imuroimaan jälkeesi ne muut pölyt ylhäällä olevilta pinnoilta ja sen jälkeen lattian uudestaan kun

Ja höpsis. Ei pölyjä tarvi pyyhkiä joka viikko joka pinnalta. Riittää kun paljon käytetyt pinnat keittiössä, ruokapöytä ja ehkä sohvapöytä tyhjentää ja pyyhkäisee. Ja ei niillekään pölyä ole ehtinyt kertyä.

Siis sinäkö pyyhkit pölyjä joka viikko kaikkien kaappien ja ovien päältä? Olet pahasti pakkomielteinen. Sympatiat omaisille jotka joutuvat pakkomielteistä maanisuuttasi kestämään

Vierailija
459/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää.

Mä olisin ottanut kans sellaiset pultit, että olis ukko muistanut lopun ikäänsä. 

Suomalainen nainen on ihan liian nössö ja kiltti. Pitäis oppia että jos mies ei hoida hommiaan niin ajoissa ja vastuullisesti, että nainenkin on tyytyväinen, niin siitä ei seuraa, että saa tulevaisuudessa jättää tekemättä, vaan että ne asiat hoidetaan niin että nainen on suuttunut. Että haluaako mies, että vaimo on koko ajan suuttunut vai että hoitaako hommat vastuullisesti ja kunnolla. 

Vierailija
460/1630 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole tuollaista kokemusta, enkä lähtisi luomaan stereotypioita. Meillä mies on aina ostanut lapsille enemmän vaatteita kuin minä. Yleensä hän vie lapset kauppaan ostamaan myös kengät, koska itse pitää enemmän kengistä kuin minä. Minullahan on nytkin kahdet kengät talveksi: lämpimät talvinilkkurit ja joka sään kengät. Miehelläni on varmaan 8 kengät talveksi eri keleille ja eri käyttötarkoituksiin.