Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
Aloitis on tosi ikävää asennetta kuvaava. Ei kenellekään sanotaan, että nyt sinä teet eikä käskyttää ilkeästi.
"Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit"
Tällä keinolla ei se toinen voi mitenkään onnistua. Sille pirttihirmulle ei missään tapauksessa käy mikään, mitä toinen tekee. Tossa ei voi onnistua.
Ennen tätä ns. käskyttämistä mieheltä on asiaa pyydetty nätisti niin monta kertaa, että on ollut pakko yrittää käskyttämistä, kun nätisti pyytämisestä ja asioista keskustelemisesta ei ole vuosiin mitään tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua, koska perheessämme on sama tilanne. Ja vastaukseni on, etten tiedä. Vanhempi lapsista lähestyy täysi-ikäisyyttä ja nuorempi on vasta alakoulussa.
Mieheni on ostanut vanhemmalle lapselle yhdet talvikengät. Ei maksa harrastuksia, ei käy kaupassa oma-aloitteisesti.
Ainoitakaan synttärijuhlia ei ole järjestänyt eikä maksanut. Myös joulut yms. on täysin minun vastuullani.
Maksan 3/4 perheen menoista. Vain asuntolaina menee tasan puoliksi.
On varmaan sanomattakin selvää, että vihaan miestäni. Mieheni kaipaa läheisyyttä minä lähinnä eroa.
Jos sanot, että harrastuksesta tulee nyt tämä maksu, maksatko? Niin vastaako mies en? Kyllä kummankin vanhemman tulee osallistua lapsen elatukseen.
Vai meneekö niin, että lasku tulee nimelläsi, mies ei tiedä siitä ja maksat etkä sano mitään? Eli miehen pitäisi arvata, milloin laskuja tullut ja onko ne maksettu vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mites jos AP kuolee ja lapsen isä jää yksinhuoltajaksi? Miten hän sitten pärjää?
Yleensä ne pärjää. Vaikka uuden vaimon hankkisi, uusioperheiden äidit harvemmin haluavat olla missään tekemisissä lastenhoidon kanssa, ellei kyse ole omista lapsista.
Mistä ihmeestä te löydätte näitä "aarteita" miehiksenne... Kasvattakaa sitten omat poikanne erilaisiksi, ajattelevaisiksi miehiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä te löydätte näitä "aarteita" miehiksenne... Kasvattakaa sitten omat poikanne erilaisiksi, ajattelevaisiksi miehiksi.
Ei kai kukaan tuollaista miestä varsinaisesti löydäkään. Kun ei ne ole tuollaisia ennen lasten saamista. Lasten saaminen muuttaa ne jostain syystä tuollaisiksi. Tai ainakin tuo ominaisuus tulee esille vasta kun saa lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli illan aikana joo teen vaikka kauppalistan, mutta maksan myös laskut, autan lasten läksyissä, varaan lääkäriaikoja tai haen vaikka lääkärien laskut vakuutuksesta, vastaan wilmaviesteihin ja pakkaan seuraavan päivän kamat lapsille mukaan jotka on Wilmassa ohjeistettu, vastaan johonkin opettajan viestiin jne jne. Ei ole siis vain kauppalista, vaan nettipankki, iffin sivut, Wilma, läksyt, seuraavan päivän valmistelut. Ja lisäksi mun pitäisi vai siivotakin yksin?
Nettipankki. Kuin paljon niitä laskuja oikein tulee. Suoraveloitus on aika kiva.
Tarviiko sun tosiaan käydä vakuutusyhtiön sivulla päivittäin. Mullakin If kirjaudu on sinne viimeksi 2023. Hyväksymään ehdot.
Mitä sä valmistelet?
Kuulostaa oikeasti siltä että teet kaikesta työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli illan aikana joo teen vaikka kauppalistan, mutta maksan myös laskut, autan lasten läksyissä, varaan lääkäriaikoja tai haen vaikka lääkärien laskut vakuutuksesta, vastaan wilmaviesteihin ja pakkaan seuraavan päivän kamat lapsille mukaan jotka on Wilmassa ohjeistettu, vastaan johonkin opettajan viestiin jne jne. Ei ole siis vain kauppalista, vaan nettipankki, iffin sivut, Wilma, läksyt, seuraavan päivän valmistelut. Ja lisäksi mun pitäisi vai siivotakin yksin?
Nettipankki. Kuin paljon niitä laskuja oikein tulee. Suoraveloitus on aika kiva.
Tarviiko sun tosiaan käydä vakuutusyhtiön sivulla päivittäin. Mullakin If kirjaudu on sinne viimeksi 2023. Hyväksymään ehdot.
Mitä sä valmistelet?
Tämä. Mä maksan laskut ohimennen kun nettipankki on tulee jotain. Menee varmaan alle minuutti per lasku. Kirjelaskuja ei tule oikeastaan ikinä. Vakuutukset pyörii taustalla ja If e lasku. Kerran vuoteen kilpailutan. Siinäkin menee aikaa varmaan 10-15min. Ruokalistaa en ymmärrä alkuunkaan. Kauppalista joo, meillä se on jääkaapin ovessa. Siihen lisätään jos jokin loppuu. Kaupassa käydään yhdessä vkl tai sitten töistä kotiin tullessa.
Meillä on sellainen työjako, että minä tuon rahat töistä talouteen. Vaimo "siipeilee" kotiäitinä, joten hän saa tehdä kaikki kodin sisäiset työt. Ei ole koskaan narissut asiasta ja ymmärtää, että minun työni ansiosta voimme asua täällä. Pari kertaa olen joutunut muistuttamaan, että raha ei kasva puussa ja pitää elää säästeliäämmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tuollaista miestä varsinaisesti löydäkään. Kun ei ne ole tuollaisia ennen lasten saamista. Lasten saaminen muuttaa ne jostain syystä tuollaisiksi. Tai ainakin tuo ominaisuus tulee esille vasta kun saa lapsen.
Totta, oot oikeassa. Sitten ne laitetaan jossain vaiheessa "uudelle kierrokselle" jonkun toisen harmiksi. Tosin "toisella kierroksella" ei sitten välttämättä enää tarvitse taas ajatella kuin sitä omaa napaa, kun omat lapset jää eksälle ja sen seuraavan vaimon lapset on toivottavasti jo isompia. Eikä uudelta isäpuolelta enää välttämättä odotetakaan kasvatuksen suhteen niin paljoa.
Kyllä teistä monella on surkea mies ja samalla surkea oma elämä. Olisiko aika katsoa peiliin ja miettiä? Vastaus; jos olet omasta mielestäsi yrittänyt tarpeeksi sanoa asioista, niin lähde kävelee kyseisestä suhteesta tai lopeta naukuminen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teistä monella on surkea mies ja samalla surkea oma elämä. Olisiko aika katsoa peiliin ja miettiä? Vastaus; jos olet omasta mielestäsi yrittänyt tarpeeksi sanoa asioista, niin lähde kävelee kyseisestä suhteesta tai lopeta naukuminen
Hyvin sanottu, aika usein lopulta bvastaus löytyykin peilin edestä. Todellinen vässykkä oletkin sinä itse.
Kuka viitsii katsoa sellaista puolisoa joka on vapaamatkustajana yhteisessä perheessä? Erohan on vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen työjako, että minä tuon rahat töistä talouteen. Vaimo "siipeilee" kotiäitinä, joten hän saa tehdä kaikki kodin sisäiset työt. Ei ole koskaan narissut asiasta ja ymmärtää, että minun työni ansiosta voimme asua täällä. Pari kertaa olen joutunut muistuttamaan, että raha ei kasva puussa ja pitää elää säästeliäämmin
Nainen mahdollistaa urakehityksesi ja töiden ulkopuolisen luksuksen kuten perhe. Toivottavasti ymmärsi tehdä kirjallisen sopimuksen että maksat hänen eläkemaksut ja reilua palkkaa työstään. Jos ei niin toivottavasti tajuaa lähteä ajoissa ja viedä omansa erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä valmistelet?
Vähän sama kuin työnjako, jossa toinen vaihtaa autoon renkaat ja toinen tekee muut kotityöt.
Itsekin kuulin tuosta samasta että en kuulemma osta ollenkaan uusia ja kuinka pistän lapsen kulkemaan risasissa vaatteissa ja totuus oli kuitenkin se että naiselle ei kelvannut minun ostamat kun ne oli naisen mielestä rumia ja tä.än jälkeen minua alettiin somessa haukkumaan kun en huolehdi lapsesta eikä kukaan nainen kyseenalaistanut tämän kesän tarinoita ja kaikki naiset levitti sitä valhetta. Aika pisun monelle naiselle sain todistaa kuvitella että.olen ostanut kyllä mutta ne ei kelpaa ja kaikilta tuli sama vastaus että olisit ostanut semmosia kun nainen käski.
En usko hetkeäkään näitä naisten kirjoituksia kuinka mies ei muka osta ollenkaan lapselle vaatteita kun ihan me kaikki tiedämme että.kyseessä on se että mies ostaa kyllä mutta ne ei kelpaa naiselle niin nainen alkaa valehtelemaan somessa että ei osta ollenkaan
Jos laiskan miehen kanssa asuu niin pakkohan siinä on oman jaksamisen kannalta sitten edes lapsia vastuuttaa. Laittaa lapset hiillostamaan isäänsä tarvittaessa.
Näin meillä tehtiin, neljä lasta huolehti kylläkin pääasiassa itse kaiken kouluun liittyvän, kuten minäkin lapsena, että oikeat jutut oli aina mukana.
Kaatuihan tietysti minun niskaani luistimien, suksien, suksien huollon, tonttulakkien, halloween-, vappu ym. extrajuttujen etsiminen ja hakeminen ym. vaikkapa vielä iltavuoroni klo 22 jälkeen, vaikka aamulla piti olla klo 7 taas duunissa. Kun ei se vätysisä viitsinyt mitään alkaa etsiä.
Lapset osasivat myös jo ennen yläasteikää hoitaa itse syömisensä, jos olin duunissa. Lämmittivät tekemääni ruokaa tai söivät eineksiä ja huolehtivat nuoremmistaan.
Lapset siivosivat itse huoneensa, muuten siivoukset ja pyykkäykset olivat aivan kokonaan mun kontolla. Olisin voinut ohjeistaa näin jälkikäteen ajateltuna lapsia pyykinpesuun ja pyykkihuoltoon. Mutta ehkäpä pidin siitä hommasta ja siisteistä vaatepinkoista kaapeissa liikaa.
Polkupyörien huoltamista tai huoltoon viemistä ja viemärien avaamista mies käskettäessä teki. Toki ankaran kiroilun saattelemana ja palveluskuntaa ympärilleen hän vaati. Lamput vaihdoin suurimmaksi osaksi mä, jotta vältyin sadattelulta ja lampunkuvut pysyivät niin paremmin ehjinä. Huonekaluja mies kiroillen kokosi, mutta usein tarvitsi pyytää ulkopuolinen lopulta kuitenkin hätiin. Ylä-aste ja lukioikäisinä lapsilta onnistui kokoaminen jo itse.
Kerran viikossa mies kävi kanssani kaupassa tekemässä viikko-ostokset. Lisäostoksia lähetin hänet hakemaan tarvittaessa useammin antamalla ostoslapun kouraan.
Mies myös kuskasi toisinaan lapsia harrastuksiin.
Vaatteet ostin minä, kun olen tykännyt aina siitä hommasta ja olin myös vaateostoksilla lasten kanssa, samalla vietin sitten "laatuaikaa heidän kanssaan".
Pihatyöt (ei iso) ulkoistin kokonaan miehelle ja katsoin läpi sormien sitä touhua, vaikka koville välillä otti, kun piha näytti lähinnä Suomen kauheimmalta.
Jos vätyksen kanssa asuu, pitää itse olla aikaansaava.
Vierailija kirjoitti:
Kuka viitsii katsoa sellaista puolisoa joka on vapaamatkustajana yhteisessä perheessä? Erohan on vaihtoehto.
Pienten ja vähän isompienkin lasten äideillä on varmastikin aika suuri kynnys erota. Täytyy olla todella painavat syyt siihen, että ottaa avioeron. Ihan jo siksi, että ero on niin suuri muutos lasten elämässä, ja lapsilleen haluaa tietenkin parasta. Ydinperheestä luopuminen on lasten takia todella vaikea päätös. Ja jos miehellä ei ole alkoholiongelmaa, mies ei petä, mies ei ole väkivaltainen jne, eli tällaiset isot ja painavat syyt eroon puuttuu, niin eropäätös ei ole helppo. Jos syy eroon olisi vain tuo, että mies on vapaamatkustajana perheessä, niin sitä eroa tulee mietittyä ja pohdittua todella pitkään. Usein vuosia ensin toivoo, että mies muuttuu osallistuvaksi. Vuosia yrittää itse keskustelemalla ratkoa tilannetta. Ymmärrät varmaan tämän, että nainen toivoo miehen alkavan osallistua. Tietenkin sitä eroa siinä koko ajan miettii, ehkä järjesteleekin jo jonkun verran. Mutta niin kauan kun on vielä jotain toivoa, ei eroa. Se sitten vaihtelee, että kuinka pitkään naisella sitä toivoa siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kuulin tuosta samasta että en kuulemma osta ollenkaan uusia ja kuinka pistän lapsen kulkemaan risasissa vaatteissa ja totuus oli kuitenkin se että naiselle ei kelvannut minun ostamat kun ne oli naisen mielestä rumia ja tä.än jälkeen minua alettiin somessa haukkumaan kun en huolehdi lapsesta eikä kukaan nainen kyseenalaistanut tämän kesän tarinoita ja kaikki naiset levitti sitä valhetta. Aika pisun monelle naiselle sain todistaa kuvitella että.olen ostanut kyllä mutta ne ei kelpaa ja kaikilta tuli sama vastaus että olisit ostanut semmosia kun nainen käski.
En usko hetkeäkään näitä naisten kirjoituksia kuinka mies ei muka osta ollenkaan lapselle vaatteita kun ihan me kaikki tiedämme että.kyseessä on se että mies ostaa kyllä mutta ne ei kelpaa naiselle niin nainen alkaa valehtelemaan somessa että ei osta ollenkaan
Voisin lyödä pääni pantiksi, että tämä on naisen kirjoittama.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kai minä nyt tiedän sinua paremmin, että mitä oma mieheni on ostanut ja mitä ei. Ja mieheni ei ole ostanut lapsellemme mitään vaatteita tai kenkiä sen jälkeen kun lapsi oli vauva. On nyt kuusi. Vauva-aikana mies osti kaksi potkupukua. Ne tuli molemmat käyttöön, olivat ihan kivat vieläpä.
Mutta tämä on juuri se tapa, jossa lapsi kärsii. Lapsi joutuu kärsijäksi tuossa sinun ehdotuksessa. Ja sitä ap ei halunnut, että lapsi joutuu kärsimään siitä, että isä ei sitten hoidakaan eli sitten kukaan ei hoida.