Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1631)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen työjako, että minä tuon rahat töistä talouteen. Vaimo "siipeilee" kotiäitinä, joten hän saa tehdä kaikki kodin sisäiset työt. Ei ole koskaan narissut asiasta ja ymmärtää, että minun työni ansiosta voimme asua täällä. Pari kertaa olen joutunut muistuttamaan, että raha ei kasva puussa ja pitää elää säästeliäämmin
Nainen mahdollistaa urakehityksesi ja töiden ulkopuolisen luksuksen kuten perhe. Toivottavasti ymmärsi tehdä kirjallisen sopimuksen että maksat hänen eläkemaksut ja reilua palkkaa työstään. Jos ei niin toivottavasti tajuaa lähteä ajoissa ja viedä omansa erossa.
Ei hän ole töissä, joten ei kuulu saada eläkettä. Jos haluaa erota, niin sitten pitäköön näppinsä rahoista erossa. Meillä on omat tilit, avioehto ja minä omistan talon ja sen kai
Eli olet loinen. Naisparka kun tuollaiseen haksahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen työjako, että minä tuon rahat töistä talouteen. Vaimo "siipeilee" kotiäitinä, joten hän saa tehdä kaikki kodin sisäiset työt. Ei ole koskaan narissut asiasta ja ymmärtää, että minun työni ansiosta voimme asua täällä. Pari kertaa olen joutunut muistuttamaan, että raha ei kasva puussa ja pitää elää säästeliäämmin
Nainen mahdollistaa urakehityksesi ja töiden ulkopuolisen luksuksen kuten perhe. Toivottavasti ymmärsi tehdä kirjallisen sopimuksen että maksat hänen eläkemaksut ja reilua palkkaa työstään. Jos ei niin toivottavasti tajuaa lähteä ajoissa ja viedä omansa erossa.
Ei hän ole töissä, joten ei kuulu saada eläkettä. Jos haluaa erota, niin sitten pitäköön näppinsä rahoista erossa. Meillä on omat tilit, avioehto ja minä omistan talon ja sen kai
Olen eri mutta et sinäkään kyllä asioitasi ole ihan loppuun asti miettinyt. Jos te eroatte, on erittäinkin todennäköistä että käräjiltä tulee vaimollesi tasinkoa jos olet omaisuutta kerryttänyt vaimon ollessa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos Ap ei sitten vaikka kokkaa perheelle joka päivä niin kuoleeko lapset nälkään? Kyllä se mies niille jotain ruokaa järjestää samalla kun itselleen. Mutta kun se ruoka ei kelpaa kun se on vääränlaista.
Aivan varmasti on väärää, hernekeittoa ja siihen lisätty kinkkusuikaleita tai munakasta makkaralla tai niin kuin meidän isä keittoa !!?? Miettikää sitä ei mitään terveellistä pitkän lisäaine luettelon kanssa vegaani tuotetta vaan ruokaa. Ja auta armias jos se mies menee lapsen kanssa prismaan tai cittariin ja ostaa kengät mitkä lapsi haluaa ja talvitakin minkä lapsi haluaa, niin haukut siinä tulee kun ei ole pölijä tajunnut tarkistaa mitä kaksivuotiaalle pitää tänä vuonna pukea päälle
Vierailija kirjoitti:
Minä väitän että yksikään mies ei Suomessa ole niin imbesilli etteikö osaisi edes netin/kaverin/myyjän avulla ostaa lapsille vaatteita. Älkää nyt viitsikö, aikuiset ihmiset. Ei ne vaateostokset naisillekaan mistään munasoluista kehity vaan niistä opetellaan koska halutaan ja koska on pakko.
No ei se ongelma ole ikinä ollutkaan se ettei osaisi ostaa vaatteita. Se ongelma on se että se pirttihirmu siellä kotona. Haluaa että ostat hänen haluamansa vaatteet, hänen haluamansa aikana. Hänen ehdoillaan toteutettuna. Jos erehdyt käyttämään omaa harkintaa pieleen menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä taitaa tutkitusti olla vaikeuksia nippelitietojen ja arjen aikataulujen hallinnassa. Tai he eivät niin pidä tärkeänä miettiä minkä väriset kukkaset tulee anopin tuliaislahjaan yms. Se on vaan turhaa kuormitusta heidän pääkopalleen.
ADHD on myös paljon yleisempää miehillä, joten minkä ihmeen takia huonommin hahmottavien pitäisi ottaa niskoilleeen vielä koko wilmarumba kotitöiden ja palkkatöiden päälle? Sen vuoksi on perheelle edullista se että se tekee joka osaa ja pitää tärkeänä jotain juttua. Toinen tekee sitten muita asioita.
Kiva kun on täysin merkityksetöntä esim se jos mies tekee 90% perheen ruuista / kauppareissuista/ siivouksista / auto ja asuntohuolloista yms. Ja vie ja tuo ne päikystä pukemisineen, Mutta ei muista aina kattoa koska se lelupäivä sattuu päikyssä olemaankaan vaikka siitä tuli viesti ( Niiden kuudentoista muun mukana) viikko s
Siis sanot että miessukupuoli on biologisesti vammaisiin verrattava? Olen eri mieltä, tiedän että on olemassa miehiä jotka kykenee hoitamaan vaikka kaikki tarvittavat asiat ja vieläpä hyvin. Luonteen laiskuutta jos ei osaa ja ei ole mitenkään vammainen että esim. toiminnanohjauksessa ongelmia
ADHD ei ole vamma vaan ominaisuus. Joka tekee joistain asioista tutkitusti vaikeampia kuin neurotyyppillisille. Vähän niin kuin joku on lahjakas voimantuotoltaan. Verrattuna johonkin joka jaksaa juosta maratonin.
Ei ole kovin mustavalkoista. Ja yleensä miehet selviytyy ihan hyvin noista lapsiperheen askareista. Mutta koska eivät tee niitä metatöiden kautta, niin tekevät ne väärin .
Tyyliin väärin siivottu. Jos imuroivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käy, jos sinä haluat erota?
Käytät taloudellista väkivaltaa vaimoosi. Teidän tilanne on ihan hirveä ja toivon, että olet sepittänyt kaiken päästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä väitän että yksikään mies ei Suomessa ole niin imbesilli etteikö osaisi edes netin/kaverin/myyjän avulla ostaa lapsille vaatteita. Älkää nyt viitsikö, aikuiset ihmiset. Ei ne vaateostokset naisillekaan mistään munasoluista kehity vaan niistä opetellaan koska halutaan ja koska on pakko.
No ei se ongelma ole ikinä ollutkaan se ettei osaisi ostaa vaatteita. Se ongelma on se että se pirttihirmu siellä kotona. Haluaa että ostat hänen haluamansa vaatteet, hänen haluamansa aikana. Hänen ehdoillaan toteutettuna. Jos erehdyt käyttämään omaa harkintaa pieleen menee.
No sinultakin lienee aiheellista kysyä että miksi sinä tuollaisen pirttihirmun olet mennyt valitsemaan? Ihan voi myös tyynesti ilmoittaa että se päättää joka ne vaatteet ostaa. Jos vaate ei ole selvästi vääränkokoinen tai esim uima-asu pakkasessa, niin ihan sinä itse mahdollistat sen että heittäydyt äidin pikku apulaiseksi lasten tarpeista huolehtiessa.
Tää.
Mun miehellä ei pelaa järki ollenkaan lasten suhteen. Nytkin oli lähettämässä nuorta tyttöä yksin hammaslääkäriin kaupungissa, alueelle jossa parveilee aamusta iltaan narkkareita. Rakennus ja alue lapselle tuntematon, ei ole koskaan ilmoittautunut Kela-kortilla sekä lapsella toiminnanohjauksessa todettuja vaikeuksia. Idea siis oli että mies vie hänet, mutta keksipä taas keinon sössiä tämäkin. Mulla on samaan aikaan sydäntutkimus enkä voi todellakaan itse viedä, nostin kyllä rähinän niin suostui ottamaan vapaata ja viemään eestaas.
Ja ei, tämäKÄÄN mies ei ollut tämmöinen ennen lapsia. On saanut hyvää ruokaa, seksiä ym. eikä ole mitään suhdekriisiä päällä. Oma harkinta ei vaan yhtään pelaa, ja jostain kumman syystä pitää ruveta aina sooloilemaan jos jotain nakitan hänelle.
Aina jaksaa naurattaa, kun ihan itse valitsette miehenne ja sitten jaksatte lopun elämää vinkua, kun ei ollutkaan hyvä. Ei taida kamalasti kriteerit vaivata siinä vaiheessa, kun on vaan pakko päästä porsimaan ensimmäisen kanssa joka huolii.
Ja hei, nyt on sitten myöhäistä: luuletteko oikeasti että teille lapsiperheluusereille on jotain tasokasta kumppania tarjolla?? 🤣
Tähän ikään mennessä olen oppinut miehistä sen, että mies ajattelee AINA ENSISIJAISESTI ITSEÄÄN. Sen kun tiedostaa, niin välttyy paljolta mieliharmilta, mitään muuta ei kannata odottaa ja lähtökohta on tuo. Peliliikkeet sitten sen mukaan, lapsia en suosittele tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Tää.
Mun miehellä ei pelaa järki ollenkaan lasten suhteen. Nytkin oli lähettämässä nuorta tyttöä yksin hammaslääkäriin kaupungissa, alueelle jossa parveilee aamusta iltaan narkkareita. Rakennus ja alue lapselle tuntematon, ei ole koskaan ilmoittautunut Kela-kortilla sekä lapsella toiminnanohjauksessa todettuja vaikeuksia. Idea siis oli että mies vie hänet, mutta keksipä taas keinon sössiä tämäkin. Mulla on samaan aikaan sydäntutkimus enkä voi todellakaan itse viedä, nostin kyllä rähinän niin suostui ottamaan vapaata ja viemään eestaas.
Ja ei, tämäKÄÄN mies ei ollut tämmöinen ennen lapsia. On saanut hyvää ruokaa, seksiä ym. eikä ole mitään suhdekriisiä päällä. Oma harkinta ei vaan yhtään pelaa, ja jostain kumman syystä pitää ruveta aina sooloilemaan jos jotain nakitan hänelle.
Kyllä lapsen kuuluu oppia menemään hammaslääkäriin itse. Opettaa omatoimisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos Ap ei sitten vaikka kokkaa perheelle joka päivä niin kuoleeko lapset nälkään? Kyllä se mies niille jotain ruokaa järjestää samalla kun itselleen. Mutta kun se ruoka ei kelpaa kun se on vääränlaista.
Eipä järjestäkään vaan lapset itkee nälkää, mies huutaa lasten äidille ja lähtee syömään ulos - yksin - jättäen äidin selviämään lasten hädän kanssa. Sitten lasten isä kirjoittaa AV:lle vuodatuksen miten tyhmä nainen pitää häntä nälässä kotona ja nalkuttaa että hän teki väärin hommaamalla itselleen ruokaa.. vain itselleen.
"Mitään väärää en oo tehnyt, vain tarkoituksella päin helvettiä! Naiset tyhmiä öyhöyh!"
Aikaisemmin selitit että kuinka on muuten hyvä mies mutta ei välitä hoitaa metatöitä. Eipä tuo kovin hyvältä kuulostaa että nälkiinnyttää lapset ja huutaa niiden äidille ja lähtee yksin ravintolaan. Itse en tuollaista miestä katsoisi päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinultakin lienee aiheellista kysyä että miksi sinä tuollaisen pirttihirmun olet mennyt valitsemaan? Ihan voi myös tyynesti ilmoittaa että se päättää joka ne vaatteet ostaa. Jos vaate ei ole selvästi vääränkoko
Ohis. Mun valinta.
Ennen lapsia ex oli ihan erilainen. Enemmän sellainen iloinen huithapeli. Mä olin selvästi aikuismaisempi ja siistimpi. Siivosin, tein ruokaa ym kotitöitä paljon ex enemmän. Lapsien myötä ex muuttui kontrolli friikiksi. Mä muutuin täydeksi tohveliksi mikä ei osannut eikä halunnut kuulemma osata enää yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, vaikka se sua uhkaakin. Tilastoista voit asian tarkistaa. Perinteiset miesten työt ovat edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia, muut jaettuja ja yhteisiä töitä. Huolto- ja korjaustyöt, fyysiset työt. Valtaosalla on omaisuutta, taloa, mökkiä, kulkuneuvoja.. elektroniikkaa, laitteita, koneita... pihatöitä. Naiset ei niitä hinkua itselleen.
Säälittävää, kun totuus tuntuu joistain näin pahalta. Olisit iloinen siitä, että on näinkin tasapuolinen tilanne.
Eli miehet haalii kaikkea turhaa ja joutuu huoltamaan yms. näitä turhuuksia. Ei joka päivä, keskiverto kerran vuodessa. Sillä välin kun joku, yleensä nainen, hoitaa ne hänen peruselämisen tarpeensa jotta miehellä on aikaa vähän käydä harrastamassa näillä ökyvälineillään. Ja sitten tämä sankariteko kaipaa vielä jotain ylistystä? Ota ihan its
Nyt oli kyllä NIIN aamen!! Paras summaaminen tuosta ÄITYLEIDEN harjoittamasta muka-työstä. Ja siis huom. metauikutusta ei harrasta NAISET, vaan ÄIDIT. Niillä säälittävillä surkimuksilla ei ole muuta, millä itsetuntoaan nostella.
Olen todennut että parempi kun hoitaa suurimman osan metatöistä itse. Lasten isä huonosti muistaa niitä hoitaa vaikka muuten kyllä välittää lapsistaan ja lähes puolet ajasta isänsä luona ovat. Ollaan erottu jo 10 vuotta sitten, lapset ovat jo yläasteiässä ja ei minua haittaa niin paljon niitä hoitaa että siitä viitsisi riidellä kun välit isään ovat muuten ok ja neutraalit. Ehkä siinä on sekin että tyttölasten metajutut ovat monesti äitinä helpompi hoitaa. En koe että vanhemmuus muutenkaan olisi erityisen kuormittavaa ollut enää pitkään aikaan isojen lasten kanssa, ehkä sekin vaikuttaa asiaan että jaksaa hyvin. Vanhempi lapsi hoitaa monet jutut jo itsenäisestikin. Pienten lasten kanssa tilanne varmasti voisi olla erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Tää.
Asutte Detroitissa ja tyttö on 5v?
Vai Tampereella ja tyttö 12v?
Kyllä meillä hoitaisi asiat varmasti hyvin mutta olisin kyllä todella stressaantunut asiasta, kun hänellä on tapana hoitaa asiat viime tipassa. Mutta ihan omatoimisesti hän osti esimerkiksi joululahjat viime vuonna ja hoitanut lääkärikäynnit. Samoin kävi ostamassa lapselle sandaalit. Pitää vain luottaa siihen, että hommat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se kuuluisa tuulen huuhtoma per se tällä naisella ollut tuomisina teidän liittoon! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamalla miestä, tuo sinun nykyinen ei älyä sädehdi.
Hän nyt kuitenkin esim. töissä on ihan pätevä, huolehtii siellä hyvin laajasti kaikenlaisia asioita ja vastaa työssään itsenäisesti isosta kokonaisuudesta. Yliopistotutkinnonkin suoritti. Eli kyllä hänellä älyä pitäisi olla. Ap
Älyä muttei järkeä.
Kirjoitin jo aiemmin muijan kaverista kellä seinät listoja täynnä kaikki suunniteltua. Heillä aina sotkuista, jopa likaista. Tiskiallas aina täynnä likaisia astioita yms. Tajusin just että siellähän on muuten AINA jääkaappi täynnä eineksiä.
Taitaa metatyö viedä niinpaljon aikaa ettei ehdi tehdä kotitöitä ollenkaan.