Mitä vaatteita inhosit lapsena?
Muistan ainakin villalapaset, jotka kutitti ja pisteli, niitä piti itkun kanssa pukea. Mitäköhän villaa ne oikein oli.
Kommentit (76)
Veluurihaalareita ja kuristavia poolopaitoja, sekä niitä paksuja unisex-sukkahousuja. Myös anirakit olivat hirveitä.
Terveisin 70-luvun poika.
Vierailija kirjoitti:
Verkkarit ja kumisaappaat. Aikuisena niitä ei sitten olekaan tullut käytettyä.
Kumisaappaat tosiaan. Aina meni sukat lyttyyn ja olivat jotenkin raskaita jalassa. Onneksi nykyään on mukavampia.
Vierailija kirjoitti:
Ne harmaat pässinpökkimät pitkät sukat, jotka kutittivat jo kuvinakin, mutta vielä enemmän, kun ne kostuivat, kun möyrittiin lumessa. 50-luvullahan tytöt käyttivät hametta talvellakin ulkona sen jälkeen kun suojapuku, nyk. haalari, oli jäänyt pieneksi. Kaupasta ostetut pitkät villasukat eivät kutittaneet niin paljon kuin äidin käsin neulomat sukat karkeasta sukkalangasta.
60-alkuuolella ilmestyivät ensimmäiset sukkahousut. Muistan, että sain sellaiset joululahjaksi -62. Ne olivat aika heikkolaatuista kreppiä, joten jo yhden päivän käytön jälkeen niissä oli isot polvipussit. Toisaalta kyllä olin tyytyväinen sukkahousuihin, sillä olin ehtinyt jo saada ensimmäisen korsetin, joka oli epämukava vaatekappale. Korsettiakin tarvittiin, sillä sukkahousut olivat paksuhkoa neulosta. Juhlavampaan tilaisuuteen puettiin edelleen pitkät sukat, joko ohuet kreppisukat tai nailonit.
Nyt muistan tuon "suojapuku"-sanan, 80-luvulla vielä meillä kutsuttiin talvihaalaria suojapuvuksi. Enpä ole pitkään aikaan kuullut tätä termiä. Mikä siinä mahtoi niin suojaavaa olla. Kuitenkin oli erikseen myös kurahousut ja ne oli ihan vaan kurahousut eikä mitkään suojahousut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki villa vaatteet, sukkahousut ja muut ihon myötäiset kuten alushousut. Hameet ja mekot. Inhoan kaikkia edellä mainittuja edelleen enkä omista moisia. 😂
Millainen ihminen ei käytä alushousuja!?
Tälläinen! Millaista ihmistä kiinnostaa käyttääkö joku alushousuja vai ei? 😂 En käytä myöskään rintaliivejä, eikö olekkin kerrassaan kamalaa? Pystytkö nyt elää?
Haista v i t t u!
No, kyllä se varmasti haiseekin, kun ei ole alushousuja. 😁
Etkö pese omaasi ja vaihda päivittäin housujasi vai miksi se haisee? Käy ihmeessä lääkärillä jos tuollaista ongelmaa
Olin kommentoimassa suunnilleen samaa, kiitos tästä. Menkää haisulit lääkäriin, joku vika piparissa jos se haisee.
-Se aina kommando
Kaikkia, koska mulle puettiin aina vain rumia ja liian isoja vaatteita. Äiti ei osannut yhtään pukea minua. Kaiken huipuksi multa leikattiin tukka aina melkein kaljuksi, kun se oli niin SIISTIÄ! Olin laiha lapsi ja näytin kamalalta.
Lappuhaalarit, joku jo mainitsikin. Vaikea pukea ja riisua, ja tyhmän näköiset ajattelin jo lapsena. Nykyään ihmettelen, jos jossain tv-sarjassa on nuoren aikuisen naisen päällä tämä vaate. Mielestäni tosi epäeroottinen vaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki villa vaatteet, sukkahousut ja muut ihon myötäiset kuten alushousut. Hameet ja mekot. Inhoan kaikkia edellä mainittuja edelleen enkä omista moisia. 😂
Tälläinen! Millaista ihmistä kiinnostaa käyttääkö joku alushousuja vai ei? 😂 En käytä myöskään rintaliivejä, eikö olekkin kerrassaan kamalaa? Pystytkö nyt elää?
Haista v i t t u!
Etkö pese omaasi ja vaihda päivittäin housujasi vai miksi se haisee? K
H u o r a
Haalistunut hailakan punertava polyesterimekko, jossa oli kuristuskuminauha vyötäröllä. Olin hieman pyöreä, joka ei parantanut asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista v i t t u!
Etkö pese omaasi ja
Kutsu ihan miksi lystät. 😂 Ei vaikuta mun itsetuntoon, pukeutumiseen ja pukematta jättämiseen tuon taivaallisen vertaa.
Mutta asiaan, muistin vielä erään mitä inhosin. Niitä paksuja ja jäykkiä kura rukkasia, (yleensä keltaiset) mitkä puettiin hanskojen/tumppujen päälle. Monesti vielä niiden paksujen ja tönkköjen rukkasten päälle jotka jo itsessään esti tehokkaasti käsien käytön. Nuo vielä niiden päälle niin mihinkään ei pystynyt tarttua piha leikkeissä ja kädet oli kerta kaikkiaan täysin käyttökelvottomat. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauluri
Mikä kaulurissa inhottaa? Aikuisena mulla ihan suosikki, ulkoillessa siis, on tietysti kaulaliina hienompaan käyttöön.
Kaulurihan on nerokas! Pysyy rinta ja kaula lämpimänä.
Olkoot kuinka nerokas tahansa, minäkin vihasin tuota keksintöä ylikaiken. Äitini aikansa kiskoi pakolla ja kun kasvoin ei enään onnistunut. Omalle lapselleni en moista hirvitys kuristinta ole päälle pakottanut vaikka lapsen mummo näitä pyhäinjäännöksiä joskus meille kantoikin. Kerran kokeilin ihan vain kokeilu mielessä pojalle ja tämä jäi ainoaksi kerraksi. Se pakokauhu ja inho oli silmin havaittava jo ennen kun ehdin otetta kaulurista kunnolla irroittaa ja poika suutaan avata huutoon. Ei tule tähän perheeseen, tämä kidutus välinen katkesi äitiin silloin kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauluri
Mikä kaulurissa inhottaa? Aikuisena mulla ihan suosikki, ulkoillessa siis, on tietysti kaulaliina hienompaan käyttöön.
Olkoot kuinka nerokas tahansa, minäkin vihasin tuota keksintöä ylikaiken. Äitini aikansa kiskoi pakolla ja kun kasvoin ei enään onnistunut. Omalle lapselleni en moista hirvitys kuristinta ole päälle pakottanut vaikka lapsen mummo näitä pyhäinjäännöksiä joskus meille kantoikin. Kerran kokeilin ihan vain kokeilu mielessä pojalle ja tämä jäi ainoaksi kerraksi. Se pakokauhu ja inho oli silmin havaittava jo ennen kun ehdin otetta kaulurista kunnolla irroittaa ja poika suutaan avata huutoon. Ei tule tähän perheeseen, tämä kidutus välinen katkesi äitiin
Kuulostaa siltä, että vika ei ole oikeasti kaulurissa, vaan hieman kaulurin yläpuolella.
Kyllä haalarit olisi olleet ihania, kun oli vain alushousut ja sukkanauhat, niin paleli aina reisiin jäänyt paljas kohta hameen alla.
Anorakki, ärsytti kun piti vetää pään yli eikä ollut vetskaria. Poncho, kaikinpuolin hyödytön ja typerä vaate. Sukkahousut, aina rutussa, pienet tai kuumat. Kauluri, kuristava ja sähköinen. Remmikengät eli sellaiset tyttöjen söpöstelykesäkengät, jotka jalassa ei voinut juosta eikä leikkiä. Polvisukat, ei yhtään hyvää syytä käyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauluri
Olkoot kuinka nerokas tahansa, minäkin vihasin tuota keksintöä ylikaiken. Äitini aikansa kiskoi pakolla ja kun kasvoin ei enään onnistunut. Omalle lapselleni en moista hirvitys kuristinta ole päälle pakottanut vaikka lapsen mummo näitä pyhäinjäännöksiä joskus meille kantoikin. Kerran kokeilin ihan vain kokeilu mielessä pojalle ja tämä jäi ainoaksi kerraksi. Se pakokauhu ja inho oli silmin havaittava jo ennen kun ehdin otetta kaulurista kunnolla irroittaa ja poika suutaan avata huutoon. Ei tule tähän
Joo sulla seövästi, mulla sen alapuolella, se kun kuristaa ja ahdistaa kurkulla. En myöskään pysty käyttämään minkäänlaisia kaulakoruja. Enkä lie mahda mitään sille että poikakin näköjään inhoaa mitään kaulansa iholla. Huivin voin sitoa takin kauluksen päälle löysästi niin että se ei tule kurkulle vaan ns. sen eteen ja leukaa peittämään. Eikö ole pirun jännä että ihmiset on erilaisia? Päässä sit taas on vikaa ellei aikuinen ihminen kykene tätä ymmärtämään. Ikävä että moinen vika on kohdallesi lipsahtanu, koita vähän kasvaa ihmisenä niin kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä haalarit olisi olleet ihania, kun oli vain alushousut ja sukkanauhat, niin paleli aina reisiin jäänyt paljas kohta hameen alla.
Olipas onni saada käydä ala-astetta 90-luvulla, jolloin toppahaalarit oli lähes kaikilla koulussakin vielä kutosluokallakin! Eikä kukaan ajatellut, että olisi lapsellisia tai epämukavia.
Etkö pese omaasi ja vaihda päivittäin housujasi vai miksi se haisee? Käy ihmeessä lääkärillä jos tuollaista ongelmaa on. Ei normaali terve alapää vaan haise oli sitten ilman alkkareita tai ei. Tai ei minulla ainakaan, sinulla ilmeisesti ongelmaa joko hygienian tai terveyden kanssa. Kannattaa tsekata missä vika.
-Eri joka kanssa välillä kulkee kommandona eikä koskaan pidä alusvaatteita kotona.