Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?

Vierailija
04.12.2025 |

En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.

Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:

- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.

- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.

- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko

- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko

- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.

Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?

Kommentit (421)

Vierailija
381/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää harrastaa mahdollisimman paljon mahdottomasti liikuntaa että paino putoo. Otin miehestäni mallia joka laihdutti 25 kg niin 2-3 tuntia päivisin se treenasi. Kuntopyörällä polkemista tunti. Sitten painojen nostelua ja ulkonakin vielä pyöräilyä. Aloin polkemaan kuntopyörää aamulla 40-50 minuuttia ja illalla sama. Paino sitten putosi 15 kg. Joka päivä piti kuntoilla, ei riitä 2 kertaa viikossa. Kävely ei kuluta tarpeeksi kaloreita. Kiloja tuli kun sain lapsen ja en ehtinyt liikkumaan. Sitten vaan miehen kanssa päätettiin että aletaan liikkumaan ja paljon. Salilla käytiin 6 päivää viikossa. Miehen veli ja minun sisko hoiti lasta sinä aikana.

Joo, varmasti laihtuu, mutta myös lihoo takaisin, kun urheilua vähentää.

Näissä ohjeissa av:lla on aina se ongelma, ettei huomioida, mikä sopii kenenkin elämäntila

Se hiilarinsyöjä saattais laihtua vähentämällä niitä hiilareita.

Todennäköisesti, mutta hän ei jaksa ylläpitää karppausta pitkään. Vai kuka meistä haluaa syödä omaan suuhun pahaa ruokaa loppuelämän ajan? Harvasta on kieltäytymään askeetinomaisesti itseään  miellyttävistä asioista. Siksi sen hiilarinsyöjän pitää sopeuttaa hiilarinsaantiaan ja suunnitella muu ruokavalionsa niiden hiilareiden rinnalle. Ja sohvaperunan pitää miettiä oma liikuntamuoto matalallakynnyksellä. 

Vierailija
382/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää harrastaa mahdollisimman paljon mahdottomasti liikuntaa että paino putoo. Otin miehestäni mallia joka laihdutti 25 kg niin 2-3 tuntia päivisin se treenasi. Kuntopyörällä polkemista tunti. Sitten painojen nostelua ja ulkonakin vielä pyöräilyä. Aloin polkemaan kuntopyörää aamulla 40-50 minuuttia ja illalla sama. Paino sitten putosi 15 kg. Joka päivä piti kuntoilla, ei riitä 2 kertaa viikossa. Kävely ei kuluta tarpeeksi kaloreita. Kiloja tuli kun sain lapsen ja en ehtinyt liikkumaan. Sitten vaan miehen kanssa päätettiin että aletaan liikkumaan ja paljon. Salilla käytiin 6 päivää viikossa. Miehen veli ja minun sisko hoiti lasta sinä aikana.

Joo, varmasti laihtuu, mutta myös lihoo takaisin, kun urheilua vähentää.

Näissä ohjeissa av:lla on aina se ongelma

No, jos hiilarinsyöjä haluaa valmistaa pahanmakuista ruokaa vähentämällä hiilareita, niin olkoon sitten edelleen hiilarinsyöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta en usko että kenellekään jopa 15 kilon ylipaino olisi terveellisempää kuin normaalipainon yläraja! 

Pysyn em kannassani ja lähellä normaalipainoa koska se sopii minulle. Monesti tuntuu että nämä "uudet suositukset" luodaan vain ettei lihaville tule paha mieli vaan hekin voivat kuvitella olevansa (lähes) normaaleja. 

Mitä jos lukisit sen Terveyskirjaston artikkelin ikääntyneiden painosta. Ei perustu mihinkään kuvitelmiin. Bmi muutenkin on alun perin tilastollinen työkalu, joka kuvaa asioita väestötasolla, se ei kerro suoraan yksittäisen ihmisen terveydestä mitään. 

Vierailija
384/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin geenit vaikuttavat jonkun verran eri ravintoaineiden hyväksikäyttöön mutta yleisin virhe on määritellä kalorikulutus vaakalukemalla,se ei kerro kehon todellista rasvaprosenttia eli todellista energiankulutusta.

Mene nyt ensimmäiseksi kehon koostumusmittaukseen, sillä se kertoo kehosi todellisen tilanteen ja ryhdy sitten toimiin, kun näet onko ja kuinka paljon kehossasi jotain muutoksen tarvetta. Vyötärön ympärysmitta kertoo enemmän kuin moni haluaa uskoa ja myös enemmän kuin vaaka eli sen pitäisi olla naisilla mieluiten lähempänä 80 cm eikä ainakaan yli 90 cm ja miehillä saisi olla lähempänä 90 cm kuin 100 cm, todella lihaksikkailla ihmisillä on eri mittarit ja lukemat.

Vyötärönympäryksen tulisi naisilla olla alle 80 cm, 80 - 87 cm on jo

Todellisuudessa alle 90 cm on ok. 

Ei 180-senttisellä ja 150-senttisellä naisella voi olla samat kriteerit. Lisäksi vartalotyypeissä on valtava hajonta.

Ei olekaan samat kriteerit. 150-senttiselle 80cm om aivan liikaa, 180-senttiselle ei välttämättä. Kriteereitä voidaan ja kannattaakin suhteuttaa, mutta OIKEAAN suuntaan. Tarkin tapa kategorisoida olisi rasvaprosentin mukaan. Siinä ei kehon malli eikä koostumus sotke tulosta.

Vierailija
385/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitukseen. Lehdissä tosiaan on juttuja, kuinka joku on tehnyt vain yhden muutoksen ruokavalioonsa ja laihtunut. Tarkemmin lukien se yksi muutos on saattanut olla sellainen, että käytännössä koko ruokavalio on muuttunut. Vegaanista lihansyöjä, lihansyöjästä vegaani, runsaan sokerin syöjästä vhh dieetille. 

Vierailija
386/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen faktantarkistusta. Vyötärönympäryksen tavoitearvo naisille on alle 80 cm eikä alle 90 cm:

https://www.kaypahoito.fi/nix00163

Jos tarvitset lisää faktaa niin googleta vaikka who waist circumference. Suomessa on ilmeisesti mukavuussyistä alettu puhua tuosta 90 cm arvosta joka on jo merkittävän riskin puolella. Ainoastaan aasiassa raja-arvo on matalampi.

En minäkään tuota 80 cm rajaa usko. Olin nuorena tosi urheilullinen, kävin aerobicissä, salilla,  juoksemassa yms, ja bmi 21. Silti vyötäröni oli liki 80 cm. 

Minulla on lyhyt selkä. Kylkiluiden ja lonkkaluiden välillä ei ole riittävästi välimatkaa, että vyötärö ehtisi kaventua ennen kuin levenee uudelleen.

Torsosi on luultavasti tyypillisen suomalaisen, eli sinulla on leveät hartiat, leveä selkä ja luultavasti myös leveä lantio. Keräät helposti rasvaa ja nestettä ja hyvin pian olet suositusten ulkopuolella. Rasvaprosentin käyttö mittarina olisi objektiivisempaa. Esim. alle 20 rasvaprosentti olisi normaalipainon raja.

Vierailija
387/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen faktantarkistusta. Vyötärönympäryksen tavoitearvo naisille on alle 80 cm eikä alle 90 cm:

Jos tarvitset lisää faktaa niin googleta vaikka who waist circumference. Suomessa on ilmeisesti mukavuussyistä alettu puhua tuosta 90 cm arvosta joka on jo merkittävän riskin puolella. Ainoastaan aasiassa raja-arvo on matalampi.

En minäkään tuota 80 cm rajaa usko. Olin nuorena tosi urheilullinen, kävin aerobicissä, salilla,  juoksemassa yms, ja bmi 21. Silti vyötäröni oli liki 80 cm. 

Minulla on lyhyt selkä. Kylkiluiden ja lonkkaluiden välillä ei ole riittävästi välimatkaa, että vyötärö ehtisi kaventua ennen kuin levenee uudelleen.

Torsosi on luultavasti tyypillisen suomalaisen, eli sinulla on leveät hartiat, 

Minulla on leveät hartiat ja isot rinnat. Lantiosta yhtä leveä kuin yläpäästä. Pitkät ja hoikat raajat. Aloin keräämään rasvaa vasta vaihdevuosissa. Miten ja missä rasvaprosentin voi mitata?

Vierailija
388/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torsosi on luultavasti tyypillisen suomalaisen, eli sinulla on leveät hartiat, l

"Rasvaprosentin käyttö mittarina olisi objektiivisempaa. Esim. alle 20 rasvaprosentti olisi normaalipainon raja"

Mistä keksit rajaksi 20%? Terveeltä naisella rasvaprosentin pitää olla yli 20, jopa yli 30. 20 on miehille sopiva.

Vierailija
389/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torsosi on luultavasti tyypil

Kehonkoostumuksen kartoituksessa, yksityisellä lääkäriasemalla?

Vierailija
390/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että urheilijoilla se saattaa olla alle 10%. Monilla tuntemillani on 20% tai hieman alle. 30% on liikaa, kolmannes kehon painosta rasvaa!

Vierailija
391/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellä ja hyväkuntoisella 20. 

Vierailija
392/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, lopeta hiilarit kokonaan. 

En ala tässä selittelemään tai vänkäämään, yksi ruokavalio carnivore. Googleta tutki ja kokeile edes kuukausi. 

Kuulostaa sairaalta mutta syö paljon rasvaa lihan kanssa :) Auto immuuni sairaus hävinnyt, kaikki säryt ja kipeilyt loppuneet. 

Vierailija
393/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt vaan liikaa siihen nähden, mitä kulutat. Ei siinä ihmeitä. Sama juttu kuin muillakin ylipainoisilla. Turhaan lasket jotain yksittäistä aamupalaa ja sen kaloreita, kun sulla pitää hahmottaa päivä, ja viikko, ja sitten jatkaa viikkoja, kuukausia, että laihdut normaalipainoiseksi.

Ihme selittelyä sinulta koko ketju.

Vierailija
394/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 20 on TOSI alhainen, ainakin ylen sivuilta löytyvän rasvaprosenttilaskurin mukaan, tosin eipä se laskurilla sen tarkempaa tulosta anna kuin BMIkään. Olen 173cm ja painan 52kg ja laskurin mukaan rasvaprosenttini on 25! Ainakaan omalla kohdallani tuo 20, saati sen alle ei kyllä onnistuisi. Tiedä sitten, mikä olisi tulos, jos sen menisi fyysiseen kehonkoostumukeen mittaamaan. 

Vierailija
395/421 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siitä, että urheilijoilla se saattaa olla alle 10%. Monilla tuntemillani on 20% tai hieman alle. 30% on liikaa, kolmannes kehon painosta rasvaa!"

Miehillä vai naisilla? Jos naisella menee rasvaprosentti kovin alas, kuukautiset loppuvat ja se kertoo, että tilanne ei ole terveellinen. Naisilla kuuluu olla korkeampi rasvaprosentti kuin miehillä, ylipainokin on miehillä varallisempaa. Sori siitä miehet.

Vierailija
396/421 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa hiilihydraatteja, aterioit liian usein etkä harrasta tarpeeksi liikuntaa.

Estrogeenin väheneminen heikentää glukoosinsietokykyä ja tuloksena on lihominen ellei hiilareiden saantia rajoita. Kaikki sokeri on hiilihydraattia ja kaikki hiilihydraatti sokeria, ei ole hyviä ja huonoja hiilareita.

Pätkäpaasto vaikuttaa positiivisesti insuliinitasoon alentamalla sitä. Rajoita syömisesi 8 tuntiin päivässä ja paastoa 16 tuntia.

Ja meillä kaikilla alkaa lihasmassa huveta 35 ikävuoden jälkeen. Koska lihas on metabolisesti aktiivinen kudos, lihasmassan kasvu parantaa elimistön glukoosinsietoa. On todella tärkeää ylläpitää ja mielellään lisätä lihasmassaa, tähän ei valitettavasti käsienheiluttelu auta vaan ihasvoimien kehittyminen edellyttää vähintään kahta tai kolmea suuria lihasryhmiä kuormittavaa 20 - 60 minuutin kestoista liikuntakertaa viikossa.

Kardiotreenillä on myös paikkansa mutta lihaskunto on tärkeämpi.

Vierailija
397/421 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ruokavaliosi kuulostaa hyvin hiilihydraattipainotteiselta. 

Vierailija
398/421 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että kaverisi eivät kerro totuutta laihdutuskeinoistaan.

Moni väittää laihtumisen johtuvan terveellisistä valinnoista, vaikka oikeasti ovatkin paastonneet, käyttäneet ateriankorvikkeita, tai jotain muuta mitä ei katsota yhtä sankarillisiksi tavoiksi laihtua.

Itsehillintä on jostain syystä se, mitä arvostetaan, ja jos siihen ei pysty, on "väärin laihdutettu".

Vierailija
399/421 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilee insuliiniresistenssiä niin voi mittauttaa paastoinsuliininsa. Samalla kannattaa ottaa myös hs-crp joka kertoo onko elimistössä hiljaista tulehdusta.

Sokerin (hiilihydraatin) sekä viljan karsimisen lisäksi kannattaa lopettaa myös siemenöljyjen (rypsi, rapsi tmv.) käyttö koska ne lisäävät tulehdusta. Oliiviöljy ja voi on parhaat rasvat.

Leipää on helppo tehdä itse manteli ja -pähkinöjauhoista, puuron tilalle kreikkalaista jogurttia sekä marjoja ja pastan, riisin sekä perunan voi korvata vihanneksilla.

Yksi 24 tunnin paasto viikossa auttaa myös, se tietysti kannattaa ajoittaa niin ettei ole just silloin raskasta treeniä.

Vierailija
400/421 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.

Vanhemmiten proteiinia pitäisi saada paljon enemmän. Jos yrittää vielä kasvattaa lihaksia, niin yli 1,5 g/painokilo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä