Hah hah etätyöläiset! Monet vähennykset poistuvat verotuksesta vuoden vaihtuessa! Joko alkaa kiinnostaa lähitöihin paluu?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011660885.html
"Palkansaajien työhuonevähennys ja etätyön todellisten kulujen vähentäminen kotona tehtävästä etätyöstä loppuvat vuoden vaihteessa."
Onneksi lähitöihin voi aina tulla, jolloin ei tarvitse itkeä verovähennysten poistumista.
Kommentit (186)
Onneksi lähitöihin voi aina tulla, jolloin ei tarvitse itkeä verovähennysten poistumista.
No kuka niitä itkee? Miksi etäilystä pitää olla kade, ne jotka siihen pystyy, niin voivat olla. Jotka eivät, niin ei se kuitenkaan ole heiltä pois.
Ja ei, eivät kaikki voi kuitenkaan AINA tulla lähitöihin, jos niitä töitä ei vaikka ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeellä etätyöläinen edes olisi oikeutettu työhuonevähennykseen? Pitävätkö he kotonaan kokonaista arkistoa joka kattaa satoja kansioita säilytettäväksi 10 vuoden ajan?
Läppäri, pöytä ja tuoli ei riitä vähennyskelpoisuuteen. Tuon huoneen pitäisi olla sellaisessa käytössä, joka estää normaalin elintilan käytön.
Samaa mieltä. Työhuonevähennys etätöiden tekemisestä kotona on aikamoista valtion rahojen tuhlausta. Teen itsekin lähes pelkästään etätöitä ja olen tietenkin hakenut vähennystä, koska verottajalta otetaan kaikki vähennykset, jotka lain mukaan voi saada. Silti minusta on oikein, että vähennys poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeellä etätyöläinen edes olisi oikeutettu työhuonevähennykseen? Pitävätkö he kotonaan kokonaista arkistoa joka kattaa satoja kansioita säilytettäväksi 10 vuoden ajan?
Läppäri, pöytä ja tuoli ei riitä vähennyskelpoisuuteen. Tuon huoneen pitäisi olla sellaisessa käytössä, joka estää normaalin elintilan käytön.
Kyllä minulla on kotona työhuone jota mihinkään muuhun ei käytetä ja on hankittu täysin työhuoneyttöön. Siellä on kansioita ja mappeja, printteri, ja tietysti työkone. Tärkein ominaisuus työhuoneessa on hiljaisuus, saan oven kiinni kun pitää keskittyä, ja hoitamaan palaverit rauhassa. Maisema ulos on myös tärkeä, pystyn lepuuttamaan silmiäni ja katsomaan kauas välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun saa korvauksia oman auton käytöstä, pitää olla erillinen auto mitä ei voi käyttää omiin ajoihin muulloin. Niinkö?
Kotoa on hyvin haasteellista päästä työpaikalle.
Olin viimeksi heinäkuussa, kun jätimme auton työpaikalle muutamaksi päiväksi, lähdimme junalla Poriin Jazzeille.
En saa mitään siitä, että menisin työpaikalle. Meitä on n 200 ja istumapaikkoja on alle 50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä herään 7:55, kirjaudun ulos 16:00 ja ruoka onkin valmistunut kivasti töiden lomassa, kun ap joutuu vähintään tunnin enemmän suuntaansa varaamaan aikaa päiväänsä ja ruoka ei ole valmiina.
Ja istut vauva-palstalla TYÖAIKANA !
Ootko kuullut kahvitauoista ja ruokatauosta? Tuli vain mieleeni, ne kun on lakisääteisiä.
Aika pitkä kahvitauko tai ruokatauko...
Minulle tuon tekstin kirjoittamiseen meni minuutti, että tosi pitkä tauko todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä herään 7:55, kirjaudun ulos 16:00 ja ruoka onkin valmistunut kivasti töiden lomassa, kun ap joutuu vähintään tunnin enemmän suuntaansa varaamaan aikaa päiväänsä ja ruoka ei ole valmiina.
Katsos kun meillä vähän sinua paremmin koulutetuilla työ ei ole kellokortintarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 22:39 ei ole minulle työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pasilaan pitäs mahtua kivasti 5000 hlöä 1750 henkilön tiloihin. Senaattipomon mukaan ei mikään ongelma. Osa voi mennä kokoushuoneisiin ja kai siellä jokin kahvitilakin on ja loput lattialle käytäville.
kts. yle areena tv1 uutiset klo 18 (3.12.)
Jaa. Minä menisin johonkin ala-aulaan istumaan läppärin kanssa lattialle, tekisin työsuojeluilmoituksen ja menisin työterveyteen valittamaan lonkkakivuista.
Jännä, miten työnantajat kuvittelevat nykyään, että ei tarvitse tarjota työpistettä. Kyllä pitää ja sen kuuluu olla ergonominen. Mikään kahvipöydän nurkassa tai aulan lattialla istuminen ei täytä millään muotoa työsuojelumääräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Verottajan mukaan on ja olen vuosia jo tuon hyödyntänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut kahvitauoista ja ruokatauosta? Tuli vain mieleeni, ne kun on lakisääteisiä.
Aika pitkä kahvitauko tai ruokatauko...
Oletkohan mun entinen mulkku pomo joka kyttäsi kahvitaukoja hmm?
Meillä on etätyömahdollisuus, mutta teen silti mieluummin työpaikalla työt. Saan niin paljon paremmin aikaiseksi kuin kotona. Toisilla taas toisin päin.
Joku latvaroso luulee, että etätöissä ollaan hikisen kymmenen euron verovähennyksen takia...
Voimia omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pasilaan pitäs mahtua kivasti 5000 hlöä 1750 henkilön tiloihin. Senaattipomon mukaan ei mikään ongelma. Osa voi mennä kokoushuoneisiin ja kai siellä jokin kahvitilakin on ja loput lattialle käytäville.
kts. yle areena tv1 uutiset klo 18 (3.12.)
Jaa. Minä menisin johonkin ala-aulaan istumaan läppärin kanssa lattialle, tekisin työsuojeluilmoituksen ja menisin työterveyteen valittamaan lonkkakivuista.
Jännä, miten työnantajat kuvittelevat nykyään, että ei tarvitse tarjota työpistettä. Kyllä pitää ja sen kuuluu olla ergonominen. Mikään kahvipöydän nurkassa tai aulan lattialla istuminen ei täytä millään muotoa työsuojelumääräyksiä.
Oletko siis töissä jossakin Pailan virastotalon virastossa? Onko sinut määrätty (kokoaikaiseen) lähityöhön? Oletko jäänyt ilman työpistettä?
Jos vastaus on yhteenkin kysymykseen ei, niin mitä helvettiä sä selität? Jos porukka edelleen käy max kerran viikossa (suurin osa harvemmin) toimistolla, niin ihan hyvin mahtuvat. Voi tietysti olla, että esim keskiviikkoisin on ruuhkaa (suosituin tstopäivä), mutta varmaan aika pian porukat saavat homman toimimaan.
Useimmilla työssä käyvillä kun ensimmäinen ajatus ei ole se, että miten saada homma mahdollisimman hankalaksi ja riitaisaksi. Ja linkkarin perusteella ihan hyvät ensivaikutelmat työntekijät ovat tuosta paikasta saaneet.
Vierailija kirjoitti:
A. En voi mennä toimistolle, en voi matkustaa sitä työmatkaa
B. Toimistolla ei ole minulle edes tilaa
Eli etätyöt jatkuu kohdallani ja joka päivä säästyy rutkasti euroja ja 2 tuntia aikaa.
Eli pian tekoäly vie sinunkin työsi.
Orpopurra on todellisuudessa korottanut kaikkien keskituloisten verotusta. Alv korotukset, työmatkakulujen vähennysoikeuden lasku, kotitalousvähennyksen lasku, ay jäsenmaksujen vähennysoikeuden poisto ym.
Orpopurra ajaa vain eliitin etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. En voi mennä toimistolle, en voi matkustaa sitä työmatkaa
B. Toimistolla ei ole minulle edes tilaa
Eli etätyöt jatkuu kohdallani ja joka päivä säästyy rutkasti euroja ja 2 tuntia aikaa.
Eli pian tekoäly vie sinunkin työsi.
Koittaisit sinä tehdä edes viikko töitä elämässä.
Öö menen vaikka siihen uutren valtion virastotaloon 5000 työntekijää, paikkoja 2000, eikä omia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Työhuonevähennys etätöiden tekemisestä kotona on aikamoista valtion rahojen tuhlausta. Teen itsekin lähes pelkästään etätöitä ja olen tietenkin hakenut vähennystä, koska verottajalta otetaan kaikki vähennykset, jotka lain mukaan voi saada. Silti minusta on oikein, että vähennys poistuu.
Työhuonevähennyksen sijaan voit vuokrata asunnon työpaikkakunnalta ja saat 450 € kuukaudessa vähennyksiä.
Eipä haittaa, etätyöt jatkuu työnantajan suosituksesta edelleen. Se vähennys on melko mitätön, enemmän arvostan säästyviä työmatkakuluja sekä ajansäästöä, kun toimisto on yli 100 kilometrin päässä kotoa.