Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hah hah etätyöläiset! Monet vähennykset poistuvat verotuksesta vuoden vaihtuessa! Joko alkaa kiinnostaa lähitöihin paluu?

Vierailija
03.12.2025 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011660885.html

"Palkansaajien työhuonevähennys ja etätyön todellisten kulujen vähentäminen kotona tehtävästä etätyöstä loppuvat vuoden vaihteessa."

Onneksi lähitöihin voi aina tulla, jolloin ei tarvitse itkeä verovähennysten poistumista.

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pasilaan pitäs mahtua kivasti 5000 hlöä 1750 henkilön tiloihin. Senaattipomon mukaan ei mikään ongelma. Osa voi mennä kokoushuoneisiin ja kai siellä jokin kahvitilakin on ja loput lattialle käytäville.

kts. yle areena tv1 uutiset klo 18 (3.12.)

Varmaan myös rapussa tai hississä voi tarvittaessa työskennellä... Työn ja työntekijöiden halveeraamista tämä on.

Vierailija
142/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mihinkään, voisin jopa maksaa jonkin verran että saa tehdä etänä töitä 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsirukka. Opiskele sinäki niin pääset sit päättämään itse työajoistas

Miten opiskelu siihen vaikuttaa? Se riippuu ihan työn luonteesta ja ennen kaikkea työnantajasta, pääseekö itse päättämään työajoista. Eikä välttämättä pääse edes etätöitä tehdessä. Silloinkin voidaan edellyttää, että töitä tehdään tiettynä kellonaikana.

Ei ihan amistasolta näihin ponnisteta. Ap lienee siellä kun on sen verran katkeraa

On niitä helppojakin etätöitä. Minä olen 100% etänä toimistoassistenttina (mm. laskutusta, erilaisten rekistereiden hallintaa) ja tätä pystyisi tekemään kuka vaan tavallisen fiksu lukiolainen. Ei tästä paljon makseta, mutta voin tehdä töitä vaikka yöllä, jos päivällä en jaksa. Toimistoa ei ole, joten sinne ei voi mennä. 

Vierailija
144/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsirukka. Opiskele sinäki niin pääset sit päättämään itse työajoistas

Miten opiskelu siihen vaikuttaa? Se riippuu ihan työn luonteesta ja ennen kaikkea työnantajasta, pääseekö itse päättämään työajoista. Eikä välttämättä pääse edes etätöitä tehdessä. Silloinkin voidaan edellyttää, että töitä tehdään tiettynä kellonaikana.

Ei ihan amistasolta näihin ponnisteta. Ap lienee siellä kun on sen verran katkeraa

On niitä helppojakin etätöitä. Minä olen 100% etänä toimistoassistenttina (mm. laskutusta, erilaisten rekistereiden hallintaa) ja tätä pystyisi tekemään kuka vaan tavallisen fiksu lukiolainen. Ei tästä paljon makseta, mutta voin tehdä töitä vaikka yöllä, jos päivällä en jaksa. Toimistoa ei

Seuraava vaihe: vaadimme, että etätyöläisistä tehdään itsenäisiä ammatinharjoittajia (tämä ei pelkästään edelliselle kirjoittajalle). Tällaistakin on joku jo ehdottanut. Mistäs sen tietää vaikka tähän suuntaan oltaisiin menossa.

Vierailija
145/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä herään 7:55, kirjaudun ulos 16:00 ja ruoka onkin valmistunut kivasti töiden lomassa, kun ap joutuu vähintään tunnin enemmän suuntaansa varaamaan aikaa päiväänsä ja ruoka ei ole valmiina.

15 minuuttia per suunta. Mut puhu sä vaan niistä yli tunti suuntaansa, kun itse teen sekä meno- että tulomatkat yhteensä alle puolella siitä ajasta. T. ap.

En minä matka-ajoista puhunut, tollo. Hyppätkö suoraan sängystä vaatteisiisi ja töihin ja töistä ilman kauppareissua suoraan kotiin? Kysymys oli lähinnä retorinen, en odota vastausta.

"Hyppätkö suoraan sängystä vaatteisiisi?"

En. Mutta ei minulla aamutoimet kauan kestä?

"ja töistä ilman kauppareissua suoraan kotiin?"

Useimpina päivinä kyllä. En käy kuin korkeintaan 2 kertaa viikossa kaupassa ja sen mahdollisen toisen kerran viikonloppuna, jolloin työviikolle jää vain 1 kerta käydä kaupassa. 

Jos olet nopea, ja käytät aamutoimiisi 30min. Hammaspesu, aamiainen, kahvi, vaatteet, niin vuodessa käytät 125,5h enemmän noihin kuin etäilijä, joka syö aamiaisen samalla kun aloittelee päiväänsä.

Se on yli viisi kokonaista vuorokautta.

Vierailija
146/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö ei ole koskaan liittynyt itselläni rahaan millään tavalla. Tosin jos haluat asiakseen itkeä pillittää niin mietipä paljonko maksat töihin kulkemisesta vs. kotona työskentelevä :) 

Niin ja voi kätevästi vaikka palstailla palkan juoksiessa.. Kohta loppuu kotona makoilu ja valtiolta vedättäminen !

Ihan samalla tavalla toimistolla voi lorvia. Valtio ei minun palkkaani maksa eikä kukaan muu tee samaa työtä joten voin ihan itse määritellä missä tahdissa työtäni teen. 

Vierailija
147/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen tässä eläkkeellä satunnaista työtä ja siitä suurimman osan etänä. Eipä tuo silti mitenkään vaikuta.

Vierailija
148/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö ei ole koskaan liittynyt itselläni rahaan millään tavalla. Tosin jos haluat asiakseen itkeä pillittää niin mietipä paljonko maksat töihin kulkemisesta vs. kotona työskentelevä :) 

Niin ja voi kätevästi vaikka palstailla palkan juoksiessa.. Kohta loppuu kotona makoilu ja valtiolta vedättäminen !

Juoksiessa? Ei ihme ettet saa tehdä etätöitä, lapiohommat tehdään lähityönä. 

Vierailija
149/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin säästö tulee työmatkoista, 1200€ vuodessa. Ja vapaa-ajassa, kun säästää joka päivä 3 tunnin työmatkat. Tekee kuukaudessa 66 tuntia lisää vapaa-aikaa, jota ei tarvi tuhlata matkan tekoon

Ja silti voi tehdä työmatkavähennykset koska ei tarvitse todistaa onko käynyt toimistolla vai ei

Vierailija
150/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin etätyöläinen enkä saanut mitään tukia ko. Ajalta, tuilla ei ole merkitystä vaan sillä millainen työ sopii itselle. 

Huonosti ja pilkallisesti kysytty kysymys.

Vierailija
151/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta elämääni mitenkään, jatkan etätöiden tekoa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Mä hyppäsin kokonaan pois oravanpyörästä ja elän säästöilläni siihen asti, että eläke alkaa juoksemaan. Tosin en tuon veromuutoksen takia vaan ihan vain siksi, ettei mun enää tarvitse rahan takia käydä töissä.

Vierailija
153/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden ketä laittaa verotukseen kilometrikorvaukset vaikka tekee pääasiassa etänä.

Tiedän yhden, joka tekee päivän työt 4 tunnissa ja merkkaa silti 8 h tehdyksi.

Tehokkuudesta ei palkita.

Tämä on minusta yksi työelämän suurimmista epäkohdista. 

Kuvitellaan, että Tiina Tehokas istuu matikan yo-kirjoituksissa 3 tuntia ja ratkaisee vaaditun määrän tehtäviä täydellisesti. Heidi Hidas istuu siellä täydet kuusi tuntia ja lopputulos on sama kuin Tiinalla. Sitten on vielä Niina Nolla, joka siinä kuudessa tunnissa saa tehtyä vain yhden tehtävän ja senkin väärin. On ihan selvää, että Tiina ja Heidi ovat ansainneet täydet pisteet, ja useimpien ihmisten mielestä Tiina ei suinkaan ole Heidiä huonompi, kun hoiti homman selvästi nopeammin. Useampien ihmisten mielestä maailma ei myöskään olisi parempi paikka, jos Tiina pakotettaisiin pyörittelemään peukaloita kolme tuntia, puhumattakaan siitä, että hänelle annettaisiin vino pino lisätehtäviä, jotka eivät kuitenkaan vaikuttaisi arvosanaan. Työelämässä asetelma kuitenkin jostain syystä muuttuu. On tietysti sellaisia työtehtäviä, joissa nimenomaan läsnäolo on olennaista, mutta aika usein olisi järkevämpää mitata tulosten määrää ja laatua. 

Ja joo, minä olen se Tiina. Huomasin hyvin nopeasti, että työtuntien laskeminen ei ole minua varten. Nykyään teen ainoastaan urakkahommia, joissa tulos ratkaisee.

Vierailija
154/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tuo kateus kyllä kummallista... 🤔

Vierailija
155/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla töissä = konttorille, joka päivä!

Yksiysellä = heidän oma asia.

Miksi ihmeessä haluaisit kiusata valtiolla töissä olevia? Siinähän säästyy verorahoja kun ei tarvitse niin paljoa toimistoja.

Työt joita voi etänä tehdä tulevat aivan samalla tavalla tehdyiksi siellä kotona kuin toimistollakin. Ja samalla tavalla se pomo seuraa töiden edistymistä, ei se toimistollakaan tule niskan taakse kurkkimaan vaan katsoo tilanteen sieltä omalta koneeltaan. 

Vierailija
156/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina miettinyt tätä, että miten se on joltain toiselta pois jos naapuri tekee etätöitä? Kateellisuus on ollut aina osa suomalaisten luonnetta :D

Vierailija
157/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuu se loisiminen kotona...

No niin, hyvä että joudut menee työpaikalle. Ei tarvi sinun loisia kotona vaan siellä. 

Vierailija
158/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, mitä mä teen siellä toimistolla? Osa mun yksikköä istuu Ruotsissa, osa Tanskassa, muutama tyyppi Intiassa, joten mitä lisäarvoa se tuo, että mä ajelen tunnin suuntaansa ruuhkissa toimistolle?

Vierailija
159/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähin toimistomme on 900km päässä, enpä taida sinne mennä

Vierailija
160/186 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeellä etätyöläinen edes olisi oikeutettu työhuonevähennykseen? Pitävätkö he kotonaan kokonaista arkistoa joka kattaa satoja kansioita säilytettäväksi 10 vuoden ajan?

Läppäri, pöytä ja tuoli ei riitä vähennyskelpoisuuteen. Tuon huoneen pitäisi olla sellaisessa käytössä, joka estää normaalin elintilan käytön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi