Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaisiko minun 30v naisena ostaa (halpa) pieni talo hieman syrjästä?

Vierailija
27.11.2025 |

Näillä spekseillä; asuinneliöitä joku vajaa 70m2, lyhyt pätkä "omaa tietä" pihaan, pieni tontti, takka+leivinuuni, aurinkopaneelit + ilmalämpöpumppu, valtatielle matkaa joku 8km, lähimpään isoon kauppaan noin puolen tunnin ajomatka, kallis pikkukauppa noin 15min ajomatkan päässä, oma kaivo, naapuritalojakin suht vieressä vaikkakin on maaseutua. 

Olen siis haaveillut aina maalla asumisesta ja tämä paikka olisi vajaa 40km päässä nykyisestä kotikaupungistani, olen kyllästynyt odottamaan oikean miehen löytämistä (ja menettänyt myös toivoni sen suhteen) jotta näitä haaveita voitaisiin toteuttaa yhdessä. Lainaa en tarvitsisi taloon enkä remonttiin, säästöjä on. Töihin olisi n 45min ajomatka. 

Pelottelen itseäni pimeydellä, siellä ei katuvaloja ole, kylmällä ja pitkällä talvella tai sillä kun veisputket jäätyy tai kaivosta loppuu vesi tai sillä miten olen aivan loppu lumen kolaamiseen puhumattakaan nuoskakeleistä.. mutta silti paikka houkuttelee ihan älyttömästi.

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurit selvästikin liian lähellä, vähintään kilometrin etäisyys ja silloinkin saatat joutua kuuntelemaan ulkohäkissä olevien koirien haukuntaa aamusta iltaan.

Mutta onko ap. valmis maksamaan pitkästä etäisyydestä muihin naapureihin, sillä yksityistien ylläpito voi maksaa maltaita esim lumen  auraus jopa tuhansia euroja, samoin sorakuorma, pusikot jne. 

Vai lumen auraus tuhansia euroja?? :DDDDD Jos nyt lähiömääkijä keskittyisit asioihin mitä osaat.

Meillä päin lumen auraus laskutetaan kertojen mukaan tai (tyhmyyksissään) voi tehdä koko talveksi sopimuksen, mutta missän tapauksessa et maksa 200 - 300€/talvi. Sorakuorma maksaa n. 300€ ja pusikoita varten raivaussaha alk. 99€.

Kyllä huomaa miten käytäntö ja todellisu

Lumien siirto ? ? 🤣🤣🤣 Maalla aurataan, ei siinä lumia kasata ja  ajeta muualle. Se lumi lentää pientareelle

Vierailija
102/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

88: Aurausmaksut hoidetaan sillä vuosittaisella yksityistien tiekunnan maksulla, joka peritään yleisesti vuosittain sen mukaan, miten paljon omia tiluksia sattuu olemaan sen tien varrella. Sen summan tulee kattaa tien hoito ja auraukset ym. Jos aurauksista joutuu maksamaan erikseen, on tiekunnan hoidossa jotakin vikaa. Luonnollisesti jokainen hoitaa oman pihatiensä itse tai ostaa joltakulta muulta aurauspalvelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

88: Aurausmaksut hoidetaan sillä vuosittaisella yksityistien tiekunnan maksulla, joka peritään yleisesti vuosittain sen mukaan, miten paljon omia tiluksia sattuu olemaan sen tien varrella. Sen summan tulee kattaa tien hoito ja auraukset ym. Jos aurauksista joutuu maksamaan erikseen, on tiekunnan hoidossa jotakin vikaa. Luonnollisesti jokainen hoitaa oman pihatiensä itse tai ostaa joltakulta muulta aurauspalvelun.

Toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. 

Nyt ei puhuttu tieosuuskunnan teistä, vaan aurauskulut ja tienhoidosta tuli keskustelu, kun kommentoija pyysi hankkimaan talon/mökin mahdollisimman kaukaa muista asutuksesta, jottei kuulu koirien haukkumiset ja muiden äänet, joka kirvoitti tien ylläpitokustannukset, jos niistä joutuu vastaamaan yksin. 

Tiehoitokunnat saavat usein myös kuntien avustusta tien hoitoon, toisin jos tie on vain yksityiskäytössä, joka käyttäjälle kallista. 

Vierailija
104/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole tiehoitokuntia, vaan esim. meillä on tie rakennettu omalle maalle ja vastataan  kaikista kustannuksista yksin

Ja ap. kannattaa selvittää, onko tie kunnan vai  tieosuuskunnan  vai oma yksityistie. 

Vierailija
105/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. 

Nyt ei puhuttu tieosuuskunnan teistä, vaan aurauskulut ja tienhoidosta tuli keskustelu, kun kommentoija pyysi hankkimaan talon/mökin mahdollisimman kaukaa muista asutuksesta, jottei kuulu koirien haukkumiset ja muiden äänet, joka kirvoitti tien ylläpitokustannukset, jos niistä joutuu vastaamaan yksin. 

Tiehoitokunnat saavat usein myös kuntien avustusta tien hoitoon, toisin jos tie on vain y

Esimerkiksi meillä on lähimpiin asuttuihin naapureihin matkaa kilometri molempiin suuntiin ja tie on nimenomaan tieosuuskunnan hoitama tie, josta mekin maksamme osamme. Tämä meidän tie on kaikkineen viitisen kilometriä pitkä, risteävä samanlainen tie varmaan viisitoista ja asutusta yhtä harvakseltaan.

Vierailija
106/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee se!! Minä olen saman ikäinen, muutin 2019 kaupunkiin ja juuri tällä viikolla ostin lapsuuden kylästäni talon useamman vuoden miettimisen jälkeen. Usein naapuritkin ovat aika avuliaita käytännön ongelmien suhteen, mikäli heitä vain on, ja tuossahan on kaupatkin aika lähellä. 

Muutatko yksin? Nyt alkoi taas houkutella entistä enemmän. Viime yönä tosin kun heräsin aamuyöstä niin mietin että "huh onneksi olen täällä kaupungissa omassa sängyssä enkä ole mennyt tekemään mitään tyhmää ja valvoisi nyt jossakin korvessa" vaikka sitten kun heräsin oikeasti niin aloin taas pohtia asiaa.. Ap

Muutos pelottaa etukäteen, vaikka sitten muutoksen tapahduttua huoomaisikin että se oli hyvä.

Vierailija
107/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy myyjältä jotain parin viikon kokeilua että maksat vaikka 200e että saat varmistaa asioiden toimivuuden ostoa varten.kuulemma näin voi tehdä että selviää asunnon viat ja matkat.

Vierailija
108/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksut tieosuuskunnalle menevät yksikköjen mukaan:

Tieyksiköinnissä noudatetaan yleensä Maanmittauslaitoksen antamia ohjeita ja suosituksia tasapuolisen ja oikeasuhtaisen kustannustenjaon varmistamiseksi.

Tien viimeinen osakas maksaa yleensä eniten, koska hänellä on pisin matka. 

Vierailija
109/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä neuvoja näin meilläkin menee. Olen vasta vähän aikaa asunut tällaisen yksityistien varrella ja ihmettelen, eikö metsänomistajat lainkaan osallistu tienhoitokuluihin. Käyvät kuitenkin metsäpalstoillaan, kaatavat metsää, metsästävät porukalla jne., eikä muuta tietä ole käytössä. 

Vierailija
110/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee se!! Minä olen saman ikäinen, muutin 2019 kaupunkiin ja juuri tällä viikolla ostin lapsuuden kylästäni talon useamman vuoden miettimisen jälkeen. Usein naapuritkin ovat aika avuliaita käytännön ongelmien suhteen, mikäli heitä vain on, ja tuossahan on kaupatkin aika lähellä. 

Muutatko yksin? Nyt alkoi taas houkutella entistä enemmän. Viime yönä tosin kun heräsin aamuyöstä niin mietin että "huh onneksi olen täällä kaupungissa omassa sängyssä enkä ole mennyt tekemään mitään tyhmää ja valvoisi nyt jossakin korvessa" vaikka sitten kun heräsin oikeasti niin aloin taas pohtia asiaa.. Ap

Tällä pohjalla ehkä viisaampi unohtaa korpeen muutto kun yöllä tuollaisia mietiskelet.

No se on minun luonteeni, stressata ja ylia

No sillä sanoinkin, että unohda, kun viestistäsi näki, että aiheuttaa sinulle stressiä. Aikamoiseen pulaan ajat itsesi, jos hommaat talon tuolla luonteella. Ehkä sun kannattaisi mies hankkia ja sitten talo ja yhdessä jaatte stressin, paljon helpompaa.

Vierailija
111/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 14 km kaupungin keskustasta, ei katuvaloja, ei kunnan hoidossa olevaa tietä, kaivovesi. 

Suosittelen, tämä aika vuodesta on ikävin, en tykkää lenkkeillä otsavalon kanssa, muuten on ihan luksusta. Suosittelen neliveto autoa ja koiraa. Miehestäkin voisi olla apua ;). Teen etätöitä, se sopii hyvin tähän asumismuotoon. Meillä tietoliikenneyhteydet pelittävät hyvin.

Asuminen on yllättävän edullista. Säästän tietysti pahan päivän varalle. Talonmiehen saa tilaamalla hankalimpiin hommiin, mutta kannattaa itse opetella esim. rännien puhdistukset.

Kaivon kaivautin uuden ja tutkitutin veden laadun. Kaivon paikka on tärkeä ja naapurit osaavat kertoa veden riittävyydestä, jos heidän kaivot ovat suunnilleen samassa maastonkorkeudessa. Minulla on vesi riittänyt hyvin ja on hyvää, ei mitään kloorattua pahanhajuista vettä, kuten kaupungissa oli.

Teetä kuntotutkimus ennen ostoa. Katon kunto on tärkeä, niistä johtuvista vesivahingoista on vaikea saada vakuutuskorvausta, kun yleensä johtuu ikääntymisestä.

Minulla on stressava työ, mutta metsä ympärillä poistaa jotenkin stressiä. Ei muuta kuin tsemppiä, mihin sitten päädytkin. Pimeää ei kannata pelätä. Ai niin, nykyään saa hyvät valvontakamerat ja kalliimpiin myös vartiointiliikkeen paikalle nopeasti. Ilman vartiointiliikettä ovat todella halpoja, näkee kännykästä jos ei ole kotona. Mutta yksinasuvan kannattaa ottaa vartiointiliike yhteys.

Vierailija
112/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei kannata ostaa tuollaista, jos se tulisi olemaan ainoa asunto. Jonkinlaisena lomakämppänä voisi mennä, mutta vakituiseen asumiseen ei.

Vierailija
113/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kahlaa kaikkia sivuja, jossei jo tullut siellä, niin tässä muutama pohdittava asia.

Kuullostaa siltä, että paikka on niillä muuttotappioalueilla, joissa talot eivät nyt (eikä tulevaisuudessa) mene oikeen kaupaksi. Jos sinun syystä tai toisesta täytyy muuttaa sieltä pois, niin oletko valmis nielemään tappion ja antaamaan tuon käytännössä ilmaiseksi pois? Jossain vaiheessa nimittäin viimeistään huoltohommat ja ylläpito käy raskaaksi kun ikää tulee, ellet sitten lähde sitä ennen ns. "Saappaat jalassa".

Osaatko itse pitää rakennuksia kunnossa, onnostuuko pienet remontit ja korjaukset, ja onko sulla välineitä kuskata lautaa ja tarvikkeita paikalle ja työkaluja omasta takaa? Tai vastaavasti onko sulla niin paljon rahaa, että voit teettää jokaisen pikkuhommankin jollain? Omakotitalossa on aina jotain huollettavaa ja korjattavaa, ja vanhassa sitä on paljon. Pelkkä rännien putsaaminen syksyisin lehdistä voi olla aika haastava homma jollekin.

Varmistele nyt ainakin alkuun jonkun rakennusalan ihmisen kanssa missä kunnossa paikka on, ja kuinka suuria korjauksia on lähiaikoina tiedossa. Ettei tulisi taloudellisia yllätyksiä. Tuollaiseen kiinteistöön ei nimittäin saa välttämättä enää lainaa, jos/kun pankin mielestä se on arvoton. Eli korjauksia varten on oltava paljon rahaa saatavilla jostain muualta.

Sen kaivon vesikin kannattaa tutkituttaa. Kaivon kunnostaminenkin maksaa, saati uusi (pora)kaivo. Jossei siellä ole, niin osta tai rakenna se ulkohuussi. Varmuuden vuoksi. Selvittele onko tontilla omaan tarpeeseen polttopuuta. Sitä menee todella paljon, jos sillä on tarkoitus lämmittää, varmaan ainakin 15 mottia. Jos ei ole omaa metsää tuohon tarpeeseen, niin mistä puuta saisi ja mihin hintaan.

Kannattaa harkita vakavasti sellaisen koiran ottamista, joka kykenee vartioimaan ja tarvittaessa vähän puolustamaankin omaa reviiriä. Siltä varalta että joku hiippari eksyy tutkimaan paikkoja. Esim sihuahua ja kultainen noutaja tai labbis eivät omaa tällaisia taitoja. Esim saksanpaimenkoira ja rottis taas omaavat. Ehkä hovavarttikin, kuiteskin siis joku isompi koira jolla vartiointiviettiä.

Suorita metsästyskortti ja hae lupaa haulikkoon. Sekin on tuollaisessa paikassa ihan perusteltu hankinta. 

Lumilinko voi olla tarpeen, mutta jos sulla on yhtään pitempää matkaa aurattavana, niin hanki suosiolla mönkkäri ja siihen lumenpuskulevy. Sillä voi sitten tehdä muitakin pieniä hommia, varsinkin jos siinä on vinssi ja jos hankit pienen peräkärryn. Toki monipuolisempi minitraktori kauhalla voisi olla kätevämpi. Nuo jokapuolella mainostettavat pikkulingot ovat ihan ok tuommoisen pienen piha-alueen ja parinkymmenen metrin tienpätkän putsaamiseen, satojen metrien tien avaaminen lumisateessa alkaa olla jo epätoivoista puuhaa (sitä mukaa kun saat hitaasti kapean soiron lingottua niin uusi lumi sataa jo tilalle).

Ja ennenkaikkea, itsehän tunnet itsesi. Tuollainen elämäntapa vaatii sitä että on henkisesti aika vahva, itsenäinen, yritteliäs ja monitaitoinen ja valmis opettelemaan uusia asioita. Jos sinulla on noita ominaisuuksia ja mielestäsi asiat joita kuvasin ovat aivan hallittavia, niin sitten vaan toteuttamaan unelmaa!

Vierailija
114/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä neuvoja näin meilläkin menee. Olen vasta vähän aikaa asunut tällaisen yksityistien varrella ja ihmettelen, eikö metsänomistajat lainkaan osallistu tienhoitokuluihin. Käyvät kuitenkin metsäpalstoillaan, kaatavat metsää, metsästävät porukalla jne., eikä muuta tietä ole käytössä. 

Meidän tien varrella on metsäpalstojakin ja kaikki niiden omistajat maksavat oman osuutensa tiestä. Tarkistapa, onko laskun liitteenä osakasluettelo. Ainakin meillä on ja aika moni osakas asuu aivan muualla kuin tämän tien varrella, eli omistavat tien varrelta metsää tai peltoalaa.

Vierailija
115/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei kannata ostaa tuollaista, jos se tulisi olemaan ainoa asunto. Jonkinlaisena lomakämppänä voisi mennä, mutta vakituiseen asumiseen ei.

Ehkä tuo ratkaisu olisi sinunlaiselle avuttomalle kermaperceelle jees. Normaalilla tavalla elämään suhtautuvalle ihmiselle taas riittää yksi maalaisasunto ihan hyvin. Kaikilla ei ole peukalo keskellä kämmentä.

Vierailija
116/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tien varrella on metsäpalstojakin ja kaikki niiden omistajat maksavat oman osuutensa tiestä. Tarkista onko laskun liitteenä osakasluettelo. Ainakin meillä on ja aika moni osakas asuu aivan muualla kuin tämän tien varrella, eli omistavat tien varrelta metsää tai peltoalaa.

Ok, pitääkin kysyä tuota. Millainen tuo jyvitys on? Maksetaanko siis käytön mukaan vai jyvitetäänkö palstan/tontin koon mukaan? Meidän yksityistien varrella on sekä kesämökkiläisiä, että vakituisesti asuvia + metsänomistajia.

Vierailija
117/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurit selvästikin liian lähellä, vähintään kilometrin etäisyys ja silloinkin saatat joutua kuuntelemaan ulkohäkissä olevien koirien haukuntaa aamusta iltaan.

Mutta onko ap. valmis maksamaan pitkästä etäisyydestä muihin naapureihin, sillä yksityistien ylläpito voi maksaa maltaita esim lumen  auraus jopa tuhansia euroja, samoin sorakuorma, pusikot jne. 

Et ole selvästikään kulkenut maaseudulla. Talot voi olla harvassa, mutta silti ihan yleisen tien varressa.

Vierailija
118/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai lumen auraus tuhansia euroja?? :DDDDD Jos nyt lähiömääkijä keskittyisit asioihin mitä osaat.

Meillä päin lumen auraus laskutetaan kertojen mukaan tai (tyhmyyksissään) voi tehdä koko talveksi sopimuksen, mutta missän tapauksessa et maksa 200 - 300€/talvi. Sorakuorma maksaa n. 300€ ja pusikoita varten raivaussaha alk. 99€.

Kyllä huomaa miten käytäntö ja todellisu

Mistä sä keksit kilometrien pitkät yksityistiet?

Vierailija
119/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pitkästi maalla asumisesta, kun innostuin kirjoittamaan. Itsekin joskus ollessani sinua paljon nuorempi päädyin maalle asumaan. Älköön kukaan hermostuko pyydän. 

Jos mietin täällä maalla eri kämpissä vuokralla oloa (yli 10 vuotta takana) niin eipä näistäkään taloista ole yksinään ollut mikään purkukuntoinen. Erästä näistä myytiin noin 30 000 eurolla. Ei mennyt kaupaksi ja minä sitten asuin vuokralla siinäkin noin 7 vuotta, eikä mitään ongelmia kunnon kanssa. Näin tuollakin summalla voi jo löytää ihan ok talon, jossa pesutilat ja saunakin vielä ihan hyvässä kunnossa ikäänsä nähden. Jos joku ei usko niin olkoon oma asumiseni todisteena. En minäkään nyt ihan missä vaan asuisi. 

Toki sisätilat on vähän ns karut olleet. Ei kovin remontteja ole tuohon hintaan myynnissä olevissa monesti sisälle tehty, mutta kai se riippuu siitä mitä haluaa ja välittääkö siitä, että sisätilat eivät vastaa sisistuslehteä. Minä en välitä. Jotain olen tähän kämppään tehnyt missä asun tehtyt, kuten maalannut hieman seiniä vuokranantajan luvalla. Omaan toki voisi laittaa mitä vaan jos rahaa riittää.

Samoin aina joku aina pelottelee sillä, että se kämppä romahtaa niskaan ilman remontteja. Eipä tämäkään vuokrakämppä ole romahtanut ja meillä aikoinaan perheellä okt ja  vielä mummulani joka on vanha talo ja eipä niillekään tarvinnut mitään suuria remontteja tehdä. Näin vanhankin talon kanssa voi pärjätä ilmankin. Toki jotain voi sattua. En kiistä sitä. 

Jos mietitään mikä on pahinta täällä asuessa. Sanon, että talvi ja teiden kunto. Tiet auraamatta pitkään sitten toisaalta  liukkaat ja hiekoittamatta. Näin talvi on kelien vaihtelun takia monesti rankkaa, joten panosta autoon jos haluat ajaa kelissä kuin kelissä, kun omassa elämässäni näkyy se, ettei se pientä matalapohjaista autoa ole vaan tehty tänne, mutta mitäpä sille voi. Näin maasturi on tänne ehkä sopivin vaihtoehto.

Ja välimatkat on oikeasti pitkiä. Itselläkin on se ylikallis kyläkauppa lähellä, mutta en käy siellä hintojen vuoksi. Näin palveluihin matkaa. Minnekään ei kovin nopeasti lähdetä käymään. Toki en kaipaan tälläistä useinkaan. 

Ja se pimeys joskus vaikuttaa. Tuollakin melko pienellä hiekkatiellä autot ajaa kelissä kuin kelissä 80 km tunnissa pitkät päällä ja joskus mietin, että onko heijastimet ja lamppukaan tarpeeksi. Näin noissa hetkissä se pimeys nousee esiin jotenkin, kun itsekin olen ulkona paljon. 

Ja sitten kai sekin vaikuttaa miten tutustut ihmisiin ja saat aikasi kulumaan yms. Haluatko päästä yhteisöön mukaan. Minä en kirjoita tästä, koska en ole onnistunut tässä asiassa ja kaikkea muuta. Ehkä näin mietin, että se vaikuttaa miten ihminen haluaa elää jollakin paikkakunnalla. Jos kaipaat yhteisöllisyyttä niin ehkä onnistut tai sitten et.

Niinkuin kirjoitin niin en itse ketään syyttämättä ole onnistunut ja se ehkä vaikuttaa myös siihen miten viihdyn, vaikka muuten maaseutu on itselleni tärkeä paikka ja viihdyn muuten ihan ok kuitenkin. Itse en ole pelännyt täällä mitään ja on saanut eri kämpissä rauhassa olla. Aiemmin koirani kanssa, mutta nyt jo vuosia yksinäni.

Vierailija
120/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä edelliseen lisäyksenä. 

Tuli se vielä mieleen, että kannattaa ainakin sellaiset välit johonkin naapuriin tai muuhun traktorilliseen tuttuun pitää, että saat aurauksen hoidettua suhteellisen edullisesti. Sitä lunta vaan tulee ja ilman tätä apua et ehkä  oikeastaan pärjää. Minäkin olen yrittänyt kolata tuota mukamas pientä tienpätkää, mutta se onkin yllättävän pitkä kuitenkin. Näin itsekin saan apua tähän tarvittaessa. Silti jää kolaamista muutenkin.

Ja se nettiyhteys varsinkin puhelimessa sekä puheluiden kuuluvuus yms voi olla heikko. Tähän kannattaa varautua. Aiemmassa kämpässä tämä ongelmana, kun oli vesistö lähellä. Ulkona piti puhelut enimmäkseen puhua.