Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaisiko minun 30v naisena ostaa (halpa) pieni talo hieman syrjästä?

Vierailija
27.11.2025 |

Näillä spekseillä; asuinneliöitä joku vajaa 70m2, lyhyt pätkä "omaa tietä" pihaan, pieni tontti, takka+leivinuuni, aurinkopaneelit + ilmalämpöpumppu, valtatielle matkaa joku 8km, lähimpään isoon kauppaan noin puolen tunnin ajomatka, kallis pikkukauppa noin 15min ajomatkan päässä, oma kaivo, naapuritalojakin suht vieressä vaikkakin on maaseutua. 

Olen siis haaveillut aina maalla asumisesta ja tämä paikka olisi vajaa 40km päässä nykyisestä kotikaupungistani, olen kyllästynyt odottamaan oikean miehen löytämistä (ja menettänyt myös toivoni sen suhteen) jotta näitä haaveita voitaisiin toteuttaa yhdessä. Lainaa en tarvitsisi taloon enkä remonttiin, säästöjä on. Töihin olisi n 45min ajomatka. 

Pelottelen itseäni pimeydellä, siellä ei katuvaloja ole, kylmällä ja pitkällä talvella tai sillä kun veisputket jäätyy tai kaivosta loppuu vesi tai sillä miten olen aivan loppu lumen kolaamiseen puhumattakaan nuoskakeleistä.. mutta silti paikka houkuttelee ihan älyttömästi.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, miksi ei? Ei kannata mitään tulevaisuuden ukkoa odotella, eihän hän välttämättä edes halua maalle. Täytyy tietenkin olla jonkinlainen exit plän. Jos haluatkin muuttaa ihmisten ilmoille etkä saa taloa myytyä, varmista ettet joudu taloudelliseen ahdinkoon. Jos et ole erakkoluonne, kannattaa myös panostaa paljon sosiaalisiin suhteisiin, käydä kaupungissa ja kutsua läheisiä kylään. Muuten tarvitaan vain hyvä suunnitelma käytännön asioihin, hyvä ja luotettava auto yms. Ei muuta kun suunnittelemaan. Mielestäni työmatka on kyllä kauhean pitkä, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa voit tehdä päivän pari viikossa etänä. Sillä olisi jo suuri merkitys.

Mun mielestä ajatus yksin elävästä kissamummosta pienessä tönössään ei ole yhtään säälittävä! Jos tavaroita ei ole tarvinnut 40 vuoteen siirtää, niin sehän tarkoittaa vain että kaikki oli alun perinkin niin toimivaa ja viihtyisää, ettei vaihteluun ole tullut tarvetta :)

Höpsis. Plan b is the worst enemy of plan a. Kannattaa suhtautua asiaan niin, että vaikka ei näe tien loppua juuri nyt, niin kyseessä on yksisuuntainen tie. Jos ei juuri jollain hetkellä tiedä mitä seuraavaksi, nukkuu yön yli ja odottelee vastausta.

Vierailija
62/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä osta vanhaa röttelöä. Jos välttämättä haluat kokeilla niin vuokraa ensin ja tiedät mitä se on.

Millä perusteella se talo olisi joku röttelö?

Hän kehoitti olemaan ostamatta vanhaa röttelöä.

Vanha ja röttelö ei ole sama asia.

t. v. 1971 rakennetun ja vuosien varrella remontoidun nykyaikaisella lämmitysjärjestelmällä varustetun okt:n omistaja

Niin vanha ja röttelö.

Äitisi on vanha ja röttelö.

Hän on kuollut kauan sitten.

Ps. Tyypillinen vihavasemmistolainen vasta

Tyypillisen läskipään vastaus haukkua toisen taloa vanhaksi ja röttelöksi, kun ei osaa itse mitään remonttia tehdä. Kustannukset hyvin pienet vs. elementtiläävä tai 500000€ lastulevyläävä kaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kannata. Olet niin jumissa siellä. Työtilanne syrjässä on huono ja on kurjaa olla täysin riippuvainen autosta. Mitä teet, kun lähin kauppa, terkkari yms. lakkautetaan?

Tuo autoriippuvuus lähinnä huvitti :D Olen sitä jo nyt ihan täällä kaupungissa asuessani, asun sellaisessa osassa Suomea jo muutenkin että melko surkea julkinen liikenne täällä on, lapset pääsee kouluun jollain bussilla joo kait tarvittaessa mutta kyllä kaikki muut käyttävät omaa autoa. Jos oma auto hajoaisi niin töihin täytyisi mennä taksilla tai työkavereilta kyytiä pummien. Ap

Vierailija
64/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset isot 70 neliön talot on tarkoitettu perheille, ei siinä ole paljon järkeä mennä tuollaiseen isoon taloon yksin asumaan. Tee ensin muutama lapsi, että tuolle talolle on jotain tarvetta.

Asuinneliöt 55, joten mielestäni yhdelle ihan sopivasti ja kohtuulliset lämmityskulut, tuossa on vain yksi makuuhuonekin. Ap

Kuulostaa täydelliseltä. Mahtuuhan tuohon myös puoliso ja lapsi, kun ei täytä asuntoa tavaralla. Ennemmin minua on ihmetyttänyt nykyajan taloissa se, että pientalouksillekin tuputetaan päälle sataneliöisiä taloja, mikä todellisuudessa tarkoittaa hirvittävää määrää hukkaneliöitä.

Vierailija
65/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, miksi ei? Ei kannata mitään tulevaisuuden ukkoa odotella, eihän hän välttämättä edes halua maalle. Täytyy tietenkin olla jonkinlainen exit plän. Jos haluatkin muuttaa ihmisten ilmoille etkä saa taloa myytyä, varmista ettet joudu taloudelliseen ahdinkoon. Jos et ole erakkoluonne, kannattaa myös panostaa paljon sosiaalisiin suhteisiin, käydä kaupungissa ja kutsua läheisiä kylään. Muuten tarvitaan vain hyvä suunnitelma käytännön asioihin, hyvä ja luotettava auto yms. Ei muuta kun suunnittelemaan. Mielestäni työmatka on kyllä kauhean pitkä, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa voit tehdä päivän pari viikossa etänä. Sillä olisi jo suuri merkitys.

Mun mielestä ajatus yksin elävästä kissamummosta pienessä tönössään ei ole yhtään säälittävä! Jos tavaroita ei ole tarvinnut 40 vuoteen siirtää, niin sehän tarkoittaa vain että kaikki oli alun perinkin niin toimivaa ja viihtyi

Voithan ehdottaa talon myyjälle myös vuoden vuokrasopparia, että kokeilet sopiiko asumistyyli sinulle.

Itse nautin maaseudulla luonnosta, mutta nuo kyläläiset eivät todellakaan ole mikään kiva jutt. Kulttuuri on juoruilevaa ja he ottavat omakseen huonolla tavalla. Yksityisyyttä ei ole ja sinuun saatetaan kohdistaa negatiivisia oltuksia, joiden kanssa sinulla ei ole mitään tekemistä, vaan ne kumpuavat paikallisesta kulttuurista. Olet vaan sopiva kohde.

Vierailija
66/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kannata. Olet niin jumissa siellä. Työtilanne syrjässä on huono ja on kurjaa olla täysin riippuvainen autosta. Mitä teet, kun lähin kauppa, terkkari yms. lakkautetaan?

Tekee 100% etänä niin voi asua vaikka kuussa. Miksi auto olisi kurja juttu?

Kauppoja on niin tiheässä ettei varmaan haittaisi, ostaisi vain kerralla enemmän mutta harvemmin sieltä seuraavaksi lähimmästä kaupasta. Kuka käyttää terkkaria edes kerran vuodessa? Viimeksi itse tarvitsi terveydenhuollon palveluja yli 10 vuotta sitten ja silloinkin vain koska olin kaupungissa käymässä ja lohkaisin hampaani ravintolassa.

Niin. Elämä on vielä kohtuullista kun sulla on se 100% etätyö, josta sut voidaan irtisanoa. Elämä menettelee, kun auto toimii ja sillä pääsee asioille. Minusta tuo kuulostaa aika kurjalta riippuvuudelta, jos kaupat ovat niin kaukana ettei edes pyörällä pääse asioille tarvittaessa eikä julkiset kulje. Elämä on hyvää, kunhan et sairastu esim. syöpään tai MS-tautiin tms. Ihan järjetön määrä riskejä mun mielestä, kun elämänlaatu voi romahtaa milloin tahansa ja sitten sitä metsäröttelöä ei kukaan osta pois. 

Vierailija
67/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä haluat ja sinulla on varaa siihen, niin tietenkin. En ymmärrä miksi sitä pitää muilta kysellä. Kyllä noista putkiongelmista ynnä muista selviää, jos ei ole niin peeaa että yksikin vaikeus syöstää isompiin ongelmiin.

Vierailija
68/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs sinä olet jumissa? Kuulostat joltakin ruuhkalähiön betonikoppieläjältä, jonka oma elinpiiri on koti - ostari - lähipubi - koti. Muualla sitä elämää on enemmän, myös siellä maaseudulla. Eikä se työtilanne tunnu olevan hyvä lähiöissäkään, kun suurin osa Kelan tuista menee suuriin lähiöihin.

Vierailija
69/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit selvästikin liian lähellä, vähintään kilometrin etäisyys ja silloinkin saatat joutua kuuntelemaan ulkohäkissä olevien koirien haukuntaa aamusta iltaan.

Vierailija
70/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sitä haluat ja sinulla on varaa siihen, niin tietenkin. En ymmärrä miksi sitä pitää muilta kysellä. Kyllä noista putkiongelmista ynnä muista selviää, jos ei ole niin peeaa että yksikin vaikeus syöstää isompiin ongelmiin.

Ja taloon otetaan tietysti vakuutukset niin ongelmat ovat minimaalisia.

Vierailija
71/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs sinä olet jumissa? Kuulostat joltakin ruuhkalähiön betonikoppieläjältä, jonka oma elinpiiri on koti - ostari - lähipubi - koti. Muualla sitä elämää on enemmän, myös siellä maaseudulla. Eikä se työtilanne tunnu olevan hyvä lähiöissäkään, kun suurin osa Kelan tuista menee suuriin lähiöihin.

Itse asiassa läntisen Suomen maakunnissa työttömyys on ollut jo kauan pienempää kuin pk-seudulla.

Vierailija
72/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurit selvästikin liian lähellä, vähintään kilometrin etäisyys ja silloinkin saatat joutua kuuntelemaan ulkohäkissä olevien koirien haukuntaa aamusta iltaan.

Mutta onko ap. valmis maksamaan pitkästä etäisyydestä muihin naapureihin, sillä yksityistien ylläpito voi maksaa maltaita esim lumen  auraus jopa tuhansia euroja, samoin sorakuorma, pusikot jne. 

Vierailija
73/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko ap. valmis maksamaan pitkästä etäisyydestä muihin naapureihin, sillä yksityistien ylläpito voi maksaa maltaita esim lumen  auraus jopa tuhansia euroja, samoin sorakuorma, pusikot jne. 

Vai lumen auraus tuhansia euroja?? :DDDDD Jos nyt lähiömääkijä keskittyisit asioihin mitä osaat.

Meillä päin lumen auraus laskutetaan kertojen mukaan tai (tyhmyyksissään) voi tehdä koko talveksi sopimuksen, mutta missän tapauksessa et maksa 200 - 300€/talvi. Sorakuorma maksaa n. 300€ ja pusikoita varten raivaussaha alk. 99€.

Kyllä huomaa miten käytäntö ja todellisuus on ihmisiltä nykyään totaalisen hukassa.

Vierailija
74/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ja minua ei haittaa että näen pellon toisella puolella taloja, enkä minä sinänsä ihmisiä kammoksu. Ei haittaisi jos joku ilmestyisi pihapiiriin muutaman sanan vaihtamaan ohimennessään. Ja yksin asuvana tuntuisi ihan kivalta että muitakin on lähistöllä, se toisi vähän turvaa, joltain? No jos vaikka puhelin hajoaisi ja pitäisi jollekin ilmoittaa asiasta niin kai naapuri lainaisi omaansa. Ap

Vierailija
75/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee 100% etänä niin voi asua vaikka kuussa. Miksi auto olisi kurja juttu?

Kauppoja on niin tiheässä ettei varmaan haittaisi, ostaisi vain kerralla enemmän mutta harvemmin sieltä seuraavaksi lähimmästä kaupasta. Kuka käyttää terkkaria edes kerran vuodessa? Viimeksi itse tarvitsi terveydenhuollon palveluja yli 10 vuotta sitten ja silloinkin vain koska olin kaupungissa käymässä ja lohkaisin hampaani ravintolassa.

Niin. Elämä on vielä kohtuullista kun sulla on se 100% etätyö, josta sut voidaan irtisanoa. Elämä menettelee, kun auto toimii ja sillä pääsee asioille. Minusta tuo kuulostaa aika kurjalta riippuvuudelta

Eikö kannattaisi jo itse päättää päivänsä, kun kuitenkin se kuolema tulee, minä päivänä tahansa voi vaikka sydärin saada. No, sinä voi päiväsi päättää, ihan vapaasti, kaikkea peläten. 

Me muut nautimme elämästä kun sitä vielä on, ja vietämme sen mahdollisimman mieluisalla tavalla! Minäkin maalla, pienessä mökissä, ilman mukavuuksia. Elämä on ihanaa!

Vierailija
76/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, mikäli ei tarvitse turvautua muiden apuun remontti yms. hommissa.

Mitä? Miksi ei tarvitsisi tai ei pitäisi hakea ammattilaisia apuun remontissa? Ap:n taloudellinen tilanne sen kyllä sallii kun ei asuntolainaakaan tartte. Itselläni oli melkein samanlainen tilanne, vain se, että olin aika tavalla vanhempi. Ilman asuntolainaa ostin yksin itselleni maaseudulta kivan talon ja tottamaar tarvitsin apua ja sitä sain. Tarvittiin muuraria, sähkömiestä, putkimiestä ja muuta apumiestä. Nyt mulla on kaikki hyvin ja pikkuremppoja osaan tietty tehdä itse, on työkalut ja verstas. Asun jo 15 vuotta tässä talossa ja parempaa ei voi olla. Jossain kerrostalossa olisin takuulla kuivunut wanha nainen ollut jo kauan kun ei olis ollut mitään tekemistä kuin katsella ikkunasta ulos ja käydä kaupassa. Ap osta vaan talo, onnittelen jo etukäteen lämpimästi!

Vierailija
77/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalan kallista kyllä, ostin tonnin lumilingon. Sorakuorma oli viimeksi 300e, nyt tuli suursäkissä niin 160e. Pusikot, mitä niistä??

Vierailija
78/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana suunnitelma, go for it! Itse asun myös yksinäni okt:ssa ja parasta on tosiaan oma rauha ja tila. Oma kaivo kannattaa tutkituttaa ja putkien jäätymisen välttää, kun pitää talossa lämmöt päällä. Samalta kylältä löytynee aurakuski, joka käy auraamassa tienpätkäsi (itselläni se on sama, joka auraa myös viereisen yksityistien). Jos on tulisijoja, niin etsi luotettava halkojen toimittaja ja itselläni luottoputkari, sähkäri sekä puunkaataja lisäksi. 

Naapurit näköetäisyydellä tuovat tietynlaista turvaa, mutta minulla koirat vahteina myös. Tuntemattomia autoja tänne eksyy harvoin, mutta harkitsen pienen valvontakameran hankintaa. Itse teen pelkästään etätöitä, joten kulkemista ei ole kuin kaupoille ja tie tässä on hyvin hoidettu. Välillä ne ovat kylillä kummastelleet tätä keski-ikäistä daamia yksinään, mutta toisaalta maaseudut ovat täynnä mummoja mökeissään, jotka ovat kovin onnellisia. Omasta puolestani voin sanoa, että pitkien parisuhteiden jälkeen en ole koskaan ollut näin onnellinen omassa rauhassani. Sinä olet vielä sen verran nuori, että jos tilanne muuttuu, pidä tuo pikkutalosi vaikka mökkinä ja avioehdon taakse - on sitten joku turva sinullakin.

Vierailija
79/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset isot 70 neliön talot on tarkoitettu perheille, ei siinä ole paljon järkeä mennä tuollaiseen isoon taloon yksin asumaan. Tee ensin muutama lapsi, että tuolle talolle on jotain tarvetta.

Asuinneliöt 55, joten mielestäni yhdelle ihan sopivasti ja kohtuulliset lämmityskulut, tuossa on vain yksi makuuhuonekin. Ap

Ihan mukavan kokoinen on ap. Minulla on 150 neliötä töllissäni ja kolme kissaa. Myös vain yksi makuuhuone, mutta iso keittiö ja vielä isompi olohuone ja ruokailutila erikseen. Kaksi kylppäriäkin on, talo kaksikerroksinen ja talon alla iso holvikellari. Ei ole mitään hukkatilaa, avaruutta saa olla ympärillä.

Vierailija
80/89 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Elämä on vielä kohtuullista kun sulla on se 100% etätyö, josta sut voidaan irtisanoa. Elämä menettelee, kun auto toimii ja sillä pääsee asioille. Minusta tuo kuulostaa aika kurjalta riippuvuudelta, jos kaupat ovat niin kaukana ettei edes pyörällä pääse asioille tarvittaessa eikä julkiset kulje. Elämä on hyvää, kunhan et sairastu esim. syöpään tai MS-tautiin tms. Ihan järjetön määrä riskejä mun mielestä, kun elämänlaatu voi romahtaa milloin tahansa ja sitten sitä metsäröttelöä ei kukaan osta pois.

Itse olen pitkäaikaissairas ja asun syrjässä, tehden 100% etätyötä. Tämä etätyö on lottovoitto, koska alallani ei yleensä etätyötä tunneta. Jos saisin potkut, en saisi uutta etätyötä enkä juuri muutakaan työtä, terveysrajoitteistani johtuen. Mutta silloin juuri tämä koti olisi huippujuttu, koska tässä on todella edullista asua. Kaupungissa en asuisi kahtakaan kuukautta samalla summalla, kuin nyt asun vuoden. Joten tämä ei ole katastrofi, vaan tämä on turva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä