Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaisiko minun 30v naisena ostaa (halpa) pieni talo hieman syrjästä?

Vierailija
27.11.2025 |

Näillä spekseillä; asuinneliöitä joku vajaa 70m2, lyhyt pätkä "omaa tietä" pihaan, pieni tontti, takka+leivinuuni, aurinkopaneelit + ilmalämpöpumppu, valtatielle matkaa joku 8km, lähimpään isoon kauppaan noin puolen tunnin ajomatka, kallis pikkukauppa noin 15min ajomatkan päässä, oma kaivo, naapuritalojakin suht vieressä vaikkakin on maaseutua. 

Olen siis haaveillut aina maalla asumisesta ja tämä paikka olisi vajaa 40km päässä nykyisestä kotikaupungistani, olen kyllästynyt odottamaan oikean miehen löytämistä (ja menettänyt myös toivoni sen suhteen) jotta näitä haaveita voitaisiin toteuttaa yhdessä. Lainaa en tarvitsisi taloon enkä remonttiin, säästöjä on. Töihin olisi n 45min ajomatka. 

Pelottelen itseäni pimeydellä, siellä ei katuvaloja ole, kylmällä ja pitkällä talvella tai sillä kun veisputket jäätyy tai kaivosta loppuu vesi tai sillä miten olen aivan loppu lumen kolaamiseen puhumattakaan nuoskakeleistä.. mutta silti paikka houkuttelee ihan älyttömästi.

Kommentit (197)

Vierailija
121/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

88: Aurausmaksut hoidetaan sillä vuosittaisella yksityistien tiekunnan maksulla, joka peritään yleisesti vuosittain sen mukaan, miten paljon omia tiluksia sattuu olemaan sen tien varrella. Sen summan tulee kattaa tien hoito ja auraukset ym. Jos aurauksista joutuu maksamaan erikseen, on tiekunnan hoidossa jotakin vikaa. Luonnollisesti jokainen hoitaa oman pihatiensä itse tai ostaa joltakulta muulta aurauspalvelun.

Hyviä neuvoja näin meilläkin menee. Olen vasta vähän aikaa asunut tällaisen yksityistien varrella ja ihmettelen, eikö metsänomistajat lainkaan osallistu tienhoitokuluihin. Käyvät kuitenkin metsäpalstoillaan, kaatavat metsää, metsästävät porukalla jne., eikä muuta tietä ole käytössä. 

Meidän tien varrella on metsäpalstojakin ja kaikki niiden 

jakin ja kaikki niiden omistajat maksavat oman osuutensa tiestä. Tarkista onko laskun liitteenä osakasluettelo. Ainakin meillä on ja aika moni osakas asuu aivan muualla kuin tämän tien varrella, eli omistavat tien varrelta metsää tai peltoalaa.

Ok, pitääkin kysyä tuota. Millainen tuo jyvitys on? Maksetaanko siis käytön mukaan vai jyvitetäänkö palstan/tontin koon mukaan? Meidän yksityistien varrella on sekä kesämökkiläisiä, että vakituisesti asuvia + metsänomistajia.

Ja tienhoitomaksu on 300 euroa vuodessa meillä.

Vierailija
122/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei kannata ostaa tuollaista, jos se tulisi olemaan ainoa asunto. Jonkinlaisena lomakämppänä voisi mennä, mutta vakituiseen asumiseen ei.

Miksi ei? Minä ostin jo vuonna 2008 enkä ole vielä huomannut ettei olisi kannattanut. Oletan että meitä on muitakin jotka asuvat näin eivätkä kadu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä päin lumen auraus laskutetaan kertojen mukaan tai (tyhmyyksissään) voi tehdä koko talveksi sopimuksen, mutta missän tapauksessa et maksa 200 - 300€/ talvi"

Sivusta tähän. Minä maksoin noin 1 km vuokrakämppäni tien aurauksesta talvesta ja käynneistä riippuen noin keskimäärin 300 euroa. Sekin oli minusta iso raha itselleni, mutta samalla kuitenkin melko halpaakin hyvästä palvelusta. Tuo tyyppi aurasi muutenkin yleistä tietä ja kävi samalla reissulla auraamassa tien kämpälleni. Näin uskon, että olisi voinut tulla kalliimmaksi vielä jos joku olisi varta vasten lähtenyt pelkästään vain omaa tietäni auraamaan. Näin kyllä noihin oikeasti menee rahaa. Ei kannata vähätellä sitä. 

Vierailija
124/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Etelä-Suomessa pikkuinen kuivanmaan punamulta mökki käyttämättömänä ja nyt vähän ränsistyneenä. Olen miettinyt, että haluaisiko joku käsistään kätevä mökkeillä siinä ilman vuokraa, mutta voisi rempata sitä, niin me maksaisimme tarvikkeet.   

Vierailija
125/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurit selvästikin liian lähellä, vähintään kilometrin etäisyys ja silloinkin saatat joutua kuuntelemaan ulkohäkissä olevien koirien haukuntaa aamusta iltaan.

Mutta onko ap. valmis maksamaan pitkästä etäisyydestä muihin naapureihin, sillä yksityistien ylläpito voi maksaa maltaita esim lumen  auraus jopa tuhansia euroja, samoin sorakuorma, pusikot jne. 

Et ole selvästikään kulkenut maaseudulla. Talot voi olla harvassa, mutta silti ihan yleisen tien varressa.

Juuri näin. Meiltä on matkaa kirkonkylälle useita kilometrejä, mutta asumme ihan maantien varrella. Jos tiedän että aamulla on aikainen lähtö ja yöllä pyryttää lunta, ajan auton valmiiksi portille, jolloin lumitöitä ei tarvitse tehdä kuin muutama metri. 

Vierailija
126/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa.Ite tykkään pimeällä olla talolla mis edes oo sähköä.Paras oli syksyn ekat kuura aamut.Hellasta saa lämpöön.Koira kaverina.Kesät siellä lomailtu vuosia.Muutetaan maalle ainakin osaaikaa.Oltu jo pitkään tosin muu talo kuin tuo eka mainitsematon mutta maalla sekin.Teen kädentaitoja,luen jne, ikinä ole tylsää Oma rauha tehdä juttuja.

Vierailija
127/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja se nettiyhteys varsinkin puhelimessa sekä puheluiden kuuluvuus yms voi olla heikko. Tähän kannattaa varautua. Aiemmassa kämpässä tämä ongelmana, kun oli vesistö lähellä. Ulkona piti puhelut enimmäkseen puhua."

Jos oma operaattori ei alueella toimi, joku muu yleensä toimii. Määräaikainenkin liittymäsopimus saatiin irtisanottua, kun kuuluvuutta ei ollut.

Telia on meillä toiminut sekä saaristossa, tunturissa että maalla keskellä ei mitään.

Vierailija
128/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli täyskaupunkilainen 50v asti, ja teki tismalleen saman mitä suunnittelet. Se on tykännyt tosi paljon, nyt 10v takana.

Koira kannattaa olla.

Vierailija
129/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsitkö eka vuokralle johonkin pikku taloon maalle? Näkisit mitä se on. Itse olen aina ollut kaupunkilainen mutta päädyin maalle. En ole katunut. Luonto ja rauha ja hiljaisuus on täällä parasta. Pimeyteen tottuu. Ainoa vaan, että paljon on autolla ajoa. Oma työmatka on 17 km. Ja välillä putket jäätyy, vedet loppuu jne. Onneksi meillä mökki tässä lähellä niin pääsee järveen pesulle. Vettä pitää aina olla varattuna. Semmosta. Mutta itse olen viihtynyt.

Vierailija
130/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Etelä-Suomessa pikkuinen kuivanmaan punamulta mökki käyttämättömänä ja nyt vähän ränsistyneenä. Olen miettinyt, että haluaisiko joku käsistään kätevä mökkeillä siinä ilman vuokraa, mutta voisi rempata sitä, niin me maksaisimme tarvikkeet.   

Kiinnostaisi kyllä, kuinka kaukana helsingistä mökki on ja mihin suuntaan? Minkälaista remppaa pitäisi tehdä?

M 3-tien varrelta

Vierailija
131/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tien ylläpitoon välttämättä kauheasti rahaa mene.Meillä alle 500m pätkä tietä ja kunnossapitoon ilman lumenaurausta kuluu noin 100eur vuodessa. Ei sitä tarvitse puunata enempää kuin että pysyy ajokuntoisena.

Vierailija
132/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein naapuritkin ovat aika avuliaita käytännön ongelmien suhteen, mikäli heitä vain on, ja tuossahan on kaupatkin aika lähellä. 

Tässä on se pointti: Jos ei itse ole avulias vaan haluaa mököttää yksin, niin ei pidä luulla että naapuritkaan kauan auttavat, jos vastavuoroisuutta ei ole. 

Aika moni haaveilee muuttavansa syrjään juuri siksi, ettei tarvitse muiden kanssa olla, mutta sitten tosiaan on tultava toimeen yksin.  

Vierailija
133/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kyllä, kuinka kaukana helsingistä mökki on ja mihin suuntaan? Minkälaista remppaa pitäisi tehdä?

M 3-tien varrelta

100 km Helsingistä Porin suuntaan. Kahteen vuoteen en ole käynyt, joten saattaa olla yllättävän huonossa kunnossa. Katto pitäisi ainakin uusia ja piippu tutkia. Mökki on siis pieni, eikä mikään korkea. Aurinkoinen etelä-rinne. Ei talviasuttava, ainakaan tässä kunnossa. 

Vierailija
134/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä. Ehkä vähän turhan pitkä työmatka. Eikö lähempää löydy?

Vierailija
135/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 14 km kaupungin keskustasta, ei katuvaloja, ei kunnan hoidossa olevaa tietä, kaivovesi. 

Suosittelen, tämä aika vuodesta on ikävin, en tykkää lenkkeillä otsavalon kanssa, muuten on ihan luksusta. Suosittelen neliveto autoa ja koiraa. Miehestäkin voisi olla apua ;). ----Minulla on stressava työ, mutta metsä ympärillä poistaa jotenkin stressiä.

Olipas taas tarina. Kannattaa mukamas muuttaa, mutta silti pitäisi olla auto, koira, mies ja vartiointiliike. 

Onneksi minulla on stressivapaa työ kaupungissa. 

Vierailija
136/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.

Aika normi työmatka monelle kaupungissa julkisilla. Omassa autossa musiikit soiden, miksi ei, jos vaan tiet ovat kunnossa.

Vierailija
137/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein noin ja olen tyytyväinen. Mutta oletko oikeasti miettinyt matkoja, harrastusmahdollisuuksia ja elämääsi tuollaisessa?

Vierailija
138/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset autoa päästäksesi asioille ja töihin. Vie aikaa ja on kallista.

Vierailija
139/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.

Aika normi työmatka monelle kaupungissa julkisilla. Omassa autossa musiikit soiden, miksi ei, jos vaan tiet ovat kunnossa.

Ja jos auto on kunnossa.

Vierailija
140/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinnostaa niin mikä ettei, tuohan on niin lähellä kaupunkia että voi käydä siellä töissä. Ja kun et lainaa tarvitse niin ei tuossa mitään ongelmaa ole, jos et viihdykään pysyvästi niin voit pitää loma-asuntona tai myydä; noin hyvin varusteltuna menee kaupaksi.