Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaisiko minun 30v naisena ostaa (halpa) pieni talo hieman syrjästä?

Vierailija
27.11.2025 |

Näillä spekseillä; asuinneliöitä joku vajaa 70m2, lyhyt pätkä "omaa tietä" pihaan, pieni tontti, takka+leivinuuni, aurinkopaneelit + ilmalämpöpumppu, valtatielle matkaa joku 8km, lähimpään isoon kauppaan noin puolen tunnin ajomatka, kallis pikkukauppa noin 15min ajomatkan päässä, oma kaivo, naapuritalojakin suht vieressä vaikkakin on maaseutua. 

Olen siis haaveillut aina maalla asumisesta ja tämä paikka olisi vajaa 40km päässä nykyisestä kotikaupungistani, olen kyllästynyt odottamaan oikean miehen löytämistä (ja menettänyt myös toivoni sen suhteen) jotta näitä haaveita voitaisiin toteuttaa yhdessä. Lainaa en tarvitsisi taloon enkä remonttiin, säästöjä on. Töihin olisi n 45min ajomatka. 

Pelottelen itseäni pimeydellä, siellä ei katuvaloja ole, kylmällä ja pitkällä talvella tai sillä kun veisputket jäätyy tai kaivosta loppuu vesi tai sillä miten olen aivan loppu lumen kolaamiseen puhumattakaan nuoskakeleistä.. mutta silti paikka houkuttelee ihan älyttömästi.

Kommentit (197)

Vierailija
181/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, koska et saa taloa myytyä ikinä pois jos tulet toisiin ajatuksiin joskus. Vuokraa ensin tuollainen talo ja kokeile, tulee paljon halvemmaksi.

Mistäs sinä niin varmuudella tiedät tulevaisuuden? Jospa tuollaisten paikkojen arvo nouseekin kohosten, kun ihmiset kyllästyvät ainaisiin ruuhkiin. Pienellä paikkakunnalla saattaa nytkin sinne terkkariin saada ajan jopa seuraavalle viikolle tai päivälle, kun jossakin lähiössä saat sitä odottaa kuukauden tai kaksi.

Sillä pienellä paikkakunnalla ei ole mitään terveyskeskusta johon mennä

Oletko Ap vai joku leukojaanllonksuttaja, joka jauhaa jauhamisen ilosta? Jos olet jälkimmäinen, älä puhu yhtään mitään, koska et tiedä kaikkien paikkakuntien asioita kumminkaan.

Vierailija
182/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta näen siellä asumisen ihanana mahdollisuutena nauttia luonnon ja maaseudun rauhasta kaikkine puuhailuinee, toisaalta taas näen itseni säälittävänä yksinäisenä "kissamummona" tuijottamassa pikkutönöni ikkunasta ulos 70 vuotiaana, kaikki tavarat samoilla paikoilla kuin 40 vuotta sitten. Ap

Miksi kissamummona olemisessa olisi jotain säälittävää?! Se on ihanaa!!

Ai olla yksin vanhana ja raihnaisena jossain Jumalan selän takana? Tosi ihanaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso koira turvaksi. Tai vähän pienempikin. 

Vierailija
184/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet, jos (tai kun) saat potkut?

Vierailija
185/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet varautunut kutsumattomiin vieraisiin?

Esimerkiksi häiritsevään miesjoukkoon/mieheen, joka yrittää päästä sisälle? Naapureille on turha mennä, ei ole lähellä, ei ilmeisesti asetta tai koiraa, poliisi ei pääse paikalle kuin tunnin päästä ja mies/miehet tekevät tätä pimeän aikaan pihapiirissäsi.

Tuli vain mieleen, koska sillä jollain naiserätubettajalla on häiriöinen miesstalkkeri, joka tulee pihapiiriin. Toki tuolta naiselta taitaa löytyä koira ja ase, mutta silti stalkkeri tuli usein pihapiiriin. 

Vierailija
186/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja se nettiyhteys varsinkin puhelimessa sekä puheluiden kuuluvuus yms voi olla heikko. Tähän kannattaa varautua. Aiemmassa kämpässä tämä ongelmana, kun oli vesistö lähellä. Ulkona piti puhelut enimmäkseen puhua."

Jos oma operaattori ei alueella toimi, joku muu yleensä toimii. Määräaikainenkin liittymäsopimus saatiin irtisanottua, kun kuuluvuutta ei ollut.

Telia on meillä toiminut sekä saaristossa, tunturissa että maalla keskellä ei mitään.

Meillä taas Telia on DNA:n kanssa paskin mahdollinen, samassa yhteisverkossa ovat. Kartoissa lukee 4G, mutta pihallakin tiputtaa pois verkosta. Jos haluaa puhua, saa varautua ravaamaan ympäri tonttia jopa puhelun aikana. Jos 3G vielä toimisi, sen kanssa pärjäisikin.

Meillä oli Dna:t kun muutettiin saaristoon. Eivät uskoneet, ettei se kuulu siellä, tulivat itse toteamaan 😂 Mutta sen jälkeen homma oli selvä, määräaikainen soppari purettiin kesken määräaikaisuuden. Elisakaan ei siellä kuulunut, sen kanssa piti kiivetä kallioille ym. Telian kanssa ei mitään ongelmia.

Vierailija
187/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti. Katso huutokaupat.com. Siellä ne asunnot on. On ihan kelpoja asuntoja omalla tontilla hallituksen toimesta säästöhintaan. Pientä pintaremonttia OK-taloilla kaupunkien keskustassa hintaan 40t. Ei muuta uusittavaa kuin koko talo. Jos home ei pelota niin siinäpä näpsäkälle entiselle elätettävälle kiva asunto. JK. Kattele mielluummin uusi elättäjä. JK JK purkukustannukset ovat nykyään lajittteluineen tiilitalolla noin 50t e joten ole hyvä.

Vierailija
188/197 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi häiritsevään miesjoukkoon/mieheen, joka yrittää päästä sisälle? Naapureille on turha mennä, ei ole lähellä, ei ilmeisesti asetta tai koiraa, poliisi ei pääse paikalle kuin tunnin päästä ja mies/miehet tekevät tätä pimeän aikaan pihapiirissäsi.

Tuli vain mieleen, koska sillä jollain naiserätubettajalla on häiriöinen miesstalkkeri, joka tulee pihapiiriin. Toki tuolta naiselta taitaa löytyä koira ja ase, mutta silti stalkkeri tuli usein pihapiiriin. 

Kaverini, sinkkunainen, muutti nuorena yksin maalle, ja muut kauhisteli miten uskaltaa olla, mitä jos joku mies yrittää yöllä tunkea sisälle taloon? 

Vastasi että se on toiveajattelua 😂😂 ja eipä ole moista tapahtunut kymmeneen vuoteen. 

Kamerat voi laittaa jos pelottaa, ne pitää aika hyvin väkeä loitolla. Ja ihan lukittu portti on hyvä. 

Vierailija
189/197 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini, sinkkunainen, muutti nuorena yksin maalle, ja muut kauhisteli miten uskaltaa olla, mitä jos joku mies yrittää yöllä tunkea sisälle taloon? 

Vastasi että se on toiveajattelua 😂😂 ja eipä ole moista tapahtunut kymmeneen vuoteen. 

Kamerat voi laittaa jos pelottaa, ne pitää aika hyvin väkeä loitolla.

Ymmärrän muiden huolen yksinasuvasta varsinkin alueilla, joilla on tapahtunut mökkiryöstöjä, kun baltti/venäläismiehet ovat menneet tyhjentämään mökkejä. Kutsumattomat vieraat eivät ole pelkästään haja-asutuksen juttu, tutulle taajamassa kävi niin, että joukko nistejä oli tunkeutunut sisään ja pistänyt ranttaliksi. Naapuri oli huomannut ja soittanut poliisit.

Mut kamerat ja portti kyllä auttavat asiaa, olet oikeassa! 

Vierailija
190/197 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itse tekisin? Ostaisin sellaisen tönön ja tontin minne alkaisin suunnitella uutta pikkutaloa. CLT puuelementti tekniikalla. Asumalla nollakuluilla jossain pienessä tönössä säästäisi aika nopeasti sen verran, että voisi tuollaisen 40-50m2 uudisrakennuksen tehdä. CLT talo nousee päivässä harjakorkeuteen ja viikossa on vesikatto ja aukot ummessa. Lopuksi vanhan tönön voi purkaa.

Asioita joita pitää huomioida:

- saako jonkun naapurin ajamaan lumityöt pihatieltä vai ostaako itse pieni traktori (ja tekee sitten naapureillekin lumitöitä).

- saako tontilta maalämpöä, se olisi edullisin lämmitysmuoto.

- etätyömahdollisuudet, netti.

- onko mahdollisuus puhtaan veden kaivoon. Se että pihassa on ollut kaivo, ei kerro mitään siitä

- ja paskasammiolaki. Jos ostat jonkun perikunnan mökin, sen mummon ei tarvinnut tehdä uutta kakkavesien imeytyskenttää, mutta uuden nuoren asukkaan pitää.

Vierailija
191/197 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten itse tekisin? Ostaisin sellaisen tönön ja tontin minne alkaisin suunnitella uutta pikkutaloa. CLT puuelementti tekniikalla. Asumalla nollakuluilla jossain pienessä tönössä säästäisi aika nopeasti sen verran, että voisi tuollaisen 40-50m2 uudisrakennuksen tehdä. CLT talo nousee päivässä harjakorkeuteen ja viikossa on vesikatto ja aukot ummessa. Lopuksi vanhan tönön voi purkaa.

- saako jonkun naapurin ajamaan lumityöt pihatieltä vai ostaako itse pieni traktori (ja tekee sitten naapureillekin lumitöitä).

- onko mahdollisuus puhtaan veden kaivoon. Se että pihassa on ollut kaivo, ei kerro mitään siitä

- ja paskasammiolaki. Jos ostat jonkun perikunnan mökin, sen mummon ei tarvinnut tehdä uutta kakkavesien imeytyskenttää, mutta uuden nuoren asukkaan pitää.

Jos ei ole vesivessaa sisällä, sitä imeytyskenttää ei tarvitse tehdä haja-asutusalueella.

Vierailija
192/197 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen haluaa vanhan talon, hän ei halua jotain uutta CLT-taloa 😅

Vierailija
193/197 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
194/197 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira olisi minustakin hyvä kaveri tuonne, mutta ap taitaa tehdä 12 tunnin vuoroja, jos työpäiviä on vain 12 kuussa (ellei osa-aikatyö) ja siihen vielä nuo matkat päälle, joten koiralle pitäisi silloin ehdottomasti olla joku hoitaja tai hoitopaikka työpäiviksi. 

On se hyvä ainakin varalta olla, vaikka päivät olisi lyhyempiäkin. 

Vierailija
195/197 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin jos on vielä epävarmaa, kääkö sinne, niin ei heti kannata ottaa sitä koiraa. Se on kumminkin tosi sitovaa.

Vierailija
196/197 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraisin ensin aikakin vuodeksi talon vastaavanlaisesta paikasta. Mikäli viihtyisin, niin voisin ostaa.

Itse olin ajatellut, että pitäisin asumisesta yhdessä kaupungissa, joka ei ollut aivan pieni, mutta ei suurimpiakaan. Suunnittelin jo asunnon ostoakin sieltä. Asuin kuitenkin puolisen vuotta vuokralla. Ei ollut minun juttu ja palasin kipin kapin entiseen asunkaupunkiini onnellisena, että olin vuokralla ja pääsin helposti muuttamaan pois.

Vierailija
197/197 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen haluaa vanhan talon, hän ei halua jotain uutta CLT-taloa 😅

Ja harva haluaa liimapuusta tehtyä taloa. Puun hyödyt menetetään, kun liimaan on melkein yhtä paljon kuin puuta. Ja kuka tietää mitä liimaa? Sen pitäisi kestää Suomen säät, niin tuskin ihan harmitonta mönjää. Varmaan kyllä halpaa ja nopeaa tehdä.