Kannattaisiko minun 30v naisena ostaa (halpa) pieni talo hieman syrjästä?
Näillä spekseillä; asuinneliöitä joku vajaa 70m2, lyhyt pätkä "omaa tietä" pihaan, pieni tontti, takka+leivinuuni, aurinkopaneelit + ilmalämpöpumppu, valtatielle matkaa joku 8km, lähimpään isoon kauppaan noin puolen tunnin ajomatka, kallis pikkukauppa noin 15min ajomatkan päässä, oma kaivo, naapuritalojakin suht vieressä vaikkakin on maaseutua.
Olen siis haaveillut aina maalla asumisesta ja tämä paikka olisi vajaa 40km päässä nykyisestä kotikaupungistani, olen kyllästynyt odottamaan oikean miehen löytämistä (ja menettänyt myös toivoni sen suhteen) jotta näitä haaveita voitaisiin toteuttaa yhdessä. Lainaa en tarvitsisi taloon enkä remonttiin, säästöjä on. Töihin olisi n 45min ajomatka.
Pelottelen itseäni pimeydellä, siellä ei katuvaloja ole, kylmällä ja pitkällä talvella tai sillä kun veisputket jäätyy tai kaivosta loppuu vesi tai sillä miten olen aivan loppu lumen kolaamiseen puhumattakaan nuoskakeleistä.. mutta silti paikka houkuttelee ihan älyttömästi.
Kommentit (197)
Niin ja mistä ne kunnan vesijohdot ja viemärit ja sähköjohdot tulee? Onko tien alkuun kunnallistekniikka? Siitä sitten jatkuu yksityisenä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mistä ne kunnan vesijohdot ja viemärit ja sähköjohdot tulee? Onko tien alkuun kunnallistekniikka? Siitä sitten jatkuu yksityisenä.
Sähkö tulee piuhoja pitkin, kunnallista viemäriä tai vesijohtoa ei välttämättä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Etelä-Suomessa pikkuinen kuivanmaan punamulta mökki käyttämättömänä ja nyt vähän ränsistyneenä. Olen miettinyt, että haluaisiko joku käsistään kätevä mökkeillä siinä ilman vuokraa, mutta voisi rempata sitä, niin me maksaisimme tarvikkeet.
Kiinnostaisi kyllä, kuinka kaukana helsingistä mökki on ja mihin suuntaan? Minkälaista remppaa pitäisi tehdä?
M 3-tien varrelta
100 km Helsingistä Porin suuntaan. Kahteen vuoteen en ole käynyt, joten saattaa olla yllättävän huonossa kunnossa. Katto pitäisi ainakin uusia ja piippu tutkia. Mökki on siis pieni, eikä mikään korkea. Aurinkoinen etelä-rinne. Ei talviasuttava, ainakaan tässä kunnossa.
Onko katto vuotanut vai miksi uusiminen tarpeen?Piipun tarkastaminen ei ole kummallinen juttu jos on rakenteissa niin että lähelle pääsee (välikatosta kattoon),nuohooja katsoo sitten virallisemmin .
Kannattaa alkaa harkita parinkymmenen vuoden kuluttua jos ei ole vakipanoa nyt valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.
Aika normi työmatka monelle kaupungissa julkisilla. Omassa autossa musiikit soiden, miksi ei, jos vaan tiet ovat kunnossa.
Ei 45 min yhteen suuntaan ole ollenkaan pitkä. Lähes Hämeenlinnasta pääset Hesaan töihin siinä ajassa. Jos työ onnekkaasti on jossain lupsakkaan ajamisen päässä, niin on paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vanhaa röttelöä. Jos välttämättä haluat kokeilla niin vuokraa ensin ja tiedät mitä se on.
Millä perusteella se talo olisi joku röttelö?
Talon iän, pinta-alan, hinnan ja sijainnin perusteella
Minusta olet saanut nyt viimeistään 8 sivun aikana kaikki olennaiset vinkit. Lue joka viesti huolella läpi, paitsi ne joissa jotkut jankkaa keskenään.
Jos kunnallinen vesijohto menee läheltä niin kannattaisi selvittää paljonko maksaisi oman liittymän ottaminen vs kaivon kanssa taistelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö tulee piuhoja pitkin, kunnallista viemäriä tai vesijohtoa ei välttämättä tarvita.
No mutta johonkin likavedet kerätään ja ajetaan pois. Samoin vesi kai sentään pumpulla nostetaan, ettei tarvitse vintturilla kiertää. Tosin jälkimmäinen on varma homma. Kaivon pumppu saattaa vikuroida. Samoin sähkön käyttö lämmityksessä on tietty hyvä, mutta katkoja saattaa tulla jos on ilmajohdot.
Suosittelen tapaamaan talon nykyisen omistajan. Kysele häneltä, millaisia perus huoltotoimenpiteitä talolle ja tontille pitää vuosittain tehdä. Kysy, onko hän valmis opastamaan, kuinka sitä taloa "ajetaan".
Me ostimme muutama vuosi sitten talon maalta. Edellinen omistaja/asukas opasti meitä mm. uunin sytyttämisessä ja joissakin tärkeissä huoltotoimenpiteissä. Niistä neuvoista oli todella paljon apua siinä alussa. Minä ja puolisoni olemme kumpikin asuneet lapsena maalla omakotitalossa, mutta oli tärkeää, että saimme ohjeet juuri tämän nimenomaisen taloyksilön asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, koska et saa taloa myytyä ikinä pois jos tulet toisiin ajatuksiin joskus. Vuokraa ensin tuollainen talo ja kokeile, tulee paljon halvemmaksi.
Mistäs sinä niin varmuudella tiedät tulevaisuuden? Jospa tuollaisten paikkojen arvo nouseekin kohosten, kun ihmiset kyllästyvät ainaisiin ruuhkiin. Pienellä paikkakunnalla saattaa nytkin sinne terkkariin saada ajan jopa seuraavalle viikolle tai päivälle, kun jossakin lähiössä saat sitä odottaa kuukauden tai kaksi.
Sillä pienellä paikkakunnalla ei ole mitään terveyskeskusta johon mennä
Vierailija kirjoitti:
Jos kunnallinen vesijohto menee läheltä niin kannattaisi selvittää paljonko maksaisi oman liittymän ottaminen vs kaivon kanssa taistelu.
Mitä taisteluja sen kaivon kanssa käydään? Meillä oma kaivo yli 30 vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut, kerran pumppu vaihdettu, mutta se on normaalia kulumista ja nyt kestää meidän elinajan.
Hanki mies ennenkuin muutat, ja ostakaa samalla isompi.
30-vuotiaalla onpaljon akaa elää maalla ja vaikka lämpöisessä maassa etelässä.
Mutta minulle olisi ehdotonta:
-sähköt toimiviksi, ettei tule katkoja.
-vesijohdot kunnalta ja viemärit , olisi huoletonta elämää.
-lumet voit itse lumilingolla ajaa sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet että kaivon kanssa pitää taistella?
Ei kaikista kasvoista lopu vesi, todellakaan. Ihan kuin ei kaikissa vanhoissa taloissa jäädy putket, esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vanhaa röttelöä. Jos välttämättä haluat kokeilla niin vuokraa ensin ja tiedät mitä se on.
Millä perusteella se talo olisi joku röttelö?
Hän kehoitti olemaan ostamatta vanhaa röttelöä.
Vanha ja röttelö ei ole sama asia.
t. v. 1971 rakennetun ja vuosien varrella remontoidun nykyaikaisella lämmitysjärjestelmällä varustetun okt:n omistaja
Valesokkeli on aina valesokkeli
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tapaamaan talon nykyisen omistajan. Kysele häneltä, millaisia perus huoltotoimenpiteitä talolle ja tontille pitää vuosittain tehdä. Kysy, onko hän valmis opastamaan, kuinka sitä taloa "ajetaan".
Me ostimme muutama vuosi sitten talon maalta. Edellinen omistaja/asukas opasti meitä mm. uunin sytyttämisessä ja joissakin tärkeissä huoltotoimenpiteissä. Niistä neuvoista oli todella paljon apua siinä alussa. Minä ja puolisoni olemme kumpikin asuneet lapsena maalla omakotitalossa, mutta oli tärkeää, että saimme ohjeet juuri tämän nimenomaisen taloyksilön asioissa.
Todella avuton pitää olla, jos tarvitsee apua ja neuvoja uunin sytyttämisessä. Varmaan ne muutkin neuvot oli yhtä itsestäänselvyyksiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta johonkin likavedet kerätään ja ajetaan pois. Samoin vesi kai sentään pumpulla nostetaan, ettei tarvitse vintturilla kiertää. Tosin jälkimmäinen on varma homma. Kaivon pumppu saattaa vikuroida. Samoin sähkön käyttö lämmityksessä on tietty hyvä, mutta katkoja saattaa tulla jos on ilmajohdot.
Likavesille voi olla maasuodattamo jolloin jatkuvaa huoltoa systeemi ei tarvitse eikä vesi tarvitse kuljetella minnekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä taisteluja sen kaivon kanssa käydään? Meillä oma kaivo yli 30 vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut, kerran pumppu vaihdettu, mutta se on normaalia kulumista ja nyt kestää meidän elinajan.
EI ole mitenkään harvinaista että kaivo kuivuu talven aikana tai muuten kuivana kautena ,vettä siis kulutetaan enemmän kuin sinne luontaisesti kertyy. Tiedän useita tällaisia tapauksia.Pointti kuitenkin oli että vesiliittymän laitto ei ole kallista jos verkosto on lähellä ja kylmä verkostovesi on aika edullista.
Minulla on oma talo ja lumikolalla saan vadeltyä tien. Mutta osta lumilinko ja sillä lennätät lumen ihan itse. Kuule, ei ole tarvetta fittnessiin kun oman tontin tekemiset on ihan tarpeeksi. Siis ainoa pieni työ joka täytyy tehdä on lumen luonti. Kaikki muu hoituu vähitellen.
Jos on lumeton talvi niin sitä parempi.
Ei muuta kuin osta ja ole tyytyväinen iki omaan kotiin. Kukaan ei sitä sinulta ota pois, eikä määrää miten sinun pitää olla.
Rakennusmiehiä löytyy tekemään remppaa siltäosin mitä et itse kykene tekemään.
Osta talo itsellesi!