Pakko avautuu tänne, näin lääkärinä suoraan sanoen vit..ttaa potilaat jotka tulee vastaanotolle tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa!
Olen pitkän uran tehnyt lääkäri perusterveydenhuollossa. 90 luvulla oli oma ryhmänsä potilaat, jotka oli lukenut Suomalainen lääkäri kirjan ja tulivat varman valmiin diagnoosin kanssa vastaanotolle. No, sitten meni aikaa kunnes alkoi tulla näitä google diagnoosin kanssa tulevia. Aivan kerrassaan rasittava ryhmä. Ei millään meinaa uskoa, että ovat terveitä ja vaikka huimaus johtuukin vain ihan niska ja hartialihaksista vaan vaativat päästä kalliisiin erikoistutkimuksiin ja neurologille , monesti osaavat vielä nimetä tutkimukset . Mutta nyt ihan vuoden sisällä alkanut tulla näitä tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa tulevia potilaita , ja olenkin huomannut että diagnoosissa on monesti ihan perääkin ja tietää paremmin kuin minä! Aivan mahtavaa, siis mihin mun 7 vuoden koulutusta enää tarvitaan, hitto kun kone tekee diagnoosit paremmin kuin mä, ainoo mitä se ei osaa on TPR. Siihen tarvitaan sormet. Onneksi vielä.
Kommentit (236)
Kyllä valkotakkeja sieppaa, kun potilaat kävelevät vastaanotoille valmiiden diagnoosien kanssa, joita lääkärit eivät kykene tekemään. Ei muuta kun miettimään uutta uraa.
Vierailija kirjoitti:
Potilaana v*tutti kun lääkäri katsoi oireita tai dignoosia WIKIPEDIASTA ja väitti ettei oireisiin kuulu kuume, vaikka kuului.
Ette te lääkäritkään mitään yli-ihmisiä ole.
Niin. Ja oireisiin madollisesti sopiva lääke etsitään Pharmaca Fennicasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida nykyään päästä lääkäriä tapaamaan ohi hoitoarvion kuin rahalla, mikä tiettävästi kelpaa kaikille yksityistä vastaanottoa pitävälle lääkärille.
Kuten jopa lääkärimme sanoo, suomi on täysin poikkeuksellinen maa siinä että hoidontarpeen arvioi joku hoitsu, ja pahimmillaan puhelimessa. Muualla sentään sen arvioi lääkärit kuten pitäisikin. Miksi suomalaisen pitää mielestäsi maksaa enemmän että saa edes tuon peruspalvelun mikä muissa euroopan maissa on itsestäänselvyys?
Vierailija kirjoitti:
Oon oikeasti lääkäri mutta kirjoitan junttimaisesti ja rahvaanomaisesti että mua ei tunnisteta. Muuten saattaisin paljastua.
Allekirjoituksessa kuitenkin vähän esimerkkiä miten fiksu ja älykäs osaankaan olla.
With best regards,
AP
et ole, mee mt hoitoon jo, hus hus pois täältä .
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt selvä, että tekoälystä on todella suuri hyöty diagnoosien tekemisessä, kun käytössä on maailman kaikki validoitu lääketieteellinen tieto, jonka AI pystyy käymään hetkessä läpi. Tietysti AI:n käyttäjän pitää olla mielellään myös lääkäri, mutta kyllähän se tarkkuus paranee varmasti ihan todella paljon.
Sama juttu kuin juristien hommissa, kun voi muutamalla hiiren klikkauksella etsiä kaikki vastaavat aiemmat caset, ja katsoa miten ne on hoidettu ja minkälaisin tuloksin.
Siinä on sekin, kuka käyttää AI:ta. Jonkun toisenkin alan asiantuntija saa selkeämpiä ja kattavampia vastauksia kuin yksinkertaiset kysymykset. Se vastaa oletettavalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärille kun menee, pitää olla itsellä diagnoosi valmiina ja ärhäkkäästi puolustaa omaa asiaa.
Koska läääkäriltä saat buranareseptin ja kiitoshein.
Jos sitä reseptiäkään. Tai kiitosta. Tai heitä.
Kaiken huippu oli omalla kohdalla se, kun kärsin todella ärsyttävästä, hakkaavasta ja valvottavasta yskästä, ja menin viime talvena hakemaan reseptiä koko elämäni käyttämääni kodeiinia sisältävään yskänlääkkeeseen, joka todella auttaa. Lääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä, koska jonkun uuden tutkimustiedon perusteella yskänlääkkeet eivät auta yskään, vaan pitäisi vaan yöt läpeensä puhallella pulloon ym.
Omalla muutaman kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että todellakin kodeiinia sisält
Yskijät, jos on ongelmakeuhkot, reseptillä Erdopect kapselit.
Viimeksi kun kävin sisätautien erikoislääkärillä, hän tarkisti lääkkeiden yhteensopivuuden tekoälyltä.
Miksei kirjanoppinut kertonut niitä ulkomuistista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida nykyään päästä lääkäriä tapaamaan ohi hoitoarvion kuin rahalla, mikä tiettävästi kelpaa kaikille yksityistä vastaanottoa pitävälle lääkärille.
Kuten jopa lääkärimme sanoo, suomi on täysin poikkeuksellinen maa siinä että hoidontarpeen arvioi joku hoitsu, ja pahimmillaan puhelimessa. Muualla sentään sen arvioi lääkärit kuten pitäisikin. Miksi suomalaisen pitää mielestäsi maksaa enemmän että saa edes tuon peruspalvelun mikä muissa euroopan maissa on itsestäänselvyys?
Rahalla pääset tämän ohi täälläkin. Ilman vakuutusta voi olla monessa valtiossa vaikea päästä edes hoitoon, ellet ole suorassa kuolemanvaarassa. USA:n lääkärit ovat reseptiautomaatteina aiheuttaneet monenlaista hallaa ihmisille, mm. opioidikriisin.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, itsellä ainakin käyttämäni chatgpt "profiili" sanoi ettei se nykyään voi diagnosoida sairauksia. Auttaa muiden terveysjuttujen kanssa ja tsekkaa lääkeiden tietoja ja kehoittaa menemään lääkärille jos tiettyjä oireita jne.
Eihän se diagnooseja anna, mutta kyllä se ainakin mielenterveydessä auttaa hyvinkin pitkälle haarukoimaan ongelmaa. Toki välillä tulee ilmoitus, että ota yhteyttä auttavaan tahoon, jos on akuutti ongelma.
Lääkärillä on aikaa potilaalle 20-30 Min ja potilas ei itse saisi tutkia tietoa sairaudestaan? Vähän jää huteralle pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä on aikaa potilaalle 20-30 Min ja potilas ei itse saisi tutkia tietoa sairaudestaan? Vähän jää huteralle pohjalle.
Tietysti saa. Mutta omadiagnoosin sijaan kannattanee keskittyä kuvailemaan oireita, eikä johtopäätöksiä. Tutkimukset ja diagnoosi kuuluvat lääkärille. Ei itsellä ole ollut missään vaiheessa vaikeuksia päästä hoidonarvion ohi ja päästä tutkimuksiin, kun niille on ollut tarve. Ja kun ei ole ollut, on selitetty miksi.
Itse kävin aikoinaan terveyskeskuksessa ja epäilin syöpää. Niin lääkäri sanoi, että olen luulosairas, mutta kirjoitti kuitenkin lähetteen. Eli minulla todettiin syöpä rinnassa. Ja toinen lääkäri, kun minulla oli hengitysvaikeuksia, niin Ympyrätalon mies haukkui minua? Kun ei tiennyt lainkaan mistä se johtui. Menin päivystykseen ja ongelma selvisi. Ja miten lääkäri eli kirurgi kehuu rintojani kauniiksi ja koskee niitä mukamas siten, että miten se leikkaus tehdään? Ja HUS ultraääni tutkija mukamas koskee rintojani mukamas ihan tutkimus mielessä, että ei sitten voinut vain laittaa sitä koetta rintojen päälle, kun se oli ihan riittävä laite tutkia ja alkaa kyselemään omituisia, että olenko naimissa ja onko minulla lapsia ym. Tästä monet naiset valittivat Hus:lle, mutta ei toki heiltä mitään kommenttia lainkaan? Näin se menee todella hyvin näiden eräiden lääkäreiden toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaana v*tutti kun lääkäri katsoi oireita tai dignoosia WIKIPEDIASTA ja väitti ettei oireisiin kuulu kuume, vaikka kuului.
Ette te lääkäritkään mitään yli-ihmisiä ole.
Niin. Ja oireisiin madollisesti sopiva lääke etsitään Pharmaca Fennicasta.
Tee-se-itse-diagnooseihin ei lääkettä eikä hoitoa. Lääkitys ja hoito koituu lääkärin vastuulle lopulta. Voi kysyä miksi edes tulit lääkäriin?.
Aloittaja ei ole lääkäri, koska hänellä on heikko äidinkielen taito. Luultavasti korkeintaan peruskoulun käynyt luuseri.
Ei paljon kuvailu auta, jos oire on joko harvinainen tai syntyy monen yhdistelmästä.
Trauma (hermostollinen) ei todellakaan tule hoidetuksi. PubMedin mukaan vain 50 % mielenterveysammattilaisista oli koskaan edes kuullut traumainformoidusta hoidosta ja 15 % koki osaavansa.
Ja ku ongelma on hermostossa, siihen ei kiinnitä huomiota yleislääkäri eikä psykiatri vaan molemmat sanovat masennus.
Aloitus on täynnä alkeellisia kielioppivirheitä, ja muutoinkin kirjoitus vaikuttaa sellaisen ihmisen tekemältä, jolla on hyvin alhainen älykkyysosamäärä.
Noille valmis kaavake, jossa diagnoosinsa tehnyt potilas ottaa täyden vastuun diagnoosistaan ja sen hoidosta. Julkinen ei maksa silti, mutta yksityinen antaa varmaan mennä pitkälle jos maksaa kaiken itse. Saa hoitaa vaikka oletetun syöpänsä alusta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on täynnä alkeellisia kielioppivirheitä, ja muutoinkin kirjoitus vaikuttaa sellaisen ihmisen tekemältä, jolla on hyvin alhainen älykkyysosamäärä.
Ap ei ole lääkäriä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Noille valmis kaavake, jossa diagnoosinsa tehnyt potilas ottaa täyden vastuun diagnoosistaan ja sen hoidosta. Julkinen ei maksa silti, mutta yksityinen antaa varmaan mennä pitkälle jos maksaa kaiken itse. Saa hoitaa vaikka oletetun syöpänsä alusta loppuun.
Eiköhän ole tarkoitus päästä tutkimuksiin, että se syöpä voidaan hoitaa.
Äiti meni yksityiselle niin sielläkin kuvantamisessa ennen tutkimusta sanoi, että ei siellä mitään kuitenkaan ole, että yleensä löytyy vain kakka. No löytyi ihan reilun kokoinen kasvain, joka oli 2 kg poistettaessa. Arvauskeskuksen kanssa olisi ehtinyt kuolla ennen diagnoosia.
Jos ei potilas osaa täsmällisesti sanoittaa oireitaan, tekoäly ei paranna tilannetta ellei sairaus näy päälle tai peruslabrakokeista löydy jotain.