Pakko avautuu tänne, näin lääkärinä suoraan sanoen vit..ttaa potilaat jotka tulee vastaanotolle tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa!
Olen pitkän uran tehnyt lääkäri perusterveydenhuollossa. 90 luvulla oli oma ryhmänsä potilaat, jotka oli lukenut Suomalainen lääkäri kirjan ja tulivat varman valmiin diagnoosin kanssa vastaanotolle. No, sitten meni aikaa kunnes alkoi tulla näitä google diagnoosin kanssa tulevia. Aivan kerrassaan rasittava ryhmä. Ei millään meinaa uskoa, että ovat terveitä ja vaikka huimaus johtuukin vain ihan niska ja hartialihaksista vaan vaativat päästä kalliisiin erikoistutkimuksiin ja neurologille , monesti osaavat vielä nimetä tutkimukset . Mutta nyt ihan vuoden sisällä alkanut tulla näitä tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa tulevia potilaita , ja olenkin huomannut että diagnoosissa on monesti ihan perääkin ja tietää paremmin kuin minä! Aivan mahtavaa, siis mihin mun 7 vuoden koulutusta enää tarvitaan, hitto kun kone tekee diagnoosit paremmin kuin mä, ainoo mitä se ei osaa on TPR. Siihen tarvitaan sormet. Onneksi vielä.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly o yhtä älykäs kuin sen ohjelmointi ja se toimii ohjelmointinsa mukaan - virheineen päivineen. Ei toimi yllätyksellisissä tilanteissa. Esim. leikkauksen aikana sellaisia voi tulla kaikenlaisia.
Jos johonkin spesifiin käytetään tekoälyä, eiköhän se tekoäly ole koulutettu vain ja ainoastaan siihen hommaan eikä sen tarvitse tietää 99,9 % normaalin tekoälyn tietomäärästä mitään.
Microsoft says AI system better than doctors at diagnosing complex health conditions
https://www.theguardian.com/technology/2025/jun/30/microsoft-ai-system-…
Google AI better than human doctors at diagnosing rashes from pictures
Potilaana v*tutti kun lääkäri katsoi oireita tai dignoosia WIKIPEDIASTA ja väitti ettei oireisiin kuulu kuume, vaikka kuului.
Ette te lääkäritkään mitään yli-ihmisiä ole.
Ihan ymmärrettävä ärsytyksen aihe aloittajalla.
Mammojen vastustusta ja logiikkaa on vaikea ymmärtää.
En usko aloittajan olevan
lääketieteen lisensiaatti.
Kommentoijissa heitä oli
jokunen.
Taattua Vauva-laatua.
Mitäpäs muuta. Hyvää yötä
Esa Laihot ja aidot tohtorit..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57 v syöpäsuvusta.Oikealla puolella vatsaa kipua pitemmän aikaa.Voiko ultralla,saada selville jos joku sisäelin kasvain ilmottelus itsestään?
parhaimmillaan voi, mutta mikään ei ole 100 % varmaa. Aina pitäisi ottaa yhteys terveydenhuoltoon, jos on uusi oire, tai jotain oiretta esiintynyt pidemmän aikaan, jota ei ennen ole tutkittu.
Itse sain lähetteen ylävatsanultraan hiukan kohollaan olevien maksa-arvojen vuoksi. Siinä samalla siis kaikki sisäelimet nähtiin ja kunnossa oli kaikki. maksa-arvotkin laskivat sitten kolmen kuukauden kontrollissa selvästi alle raja-arvojen, eli oli joku välaikainen juttu.
Ongelma on se että julkisella en pääse ultraan..
.
eli olet ollut yhteydessä lääkäriin, joka on katsonut ettei ole tarvetta lisätutkimuksille tuossa vaiheessa. sitten vain odottelet. jos kivut yltyy, niin otat uudelleen yhteyttä sinne tk:hon. julkisellahan on radiologeja öissä monin paikoin, jotka ultria tekevät. Meilläkin on, aika pieni paikkakunta. gynekologisia ultria eivät tee, ne potilaat lähetetään gynen polille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly o yhtä älykäs kuin sen ohjelmointi ja se toimii ohjelmointinsa mukaan - virheineen päivineen. Ei toimi yllätyksellisissä tilanteissa. Esim. leikkauksen aikana sellaisia voi tulla kaikenlaisia.
Jos johonkin spesifiin käytetään tekoälyä, eiköhän se tekoäly ole koulutettu vain ja ainoastaan siihen hommaan eikä sen tarvitse tietää 99,9 % normaalin tekoälyn tietomäärästä mitään.
kun minut leikattiin, tapahtui harvinainen komplikaatio. ei olisi tekoäly sitä osannut hoitaa, onneksi lääkärini osasi ja osasi ajatella sitten boksin ulkopuolelta (sitäkään ei tekoäly osaa). jossan vaiheessa varmaan saadaan luovaakin tekoälyä, mutta vuosia siihen menee. mahtaako 10 vuotta riittää.
Sain sellaisen kohtauksen, jonka saa todella, todella harva. Ja ihan vakavasta, loppuelämän toimintakykyä määrittävästä kohtauksesta kyse. Lääkärit eivät olisi tunnistaneet, kun eivät ole tähänkään mennessä tunnustaneet hermostolliseksi.
Autonomic nervous system reset
Ja jos nyt mokaisin tämän, kohta olisi CFS tai loppuelämän uupumus (ellei kohtaus sattuisi tulemaan uudestaan).
Onhan se nyt selvä, että tekoälystä on todella suuri hyöty diagnoosien tekemisessä, kun käytössä on maailman kaikki validoitu lääketieteellinen tieto, jonka AI pystyy käymään hetkessä läpi. Tietysti AI:n käyttäjän pitää olla mielellään myös lääkäri, mutta kyllähän se tarkkuus paranee varmasti ihan todella paljon.
Sama juttu kuin juristien hommissa, kun voi muutamalla hiiren klikkauksella etsiä kaikki vastaavat aiemmat caset, ja katsoa miten ne on hoidettu ja minkälaisin tuloksin.
Vierailija kirjoitti:
Peräsuolen laskeuman voi diagnosoida vain kurkkaamalla suoleen. Siihen ei vielä tekoäly pysty.
Tietysti ihmistä tarvitaan, mutta sen peräsuolen kurkkauksen voi varmasti tehdä hoitaja, ja ottaa tarvittaessa vaikka valokuvan ja antaa sen AI:lle analysoitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärille kun menee, pitää olla itsellä diagnoosi valmiina ja ärhäkkäästi puolustaa omaa asiaa.
Koska läääkäriltä saat buranareseptin ja kiitoshein.
Jos sitä reseptiäkään. Tai kiitosta. Tai heitä.
Kaiken huippu oli omalla kohdalla se, kun kärsin todella ärsyttävästä, hakkaavasta ja valvottavasta yskästä, ja menin viime talvena hakemaan reseptiä koko elämäni käyttämääni kodeiinia sisältävään yskänlääkkeeseen, joka todella auttaa. Lääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä, koska jonkun uuden tutkimustiedon perusteella yskänlääkkeet eivät auta yskään, vaan pitäisi vaan yöt läpeensä puhallella pulloon ym.
Omalla muutaman kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että todellakin kodeiinia sisältävä lääke auttaa yskään, koska se lamauttaa yskänrefleksin. Luulisi lääkärin senkin osaavan resepti- ja terveystietojani vilkaisemalla todeta, että sillä yksi pikkupullo kerran kahdessa vuodessa tahdilla ei mitään hirveän pahaa kodeiiniaddiktiota pysty luomaan, varsinkin kun aineella on väärinkäyttöä ehkäisemään tehty voimakkaan laksatiivinen vaikutus.
Voitko suositella ihotautilääkäriä tekee työnsä ja jolta voisi saada apua?
just joo... lääkärithän ne tänne kirjoitteleekin
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, elät harhoissasi. Sinä et ole lääkäri.
Kyllä palstäti TIETÄÄ! Lääkäri kun on niin korkealla tanttojen arvossteikossa että ne eivät täällä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:ta ottaa päähän tietoisuus siitä, että tekoäly korvaa 90% yleislääkäreistä 5-10 vuoden sisällä ja erikoislääkäreistäkin vähintään puolet
Miksi nämä tekoälypotilaat sitten käyvät lääkärillä? Kuuluvat samaan sarjaan kuin sellaiset ihmiset, jotka kysyvät neuvoa jossain asiassa, vaikka kuitenkin tietävät sen itse paremmin.
Tekoäly ei järjestä ihmisille hoitoa eikä kirjoita reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:ta ottaa päähän tietoisuus siitä, että tekoäly korvaa 90% yleislääkäreistä 5-10 vuoden sisällä ja erikoislääkäreistäkin vähintään puolet
Yleislääkärion yleislääketieteen erikoislääkäri. Ei mitenkään siis huonommin tai lyhyemmin koulutettu kuin muutkaan erikoislääkärit. T.sh
Mä oon itse diagnosoinut oman harvinaisen sairauden laittamalla kaikki oireet Googleen. Olin ollut 10 vuotta ilman diagnoosia ja lääkärit vain sanoivat, etteivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoin itse flunssani mm. turvonneiden imusolmukkeiden ja nielemiskipujen vuoksi angiinaksi, eli streptokokki A -bakteerin aiheuttamaksi nielutulehdukseksi. Lääkäri otti tulehdusarvot ja totesi että jotain ihan tavallista kausiflunssaa se on, eikä määrännyt antibiootteja. Tauti jatkui kolme viikkoa.
En tosin maininnut hänelle AI:lla tekemästäni diagnoosista, koska halusin luottaa. Vikaan meni kuitenkin.
Minä en tarvinnut edes AIta kun sairastin keuhkoputkentulehdusta ja poski/ otsaontelontulehdusta 4 vkoa elokuussa. 2x pääsin chattiin tk:een ja kerran hoitajalle saakka mutta ei kuunnellut edes keuhkoja! Sanoin jo 1. viikon jälkeen että tarvitsen antibiootit koska olin niin huonossa kunnossa. Juu ei - nuhaan riittää nenäkannu!
Onneksi pääsin yksityiselle 28 eurolla 1.9, sain vahvat antibiootit pitkittyneisiin ja pahentuneisiin em sairauksiin ja pääsin lopulta tolpilleni sairastettuani viikkoja turhaan!!!
Luottaisin tekoälykirurgiin ennen suomalaista tumpelokirurgia. Suomalaiset tumpelot ovat pahimmillaan amputoineet terveen jalan kipeän asemasta.