"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Onpa ongelmat! Ne muut aikuiset sanoneet, etteivät osta ja halua itsekään lahjoja. Lapsille saa antaa lahjoja. Tuskin ovat vaatineet että lapsille p i t ä ä tuoda lahjat. Ap voi mennä lahjoitta joulunviettoon, jos ei haluu ostaa, tuskin muut siitä suuttuvat. Tekee itse tuon ongelman itselleen, lapsellinen ihminen.
Siis eikö täällä aikaisemmin puhuttu siskon antamasta toivomuslistasta, jonka mukaan Ap:n piti hankkia lasten lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan noiden aiempien kommenttien pointtina on se, että ap näkee vain mitä itse antaa, eli lapsille ne lahjat, mutta ei edes huomaa saavansa itse myös vaivalla tehtyjä ruokia siivotussa kodissa ja ehkä pääsee jopa pestyyn joulusaunaan jonka jälkeen raikkaisiin vuodevaatteisiin nukkumaan. Ei noitakaan voi ottaa itsestäänselvyytenä, vaan ne on joku ap:ta varten hoitanut. -Eri
saahan se siskokin saman kun menee vanhemmilleen
Sisko tuo vieläpä puolisonsa ja lapsensa mukanaan, josta on paljon enemmän vaivaa juhlan järjestäjille.
Aikuiset ihmiset,,, nati nati jää kotiin jouluksi,ei lahjoja ei ongelmaa!
Jos olisin ap:n asemassa, viettäisin joulun rauhallisesti hyvän kirjan ja suklaan seurassa. Eikä mitään lahjomisia muille kuin itselleni
Oma kokemukseni näistä "aikuisten kesken ei joululahjoja vaihdella" säännöistä on sellainen, että jos sen ottaa kirjaimellisesti eli ei kellekään anna mitään, kaikki muut kuitenkin ovat keksineet jotain jaeltavaa lahjatavaraa. Siinä sitten istuu nolona syli täynnä lahjapaketteja...
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pukille voi toiveen esittää mutta pukki tuo mitä tuo! Ton ikäset mukulat muutenki haluaa koko lelukuvaston kannesta kanteen!! Osta mitä ostat, jos joku aikuinen sitä alkaa itkee niin on hänen häpeensä!
Parina jouluna seurannut sitä, miten muutaman vuoden ikäinen lapsi lähes hukutetaan lahjoihin. Niitä samanlaisia nukkeja ja pehmoleluja ym. tulee joka toisesta paketista. Ja pikkulapsi tuskin enää edes seuraavana päivänä muistaa, mitä on lahjaksi saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
No voi ei! Kuule, meitä on monia monia jotka on joulut yksin. Minä käytän sukulais muksuille tarkoitetut lahjarahat itseeni. Taas nousee lentokone kentätä ja vie minut kahdeksi viikoksi passatravaksi lämpimään.
Havahduin eräänä jouluna kun ei edes kiitetty lahjoista. Kalliit toivotut lahjat otettiin itsestään selvyyksiä vastaan. Loppui minulta joulusukuloinnit ja toisten kertojan lahjonta siihen paikkaan. Enkä ole katunut. Nykyään en noteeraa heitä jouluisin lainkaan. Jos en ole hemmoteltavana ulkomailla olen vapaaehtoisena Suomessa vietettävissä köyhien joulujuhlissa. Siellä koen aitoa joulun henkeä.
Voi voi! Avauksen tekijältä on todella unohtunut suuri antamisen ilo! Onnekseen hänen ei tarvitse ostaa lainkaan vanhemmille sukulaisilleen mitään lahjoja, vaan voi nekin rahat käyttää omaksi ilokseen, mutta tätä hän ei tietenkään ole huomioinut.
No miksi ihmeessä aikuisille pitää ostaa lahjoja? Itse olen 60 v ja meillä ei aikuisille osteta lahjoja. Tavaraa on jo ihan muutenkin paljon, en halua tavaroita nurkkiini. Aikuisille lapsilleni annan rahaa, koska tulot ovat pienet opiskelujen ja vanhempainvapaiden takia. Lapsenlapsilleni ostan leluja yhden kappaleen kullekin ja niistäkin on etukäteen sovittu lasten vanhempien kanssa, jottei tule turhaa krääsää nurkkiin. Ja kukaan ei edes odota mitään kallista. Lapseni eivät osta toisilleen mitään. Sekin on jo lahja, jos saa ilmaisen jouluaterian. Ja kai näistä voi avoimesti keskustella keskenään, jottei täällä tarvi purnata. Meillä ainakin sanotaan asiat suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan noiden aiempien kommenttien pointtina on se, että ap näkee vain mitä itse antaa, eli lapsille ne lahjat, mutta ei edes huomaa saavansa itse myös vaivalla tehtyjä ruokia siivotussa kodissa ja ehkä pääsee jopa pestyyn joulusaunaan jonka jälkeen raikkaisiin vuodevaatteisiin nukkumaan. Ei noitakaan voi ottaa itsestäänselvyytenä, vaan ne on joku ap:ta varten hoitanut. -Eri
Sisko tuo vieläpä puolisonsa ja lapsensa mukanaan, josta on paljon enemmän vaivaa juhlan järjestäjille.
No kateus näköjään vie kalatkin vedestä!!! Itselleni on ilo, kun lapset perheineen tulee kylään. En koe sitä vaivaksi. Oli kyllä päivän paras vitsi. Pitäisiköhän kasvaa aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi! Avauksen tekijältä on todella unohtunut suuri antamisen ilo! Onnekseen hänen ei tarvitse ostaa lainkaan vanhemmille sukulaisilleen mitään lahjoja, vaan voi nekin rahat käyttää omaksi ilokseen, mutta tätä hän ei tietenkään ole huomioinut.
On siinä eroa, onko kyseessä antamisen ilo vai hyväksikäyttäminen. Jos aina jää antajan rooliin, kyseessä on jälkimmäinen.
Oma näkemykseni kahden lapsen äitinä on, että ehdottomasti lahjoja myös aikuisille. Mielestäni lasten on hyvä nähdä, että myös aikuiset saavat lahjoja ja että joulu on kaikkien juhla - ikään katsomatta :)
En ole ostanut lapsillekaan lahjoja vaikka on pyydetty. Mikä siinä on niin vaikeaa tehdä samoin.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta kallista, äläkä lahjalistalta. Ostat mitä tykkäät.
Tämähän se olisi järkevintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä erityisesti joka ostat. Siskosi lapsille lahjoja etkä ITSE SAA IKINÄ MITÄÄN, tuollainen riipaisee lukijan sydäntä. Opettele sanomaan itsellesi ettei sinun tarvitse eikä saa hyväksyä moista kohtelua. Minä olisin jättänyt lahjat ostamatta jo AJAT SITTEN.
Riipaisee miksi? Eihän kukaan aikuinen saa lahjoja ap:n tapauksessa?
Joku taisi ketjussa jo mainita, että todennäköisesti osa Ap:n sukulaisista saa lahjoja perhepiirissään. Syntymäpäivänä, äitienpäivänä, isänpävänä tai hääpäivänä. Ap jää luultavasti ilman kaikkia näitä lahjoja. Joissakin suvuissa tunnutaan ajattelevan, että yksin asuva ihminen on varoissaan ja on halunnut (?) asua yksin eikä tarvitse edes joululahjaa.
No nyt meni överiksi. Että joku edes kehtaa ajatella valittavansa ettei saa hääpäivä-, äitienpäivä- tai isänpäivälahjaa, vaikka ei ole naimisissa, äiti eikä isä. Synttärilahjoja antavat kyllä kaikki normaalit käytöstavat omaavat ihmiset, jos heidät on niihin juhliin kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kehtaisi valmiiseen joulupöytään saapua vuosi toisensa jälkeen ilman mitään tuomisia, mutta kukin tavallaan..
Jos ap:ta tarkoitat niin onhan hän jo 5-6 vuotta vienyt lapsille lahjoja, sitä ennen aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko sinä ap ilmaiset ruuat, juomat, yösijan?
Onko oikeasti ihmisiä jotka veloittavat siitä jos oma sisko tai tytär tulee yökylään? Siinäpä sitä joulun henkeä ja antamisen iloa vasta löytyykin.
Tietysti, jos isäntäväki on vähissä varoissa, vieraiden on kohteliasta osallistua kuluihin.
Omat vanhemmat/sisar vaativat maksua jos tytär/sisko jää yöksi? Ihanko totta olette tuollaisia? Antamisen ilo, on lahja saada olla perheen kesken yhdessä koskeekin vain ap:ta ja muita yksinäisiä. Mielenkiintoista. En sittenkään usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko sinä ap ilmaiset ruuat, juomat, yösijan?
Onko oikeasti ihmisiä jotka veloittavat siitä jos oma sisko tai tytär tulee yökylään? Siinäpä sitä joulun henkeä ja antamisen iloa vasta löytyykin.
Tietysti, jos isäntäväki on vähissä varoissa, vieraiden on kohteliasta osallistua kuluihin.
Jos vieras (tässä tapauksessa ei mikään vieras vaan oman perheen jäsen) on se vähävarainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kateus näköjään vie kalatkin vedestä!!! Itselleni on ilo, kun lapset perheineen tulee kylään. En koe sitä vaivaksi. Oli kyllä päivän paras vitsi. Pitäisiköhän kasvaa aikuiseksi.
Tosi aikuismainen asenne: lapseton sinkku tytär on vaiva ja kuluerä, se tytär miehineen jolla on lapsia on toivottu ja rakastettu vieras jolle on ilo valmistaa joulu.
Mä kyllä tavallaan ymmärrän ap:ta. Sinkkuna sitä ei oikeasti juuri saa lahjoja tai mitään ylläreitä juurikaan. Sen sijaan sitä kyllä osallistuu kaikkiin polttareihin, baby showereihin jne. juttuihin ja kuluihin.
Tosin, eipä sekään, että jos on kumppani niin takaa mitään lahjoja tai muutakaan, jos on joku dorka kumppanina.
Joku täällä jo ehdottikin peliä tai muuta yhteistä juttua lapsille ja se oli musta kiva! Niistä on yleensä iloa pidemmäksikin aikaa. Ja maailma hukkuu krääsään muutenkin, itse annan isommille kummilapsille nykyään lahjaksi sen, että tehdään yhdessä jotain kivaa. Enemmän niistä muistoja jää.