"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
JOUDUN
Et sinä mitään joudu. Saat lajoittaa, jos haluat. Itse teet tuon pakon ja uhriudut.
teillä on varmaan suvussa tuollainen tapa, teillä molemmilla. Toinen olettaa että sinä hankit, jos et hanki niin hän sitten uhriutuu. Ja sinähut tuosta, että sinun mukamas pitäisi hankkia. Ihan puppua. Puhukaa tuo asia, ilman mitään kovia tunnelatauksia. Asia asiana. et sinä omistaSI kaikkea kustantaa. Et tietenkään.
Käykää läpi se asia perustellusti ja perusteellisesti. Sitä paitsi ei ollut tarkoitus ole se lahjatavara. Saa olla yhdessä. Kannattaa ihan oikeasti puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan noiden aiempien kommenttien pointtina on se, että ap näkee vain mitä itse antaa, eli lapsille ne lahjat, mutta ei edes huomaa saavansa itse myös vaivalla tehtyjä ruokia siivotussa kodissa ja ehkä pääsee jopa pestyyn joulusaunaan jonka jälkeen raikkaisiin vuodevaatteisiin nukkumaan. Ei noitakaan voi ottaa itsestäänselvyytenä, vaan ne on joku ap:ta varten hoitanut. -Eri
saahan se siskokin saman kun menee vanhemmilleen
Sisko tuo vieläpä puolisonsa ja lapsensa mukanaan, josta on paljon enemmän vaivaa juhlan järjestäjille.
No kateus näköjään vie kalatkin vedestä!!! Itselleni on ilo, kun lapset perheineen tulee kylään. En koe sitä vaivaksi. Oli kyllä päivän paras vitsi. Pitäisiköhän kasvaa aikuiseksi.
Täällä on kyllä kovasti muistutettu että apsta on vanhemmilleen hirveästi vaivaa ja rahanmenoa, apn takia pitää ihan siivotakin jouluksi. Siskon perhe sen sijaan tuo vain iloa tullessaan vaikka samat hommat pitää heidänkin eteensä tehdä ja ruokaakin kuluu enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ongelmat! Ne muut aikuiset sanoneet, etteivät osta ja halua itsekään lahjoja. Lapsille saa antaa lahjoja. Tuskin ovat vaatineet että lapsille p i t ä ä tuoda lahjat. Ap voi mennä lahjoitta joulunviettoon, jos ei haluu ostaa, tuskin muut siitä suuttuvat. Tekee itse tuon ongelman itselleen, lapsellinen ihminen.
Siis eikö täällä aikaisemmin puhuttu siskon antamasta toivomuslistasta, jonka mukaan Ap:n piti hankkia lasten lahjat.
Tuskin se mikään pakko oli /on . Jos ap saisi suunsa auki ja sanoisi, että halua ostaa mitään, tuskin kukaan suuttuisi.
Lahjatoiveet sanotaan yleensä vain sen takia, että jos joku HALUAA jotakin ostaa, helpotetaan lahjan valintaa ja taataan se, että lahja saajaansa miellyttää, kun sitä on toivottu, mutta ei se PAKOTA ketään mitään ostamaan.
Ihmiset on ihme nynneröitä, kun ei uskalleta mitään edes omille sisaruksille sanoa ja sitten vuosikausia kerätään kaunaa, jonka voisi vaan selvittää ihan puhumalla.
Tee ap nyt tänä vuonna selväksi, ettet halua osta mitään ja näät, ettei kenellekkään käy yhtään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä aikuisille pitää ostaa lahjoja? Itse olen 60 v ja meillä ei aikuisille osteta lahjoja. Tavaraa on jo ihan muutenkin paljon, en halua tavaroita nurkkiini. Aikuisille lapsilleni annan rahaa, koska tulot ovat pienet opiskelujen ja vanhempainvapaiden takia. Lapsenlapsilleni ostan leluja yhden kappaleen kullekin ja niistäkin on etukäteen sovittu lasten vanhempien kanssa, jottei tule turhaa krääsää nurkkiin. Ja kukaan ei edes odota mitään kallista. Lapseni eivät osta toisilleen mitään. Sekin on jo lahja, jos saa ilmaisen jouluaterian. Ja kai näistä voi avoimesti keskustella keskenään, jottei täällä tarvi purnata. Meillä ainakin sanotaan asiat suoraan.
Et olekaan yksinäinen joka osa on ollut vain antaa muille. Ja olla äärettömän kiitollinen kun omat vanhemmat kutsuvat jouluksi.
No miksi sen yksinäisen pitäisi olla sen kiitollisempi siitä, että hänet kutsutaan jouluna omille vanhemmilleen, kuin sen perheellisenkään lapsen?
Ei meillä ainakaan sen lapsettoman lapsen tarvitse olla sen kiitollisempi, kun tulee joulua viettämään lapsuudenkotiinsa, kuin senkään lapsen, joka tulee perheensä kanssa.
Ja ketään ei kiinnosta tuoko joku lahjan jollekin vai ei. Se on vapaaehtoista.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ap ei ymmärrä, että siskon lapset eivät ole osa siskoa. He ovat ihan omia itsejään, irrallisia ihmisiä, joihin ap voi luoda suoran suhteen tai olla luomatta. Haluaako ap olla läheinen siskon lapsien kanssa? Haluaako hän luoda suhteen siskon tekemisistä riippumatta? Jos ap ostaa lahjoja siskon lapsille, hänen pitäisi päästä irti ajatuksesta, että ne olisivat lahjoja siskolle. Itse antaisin siskon lapsille lahjoja, jotka välittävät viestiä siitä millainen aikuisen malli haluan heille olla. En välittäisi lahjalistoista ollenkaan. Ostaisin taidetarvikkeita, koska tykkään piirtämisestä itse ja mun mielestä se on hyödyllistä ajanvietettä myös lapsille.
Itsekäs sisko. Haluaa itselleen täydellisen joulun, mutta ei ole häl itsellä joulun henkeä pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
Mihin tuo on kirjoitettu?
PERSUJEN PUOLUEOHJELMAAN...
Miten naurettavia ja kaunaisia ihmiset on (ainakin täällä vauvalla). Ja tahallaan ymmärretään väärin.
Kuten esim tuo siivous asia. Täällä väitetään, että vanhemmat joutuisivat ap:n takia siivoamaan ja ap:n pitäisi olla siitä kiitollinen vanhemmilleen, mutta siskon ei tarvitse olla kiitollinen vaikka tuo koko perheensä puhtaisiin lakanoihin :D
En minä ainakaan aikuisten lasten takia jouluksi siivoa, vaan ihan itseni takia, koska on ihanaa viettää puhtaassa kodissa.
Enkä odota että lapset siitä erityisen kiitollisia olisi, olipa näillä omia lapsia tai ei.
Älä osta. Ilmoita jo hyvissä ajoin, että tänä vuonna sinulla on ollut itsellä niin paljon kuluja, että nyt en osta lahjoja. Sama ilmoitus taas vuoden päästä. Lopulta kukaan ei enää odota lahjoja sinulta. Arvosta itseäsi ja työntekoasi sen verran, että ostat itse itsellesi jotain jota olet aina toivonut. Ei täällä eletä muita ihmisiä varten. Tämä on sinun elämäsi. Sinun ainutkertainen elämä ja joulu. Se että et osta lahjoja ei estä sinua menemästä yhteiseen jouluun. Vie mukanasi vaikka taatelikakku, suklaata, joululimppu. Osallistu joulupöydän laittamiseen, tiskeihin yms. eli autat vanhempia, mutta muista myös istua ja nauttia seurasta ja tunnelmasta. Vanhemmat voi ihan hyvin ostaa omien lasten lahjat itse.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ap ei ymmärrä, että siskon lapset eivät ole osa siskoa. He ovat ihan omia itsejään, irrallisia ihmisiä, joihin ap voi luoda suoran suhteen tai olla luomatta. Haluaako ap olla läheinen siskon lapsien kanssa? Haluaako hän luoda suhteen siskon tekemisistä riippumatta? Jos ap ostaa lahjoja siskon lapsille, hänen pitäisi päästä irti ajatuksesta, että ne olisivat lahjoja siskolle. Itse antaisin siskon lapsille lahjoja, jotka välittävät viestiä siitä millainen aikuisen malli haluan heille olla. En välittäisi lahjalistoista ollenkaan. Ostaisin taidetarvikkeita, koska tykkään piirtämisestä itse ja mun mielestä se on hyödyllistä ajanvietettä myös lapsille.
Lahja voi olla vaikka lupaus viedä lapsi vuoden 2026 aikana metsäretkelle, laavulle makkaranpaistoon. Kesällä uimaan uimarannalle yms
Kun et itse hanki lapsia etkä yhteiskuntaa hyödytä ni onko toi pikkusumma vuodessa liikaa?
Tuskin tuossa lahjoista voi olla kysymys. Ap taitaa haikailla lapsuuden jouluihin, jolloin sai olla vanhempien huomion ja lahjonnan kohde. Nyt siskon lapset ovat tulleet pilaamaan kaiken.
Jos itsellä on tavaraa ja rahaa enemmän kuin tarvitsee, niin onko mahdoton ymmärtää, ettei kaikilla ole? On ihmisiä, joiden koti ei ole täynnä tavaraa ja jotka ilahtuvat lahjoista. Vanhemmilla ihmisillä on ollut kymmeniä vuosia aikaa kerätä tavaraa. Varmaan 60-vuotiaalla on enemmän tavaraa kuin 30 vuotta nuoremmalla. Parempi, että ihminen itse päättää haluaako lahjoja kuin se, että varakkaampi päättää, että kun hän itse ei tarvitse lahjoja niitä eivät muutkaan tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Jos itsellä on tavaraa ja rahaa enemmän kuin tarvitsee, niin onko mahdoton ymmärtää, ettei kaikilla ole? On ihmisiä, joiden koti ei ole täynnä tavaraa ja jotka ilahtuvat lahjoista. Vanhemmilla ihmisillä on ollut kymmeniä vuosia aikaa kerätä tavaraa. Varmaan 60-vuotiaalla on enemmän tavaraa kuin 30 vuotta nuoremmalla. Parempi, että ihminen itse päättää haluaako lahjoja kuin se, että varakkaampi päättää, että kun hän itse ei tarvitse lahjoja niitä eivät muutkaan tarvitse.
Voi toki päättää olla sitä mieltä, että tykkää ottaa vastaan lahjoja. Sitä ei voi päättää, että jonkun on niitä annettava.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Jaa - itse ostan itselleni joka joulu lahjoja.
Miksi? Koska mä voin. Ja toisten kakaroille en, mutta kummilapsille kyllä.
Eikö käy? No, minkäs teet asialle, koska mä voin tehdä näin.
Vierailija kirjoitti:
Kun et itse hanki lapsia etkä yhteiskuntaa hyödytä ni onko toi pikkusumma vuodessa liikaa?
Ei yhteiskuntaa hyödytä lasten teko - yhteiskuntaa hyödyttää yksityinen työ - sieltä ne eurot tulevat.
En ole koskaan arvostanut lahjalistaa - minusta kuvaa hyvin toivojan ajatusmaailmaa, jolle kelpaa vain tietty.
Siksi ei koskaan kannata ostaa listalta, vaan antaa sopivan summan, muttei liikaa, jos lahjan haluaa antaa.
Kyllä minä olen hyvin kiitollinen kun saan lasten vanhemmilta vinkit mitä ostaa. Mielelläni ostan ja annan lapsille lahjat, mutta vaikea olisi keksiä mitään itse kun ei itse elä siinä lasten maailmassa. Jos joku ei tykkää antaa, niin olkoon sitten antamatta, ihan yksinkertaista. Itse taas kokisin surullisena sellaisen joulun että ei olisi ketään kelle antaa. No sekin päivä varmaan tulee joskus kun lähisuvun lapset jo kasvavat kovaa vauhtia , mutta annan sitten siihen joulupuukeräykseen kun aika on.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi! Avauksen tekijältä on todella unohtunut suuri antamisen ilo! Onnekseen hänen ei tarvitse ostaa lainkaan vanhemmille sukulaisilleen mitään lahjoja, vaan voi nekin rahat käyttää omaksi ilokseen, mutta tätä hän ei tietenkään ole huomioinut.
Entä avauksen tekijän läheiset? Unohtuikos heiltä? Äläkä lässytä siivouksista, ruoista ja uhrautumisesta kun laittaa joulun, en millään usko että siellä neljä aikuista, ap:n vanhemmat ja sisko miehineen raataa ja puurtaa yhdessä, ap se vain menee käsiään heilutellen puunattuun kotiin, runsaaseen joulupöytään ja taloon johon on jopa joulukuusi hankittu hänen takiaan, ei suinkaan muiden.
Et olekaan yksinäinen joka osa on ollut vain antaa muille. Ja olla äärettömän kiitollinen kun omat vanhemmat kutsuvat jouluksi.