"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Ihme ongelmat. Mutta sähän olet vanhempiesi lapsi, kai ne sulle nyt sentään rahaa antaa tai lahjan ostaa?
Eikä osta tai anna.🥹 Siskolle ostetaan ja sen lapsille ja miehelle.😭 Minä en saa mitään! 😭
Vierailija kirjoitti:
Saatko sinä ap ilmaiset ruuat, juomat, yösijan?
En saa!🥺
Minä en saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ongelmat! Ne muut aikuiset sanoneet, etteivät osta ja halua itsekään lahjoja. Lapsille saa antaa lahjoja. Tuskin ovat vaatineet että lapsille p i t ä ä tuoda lahjat. Ap voi mennä lahjoitta joulunviettoon, jos ei haluu ostaa, tuskin muut siitä suuttuvat. Tekee itse tuon ongelman itselleen, lapsellinen ihminen.
Sinä kirjoitit nyt toisin kuin aloituksessa oli. Siinä sanottiin että äiti ja sisko olivat päättäneet että ainoastaan lapsille lahjat.
Meillä taas aina: Aikuisille yksi lahja ja lapsille monta lahjaa.
Minulla on kaksi siskoa; toisella mies ja lapsia, kuten itselläkin, ja toinen on lapseton sinkku. Ostamme kaikki lapsille joululahjoja ja myös sinkku-siskolle lahjat myös. Tämä on minusta itsestäänselvää, reilu peli. Saan kyllä itsekin muutaman lahjan mieheltäni.
Sanot, että et osta tänä vuonna lahjoja kenellekään. Haluat välttää kulutushysteriaa tms. Tai tee jotain pientä, kuten esim. joulukeksejä. Kyllä ne lapset saa lahjoja ihan tarpeeksi muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Sinkkujoulu yksin on kannattaa kokeilla. Joulunvietto siskonlasten ehdoilla saattaa ahdistaa muutenkin. Itse tein tämän päätöksen jo monta vuotta sitten. Menen sitten joulun jälkeen tapaamaan sukulaisia.
Mahtavaa että jouluaattona saa syödä sitä mitä itse haluaa silloin kun itse haluaa, ja katsoa telkkaria / lukea kirjoja / lenkkeillä ihan omaan tahtiin.
Ja kun moni muukin viettää joulua yksin, aika helppo on löytää seuraakin jos haluaa. Netistä tai citymarketin hevi-osastolta (minä olen se joka ostaa omenoita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Sinkkujoulu yksin on kannattaa kokeilla. Joulunvietto siskonlasten ehdoilla saattaa ahdistaa muutenkin. Itse tein tämän päätöksen jo monta vuotta sitten. Menen sitten joulun jälkeen tapaamaan sukulaisia.
Mahtavaa että jouluaattona saa syödä sitä mitä itse haluaa silloin kun itse haluaa, ja katsoa telkkaria / lukea kirjoja / lenkkeillä ihan omaan tahtiin.Ja kun moni muukin viettää joulua yksin, aika helppo on löytää seuraakin jos haluaa. Netistä tai citymarketin hevi-osastolta (minä olen se joka ostaa omenoita).
Onko sitten kohtalona tulevatkin joulut yksin? Jos joulun kokeilee viettää yksin, voi siitä tulla muiden mielestä oletus, tyyliin "kyllähän se sinulle sopi viime vuonnakin". Muut voivat myös tänä jouluna sopia keskenään tulevaakin joulua, jolloin sinun on vaikea enää päästä mukaan, kun et näitä suunnitelmia ollut tekemässä.
Itselle näin leskenä ei joulut ole enää niin tärkeitä kun on sukujoulut ja siinä ne ns. pakollisetkin sukujoulut jo koettu ties kuinka monta kertaan. Itse matkustelen jouluisin samanhenkisten ystävien kanssa, mutta muistan toki läheisten lapsia niin kauan kuin he ovat vielä lapsia,heillehän nuo lahjat ovat tärkeitä,
Silti en voi olla miettimittä kun todella moni ihminen, joilla ei ole kovin laajaa ystäväpiiriä, joutuvat tahtomattaankin viettämään joulua ihan yksin. Itselläni on sellainen tausta että kun vanhempani vielä elivät, joulupöytään kutsuttiin niin lapsettomat tädit kuin peräkammarin aikamiespojatkin, samoin jotkut yksin jääneet naapurit , kuka millonkin joista varmasti tiedettiin että tuo ihminen joutuu milloin mistäkin syystä viettämään joulunsa ilman perhettään (eronnut, leski, perhe toisessa maassa, omaisuutensa menettänyt serkku jne) Ei oltu mitenkään varakkaita tms mutta jouluruokaa tehtiin aina runsaasti , esim laatikot sun muut ( ei ole kovin kallistakaan ruokaa) niin silti sitä aina jäi. Eli tavallaan tuollainen vieraanvaraisuus oli itsestään selvää eikä kukaan laskenut , paljonko maksoi 10 vai 12 annosta lanttulaatikkoa ja minkä edestä tuo nyt söi. Jso kutsuttu vieras toi vaikka markan hyasintin, äiti kiitteli vuolaasti, ja jos joku tarjoutui tiskausapuun (aika ennen tiskikoneita), siitäkin iloittiin. Yleensä joulun tunnelma oli hyvä , laulettiin joululauluja , jouluevankeliumi luettiin aina ja ilta päättyi aina Jouluyö, Juhlayö lauluun. Sitten kun vanhempieni voimat hiipuivat, me sisarukset veimme mukanamme ruoat sinne ja valmisteltiin mutta koska vanhukset halusivat olla joulun kotonaan, näin tehtiin koska muistimme miten he olivat aina huomioineet kaikkia.
Nykyään tällainen ,eli yli ydin perheen rajojen kutsuminen on varsin poikkeuksellista, ja vaikka sisaruksillano perheitä onkin (heillä on sama kasvatus ja tausta), he kyllä mielellään pitäytyvät oman perheensä parissa. Olen itse tämän havainnut jo kauan sitten enkä änge kenenkään säälipöytiin vaan varaan matkan jo hyvissä ajoissa. Sanoisin että tämä on tällä hetkellä molemmille osapuolille ihan fine, mutta tavallaan säälittää se nyt jo toinen sukupolvi, jotka eivät pääse kokemaan sellaista ylisukupolvisten joulua. Jossa oli paljonkin hyvää koska meillä oli lämpimät välit vanhempiimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ongelmat! Ne muut aikuiset sanoneet, etteivät osta ja halua itsekään lahjoja. Lapsille saa antaa lahjoja. Tuskin ovat vaatineet että lapsille p i t ä ä tuoda lahjat. Ap voi mennä lahjoitta joulunviettoon, jos ei haluu ostaa, tuskin muut siitä suuttuvat. Tekee itse tuon ongelman itselleen, lapsellinen ihminen.
Sinä kirjoitit nyt toisin kuin aloituksessa oli. Siinä sanottiin että äiti ja sisko olivat päättäneet että ainoastaan lapsille lahjat.
Niin, ei siis ole päätetty, että jokaisen pitää ostaa niille lapsille lahjat. On päätetty, että vain lapset saavat lahjoja jouluna. Ei tarkoita, että jokaisen pitää tuoda niille kersoille lahjat. Ne pienet uskoo vielä joulupukin tuovan lahjat, eivät ees tajuis, että täti ei tuonukkaan lahjoja. Täti varmaan itse kysyy velvollisuudesta, mitä toivotaan lahjaksi ja sitten ottaa hernettä nenään, kun toivotaan liikoja. Älä ap vie niitä lajoja! Ongelma ratkaistu.
Jouluun kuuluu se, että yhdessä tehdään siitä hyvä juhla. Eli jokainen osallistuu ja arvostaa muiden panosta, olipa se sitten siivoaminen, ruoanlaitto, ohjelmanumerot tai lahjat. Lapset erityisesti huomioidaan, koska uskovat vielä joulupukkiin, eli yhdessä näytellään mukana, eikä juoda liikaa ettei ole turvatonta.
Ap:n ei tarvitse viedä lahjoja, jos kokee sen vaikeaksi, mutta sitten jollain muulla tavalla on kyllä hyvä osallistua järjestelyihin, ettei ole ihan vapaamatkustajana joka vuosi. Ehkäpä ap tekeekin jo osansa, ja jos näin on niin se riittää hyvin. Voi aivan hyvin sanoa, että haluaisin jatkossa mielummin osallistua muuten kuin lahjoja ostamalla. Monet vanhemmat saattaisivat oikeasti kokea sen helpotuksenakin, ettei lasten lelukasa kasva liiaksi, ja sen sijaan saisi apua vaikka joulusiivoukseen tai kuusenhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan noiden aiempien kommenttien pointtina on se, että ap näkee vain mitä itse antaa, eli lapsille ne lahjat, mutta ei edes huomaa saavansa itse myös vaivalla tehtyjä ruokia siivotussa kodissa ja ehkä pääsee jopa pestyyn joulusaunaan jonka jälkeen raikkaisiin vuodevaatteisiin nukkumaan. Ei noitakaan voi ottaa itsestäänselvyytenä, vaan ne on joku ap:ta varten hoitanut. -Eri
saahan se siskokin saman kun menee vanhemmilleen
Ehdota, että lapsille ostettaisiin vain yksi tai kaksi lahjaa per lapsi, ihan jo ympäristösyistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikusten pitäisi saada joululahjoja? En ymmärrä.
miksei vain lasten vanhemmat osta niitä lahjoja lapsilleen
Vierailija kirjoitti:
Jouluun kuuluu se, että yhdessä tehdään siitä hyvä juhla. Eli jokainen osallistuu ja arvostaa muiden panosta, olipa se sitten siivoaminen, ruoanlaitto, ohjelmanumerot tai lahjat. Lapset erityisesti huomioidaan, koska uskovat vielä joulupukkiin, eli yhdessä näytellään mukana, eikä juoda liikaa ettei ole turvatonta.
Ap:n ei tarvitse viedä lahjoja, jos kokee sen vaikeaksi, mutta sitten jollain muulla tavalla on kyllä hyvä osallistua järjestelyihin, ettei ole ihan vapaamatkustajana joka vuosi. Ehkäpä ap tekeekin jo osansa, ja jos näin on niin se riittää hyvin. Voi aivan hyvin sanoa, että haluaisin jatkossa mielummin osallistua muuten kuin lahjoja ostamalla. Monet vanhemmat saattaisivat oikeasti kokea sen helpotuksenakin, ettei lasten lelukasa kasva liiaksi, ja sen sijaan saisi apua vaikka joulusiivoukseen tai kuusenhakuun.
"Lapset erityisesti huomioidaan, koska uskovat vielä joulupukkiin, eli yhdessä näytellään mukana." Minkä ikäiset uskovat joulupukkiin? Alle kouluikäiset? Sitten kun usko menee, lahjojen määrä vähenee, niinkö? Taitaa olla toisinpäin, eli koululaisille ja teineille ostetaan kalleimmat lahjat.
Yksikin aikuinen mies vinkui aina lahjojen ostosta mutta alkoholit sitten tarkkaan hankittuna Joulun juopumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapset erityisesti huomioidaan, koska uskovat vielä jou
Tarkoitin, että jouluna pienet lapset ovat keskipiste, koska heille se on vielä täyttä totta ja illuusiota yritetään aikuisten kesken suojella. Eli heidän reaktioitaan seurataan ja ihastellaan. Teinit saavat toki lahjoja myös, kalliimpiakin, mutta eivät ole enää samalla tavalla ehkä keskipisteenä, vaan mielummin omassa huoneessaan pelaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei siis ole päätetty, että jokaisen pitää ostaa niille lapsille lahjat. On päätetty, että vain lapset saavat lahjoja jouluna. Ei tarkoita, että jokaisen pitää tuoda niille kersoille lahjat. Ne pienet uskoo vielä joulupukin tuovan lahjat, eivät ees tajuis, että täti ei tuonukkaan lahjoja. Täti varmaan itse kysyy velvollisuude
Älä nyt jaksa. Vääristellä. Täti ei ole kysellyt vaan on isketty lahjalista eteen.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, lapsetonko vapaamatkustaja. 😲 Lapsiperheellinen sisarus saa siis tuoda lapset ja puolisonkin vapaamatkustajina itsensä lisäksi. Jo on paksua kun ne joilla ei ole pukattu kakaraa, arvotetaan täysin arvottomiksi vapaamatkustajiksi velvollisuutena korvata muille läsnäolostaan rahallisesti ja työtä tekemällä.
Minä lapsettomana ottaisin pari ystäväänikin mukaani, en toisi kenellekkään mitään lahjoja enkä osallistuisi mihinkään tekemiseen jos lapsiperheellisetkin tulevat vapaamatkustelemaan.
Ihme ongelmat. Mutta sähän olet vanhempiesi lapsi, kai ne sulle nyt sentään rahaa antaa tai lahjan ostaa?