Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuhoaako tekoäly lopullisesti kirjallisuudenkin ?

Vierailija
15.07.2024 |

Ainakin minuun vetoaa romaanin lukemisessa se ,että sen on siis  kirjoittanut joku ihminen niin kuin minäkin olen. 

Jos on joku jo  edesmennyt  kirjailija , niin kiinnostaa saada tietoa esim. siitä mitä muuta hän on kirjoittanut , millainen elämänkokemus hänellä on ollut, missä hän on fyysisesti  elänyt ja vaikuttanut ,ketä olivat hänen kirjalliset (tai muut) esikuvansa, mikä vaikutti hänen tyylinsä syntyyn ym.

Kirjailijan inhimillinen panos kaikkeen siihen mitä hän on kirjoittanut .Se mitä kirjailijasta itsestään on kirjoitettu saattaa olla hänen kirjoihinsa tutustuessa vähintään yhtä mielenkiintoista kuin itse se hänen tuotantonsa.

Jos sen sijaan  tietokoneohjelma "xb-101" (...tuo nimi nyt siis ihan keksitty) on tuottanut  kirjamarkkinoille sadanyhdennentoista "romaaninsa", niin en katso siihen tutustumisen olevan edes oman aikani arvoista . 

Kun näet tiedän, että ne edessäni kirjan sivulla näkyvät lauseiden rivit on kirjoittanut ajatuksellaan ja tunteellaan ja siis ikäänkuin tositarkoituksella lukijalle

(joksi tietystikin  voin lukemalla hänen tekstiään samaistua) niin silloin tapahtuu tekstin kirjoittajan ja lukijan ,ikäänkuin kohtaaminen,yhteys. 

Se on mielestäni koko lukuharrastuksessa aina se kaikkein olennaisin, lukemisen pääasia .

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se on uskomaton apuväline jos sitä osaa käyttää oikein ja vastuullisesti. Harjaantunut lukija tunnistaa kyllä nopeasti jos kirjoitus onkin tekoälyllä rustattu.

Vierailija
2/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuhoaa. Tekoäly tuhoaa kaiken. Et saa enää käydä edes kuntosalilla, koska tekoälyn ohjaama robotti tekee sen puolestasi.

Tekoälyt alkavat harrastamaan seksiäkin ihmisten puolesta, joten sitäkään et sitten saa enää tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joutuvat luomaan hommia itselleen, ja juuri taiteisiin siirtyy moni. Ja tulee perustulo. Moni kirjoittaa omaksi ilokseen.

Vierailija
4/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tuhoaa. Onneksi myös luojansa vihervassarin se tuhoaa, vaikka vassu luulee olevansa se tarinan "hyvis".

Vierailija
5/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä.Joutunemme tyytymään siihen ihmisluonnon laiskuuden toteutumaan, että tekoälyn kirjoittamat kirjat voidaan antaa tekoälyn luettaviksi, eikä kenenkään tarvitse enää vaivautua mihinkään. Voidaan vain nauttia elämästä. (Huoh.)

Vierailija
6/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka osa täällä selkästi vitsailee, niin kannattaa oikeasti miettiä mihin se pystyy. Ja sitten miettiä mihin se tulee kehittymään.. Toki monella ei riitä ymmärrys tähän.

Vierailija
7/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan jo jotkut tekee kirjoja tekoälyllä. Lasten- ja nuortenkirjat on helppo ja yksinkertainen kohde.

Vierailija
8/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut joitakin tekoälyn kääntämiä tietokirjoja. Kyllä nekin ovat ihmisen tarkistamia. Suomennan itse työkseni kaunokirjallisuutta ja ehdin lopettaa alalla ennen kuin AI korvaa minut.

Vierailija
9/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitus = mielen kuvitus. Teko"älyllä" ei ole mieltä eikä kykyä luoda omaa. Siksi tekoäly ei voi korvata ihmisen tekemää taidetta. Siitä puuttuu sielu.

Vierailija
10/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassu on käytännössä kuollutta lihaa!

Vierailija
11/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan jo jotkut tekee kirjoja tekoälyllä. Lasten- ja nuortenkirjat on helppo ja yksinkertainen kohde.

Tämä on ollut ainakin Amazonissa todellinen riesa, kun tekoälyllä väsätyt tekeleet meinaavat haudata perinteiset kirjat alleen.

Tekoälyllä tuotettu skeida hautaa pian ihan kaiken alleen. Tämänkin keskustelupalstan. 

Vierailija
12/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä.Joutunemme tyytymään siihen ihmisluonnon laiskuuden toteutumaan, että tekoälyn kirjoittamat kirjat voidaan antaa tekoälyn luettaviksi, eikä kenenkään tarvitse enää vaivautua mihinkään. Voidaan vain nauttia elämästä. (Huoh.)

Olen itse ollut aina aika laiska lukemaan romaaneja/kertomakirjallisuutta. Siinä mielessä tekoäly minun puolesta joutaakin lukemaan kirjoittamiaan kirjoja.

Varsinkin kirjoissa kyllästyttää yksityiskohtiin menevät jaarittelut. Ne tekee mieli hypätä ylitse, ja keskittyä pääasiaan. Vaikka monien mielestä juuri tämä on kirjoissa parempi, kuin elokuvissa.

Monista kirjoista on tehty elokuvia, joita tykkään katsoa.

Vierailija
13/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kustannusalan ammattilaiset tuskin ovat ensimmäisenä ulkoistamassa kirjailijoiden töitä tekoälylle, koska he ymmärtävät, että lukijoille on tuo inhimillinen ulottuvuus tärkeä.

Omakustannekirjailijat sen sijaan ovat kyllä vaarassa, kun tekoälyn kanssa pelaavat kilpailijat tuuttaavat satoja tuhansia "kirjoja" markkinoille.

Vierailija
14/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä kaikki taiteilijat eivät onneksi ole innostuneita käyttämään tekoälyä mihinkään tarkoitukseen. Ellei tekoäly ota ihmiskunnasta valtaa ja sattuu häviämään, niin on vielä joillakin aivotoimintaa jäljellä, niillä jotka eivät käytä tekoälyä yhtään mihinkään tarkoitukseen vaan kehittävät mieluummin itseään lukemalla, tekemällä itse taidetta ja muilla järkevillä tavoilla. Olen taiteilijasielu itsekin, joskaan kirjallisuus ei ole se oma juttuni. Kannustan kaikkia kyseenalaistamaan ihmiskunnan kollektiivisen tyhmenemisen ja ottamaan sen tosissaan. Me olemme kehittyneet aivan liian nopeaa suhteessa siihen, mitä tiedämme ja kun emme tiedä, niin kakka lentää kohta tuulettimeen ja sitten on liian myöhäistä. Tosin tekoäly ei ole ainoa uhka mitä on tällä hetkellä ihan ihmisen itse aiheuttamia ja tällä menolla aikaa ei todellakaan enää ole kovinkaan kauaa ennen totaalista loppua. Tämä on vain minun mielipiteeni, jokainen saa ajatella itse mitä haluaa, eikä mielipiteestäni tarvitse loukkaantua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan