Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1941/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluun kuuluu se, että yhdessä tehdään siitä hyvä juhla. Eli jokainen osallistuu ja arvostaa muiden panosta, olipa se sitten siivoaminen, ruoanlaitto, ohjelmanumerot tai lahjat. Lapset erityisesti huomioidaan, koska uskovat vielä joulupukkiin, eli yhdessä näytellään mukana, eikä juoda liikaa ettei ole turvatonta.

Ap:n ei tarvitse viedä lahjoja, jos kokee sen vaikeaksi, mutta sitten jollain muulla tavalla on kyllä hyvä osallistua järjestelyihin, ettei ole ihan vapaamatkustajana joka vuosi. Ehkäpä ap tekeekin jo osansa, ja jos näin on niin se riittää hyvin. Voi aivan hyvin sanoa, että haluaisin jatkossa mielummin osallistua muuten kuin lahjoja ostamalla. Monet vanhemmat saattaisivat oikeasti kokea sen helpotuksenakin, ettei lasten lelukasa kasva liiaksi, ja sen sijaan saisi apua vaikka joulusiivoukseen tai kuusenhakuun.

En tiedä miten ap:n perheessä toimitaan, mutta meidän perheen joulunvietossa minä taatusti olen tehnyt osani, vaikka aattona näyttäisi siltä että tulen vain paikalle käsiä heilutellen. Kas kun olen ennen joulua kuskannut äitiä lahja- ja ruokaostoksille. Isällä ei ole enää korttia eikä äiti uskalla ajaa kuin lähikauppaan ja terveysasemalle, joten minähän se lähden viemään isompiin kauppoihin. Joulun alla käyn auttamassa myös siivoamisessa, ruuanlaitossa ja leipomisessa, siinä saattaa mennä useampi päivä niin että menen vanhemmille suoraan töistä ja menen kotiin vasta illalla.

En valita, vanhempien kanssa on ihan kiva viettää aikaa tällä lailla. Nyt vanhemmiten kumpikin on kaiken lisäksi alkanut muistella miten heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan tehtiin tai mitä heidän vanhempansa ovat kertoneet omasta lapsuudestaan, eli saan heiltä paljon sellaista henkistä pääomaa mistä sisaruksillani ei ole aavistustakaan.

No, sitten kun aattona menen paikalle ketjua lainatakseni kädet heiluen, siellä kuitenkin on aiemmin tekemäni valmistelut odottamassa ja sisarusten lapsille ostetut lahjat valmiina piilossa.

Vierailija
1942/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.

En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.

Ap

Sinkkujoulu yksin on kannattaa kokeilla. Joulunvietto siskonlasten ehdoilla saattaa ahdistaa muutenkin. Itse tein tämän päätöksen jo monta vuotta sitten. Menen sitten joulun jälkeen tapaamaan sukulaisia. 

Mahtavaa että jouluaattona saa syödä sitä mitä itse haluaa silloin kun itse haluaa, ja katsoa telkkaria / lukea kirjoja / lenkkeillä ihan omaan tahtiin.

Ja kun moni muukin viettää joulua yksin, aika helppo on löytää seuraakin jos haluaa. Netistä tai citymarketin hevi-osastolta (minä olen se joka ostaa omenoita).

Miksi pitäisi kokeilla sinkkujoulua ja etsiä seuraa netistä, jos nimenomaan haluaa olla perheen kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo jolle vastasit, enkä sanonut että lapsiperhekään saisi vapaamatkustaa, vaan että jokaisen aikuisen olisi hyvä osallistua jollain tavalla. 

Meidän lapsuuden perheessä se meni aina niin, että äiti ja minä teimme kaiken paitsi joulukuusen haun ja isä ja veli makoilivat sohvalla röyhtäilemässä. Ja sama meno jatkuu edelleen, eli veli tulee paikalle kuin lapsi, odottaen valmista eteen, minä taas autan äitiä. Isä jo kuollut. 

Lähinnä säälistä ja äidin vuoksi annan homman jatkua, vaikka monista pyynnöistä huolimatta veli heittäytyy joka asiassa avuttomaksi kun pitäisi jotain tehdä. Äidin kuoleman jälkeen en kyllä enää passaa, olkoon yksin sitten.

Eli toivon, että nykyään perheissä on tasa-arvoisempi meno, ja kaikki osallistuvat, siviilisäädystä ja sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
1944/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pukille voi toiveen esittää mutta pukki tuo mitä tuo! Ton ikäset mukulat muutenki haluaa koko lelukuvaston kannesta kanteen!! Osta mitä ostat, jos joku aikuinen sitä alkaa itkee niin on hänen häpeensä! 

Vierailija
1945/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kehtaisi valmiiseen joulupöytään saapua vuosi toisensa jälkeen ilman mitään tuomisia, mutta kukin tavallaan.. 

Vierailija
1946/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen joulu kymmenen vuoden takaa. Äiti stressasi joulua jo syyskuussa, kun oli lomautuksen takia rahat vähissä. Siinä sitten muut yritti nyyttäri hengessä osallistua tarjoiluihin ja tajuttiin, että mitään rahallisesti arvokkaita lahjoja ei tänä vuonna mummolasta odoteta. Lapsia ja lapsenlapsia useita.

No kinkku ja laatikot saatiin pöytään ja pienet muistamiset jokaiselle. Oikein mukava joulu perheen kesken.

Sitten tulee yksi sisko lastensa kanssa, pelkkä pieni rasia pipareita mukanaan ja lähteissään tiuski epäonnistunutta joulua kun lapset eivät saaneet toivomaansa pelikonsolia keneltäkään...

Vierailija
1947/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla."

Enemmistölle ehkä.

Koska lapsena niitä lahjoja en pahemmin saanut, ostelen kaikenlaista nyt itselleni joululahjaksi. Kaikella minkä lompakko sietää, ja hyvinhän se sietää kun on koko vuosi valmistauduttu.

Suosittelen leikkaamaan siskon lasten joululahjabudjettia ja ostamaan jotain itselle. Kun pääsee jyvälle tämän itselle ostamisen terapeuttisista vaikutuksista, ei sitä käytäntöä enää lopeta, vaan jälleen seuraavana jouluna "visa vinkuu". 

Sitten on taas koko vuosi aikaa säästää ja haaveilla, että mitäköhän sitä seuraavaksi jouluksi...

Terv. kokeilija Koistinen

Vierailija
1948/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kehtaisi valmiiseen joulupöytään saapua vuosi toisensa jälkeen ilman mitään tuomisia, mutta kukin tavallaan.. 

Noin ei ole tehnyt ap-kaan. Olisiko sinulla jotain sanottavaa tähän ap-n esittämään kysymykseen?

Vierailija
1949/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda ne kalliit lasten toivelistat ja osta jotain järkevää edullisempaa lahjaksi. Olen samaa mieltä, että ei aikuiset tarvitse joululahoja. Kuitenkin niitä tulee silti sisaruksille osteltua :-) 

Vierailija
1950/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on väläytelty tätä lahjattomuutta aikuisille, mutta olen porukan köyhin, joten haluaisin mielellään itsekin jonkun lahjan. Vielä ei olla siihen päädytty.

Tykkään silti ostaa lahjoja kyllä ja ostaisin hienompiakin jos olisi enemmän rahaa. Lapsia on kuitenkin 6, joten on nyt hieman haastavaa.

Vierailija
1951/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen joulu kymmenen vuoden takaa. Äiti stressasi joulua jo syyskuussa, kun oli lomautuksen takia rahat vähissä. Siinä sitten muut yritti nyyttäri hengessä osallistua tarjoiluihin ja tajuttiin, että mitään rahallisesti arvokkaita lahjoja ei tänä vuonna mummolasta odoteta. Lapsia ja lapsenlapsia useita.

No kinkku ja laatikot saatiin pöytään ja pienet muistamiset jokaiselle. Oikein mukava joulu perheen kesken.

Sitten tulee yksi sisko lastensa kanssa, pelkkä pieni rasia pipareita mukanaan ja lähteissään tiuski epäonnistunutta joulua kun lapset eivät saaneet toivomaansa pelikonsolia keneltäkään...

Niin varmaan

Vierailija
1952/2121 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin ei ole tehnyt ap-kaan. Olisiko sinulla jotain sanottavaa tähän ap-n esittämään kysymykseen?

Ei ole aikaa lukea koko ketjua, joten en tiedä muuta kuin että aloituksesta saa kuvan, että ap haluaisi vain tulla viettämään joulua ilman että pitää mitään tuoda, koska ei saa itse lahjoja. Eihän muutkaan aikuiset saa, kun niin on päätetty, silti jonkun on tehtävä se joulu, muuten se ei eroaisi normi illasta mitenkään.

Jos ap tekee vaikka ruokia tai muuta, niin sitten ei tarvitse lahjoja enää tuoda jos ei halua. Useimmat tädit ja sedät kyllä haluaa ilahduttaa sukulaislapsia, mutta jos tämä ei ole ap:n luonne niin sitten ei osta lahjoja, problem solved.

Vierailija
1953/2121 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vaikka yksinäsi Kanarialle tai Imatran kylpylään, mutta osoita että tilanne on mielestäsi väärin

Vierailija
1954/2121 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahden lapsen takia kannata koko joulua pilata. Toimi kuten parhaaksi näet. Ei sinun tarvitse ostaa heille lahjoja mikäli koet sen epämiellyttäväksi. Jos on kerrottu, ettei aikuisia mitenkään muisteta niin sitten älä muista heitä mitenkään. He voivat ostaa lapsille niitä lahjoja. 

Vierailija
1955/2121 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleisesti ottaen: hanki elämä!

Vierailija
1956/2121 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä hetki... ethän sinäkään sisarellesi osta niitä lahjoja, vaan lapsille joiden täti olet. eikö se merkitse sinulle mitään? etkö tunne minkäänlaista antamisen iloa? ja jos lahjattomuus nyt ihan kamalasti riepoo niin joko ostat itsellesi jotain kivaa sillä rahalla mikä menisi muiden aikuisten lahjoihin tai otat asian esille. voit sanoa että tuntuisi mukavalta antaa ja saada lahjoja myös aikuisten kesken ja ehdota että toimittaisiin näin.

Vierailija
1957/2121 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pidät koko  vuoden silmäsi auki, saatat löytää muutamalla eurolla lapsille pienet lahjat. Annat ne, omat vanhemmat antakoon ne kalliit lahjat.

Vierailija
1958/2121 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä erityisesti joka ostat. Siskosi lapsille lahjoja etkä ITSE SAA IKINÄ MITÄÄN, tuollainen riipaisee lukijan sydäntä. Opettele sanomaan itsellesi ettei sinun tarvitse eikä saa hyväksyä moista kohtelua. Minä olisin  jättänyt lahjat ostamatta jo AJAT SITTEN. 

Riipaisee miksi? Eihän kukaan aikuinen saa lahjoja ap:n tapauksessa? 

Joku taisi ketjussa  jo mainita, että todennäköisesti osa Ap:n sukulaisista saa lahjoja perhepiirissään. Syntymäpäivänä, äitienpäivänä, isänpävänä tai hääpäivänä. Ap jää luultavasti ilman kaikkia näitä lahjoja.  Joissakin suvuissa tunnutaan ajattelevan, että yksin asuva ihminen on varoissaan ja on halunnut (?) asua yksin eikä tarvitse edes joululahjaa.

Vierailija
1959/2121 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lapseton pari ja siksi hyvää kummiainesta.  Pidettiin kumminkin kohtuus mielessä ja ollaan kummeja vain kolmelle.

Siltikin joskus, kun ne oli vielä lapsia ja nuoria, niin tuntui, että oltiin aina ostamassa ja antamassa lahjoja muiden lapsille, mutta itse ei saatu koskaan keneltäkään mitään.  Ja kun se ei aina ollut mitään lahjojen antamistakaan, vaan meitä pyydettiin osallistumaan johonkin lapsen isompaan hankintaan, leirimaksuun, polkupyörään jne.  Tyyliin "voisiko kummi osallistua edes vähän, kun tulee niin kalliiksi" jne.

Sitten tuli yllätys.  Yksi kummilapsi (tietysti se, joka oli tyttö) tuli isoksi ja alkoi omasta tahdostaan tuoda jouluisin meille oikein komean joulukukan ja syntymäpäiviämmekin aina jotenkin muisti, jos ei muuten, niin soitti ja onnitteli.  Se tuntui mukavalta.  

Vierailija
1960/2121 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko sinä ap ilmaiset ruuat, juomat, yösijan?

Onko oikeasti ihmisiä jotka veloittavat siitä jos oma sisko tai tytär tulee yökylään? Siinäpä sitä joulun henkeä ja antamisen iloa vasta löytyykin.

Tietysti, jos isäntäväki on vähissä varoissa, vieraiden on kohteliasta osallistua kuluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi