"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ap ei ymmärrä, että siskon lapset eivät ole osa siskoa. He ovat ihan omia itsejään, irrallisia ihmisiä, joihin ap voi luoda suoran suhteen tai olla luomatta. Haluaako ap olla läheinen siskon lapsien kanssa? Haluaako hän luoda suhteen siskon tekemisistä riippumatta? Jos ap ostaa lahjoja siskon lapsille, hänen pitäisi päästä irti ajatuksesta, että ne olisivat lahjoja siskolle. Itse antaisin siskon lapsille lahjoja, jotka välittävät viestiä siitä millainen aikuisen malli haluan heille olla. En välittäisi lahjalistoista ollenkaan. Ostaisin taidetarvikkeita, koska tykkään piirtämisestä itse ja mun mielestä se on hyödyllistä ajanvietettä myös lapsille.
Lahja voi olla vaikka lupaus viedä lapsi vuoden 2026 aikana metsäretkelle, laavulle makkaranpaistoon. Kesällä uimaan uimarannalle yms
Miten se onnistuu käytännössä? Kun usean mielestä lapset uskovat joulupukkiin ja apn tulisi nähdä ilo lasten silmistä kun he avaavat paketin. Millainen pukin tuoma paketti se lappu on jossa ap lupaa tehdä retken lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kun et itse hanki lapsia etkä yhteiskuntaa hyödytä ni onko toi pikkusumma vuodessa liikaa?
Tämäkö ei ole jo liian paksua? Ap siis ei täytä velvollisuuttaan yhteiskuntaa hyödyttäen kun ei hanki lapsia niin siksi hän joutuu laittamaan sukulaislasten joululahjoihin edes pikkusumman?
Ensinnäkin lapset tulevat maksamaan yhteiskunnalle tosi paljon ja ei ole sanottu että heistä koskaan tulee mitään veronmaksajia tai hiestä voi tulla jopa rikollisia. Muutenkin pöyristyttävä ja kaukaa haettu selitys, suorastaan epätoivoinen.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta. Ilmoita jo hyvissä ajoin, että tänä vuonna sinulla on ollut itsellä niin paljon kuluja, että nyt en osta lahjoja. Sama ilmoitus taas vuoden päästä. Lopulta kukaan ei enää odota lahjoja sinulta. Arvosta itseäsi ja työntekoasi sen verran, että ostat itse itsellesi jotain jota olet aina toivonut. Ei täällä eletä muita ihmisiä varten. Tämä on sinun elämäsi. Sinun ainutkertainen elämä ja joulu. Se että et osta lahjoja ei estä sinua menemästä yhteiseen jouluun. Vie mukanasi vaikka taatelikakku, suklaata, joululimppu. Osallistu joulupöydän laittamiseen, tiskeihin yms. eli autat vanhempia, mutta muista myös istua ja nauttia seurasta ja tunnelmasta. Vanhemmat voi ihan hyvin ostaa omien lasten lahjat itse.
Ihme holhoamista. Tässä kuten monessa muussakin kommentissa on oletus että ap ei tee yhtään mitään, ei esim tiskaa. Me emme tiedä onko näin mutta omituista aikuiselle ihmiselle sormi pystyssä ojentamista "muista osallistua siivoukseen, istu toki seurassakin, vie taatelikakku". Ap kysyi ja selitti vain ja ainoastaan tuota lahja-asiaa, ei mitään muuta.
Ihan turhaa jorinaa tämäkin ketju, samaa jankutusta puolesta ja vastaan.
Eiköhän ap isona ihmisenä osaa asiansa hoitaa ja jos ei osaa, ostakoon lahjoja joita ei halua ostaa ja katkeroitukoon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan noiden aiempien kommenttien pointtina on se, että ap näkee vain mitä itse antaa, eli lapsille ne lahjat, mutta ei edes huomaa saavansa itse myös vaivalla tehtyjä ruokia siivotussa kodissa ja ehkä pääsee jopa pestyyn joulusaunaan jonka jälkeen raikkaisiin vuodevaatteisiin nukkumaan. Ei noitakaan voi ottaa itsestäänselvyytenä, vaan ne on joku ap:ta varten hoitanut. -Eri
saahan se siskokin saman kun menee vanhemmilleen
Sisko tuo vieläpä puolisonsa ja lapsensa mukanaan, josta on paljon enemmän vaivaa juhlan järjestäjille.
No kateus näköjään vie kalatkin vedestä!!! Itselleni on ilo, kun lapset perheineen tulee kylään. En koe sitä vaivaksi. Oli kyllä päi
"osaatko selitää miksi niin monen mielestä ......siskon perhe ei ole vaivaksi, mutta yksinäinen ap on....... niin iso vaiva, että joutuu maksamaan vanhemmilleen yösijasta, kuin hotellissa olisi"
Selitys on se, että vauva elää omaa, todellisesta elämästä täysin pihalla olevaa elämää, jossa vanhemmat vihaa yksin elävää lastaan ja lellivät perheellistä :D
Itse kun petaan sänkyjä jouluvieraille en todellakaan ajattele, että tämä sänky nyt on sille sinkkuna elävälle, voi voi, kun on raskasta pedata tätä sänkyä ja perheellisen sänkyä pedatessa se onkin vain ilo, kun saa heidät kylään.
Tai kun siivoan vessaa niin en ajattele, että se sinkkukin käyttää tätä, sais kyllä siivota ite ja sitten perään, että ihanaa siivota, kun se perheellinen lapsi käyttää tätä ja vielä koko perheensä kera.
Kukaan ei ajattele noin, mutta vauvalla se on ihan normaalia käytöstä :D
Hyvää joulua vaan kaikille perheellisille ja sinkuille.
Tämä yhteisen ajan lahjakortti on ihana kaikille osapuolille, jos siis tykkäät viettää aikaa lasten kanssa.
Voihan se joulupukki olla miettinyt, että päivä tai viikonloppu tädin kanssa toisi iloa tädillekin.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ap ei ymmärrä, että siskon lapset eivät ole osa siskoa. He ovat ihan omia itsejään, irrallisia ihmisiä, joihin ap voi luoda suoran suhteen tai olla luomatta. Haluaako ap olla läheinen siskon lapsien kanssa? Haluaako hän luoda suhteen siskon tekemisistä riippumatta? Jos ap ostaa lahjoja siskon lapsille, hänen pitäisi päästä irti ajatuksesta, että ne olisivat lahjoja siskolle. Itse antaisin siskon lapsille lahjoja, jotka välittävät viestiä siitä millainen aikuisen malli haluan heille olla. En välittäisi lahjalistoista ollenkaan. Ostaisin taidetarvikkeita, koska tykkään piirtämisestä itse ja mun mielestä se on hyödyllistä ajanvietettä myös lapsille.
Lahja voi olla vaikka lupaus viedä lapsi vuoden 2026 aikana metsäretkelle, laavulle makkaranpaistoon. Kesällä uimaan uimarannalle yms&nbs
Luin ketjua joskus alusta ja nyt lopusta.
Tuli mieleen tuosta, että joku ajattelee vanhempien sinkun passaamisen olevan vähemmän miellyttävää kuin perheellisen.
On tuossa nyt vähän perää. Kyllä mä sinkulta, jolla ei ole perheen rasitteita hartioillaan voisin odottaa vähän enemmän osallistumista ja apuna olemista perhejoulussa.
Ei se helppoa vanhenevalle ihmiselle ole järjestää perhejouluja ja passata jälkikasvua.
Jälkikasvu kun itsekään ei olisi valmis samaan.
Lahjoja voi kukin ostaa tai olla ostamatta siihen en ota kantaa. Sillä ei ole minulle merkitystä.
Jos et ole harvinaisen varakas, älä osta. Minä en osta siskoni lapsille enkä kummilpsille joululahjoja, koska olen tuosta porukasta ainoa, jonka on tultava pelkästään omalla palkallaan toimeen.
Miksi tässä on yli 2000 kommenttia?
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta, että joku ajattelee vanhempien sinkun passaamisen olevan vähemmän miellyttävää kuin perheellisen.
On tuossa nyt vähän perää. Kyllä mä sinkulta, jolla ei ole perheen rasitteita hartioillaan voisin odottaa vähän enemmän osallistumista ja apuna olemista perhejoulussa.
Ei se helppoa vanhenevalle ihmiselle ole järjestää perhejouluja ja passata jälkikasvua.
Lahjoja voi kukin ostaa tai olla ostamatta siihen en ota kantaa. Sillä ei ole minulle merkitystä.
Olen järkyttynyt ja niin varmasti myös lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli itsestäänselvää aikanaan sinkkuna että osallistuin enemmän joulujärjestelyihin kuin sisarus jolla oli kaksi pientä lasta. Eikö tuo ole täysin normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Istutko sä tyynenä sohvalla peukaloita pyöritellen kun iäkäs äiti passaa, kattaa pöytää jne. ja sisarus on just vaihtamassa vaippaa kun toinen lapsi on kiipeämässä kuuseen tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä järkytyt jos joku pyytää sulta apua?
joo sama täällä kuin alottoajalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahja voi olla vaikka lupaus viedä lapsi vuoden 2026 aikana metsäretkelle, laavulle makkaranpaistoon. Kesällä uimaan uimarannalle yms&nbs
Esim kaunis itse tehty kortti jossa joulupukki kirjoittaa, että olemme marja tätisi kanssa sopineet hienon idean. Tai jos joulupukki käy talossa niin hän kertoo sen. Hyvin yksinkertaista.
Ei kyllä ihmetytä, että ap ja kaltaisensa kommentoijat ovat niitä lapsettomia sinkkuja ja jäävät ilman lahjoja, kun ei vissiin kavereitakaan löydy. Minäminäminä. Jatkakaa toki tuolla linjalla, mutta eipä se teidän tilannetta tule parantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteisen ajan lahjakortti on ihana kaikille osapuolille, jos siis tykkäät viettää aikaa lasten kanssa.
TÄMÄ! Ja luo varmasti paljon paremman suhteen lapseen kuin kerran vuodessa annettu paketti. Lapsi voi tulla vaikka yökylään ja saa jakamattoman huomion. Ehkä paistetaan pullaa ja tehdään kaakaot. Katsotaan lapsen lempielokuvaa ja keskusteallaan siitä. Mennään luistelemaan tai hiihtämään mitä tahansa. Lapsille jää ihania muistoja ja myös aikuiselle
Ostan siskon lapsille lahjat, mutta en välttämättä niin kalliita kuin toivovat. Omille lapsille ja aikuisille en hanki mitään. Meidän teinit ei oikein osaa toivoa mitään. Se kai on merkki siitä, että asiat ovat kutakuinkin hyvin. Itse en halua saada lahjoja, koska ne eivät kuitenkaan ole toiveideni mukaisia. Paras siis hankkia omilla rahoilla juuri se, mitä kulloinkin tarvitsee.
Osaatko selittää miksi monen kommentoijan mielestä on noin, sisko perheineen ei ole vaivaksi mutta yksinäinen ap on. Niin iso vaiva että jos jää yöksi vanhemmilleen joutuu maksamaan yösijasta kuin hotellissa olisi.