"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (1443)
Ap, jos vielä luet tätä niin heitän ilmoille idean että jos joulu tuntuu ikävältä ajatukselta viettää yksin eikä perheenkään kanssa huvita, niin kokeilun arvoinen on jouluaatto baarissa (yökerhossa). Ajatus tuntuu hullulta mutta olen useaan kertaan kuullut että jouluna on yökerhossa tosi hyvät bileet koska sinne kokoontuu samanhenkisiä sinkkuja ihmisiä.
Mielenkiintoisia pointteja täällä paljon. Itse olen se ns. iloinen antaja, Nautin ennenkaikkea lasten riemusta vaikkei itselläni lapsia olekaan. Samoin olen aina rakastanut kauniiden pakettien tekemistä, hauskojen lahjojen keksimistä ja koska omaa perhettä ei ole, minulle olisi surullista jos ei olisi ketään jolle voisin edes joulukukkasta viedä. Omat vanhemmat ja isovanhemmat ovat jo nukkuneet pois, mutta sisarusten lapsia ja lastenlapsia muistan edelleenkin mielelläni. Kyselen aina toiveita tai ainakin suuntaviivoja ja ikinä ei ole kukaan mitään kallista toivonut.
Jotain pientä olen itsekin saanut ja osaan nyt kaikkien näiden kommenttien jälkeen arvostaa sitä. Itse näen tärkeänä että joulu niinkuin mikä muukin tahansa juhlahetki on myös osa kasvatusta ja oppimista yhteiskuntaan ja yhdessä elämiseen ja tekemiseen. Vastavuoroisuus on tärkeää ,ja on hyvä oppia hyviä käytöstapoja ja toiset ihmiset huomioon ottavaa käytöstä jo lapsesta asti . Muuten lapsista voi äkkiä kasvaa itsekkäitä minäminä-hirviöitä joille ei sitten myöhemmin hyvä heilu kun siirtyvät opiskelu ja työelämä maailmaan. Ystävällinen käytös tuo myös paremmin ystäviä kuin tylyys ja ankeus.
Ja muillekin yksinäisille vinkiksi että jos ei ole enää ketään, jota voisi sillä joulukukalla muistaa, niin monella paikkakunnalla on esim monissa kukkakaupoissa systeemi jolla voi muistaa tuntematonta vanhusta ja joka sitten toimittaa kukat hoivakotiin jollekin vanhukselle, joita ne "omat " lapsetkaan eivät käy muistamassa , edes jouluna. Ja niitä on valitettavan paljon. Isäni vei aina joulukukkasen ystäville ja sukulaisille, monesti sain olla kukkalähettinä. Eli minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on lasten juhla.
Lapsilleko sitä Kinkkua ja rösölliä väännetään? Ei todellakaan ole joulu mikään lapsien juhla vaan kaikkien.
Älä osta mitään lahjoja. Sinun ei tarvitse olla siskosi lapsille rahasalkku joka syyntää rahaa ja kalliita lahjoja.
Älä osta mitään kalliita lahjoja toivomuslistalta.
Osta jotain kivaa pientä ja katso sitten Jouluaattona, mikä on syy miksi siskosi ja hänen lapsesi pitää sinusta. Onko se raha vai se että olet sisko, täti ja muuten rakas.
Itse olen ollut sinun tilanteessani ja mitään kallista en ole koskaan ostanut siskoni lapsille.
Osta tänä Jouluna joku kallis lahja pakettiin ja anna se kaikkien edessä itsellesi. Toiset näkevät että arvostavat myös itseäsi.
Itse ostin sisarien lapsille lahjoja mielelläni. Oli kiva seurata, kun avasivat paketteja. Itse ole vap.eht. lapseton. Aikuisille ei ostettu lahjoja. Joululahjat ovat lasten juttu ja lasten lahjojen avaamisesta tuleva ilo "aikuisten lahjoja". Uskon, että kuitenkin säästät aika paljon, kun teidän perheessä aikuisille ei osteta lahjoja. Ko. rahalla voi sitten ostaa itselleen jotain varmasti mieleistä. Ja ehkä sinullakin on joskus lapsia, joille sisaresi sitten ostaa lahjoja. Omalke taloudelle liian kalliisiin lahjatoiveisiin ei tarvitse suostua. Osta omaan budjettiisi sopivat lahjat. Mukavaa perhejoulua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja annetaan omasta halusta ja heille, joille halutaan antaa.
Näin on. Ap taitaa antaa lahjoja vain velvollisuuden tunteesta eikä omasta halusta ja sydämestä. Sen takia tämä lahja-asia häiritsee ja vaivaa.
Sehän ON asetettu ap:lle velvollisuudeksi. Miksi ette kritisoi ap:n vanhempia ja siskoa kun nämä eivät halua sydämestään antaa omalle tyttärelleen ja sisarelleen lahjaa mutta vaativat tätä lahjomaan siskon lapset?
Ei aikuiset tarvitse mitään lahjoja. Ap on typerä, jos ostaa lahjoja lapsille eikä itse halua niin tehdä. Ne lahjat pitää antaa omasta sydämestä. Ap kuitenkin menee valmiiseen joulupöytään, joten eikö se jo riitä.
Ostat jotain pientä kirpputorilta
Siskolla 15 v ja 7 v pojat. En osta lahjoja, vaan laitan tilille jouluna ja synttäreillä 70-100 e molemmille.
Tehnyt näin vuosia. Ei meilläkään aikuisille osteta. En näe tätä hirveän vääränä.
Tänä vuonna samaan malliin
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, vietetäänkö joulu sinun luona? Oletko järjestänyt joulun vieton, tehnyt ja ostanut tarjoilut ym? Jos näin on, ei sinun pidä ostaa enää lahjoja lisäksi. Jos taas menet valmiiseen pöytään, valmiiksi järjestettyyn jouluun, on ihan kohteliasta viedä jotain, edes niille lapsille, jos aikuiset eivät mitään halua.
Jos sisarus tulee sinun tavoin valmiiseen pöytään, miksi hänen lapsilleen pitäisi viedä lahjoja?
Jospa joulu onkin sisaren järjestämä ja hänen luonaan? Voihan se olla niinkin.
Siltikään sisäänpääsylippua ei tulisi olla. Lahja voi maksaa 50€ ylöspäin/lapsi. Kalliiksi käy yhdelle ihmiselle ruokailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät kärsi mitenkään siitä, että aikuiset juovat saunaoluen, lasin tai pari viiniä ruokapöyd
Jos ei kuulu perheen perinteisiin, ei vieraat kylään vie saunaoluita. Siinä oli pointtini, vaikkakin myös omasta lapsuudesta sekä mieheni ja minun perinteistä kerroin. En mitenkään viitannut lasten kärsimyksiin.
En minä ainakaan koe olevani vanhempieni luona suoranaisesti kylässä vieraana, toisin kuin vaikka sisarukseni luona kun kyse on hänen puolisonsakin kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voih. Olen aina ostanut joululahjat kummilapsille ja veljeni lapselle, jotka eivät anna minulle lahjoja. En olekaan tajunnut loukkaantua, kun eivät lahjo minua. Menenkin tästä murjottamaan, miten riistetty olen, nyyh.
Ehkä koet itsesi muuten arvostetuksi sukulaistesi taholta? Ap:n kohdalla saattaa olla että hän, aiheellisesti, tuntee olevansa tosiaan se itsestäänselvyys ja lahja-automaatti. Voi myös olla että yhteisessä hetkessä sisko ja siskon mies sekä ap:n vanhemmat keskenään antavat toisilleen lahjat, avioparit siis. Ap on ainut jolla ei ole väliä. Spekulointia mutta noinkin voi olla.
Kävi minunkin mielessä. Tämä vaativa sisko voi hyvinkin olla se lempilapsi.
Lisään vielä että kaikki ihmiset eivät ilmeisesti osaa tuntea ns. antamisen iloa. Itse nuorempana seurustelin hyvinkin varakkaan miehen kanssa (olin itsekin silloin hyvätuloinen) , hän ei olisi koskaan pennin latinkaan edestä ostanut kenelläkään mitään, ei edes omille lapsilleen, mutta onneksi sentään fiksu ex-vaimonsa suurin piirtein pakotti että jotenkin lapsiansa pitää muistaa. Osti sitten jotain halvinta mahdollista mitä sai jostain alepasta tms. Opin vuosien varrella näkemään hänen todellakin pihin luonteensa, joka tuli arjessa esiin kaikin tavoin. Asuimme siis erillään ja maksoimme omat menomme, eli en ollut ns. lokki , mutta kyllä oikein sydämestä otti kun mies kärvisteli jotain 30 euron lahjaa lapsilleen.
Kävimme itse asiassa silloin keskustelun tästä antamisen ilosta, ja hän ihan kyllä avoimesti myönsi ettei hän ole koskaan sellaista tuntemusta tuntenut, päin vastoin kuulemma häntä taas otti kuulemma myös sydämestä jos joutui eurostakaan luopumaan kun se oli kuulemma häneltä itseltään pois. Pennin latia ei ollut koskaan laittanut eikä kuulemma laita hyväntekväisyyteen, koska "samanlaisia rosvoja ne ovat kaikki", näin hän lausui kun laitoin Pelastusarmeijan pataan kympin setelin. Eniten häpesin kerran ulkomailla jossa jätin tarjoilijalle tippiä, kuten usein ulkomailla on tapana, niin kun käänsin selkäni , niin kouraisi ne tipit mukaansa , koska "ei sitä rahaa pidä ympäriinsä kylvää"
No kaksi niin erilaista elämänkatsomusta omaavaa ei tietenkään voinut yhdessä jatkaa, mutta usein näin vanhoillakin päivillä miettinyt että muistä tuollainen suunnaton pihiys johtuu (kotinsa ei ollut köyhä, mutta kylmä ilmapiiri kylläkin)
Omat vanhempani olivat aina vieraanvaraisia ja anteliaitakin , köyhiä ja kodittomia autettiin, meillä oli lähes aina joulupöydässäkin joku vieras, yleensä joku yksin jäänyt sukulainen tai tuttu. Ei todellakaan oltu rahallisesti varakkaita , päinvastoin, mutta kyllä meillä päti se että Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjatoivelista ei tarkoita että toisella on velvollisuus ostaa listalta. Se on vain vinkkejä toiveista. Ei ole myöskään velvollisuutta ostaa mitään. Ap voi sanoa että tänä jouluna ei pysty/halua ostaa.
Jos on vain kalliita lahjoja listalla, odotus lienee, että niitä pitäisi hankkia.
No mikä on kallista, ja mistä lapsi tietää toivoa halpoja..
Kummityttöni toivoi muumilaivaa 60 e. Äitinsä oli ihan nolona, että ei tarvitse ostaa, on niin kallis. Toki ostin, kun oli toivelahja ja ei 60 e nyt paha ole hyvästä muumilaivasta. Nyt hän on jo 13 v, hänelle olen jo monta kertaa vienyt 50 e setelin lahjaksi, synttäri ja joulu. Ikävä niitä aikoja kun innostui muumilaivasta.
Ai kuinka vanhana toivoi muumilaivaa? Ja kyllä vanhemmat voisi siihen listaan laittaa vähä
2025 vuotta eletään! Tuossahan luki , että nyt hän on jo 13v.
Vierailija kirjoitti:
Mikdi sinun disjo pitää ostaa sinulle lahja ? jos olette sopineet että vain lapsille ostetasn lahjoja niin miksi et sitä halua kunnioittaa ? ja se mitä ostat on sinun oma valintasi jonka voit muutta kuten itse päätät /haluat. ja toinen henkilö tekee itse päätöksen haluaako ostaa jollekin lahjan tai ei. siskosi ei halua sinulle ostaa .... miksi niin vsikea ymmärtää
Otappa sama huomenna uusiksi. Yksi päihteetön päivä piristää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kuva tulee siitä, että ap aikoo jättää lahjat ostamatta siskonsa lapsille, koska häntä itseään ei muisteta. Ei ole aikuismaista käytöstä. Jos olisi, ap keskustelisi asian halki aikuisten kanssa ja jatkaisi aloittamaansa lahjanostoperinnettä lapsille.
No mitenkäs luulet käyvän, mikäli ap saa joskus lapsen? Meneekö jako tasan? Siskohan luopuu perinteestään, koska ei ole varaa ostaa apn lapselle lahjaa, koska omatkin lapset. Tämä nyt vaan haisee siltä.
Sitten kun ap:lla on omia lapsia, säännöt tietysti muuttuvat, sisko ostaa lahjat enää omille lapsilleen. Tämä on muuten koettu!
Noinhan minä jo sanoin.
Olisi mukava, jos kaikki saisivat lahjoja. Voitko keskustella YSTÄVÄLLISESTI siskosi kanssa asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".
Mä näkisin. Mitä siitä itselleen saa jos sisaruksensa lapsia lahjoo vuodesta toiseen mutta itse ei saa koskaan yhtään mitään palkaksi?
No minä ainakin saan lasten ilon palkaksi, kun annan lahjoja siskon lapsille. En todellakaan tarvitse ja halua itse lahjoja.
Sama. En minä edes kehtaisi valittaa, että lapset saa ja minä en. Oikeasti.
Vain narsisti kirjoittaa noin!
Kyse ei ollut siitä että lapset saavat vaan että ap on veloitettu ostamaan siskon lapsille.
No lue nyt ihmeessä mihin tuossa narsismissa viitattin!
On aikuisillakin toiveita lahjoista ja joulumielestä.Kitupiikit keksineet " vain lapsille lahjoja " - joulun.Lapsien palvonta menee kaikessa yli.