Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (1439)

Vierailija
1101/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No mitenkäs luulet käyvän, mikäli ap saa joskus lapsen? Meneekö jako tasan? Siskohan luopuu perinteestään, koska ei ole varaa ostaa apn lapselle lahjaa, koska omatkin lapset. Tämä nyt vaan haisee siltä. "

Jos ap:llä on vaikea ostaa lahjoja nyt, kun on lapseton, niin mitä luulet tapahtuva, kun hänellä on omia lapsia? Ihan varmasti loppuu lahjojen osto siihen. 

Eli sinun mielestä apn on vastattava siskonsa vaateisiin?! Sisko ei tule ottamaan minkäänlaista kontaktia mahdollisiin apn lapsiin. Ap kuitenkin kykenisi omiaan rakastamaan ehdoitta. 

Vierailija
1102/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei joudu vaan se "vika" on ihan omien korvievälissä jos alkaa tuhlaamaan lahjoihin. 

Lasten omat vanhemmat ostavat lahjat ja vain isovanhemmat jotain pientä lisäksi. Jos joku haluaa hyväntekijäksi toisten lapsille niin se on ihan vapaaehtoista. Kaikkihan ei vietä joulua ollenkaan eikä varsinkaan mitään kaupallista lahja joulua. Meillä ei tuhlata muuta kuin ruokaan jouluna. 

Kyseessä on siskon lapset eli hyvin läheisiä sukulaisia. Ei he ovat vaan jonku toisten lapsia. 

Vaan kun ei ole velvoite!

No ei tietenkään ole. Ap narisee ihan tyhjästä. Jättää lahjat ostamatta ja sillä sipuli, jos lapsista ei pidä. Minä pidän siskon lapsista ja sen takia omasta tahdosta heille lahjat ostan. En odota mitään la

Ja kuulut samaan kastiin apn siskon kans! Kun ei halua kalliita lahjoja tai ylipäätään lahjoja ostaa, kertoo ettei pidä lapsista 😂  kasva aikuiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina yhtä hauskaa kun nainen vinkuu varsinkin mieheltä lahjoja. Naisen vaatimukset on aina kalliita koruja, kalliita matkoja tai mitä vaan ku han se on kallis. Ja sitten mitä naiset miehelle hankkii lahjaksi kiin ne on aina halpa ja huono laatuinen sukkapaketti, halpa ja huonolaatuinen bokseri paketti tai sitten suihkusaippua ja dödö ja hauskinta vielä että ne on lähes aina ostettu vielä miehen rahoilla

Vierailija
1104/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kolme lasta joita sisareni muistaa aina myös jouluisin, hän ilahtuu minusta kyllä kun saa meiltä pientä huomiota takaisinkin päin. Hänellä ei ole omia lapsia. 

minusta on mukava ilahduttaa myös häntä jouluisin lahjalla.  

joulu on minusta kaikkien juhla, jota jokainen perhe juhlii tavallaan. 

Vierailija
1105/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina yhtä hauskaa kun nainen vinkuu varsinkin mieheltä lahjoja. Naisen vaatimukset on aina kalliita koruja, kalliita matkoja tai mitä vaan ku han se on kallis. Ja sitten mitä naiset miehelle hankkii lahjaksi kiin ne on aina halpa ja huono laatuinen sukkapaketti, halpa ja huonolaatuinen bokseri paketti tai sitten suihkusaippua ja dödö ja hauskinta vielä että ne on lähes aina ostettu vielä miehen rahoilla

Miten kertoa ettei ole eläissään seurustellut naisen kanssa, kertomatta ettei ole elänyt naisen kanssa.

Vierailija
1106/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan joululahjan vain omalle kummilapselleni. Minulla ei ole omia lapsia, mutta siskolla on neljä lasta. Ei ole käynyt mielessäkään ostaa kaikille siskon lapsille lahjoja. Me aikuiset emme osta lahjoja toisillemme. 

Sama. Ostan vain kummilapselleni. Ja hänen lahjaansa raaskinkin panostaa. Velipuolellani on neljä lasta, mutta en ole ikinä ostanut heille lahjoja. Se raja on uskallettava vetää. 

Mä tekisin muille lapsille edes pienet lahjat. Yhdelle teet ja toisille ei...

Suklaata olen laittanut vain toiselle. Kummilapselle lahja+suklaa. Sillä toisellakin lapsella on kummit! -eri

Vierailija
1107/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät kärsi mitenkään siitä, että aikuiset juovat saunaoluen, lasin tai pari viiniä ruokapöyd

Jos ei kuulu perheen perinteisiin, ei vieraat kylään vie saunaoluita. Siinä oli pointtini, vaikkakin myös omasta lapsuudesta sekä mieheni ja minun perinteistä kerroin. En mitenkään viitannut lasten kärsimyksiin. 

En minä ainakaan koe olevani vanhempieni luona suoranaisesti kylässä vieraana, toisin kuin vaikka sisarukseni luona kun kyse on hänen puolisonsakin kodista. 

En tainnut sinulle vastata! Alunperin joku mainitsi siitä, että viettää joulua kyläillen, eikä saa edes saunaolutta juoda, koska isäntäväki kieltää. 

Vierailija
1108/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoliko äitisi kun olit pikkuvauva, koska sinulla ei näytä olevan mitään kokemusta yhdenkään naisen kanssa elämisestä? 

Eikä muuten sinulla ole sisälukutaitoa - miehet aina yrittävät kääntää kaikki keskustelut koskemaan heitä, kun eivät voi kestää sitä, että eivät ole koko ajan keskipisteenä.

Vierailija
1109/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä elät? 

Vierailija
1110/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjottavat lapset ovat nyt 3 ja 6. Et ole , vielä, joutunut ostamaan lahjoja vuosikausia. Max noin 4 kertaa, lahja 1-2 vuotiaalle on lahja vanhemmille ym.muille, ei tuon ikäinen itse mitään ymmärrä vaatia . Vanhemmat ja isovanhemmat vaan nyt haluavat tuijotella kun siitä se vasta joulu tulee kun 1,5v yrittää avata paketteja

Toivelista kalliista lahjoista😶. Ilmoita nyt hyvä ihminen systerillesi, että hintakatto per muksu on tämä, ota tai jätä.

Jos sinuakin lahjoittaisi niin joutuisit ostelee niitä lahjoja koko porukalle 2 lapsen sijasta.

Vierailija
1111/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kuulut samaan kastiin apn siskon kans! Kun ei halua kalliita lahjoja tai ylipäätään lahjoja ostaa, kertoo ettei pidä lapsista 😂  kasva aikuiseksi."

Mikä pakko on ostaa kalliita lahjoja? Ostaa sellaisia lahjoja mitä itse haluaa ostaa, jos edes haluaa ostaa. Ap tässä valittaa, kun ei itse saa lahjoja. Ostakoon vaikka euron lahjat, niin ei tarvitse olla kateellinen lapsille. 

Vierailija
1112/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat, että myös aikuisille ostetaan lahjat, niin se kyllä tulee sulle paljon kalliimmaksi kuin ostat lahjat niille pienille lapsille. Mieti nyt tarkkaan mitä oikeasti haluat. Minä en kehtaisi mennä tyhjin käsin toisen kotiin joulua viettämään, joten ilomielin ostaisin lapsille lahjat, jotka sopivat tietysti omaan budjettiin. 

Vierailija
1113/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat, että myös aikuisille ostetaan lahjat, niin se kyllä tulee sulle paljon kalliimmaksi kuin ostat lahjat niille pienille lapsille. Mieti nyt tarkkaan mitä oikeasti haluat. Minä en kehtaisi mennä tyhjin käsin toisen kotiin joulua viettämään, joten ilomielin ostaisin lapsille lahjat, jotka sopivat tietysti omaan budjettiin. 

Sisko miehineen antanee lapsillensa lahjat olisivat he jouluna sitten missä tahansa. He kumminkin saavat mennä tyhjin käsin omien vanhempiensa luo joulua viettämään, ap ei saa kehdata vaan on velvollinen ansaitsemaan oikeuden osallistua sukujouluun ostamalla siskon lapsille lahjat. Mikä logiikka?

Vierailija
1114/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin niin että jo siksikin koska muilla on oma puoliso/perhe mutta ap sinkku olisi ihan huomaavaista ilahduttaa häntä edes jollain muistamisella. Ap menee yksin kotiin ja toiset nauttivat perheensä seurasta. 

Joo minustakin on jännä miten yksisilmäisesti tätäkin ajatellaan. Samoin nämä kommentit, joissa kehotetaan ap:ta olemaan menemättä viettämään joulua perheensä kanssa koska tämä asia vaivaa. Niin että hyvää yksinäistä jouluakin hänelle sitten vain, et ole tervetullut lainkaan? Jep, kiteyttää todellakin tässä sen ongelman.

Vierailija
1115/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun porukka tulee ap:n luo joulua viettämään ap ostaa lapsille lahjat. Miksi? Eikö kehtaa valmistaa muille joulua ja olla sitten "tyhjin käsin"?

Vierailija
1116/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja kuulut samaan kastiin apn siskon kans! Kun ei halua kalliita lahjoja tai ylipäätään lahjoja ostaa, kertoo ettei pidä lapsista 😂  kasva aikuiseksi."

Mikä pakko on ostaa kalliita lahjoja? Ostaa sellaisia lahjoja mitä itse haluaa ostaa, jos edes haluaa ostaa. Ap tässä valittaa, kun ei itse saa lahjoja. Ostakoon vaikka euron lahjat, niin ei tarvitse olla kateellinen lapsille. 

Ongelma on tässä, että toisen odotetaan hankkivan lahjat ja tyrkytetään kysymättä oikein lahjalistoja nähtäväksi, mutta selväksi tehdään että itse hän ei niitä ansaitse. Todella huonoa ja moukkamaista käytöstä tuollainen on, ei mitään muuta.

Vierailija
1117/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sen sanoa toisinkin. Kuulostaa sivistymättömän kielenkäytöltä.

Vierailija
1118/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan joululahjan vain omalle kummilapselleni. Minulla ei ole omia lapsia, mutta siskolla on neljä lasta. Ei ole käynyt mielessäkään ostaa kaikille siskon lapsille lahjoja. Me aikuiset emme osta lahjoja toisillemme. 

Sama. Ostan vain kummilapselleni. Ja hänen lahjaansa raaskinkin panostaa. Velipuolellani on neljä lasta, mutta en ole ikinä ostanut heille lahjoja. Se raja on uskallettava vetää. 

Mä tekisin muille lapsille edes pienet lahjat. Yhdelle teet ja toisille ei...

Ihan normaalia muistaa vain kummilasta, etenkin jos mitään sukua ei ole. Toinen/toiset lapset saa sitten omilta kummeiltaan vastaavasti. Ihan hyvä on tällaisiakin asioita niille lapsille opettaa. Tai mikäänhän ei edes pakota kertomaan, että lahjat on muilta kuin joulupukilta, jos se on liian kova pala purtavaksi. 

Vierailija
1119/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun porukka tulee ap:n luo joulua viettämään ap ostaa lapsille lahjat. Miksi? Eikö kehtaa valmistaa muille joulua ja olla sitten "tyhjin käsin"?

No ei kukaan tule viettämään ap:n itsemurhayksiöön joulua. Hän olisi tästä asiasta kertonut heti aloituksessa muuten, mutta lennosta keksi koko jouluvuorottelun. 

Vierailija
1120/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on tässä, että toisen odotetaan hankkivan lahjat ja tyrkytetään kysymättä oikein lahjalistoja nähtäväksi, mutta selväksi tehdään että itse hän ei niitä ansaitse. Todella huonoa ja moukkamaista käytöstä tuollainen on, ei mitään muuta.

No ei kannata tehdä tuosta ongelmaa. Sanoo suoraan, että ostan mitä ostan. Viittaa kintaalla kaikki odotukset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi