Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (1444)

Vierailija
1041/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut joulunvietossa, jossa oltiin sovittu, että ei aikuisille mitään. Ihan fine, mutta eräs nuoripari sai vaikka kuinka paljon kaikkia lahjoja "uuteen kotiin" vanhemmilta, mutta vastaavasti vastikään yksin uuteen kotiin muuttanut sisarus ei saanut mitään. 

Meillä oli tämä sama. Kun veli muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa, niin voi kun ihasteltiin ja uuteen kotiin ja voi kun söpöä kun laittavat kotia. "Tarvitteko jotain." Itse olin muuttanut kotoa pari vuotta aiemmin, ei mitään. Ei sitten yhtään mitään. 

Luuliko ne ettei mulla ollut kotia? Että muutin veneen alle. 

Epäreilua siksikin, että sillä yksin asuvalla on vain yhden tulot, josta joutuu ostamaan ihan yhtälailla sohvan, keittiöpöydän jne. 

Meillä opiskeleva nuori. Me vanhemmat kalustamme ja ostamme kaiken tarpeellisen. Toki läheiset sukulaiset kysyvät mitä uuteen kotiin tarvitsee. 

Vierailija
1042/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jotain todella pientä kspsillr. Ja osta joululahja myös itselle. Olet sen ansaitsenut. Palkitse itsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mitenkäs luulet käyvän, mikäli ap saa joskus lapsen? Meneekö jako tasan? Siskohan luopuu perinteestään, koska ei ole varaa ostaa apn lapselle lahjaa, koska omatkin lapset. Tämä nyt vaan haisee siltä. "

Jos ap:llä on vaikea ostaa lahjoja nyt, kun on lapseton, niin mitä luulet tapahtuva, kun hänellä on omia lapsia? Ihan varmasti loppuu lahjojen osto siihen. 

Vierailija
1044/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei joudu vaan se "vika" on ihan omien korvievälissä jos alkaa tuhlaamaan lahjoihin. 

Lasten omat vanhemmat ostavat lahjat ja vain isovanhemmat jotain pientä lisäksi. Jos joku haluaa hyväntekijäksi toisten lapsille niin se on ihan vapaaehtoista. Kaikkihan ei vietä joulua ollenkaan eikä varsinkaan mitään kaupallista lahja joulua. Meillä ei tuhlata muuta kuin ruokaan jouluna. 

Kyseessä on siskon lapset eli hyvin läheisiä sukulaisia. Ei he ovat vaan jonku toisten lapsia. 

Vaan kun ei ole velvoite!

Vierailija
1045/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei joudu vaan se "vika" on ihan omien korvievälissä jos alkaa tuhlaamaan lahjoihin. 

Lasten omat vanhemmat ostavat lahjat ja vain isovanhemmat jotain pientä lisäksi. Jos joku haluaa hyväntekijäksi toisten lapsille niin se on ihan vapaaehtoista. Kaikkihan ei vietä joulua ollenkaan eikä varsinkaan mitään kaupallista lahja joulua. Meillä ei tuhlata muuta kuin ruokaan jouluna. 

Kyseessä on siskon lapset eli hyvin läheisiä sukulaisia. Ei he ovat vaan jonku toisten lapsia. 

Vaan kun ei ole velvoite!

No ei tietenkään ole. Ap narisee ihan tyhjästä. Jättää lahjat ostamatta ja sillä sipuli, jos lapsista ei pidä. Minä pidän siskon lapsista ja sen takia omasta tahdosta heille lahjat ostan. En odota mitään lahjaa palkaksi vastavuoroisesti, koska aidosti pidän näistä lapsista. 

Vierailija
1046/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituista ja ankeaa lastenkin näkökulmasta etteivät aikuiset saa lahjoja. Toisten ilon näkeminen ja jakaminen on tärkeä kokemus, ja ainakin meillä lapsille tulee paha mieli jo siitä jos jompikumpi meistä vanhemmista saa enemmän lahjoja kuin toinen :D Meidän täytyy siis miehen kanssa varmistaa että lahjoja on yhtä monta. Lapset saavat toki eniten, välillä ihmettelevät sitäkin. Miksi aikuisuus halutaan aina esittää lapsille niin ankeana? Ei ihme ettei kasvaminen kiinnosta ja ahdistaa kun aikuiset näyttävät mallia että kun isoksi tulee niin loppuu kaikki hauskuus ja ilo.

Aikuiset pystyy itsekin ostamaan tarvitsemansa ja juuri sellaisen kuin haluaa. Lisäksi kaikki ei halua turhaa mahdollisesti epämieluista tavaraa kotiinsa. Jotkut lahjoittaa lahjat heti eteenpäin vaikka hyväntekeväisyysjärjestöille.

Ei me voida mieheni kanssa olla ainuita, jotka ostavat itselleen paketit kuusen alle, jotta lapset ilahtuvat vanhempiensa saadessa myös lahjat. Toki omat lapset jo aikuisia, mutta nyt se lapsenlapsen ilahduttaminen. Apn vanhemmilta ja siskolta todella typerää, että vain lapset. . .

Vierailija
1047/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet kuitenkin valmiiseen pöytään syömään jouluaterian? Se on siskosi (tai äitisi/isäsi/tms) lahja sinulle. 

Vuoronperään viettävät kotonaan ja jokainen ostaa jotain.

Vierailija
1048/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet kuitenkin valmiiseen pöytään syömään jouluaterian? Se on siskosi (tai äitisi/isäsi/tms) lahja sinulle. 

Vuoronperään viettävät kotonaan ja jokainen ostaa jotain.

Ja sinä uskot tuon sadun? Alussa ei mitään sanonut tuosta vuorottelusta vaan keksi tarinan myöhemmin.

Vierailija
1049/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:han kertoi että joulua vietetään vuorotellen, myös hänen luonaan. Eikä äiti tai sisko ole siitäkään huolimatta huomioinut ap:ta. Ihme törppöjä.

No onko ap huomioinut äitiään ja siskoaan? Samalla tavalla ap menee heidän luokseen syömään ilman lahjoja. Ap on vaan kateellinen pikkulasten lahjoista. 

Ja fiksun mietteitä! 

Vierailija
1050/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon vastaavassa tilanteessa ja musta on ihanaa ostaa lapsille lahjoja! Joulu todellakin on lasten juhlaa. Itselle joulu on menettänyt merkitystään vuosi vuodelta enemmän kolmen kympin jälkeen enkä todellakaan haluaisi vaihtaa siskoni kanssa mitään mielikuvituksettomia manikyyrilahjakortteja tai kirjalahjoja. Mieluiten ostan tuollaiset ihan itse itselleni.

Miten voikin olla, ettei kaikki ihmiset ole ja ajattele kuten sinä? Lahja-automaattina toimiminen ei ole ihanaa, mikäli vastapuoli ei osaa edes kiittää. Ja voi kai sitä muistaa muutenkin kuin manikyyrilahjakortilla tai kirjalla. 

Olen eri, mutta autan sisareni lapsia kuukausittain heidän opiskellessaan. Siirrän kummallekin 100 euroa kuukausittain. Minusta on mukava auttaa, kun siihen on mahdollisuus.

Hehän menettävät tukia. Annan ihmeessä käteisenä, hyötyvät enemmän.

Vierailija
1051/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikdi sinun disjo pitää ostaa sinulle lahja ? jos olette sopineet että vain lapsille ostetasn lahjoja niin miksi et sitä halua kunnioittaa ? ja se mitä ostat on sinun oma valintasi jonka voit muutta kuten itse päätät /haluat. ja toinen henkilö tekee itse päätöksen haluaako ostaa jollekin lahjan tai ei. siskosi ei halua sinulle ostaa .... miksi niin vsikea ymmärtää

Miksi apn pitäisi ostaa kenellekään lahjaa jos hän ei halua? Eivätkä he ole yhdessä sopineet mitään, sisko ja äiti apn mielipidettä kysymättä päättivät mitä päättivät. Mikä sinun on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
1052/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään meodän perheessä ri arvosteta noin suuresti lahjoja kuka saa ja kuka ei . Meillä sovittiin jo aikoja sitten ettei lahjoja ostella kuin pienille lapsille. Meillä se että istuttiin kaikki saman pöydän äärellä oli se suuri lahja meille aikuisille ja isommille lapsille olemme opettaneet ettei lahjaa saa kuin vanhemmilta ja muut antaa jos haluavat . 

Hyvin harva on ymmärtänyt että ei tässä oikeasti mistään lahjoista ja niiden arvostamisesta tai hinkuamisesta ole kyse vaan paljon syvemmistä asioista jotka kulminoituvat tuohon lahjajuttuun. Ymmärrän ap:ta erittäin hyvin vaikka en samanlaisessa tilanteessa olekaan. 

Vierailija
1053/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Sinä taas aika kylmä, ehkä vähän tunnevammainenkin? Elämän kova koulu takana, empatiaa ei heru muille kun ei sinullekaan?

Miksi ap ei osta vanhemmilleen ja siskolleen lahjoja? Kehtaa vaan nurista, että siskon PIENET LAPSET saa.

Nurisiko ap sitä, kun lapset saa lahjoja 😂  opettele lukemaan. 

Vierailija
1054/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se joustamaton joka ei ainaisesta samasta tradiotiosta tingi vai se joka ei läheskään joka kerralla osallistu tohon tradiitioon. no selvästi tuo eka. kun toinen on kannattanut oman ajatuksen lisäksi muita. mutta jostain syystä enemmistön ajatus ratkaisee...

Vierailija
1055/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan joululahjan vain omalle kummilapselleni. Minulla ei ole omia lapsia, mutta siskolla on neljä lasta. Ei ole käynyt mielessäkään ostaa kaikille siskon lapsille lahjoja. Me aikuiset emme osta lahjoja toisillemme. 

Sama. Ostan vain kummilapselleni. Ja hänen lahjaansa raaskinkin panostaa. Velipuolellani on neljä lasta, mutta en ole ikinä ostanut heille lahjoja. Se raja on uskallettava vetää. 

Vierailija
1056/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"enkä todellakaan haluaisi vaihtaa siskoni kanssa mitään mielikuvituksettomia manikyyrilahjakortteja tai kirjalahjoja."

Näin me ollaan erilaisia. Me vaihdetaan siskoni kanssa lahjakortit toivepaikkoihin eli siis tasan tiedetään mitä tulee. Silti se tuntuu IHAN eriltä, saada se toiselta kuin ostaa itselle :D Tuntuu lahjalta. Ikää 50 +

Tuntuu erilaiselta. Eri-sana ei taivu.

Mitä vit-tua! Olen erilainen siskooni verrattuna. Miten sanoitat tuon toisin? Minusta tuntuu erilaiselta siskooni verrattuna. Tarkoittaako samaa? Oletko suomalainen? 

Vierailija
1057/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän systeemistä että aikuisille ei lähtökohtaisesti osteta mitään. Koska onhan se stressiä miettiä mitä joku tarvii. Joten en ole mitenkään pahoillani siitä etten saa lahjoja. Kunhan saan sillä vastuuvapauden olla ostamatta muille aikuisille niitä. Lapsille menee lahjoja se mitä menee. 

Kun alkaa olemaan ikää niin eipä oikeen tarvitse mitään. Enkä minä ainakaan halua mitään krääsää kotiin. Päinvastoin yritän karsia entisiä. En halua mitään lahjoja, kun on rahaa ostaa mitä tarvitsee.

Meidän perheessä tehdään aikuisille lahjoja ja paljon. Annetaan juuri sitä, mitä toinen toivoo, rakkaudesta. Tehdään kauniit joulupaketit ja avataan yhdessä jouluaattona. Se on kaunis perinne. On ihanaa saada tarpeellista ja myös esteettisesti miellyttävää. Joululahjat kuuluvat kaikille. Nämä, jotka sanovat, että joululahjat on vain lasten juttu, ovat pihejä, ankeita ja mielikuvituksettomia. He eivät viitsi nähdä vaivaa toisen eteen ja piiloutuvat sen joulu on lasten juttu tai ekologisuuden taakse. Ihmetyttää ihmiset, jotka sanovat kaikkea materiaa "turhaksi krääsäksi". Teitä ei kiinnosta arjen kauneus? Antiikki, kirjat, taide...? Surettaa kun moni aikuinen ei saa sellaisten itsekkäiden takia mitään lahjoja. Jopa kympillä saa hienon joululahjan kirppikseltä. 

Vierailija
1058/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Vuorotyössä näin on! 

Joka toinen joulu on vuorotyöläinen töissä. 

Vierailija
1059/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta mieleeni tuli yksi näkökohta: jos ap menee vanhemmilleen tai siskolleen valmiiseen joulupöytään, niin minusta ei ole kohtuuton toivomus, että ap osallistuu ostamalla lapsille 20-30 euroa maksavan joululahjan kummallekin. Jos kaikki toiveet ovat tätä kalliimpia, voi pyytää edullisempia lahjatoiveita.

Ap kokee olevansa vain antavana osapuolena, mutta minusta myös valmiin joulupöydän antimet pitää laskea saamapuolelle.

eikös ap:n perheelliset sisarukset nauti yhtä lailla valmiista pöydästä?

Vierailija
1060/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan joululahjan vain omalle kummilapselleni. Minulla ei ole omia lapsia, mutta siskolla on neljä lasta. Ei ole käynyt mielessäkään ostaa kaikille siskon lapsille lahjoja. Me aikuiset emme osta lahjoja toisillemme. 

Sama. Ostan vain kummilapselleni. Ja hänen lahjaansa raaskinkin panostaa. Velipuolellani on neljä lasta, mutta en ole ikinä ostanut heille lahjoja. Se raja on uskallettava vetää. 

Mä tekisin muille lapsille edes pienet lahjat. Yhdelle teet ja toisille ei...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme