"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (1443)
Ei tarvitse. Julistat vaan voimaan tulleen uyd3n säännön:"Meillä ei siskon perheen lapsille lahjoja ostella". Samalla sanoudut irti myös merkkipäivistä ja valnistujaisista. Ihanan lopullista ja tylyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan joululahjan vain omalle kummilapselleni. Minulla ei ole omia lapsia, mutta siskolla on neljä lasta. Ei ole käynyt mielessäkään ostaa kaikille siskon lapsille lahjoja. Me aikuiset emme osta lahjoja toisillemme.
Sama. Ostan vain kummilapselleni. Ja hänen lahjaansa raaskinkin panostaa. Velipuolellani on neljä lasta, mutta en ole ikinä ostanut heille lahjoja. Se raja on uskallettava vetää.
Minä ostan kaikille tasapuolisesti, mutta kummilasta muistan enemmän ihan arkena. Saatan ostaa jonku lahjan ihan muuten vaan, mutta jouluna kaikki saavat samanarvoiset lahjat.
Lahjanrakastajien täytyy löytää joku ratkaisu...Miten ankeiden ihmisten seassa tavoittaa aukuiset, jotka haluavat tehdä toisilleen lahjoja jouluksi?
Lahjoja annetaan omasta halusta ja heille, joille halutaan antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut joulunvietossa, jossa oltiin sovittu, että ei aikuisille mitään. Ihan fine, mutta eräs nuoripari sai vaikka kuinka paljon kaikkia lahjoja "uuteen kotiin" vanhemmilta, mutta vastaavasti vastikään yksin uuteen kotiin muuttanut sisarus ei saanut mitään.
Meillä oli tämä sama. Kun veli muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa, niin voi kun ihasteltiin ja uuteen kotiin ja voi kun söpöä kun laittavat kotia. "Tarvitteko jotain." Itse olin muuttanut kotoa pari vuotta aiemmin, ei mitään. Ei sitten yhtään mitään.
Luuliko ne ettei mulla ollut kotia? Että muutin veneen alle.
Epäreilua siksikin, että sillä yksin asuvalla on vain yhden tulot, josta joutuu ostamaan ihan yhtälailla sohvan, keittiöpöydän jne.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun n
Elikä sinkulle heteka ja lamppu ilman varjostinta roikkumaan. Hellalla paistellaan ruokaa, sormella hämmentäen, kuha jähtyy, niin siitä syyään. Raanasta suoraan vettä kyytipojaksi. Syyän siis seisten suoraan hellalta. Hellantuuteli sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mitä elämässä olen oppinut on se että rahoistaan pihi ihminen on pihi myös tunteistaan. Selittänee ap:n perheen käytöksen.
Miksi ihmeessä syyllistät apn?! Häntä on listan kans velvoitettu ostamaan lahjat siskonsa lapsille! Minä kerron nyt mitä minä itse olen äitinä oppinut. Rakkaus on rikkaus, jota et voi rahalla ostaa. Tämä on lähtenyt minusta itsestäni, en koskaan ole kuullut muiden suusta.
Pahoittelen jos siitä saa sellaisen kuvan koska viittasin nimenomaan ap:n siskoon ja äitiin - hehän niistä rahoista pihistelevät eikä ap. Samaan viittaa myös kalliit lahjatoiveet.
Ap ei kuulosta lainkaan pihiltä koska on vuositolkulla ostanut siskon lapsille lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä ruokakuluista. Niinä vuosina kun minun perheessäni vietettiin mummolajouluja, vanhempani maksoivat kaiken. Lisäksi oletettiin itsestäänselvästi että minä sinkkuna menen viimeistään aatonaattona auttamaan valmisteluissa ja touhuan myös aattona keittiössä. Ja, koska joulu on lasten juhla, en tietenkään saanut viedä mukanani edes yhtä saunaolutta.
Lapsilla on oikeus alkoholittomaan jouluun. Juo oluesi kotona. Minun vanhemmat eivät ottaneet alkoholia koskaan jouluna, emme myöskään mieheni kanssa edes saunaolutta juo jouluna. Meidän ruokapöytään ei koskaan kuulu alkoholi. Itse sylen mieluummin kuppiin ku juon. En kuitenkaan absolutisti ole.
Lapset eivät kärsi mitenkään siitä, että aikuiset juovat saunaoluen, lasin tai pari viiniä ruokapöydässä tai alkoholillisen glögin illalla kun lapset
Jos ei kuulu perheen perinteisiin, ei vieraat kylään vie saunaoluita. Siinä oli pointtini, vaikkakin myös omasta lapsuudesta sekä mieheni ja minun perinteistä kerroin. En mitenkään viitannut lasten kärsimyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Lahjanrakastajien täytyy löytää joku ratkaisu...Miten ankeiden ihmisten seassa tavoittaa aukuiset, jotka haluavat tehdä toisilleen lahjoja jouluksi?
Olen kyllä onnellisessa asemassa, kun lähipiirissäni kaikki tykkäävät saada ja antaa lahjoja. Ei mitään tilpehööriä, vaan mietittyjä pieniä juttuja tai saajan mieleisiä herkkuja.
Sen verran lapsenmielinen olen, että joulu täysin ilman lahjoja tuntuisi kauhealta.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Ap taitaa antaa lahjoja vain velvollisuuden tunteesta eikä omasta halusta ja sydämestä. Sen takia tämä lahja-asia häiritsee ja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei joudu vaan se "vika" on ihan omien korvievälissä jos alkaa tuhlaamaan lahjoihin.
Lasten omat vanhemmat ostavat lahjat ja vain isovanhemmat jotain pientä lisäksi. Jos joku haluaa hyväntekijäksi toisten lapsille niin se on ihan vapaaehtoista. Kaikkihan ei vietä joulua ollenkaan eikä varsinkaan mitään kaupallista lahja joulua. Meillä ei tuhlata muuta kuin ruokaan jouluna.
Kyseessä on siskon lapset eli hyvin läheisiä sukulaisia. Ei he ovat vaan jonku toisten lapsia.
Vaan kun ei ole velvoite!
No ei tietenkään ole. Ap narisee ihan tyhjästä. Jättää lahjat ostamatta ja sillä sipuli, jos lapsista ei pidä. Minä pidän siskon lapsista ja sen takia omasta tahdosta heille lahjat ostan. En odota mitään la
Joo, minäkin pidän sisarusteni lapsista, mutta minulla on 3 siskoa ja veli, itse olen iltatähti isolla ikäerolla heihin. Olisi ollut todella kummallista, jos he olisivat odottaneet köyhältä opiskelijalta lahjoja lapsilleen. Onneksi he olivat viisaita ihmisiä eikö lahjoja vaadittu puolin eikä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
AP voi sanoa just noin. Lapsille ostetaan lahjoja ja minulle myös. Jos minä en saa lahjaa, en osta lahjoja lapsillekaan. Oletko aikuinen, AP?
Mikä velvoittaa apta ylipäätään ostamaan niille lapsille lahjoja?! Sisko!!!
Joulumieli, rakkaus siskoa ja siskon lapsia kohtaan? Halu ilahduttaa?
Joulumieli ei velvoita ketään. Ehdoton rakkaus on joulumieltä, jota ap ei siskoltaan osakseen saa. Siskon lapset eivät tiedä, keneltä muulta kuin joulupukilta lahjat tulee. Nyt on hyvä hetki katkaista, kun lapset eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks tässä ketjussa yhtään perheellistä, joka on lasten lahjoista kateellinen?
Miksi AP:n siskoa syytellään, kun ei hänkään mitään lahjoja ole itselleen vaatimassa. Onhan se outoa, että vaan yksi "aikuinen" kokee epäoikeudenmukaisuutta lasten lahjoista.
Mitä vit-tua just luin 😳 😂 sisko pukkaa jälkeläisiä siihen kattoon ettei oo sukulaisten ristinä! Vain vanhemmilla on velvoisuuksia lapsiinsa nähden ja lahjat ei oo ensisijaiset.
Tietenkin ap olisi voinut aina olla ostamatta lahjoja lapsille. Miksei ole ollut? Jotenkin arvelen että alunperin, vuosia sitten se on ollut ap joka on alkanut kysellä mitä pilli ja pulla toivoisivat lahjaksi, ja jatkanut sitä. Onko joku kiltin tytön syndrooma, että ostelee muille tavaraa ja sitten nielee kiukkua ja kyyneleitä, kun kokee tulevansa
Voisi ollakin, kun sisko hallitseva ja vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Voih. Olen aina ostanut joululahjat kummilapsille ja veljeni lapselle, jotka eivät anna minulle lahjoja. En olekaan tajunnut loukkaantua, kun eivät lahjo minua. Menenkin tästä murjottamaan, miten riistetty olen, nyyh.
Toivottavasti et ole antanut lahjaksi järjettömyyttäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
AP voi sanoa just noin. Lapsille ostetaan lahjoja ja minulle myös. Jos minä en saa lahjaa, en osta lahjoja lapsillekaan. Oletko aikuinen, AP?
Mikä velvoittaa apta ylipäätään ostamaan niille lapsille lahjoja?! Sisko!!!
Tuskinpa velvoittaa. Eiköhän ole ap:n kehittelemä ongelma tämä. Vanhempana tiedän, että harva äiti haluaa lisää ja lisää tavaraa lapsilleen. Sukulaiset voi aivan hyvin jättää lahjat väliin, silti lahjoja on riittämiin.
Voi hyvänen aika, ei todellakaan ole. Minä itse kuulun siihen kastiin, että ei mopolla mahottomiin. On kuitenkin niitä äitejä, joille mikään ei riitä ja apn sisko lukeutuu niihin. Toki, jos ap alistuja ja sisko vallankäyttäjä, on molemmilla ollut vaativa lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Mikdi sinun disjo pitää ostaa sinulle lahja ? jos olette sopineet että vain lapsille ostetasn lahjoja niin miksi et sitä halua kunnioittaa ? ja se mitä ostat on sinun oma valintasi jonka voit muutta kuten itse päätät /haluat. ja toinen henkilö tekee itse päätöksen haluaako ostaa jollekin lahjan tai ei. siskosi ei halua sinulle ostaa .... miksi niin vsikea ymmärtää
Jos jotakin on vaikea ymmärtää niin sun kummallisia sanoja. Montako siideriä oot jo juonut?
Mä varmaan tekisin niin, että ostaisin jotain, mutta en noudattaisi mitään kalliita listoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei joudu vaan se "vika" on ihan omien korvievälissä jos alkaa tuhlaamaan lahjoihin.
Lasten omat vanhemmat ostavat lahjat ja vain isovanhemmat jotain pientä lisäksi. Jos joku haluaa hyväntekijäksi toisten lapsille niin se on ihan vapaaehtoista. Kaikkihan ei vietä joulua ollenkaan eikä varsinkaan mitään kaupallista lahja joulua. Meillä ei tuhlata muuta kuin ruokaan jouluna.
Kyseessä on siskon lapset eli hyvin läheisiä sukulaisia. Ei he ovat vaan jonku toisten lapsia.
Vaan kun ei ole velvoite!
No ei tietenkään ole. Ap narisee ihan tyhjästä. Jättää lahjat ostamatta ja sillä sipuli, jos lapsista ei pidä. Minä pidän siskon lapsista ja sen takia omasta tahdosta heille lahjat ostan. En odota mitään la
Eikä ap:n sisko pidä yhtään siskostaan. Eikä sulla mitään siskon lapsia ole, kunhan trollaat ja leikit ylemmyydentuntoista.
Mikä ihmeen "kun"?? Ei jokainen edes halua, saati pysty saamaan omia lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Ap taitaa antaa lahjoja vain velvollisuuden tunteesta eikä omasta halusta ja sydämestä. Sen takia tämä lahja-asia häiritsee ja vaivaa.
Sehän ON asetettu ap:lle velvollisuudeksi. Miksi ette kritisoi ap:n vanhempia ja siskoa kun nämä eivät halua sydämestään antaa omalle tyttärelleen ja sisarelleen lahjaa mutta vaativat tätä lahjomaan siskon lapset?
Olen kysynyt tuleeko heille haittaa tästä, mutta ei kuulemma tule.