Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (1439)

Vierailija
1121/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa monet rinnastaa lapset ja aikuiset ihan suoraan, aivan kuin joulu olisi tismalleen samanlainen lapselle ja aikuiselle. Ei ole. Lapselle joulu on taianomaista aikaa ja siihen kuuluu lahjat ja niiden odotus. Ap on tehnyt itsestään uhrin, koska lapset ovat joulun keskipiste ja se jostain syystä häiritsee häntä, kun ei saa lahjoja, kuten (muut) lapset. Hän ei edes tajua, että eihän kukaan muukaan aikuinen saa lahjoja, ei siskonsa eikä vanhempansa, ap huomaa vain sen, että hän jää ilman. Oikein korostaa, että pitäisi saada jotain itselleen siitä hyvästä että ostaa lahjan omalle sukulaislapselle.

Lahjan idea ei ainakaan ole uponnut. Se annetaan, koska halutaan ilahduttaa toista, ei siksi että halutaan itselle vastineeksi jotain. Jos ap ei kykene tällaiseen perustason altruismiin edes jouluna ja edes omien sukulaislasten kohdalla, niin ei ole kyllä lahjoja edes ansainnut. Se on eri asia jos ei ole varaa, silloin on ymmärrettävä huoli, muuten pelkkää lapsellista itsekkyyttä.

Vierailija
1122/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja kuulut samaan kastiin apn siskon kans! Kun ei halua kalliita lahjoja tai ylipäätään lahjoja ostaa, kertoo ettei pidä lapsista 😂  kasva aikuiseksi."

Mikä pakko on ostaa kalliita lahjoja? Ostaa sellaisia lahjoja mitä itse haluaa ostaa, jos edes haluaa ostaa. Ap tässä valittaa, kun ei itse saa lahjoja. Ostakoon vaikka euron lahjat, niin ei tarvitse olla kateellinen lapsille. 

Ongelma on tässä, että toisen odotetaan hankkivan lahjat ja tyrkytetään kysymättä oikein lahjalistoja nähtäväksi, mutta selväksi tehdään että itse hän ei niitä ansaitse. Todella huonoa ja moukkamaista käytöstä tuollainen on, ei mitään muuta.

Samaa mieltä. En ymmärrä niitä aikuisia, jotka kokee, että ap olisi kateellinen lapsille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikkasi ontuu. Miksi siskosi pitäisi ostaa sinulle jotain, jos sinä et osta hänelle mitään? Siskosi lapset ovat aivan erilliset ihmiset. Mikset vaadi niiltä lapsilta lahjaa, tai tyhjennä heidän säästöpossuaan, ettet varmasti jää tappiolle?

Vierailija
1124/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja kuulut samaan kastiin apn siskon kans! Kun ei halua kalliita lahjoja tai ylipäätään lahjoja ostaa, kertoo ettei pidä lapsista 😂  kasva aikuiseksi."

Mikä pakko on ostaa kalliita lahjoja? Ostaa sellaisia lahjoja mitä itse haluaa ostaa, jos edes haluaa ostaa. Ap tässä valittaa, kun ei itse saa lahjoja. Ostakoon vaikka euron lahjat, niin ei tarvitse olla kateellinen lapsille. 

Ongelma on tässä, että toisen odotetaan hankkivan lahjat ja tyrkytetään kysymättä oikein lahjalistoja nähtäväksi, mutta selväksi tehdään että itse hän ei niitä ansaitse. Todella huonoa ja moukkamaista käytöstä tuollainen on, ei mitään muuta.

Samaa mieltä. En ymmärrä niitä aikuisia, jotka kokee, että ap olisi kateellinen lapsille. 

Jos aikuisille ei osteta lahjoja, niin kateellinen hän on lapsille, kun hän asiasta valittaa. Sisko siellä järjestää joulua ja lapset pyörii jaloissa, mutta hän ei valita samasta asiasta. 

Vierailija
1125/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa monet rinnastaa lapset ja aikuiset ihan suoraan, aivan kuin joulu olisi tismalleen samanlainen lapselle ja aikuiselle. Ei ole. Lapselle joulu on taianomaista aikaa ja siihen kuuluu lahjat ja niiden odotus. Ap on tehnyt itsestään uhrin, koska lapset ovat joulun keskipiste ja se jostain syystä häiritsee häntä, kun ei saa lahjoja, kuten (muut) lapset. Hän ei edes tajua, että eihän kukaan muukaan aikuinen saa lahjoja, ei siskonsa eikä vanhempansa, ap huomaa vain sen, että hän jää ilman. Oikein korostaa, että pitäisi saada jotain itselleen siitä hyvästä että ostaa lahjan omalle sukulaislapselle.

Lahjan idea ei ainakaan ole uponnut. Se annetaan, koska halutaan ilahduttaa toista, ei siksi että halutaan itselle vastineeksi jotain. Jos ap ei kykene tällaiseen perustason altruismiin edes jouluna ja edes omien sukulaislasten kohdalla, niin ei ole kyllä lahjoja edes ansainnut. Se on eri asia jos ei ole varaa, silloin on ymmär

Miksi aikuinen ei halua ilahdutaa toista lahjalla? Sisko voisi altruistisesti antaa ap:lle yllätyslahjan näyttääkseen että arvostaa tätä ja tämä on hänelle tärkeä. Eipä vaan tapahdu, ap:n pitää hyvästä sydämestä ostaa lapsille lahjat kun ensin on esitetty toivelista.

Ja muuten: miksi joulu ei olisi aikuisille taianomaista aikaa, oli lahjoja tai ei?

Vierailija
1126/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko yhtään mikä homma sillä siskolla on järjestää joulu kaikille, kun lapsetkin pitää vielä hoitaa. Paljon enemmän töitä kuin sinulla olisi. 

Vierailija
1127/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjan idea ei ainakaan ole uponnut. Se annetaan, koska halutaan ilahduttaa toista, ei siksi että halutaan itselle vastineeksi jotain. Jos ap ei kykene tällaiseen perustason altruismiin edes jouluna ja edes omien sukulaislasten kohdalla, niin ei ole kyllä lahjoja edes ansainnut

Siskon lahja on valmis joulupöytä. 

Vierailija
1128/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nää ihmiset vuodesta toiseen vietä joulua keskenään.

Eiks teillä ole omaa elämää ollenkaan?

Minkä ikäinen sä aapee olet? Äijät ei lahjoja ostele.

Vierailija
1129/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko yhtään mikä homma sillä siskolla on järjestää joulu kaikille, kun lapsetkin pitää vielä hoitaa. Paljon enemmän töitä kuin sinulla olisi. 

Eikö siskon mies auta yhtään? Silloinhan miehenkin pitää ostaa lahja lunastaakseen oikeuden osallistua.

Vierailija
1130/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi keksiä itse omat säännöt lahjomiseen. Jos et halua ostaa lahjoja kenellekään tai haluat pitää tietyn budjetin niin se on sinun päätös. 

Vierailija
1131/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olekaan vilpitön, hyvästä sydämestä tehty ja annettu lahja muille se valmis joulupöytä? Jos marttyyriksi pitää heittäytyä.

Vierailija
1132/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jonkun nuoren miehen aloitus selvästi. Tai sitten jonkun autistinaisen. Ei kukaan muu voi loukkaantua tällaisesta asiasta. Siis sehän on kaikkien etu että vain lapsille lahjat. Jos ap haluaa ainoana aikuisena jostain syystä myös lahjan, niin sitten se pitää sanoa muille ääneen. Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuon selittää kuulostamatta aivan niin lapselliselta kuin on, ja toisaalta, kuka sen ap:n lahjan sitten ostaa, ne lapset?

Vierailija
1133/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat, että myös aikuisille ostetaan lahjat, niin se kyllä tulee sulle paljon kalliimmaksi kuin ostat lahjat niille pienille lapsille. Mieti nyt tarkkaan mitä oikeasti haluat. Minä en kehtaisi mennä tyhjin käsin toisen kotiin joulua viettämään, joten ilomielin ostaisin lapsille lahjat, jotka sopivat tietysti omaan budjettiin. 

Ja kun porukka tulee ap:n luo joulua viettämään ap ostaa lapsille lahjat. Miksi? Eikö kehtaa valmistaa muille joulua ja olla sitten "tyhjin käsin"?

Ei ap järjestä joulua muille. Jos niin olisi, hän ei aloittaisi viestiä puhumalla lasten lahjoista, vaan siitä, miten hän järjestää ja valmistelee joulun sukulaisille, mutta kukaan ei tuo lahjoja kuitenkaan. Silloin viestin pointti olisi ollut hänen tekemänsä joulun eteen. Nyt kyse on kuitenkin pelkästään pikkulasten lahjoista.

Vierailija
1134/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan lähtötilanteeseen: oikein ei ole että sisko ja äiti päättivät keskenään että aikuisille ei lahjoja, ap:lta ei kysytty mitään, hänelle asia vain ilmoitettiin ja samalla käsky antaa siskon lapsille lahjat.

Se ei ole oikein.

Vierailija
1135/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanottiin ettei yksikään vanhempi halua lapsilleen lisää roinaa. Nyt se sisko haluaakin palkaksi raatamisestaan.

Vierailija
1136/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Miksi ihmeessä et opettele olemaan jouluna yksin? Vanhempasi ja siskosi perheineen voivat jouluilla keskenään, voisit vihdoinkin sanoa, että jouluna on nyt muuta tekemistä.

Meillä ei muille aikuisille osteta lahjoja, jokainen ostaa lahjan itse itselleen ja sitten yhdessä ihaillaan kekseliäisyyttä.

Yllätyslahja itselle. Valitaan sokkona nettikaupasta ja sitten jännitetään, mitä posti on tuonut.

Vierailija
1137/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olekaan vilpitön, hyvästä sydämestä tehty ja annettu lahja muille se valmis joulupöytä? Jos marttyyriksi pitää heittäytyä.

No onko sisko valittanut asiasta? Ei taida olla. Ainut valittaja on ap. 

Vierailija
1138/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä me tiedetään kuinka paljon ja missä ja kenelle se sisko valittaa kun joutuu ypöyksin valmistamaan joulun, "siskolla on niin helppoa kun ei ole miestä eikä lapsia".

Vierailija
1139/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuossa tilanteessa kymmeniä kertoja sisarusten lasten kanssa, itse olen lapseton. Ei ole tullut mieleenkään, että minun pitäisi saada lahja, koska ostan lapsille lahjoja? Ei meillä ne lapset ainakaan edes tienneet keneltä mikäkin lahja on, joten olisin voinut jättää ostamattakin, niin voit sinäkin. Itse halusin ostaa lahjoja siksi, koska tykkään antaa niitä ja varsinkin lasten innostus saamastaan lahjasta on joka sentin arvoinen joka kerta.

Vierailija
1140/1439 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palataan lähtötilanteeseen: oikein ei ole että sisko ja äiti päättivät keskenään että aikuisille ei lahjoja, ap:lta ei kysytty mitään, hänelle asia vain ilmoitettiin ja samalla käsky antaa siskon lapsille lahjat.

Se ei ole oikein.

Ap voi sanoa, että se ei ole oikein eikä osta niitä lahjoja lapsille ja lopettaa tyhjän valittamisen. Hän voi myös ostaa halutessaan lahjat äidilleen ja siskolleen kielloista huolimatta, jos haluaakin aikuisille ostaa lahjat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän