Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (1444)

Vierailija
1021/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan edelliseen että tuo on todella törkeää että laitellaan lahjalistaa, tunkisin sen sellaiseen paikkaan mihin ei aurinko paista. Aivan kuin se olisi jonkinlainen vaatimus että ylipäätään saisi osallistua jouluun. 

Vierailija
1022/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voih. Olen aina ostanut joululahjat kummilapsille ja veljeni lapselle, jotka eivät anna minulle lahjoja. En olekaan tajunnut loukkaantua, kun eivät lahjo minua. Menenkin tästä murjottamaan, miten riistetty olen, nyyh. 

Ehkä koet itsesi muuten arvostetuksi sukulaistesi taholta? Ap:n kohdalla saattaa olla että hän, aiheellisesti, tuntee olevansa tosiaan se itsestäänselvyys ja lahja-automaatti. Voi myös olla että yhteisessä hetkessä sisko ja siskon mies sekä ap:n vanhemmat keskenään antavat toisilleen lahjat, avioparit siis. Ap on ainut jolla ei ole väliä. Spekulointia mutta noinkin voi olla.

Korjaan: ei yhteisessä vaan yksityisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.

"että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse." 

ET siis ymmärrä lukemaasi!

VA-IN LAP-SIL-LE LAH-JO-JA.

Hienosti tavattu. :D

VAIN-sanan tavutusta miettisin vielä. :/

Et sitte sarkasmia havainnu 😅

Vierailija
1024/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen kuva tulee siitä, että ap aikoo jättää lahjat ostamatta siskonsa lapsille, koska häntä itseään ei muisteta. Ei ole aikuismaista käytöstä. Jos olisi, ap keskustelisi asian halki aikuisten kanssa ja jatkaisi aloittamaansa lahjanostoperinnettä lapsille. 

No mitenkäs luulet käyvän, mikäli ap saa joskus lapsen? Meneekö jako tasan? Siskohan luopuu perinteestään, koska ei ole varaa ostaa apn lapselle lahjaa, koska omatkin lapset. Tämä nyt vaan haisee siltä. 

Vierailija
1025/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin niin että jo siksikin koska muilla on oma puoliso/perhe mutta ap sinkku olisi ihan huomaavaista ilahduttaa häntä edes jollain muistamisella. Ap menee yksin kotiin ja toiset nauttivat perheensä seurasta. 

Vierailija
1026/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjatoivelista ei tarkoita että toisella on velvollisuus ostaa listalta. Se on vain vinkkejä toiveista. Ei ole myöskään velvollisuutta ostaa mitään. Ap voi sanoa että tänä jouluna ei pysty/halua ostaa. 

Jos on vain kalliita lahjoja listalla, odotus lienee, että niitä pitäisi hankkia.

No mikä on kallista, ja mistä lapsi tietää toivoa halpoja.. 

Kummityttöni toivoi muumilaivaa 60 e. Äitinsä oli ihan nolona, että ei tarvitse ostaa, on niin kallis. Toki ostin, kun oli toivelahja ja ei 60 e nyt paha ole hyvästä muumilaivasta. Nyt  hän on jo  13 v, hänelle olen jo monta kertaa vienyt 50 e setelin lahjaksi, synttäri ja joulu. Ikävä niitä aikoja kun innostui muumilaivasta. 

Ai kuinka vanhana toivoi muumilaivaa? Ja kyllä vanhemmat voisi siihen listaan laittaa vähän halvempiakin toiveita, ei varmasti kaikki olleet monen kympin toiveita heillä.

Vierailija
1027/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole tyytyväinen ettei tarvitse ostaa lahjoja myös aikuisille. Säästyneillä rahoilla voit hemmotella itseäsi. Ihme ulinaa ostaa lahja pienille lapsille. 

Kalliit lahjatoiveet! Tänä päivänä voi tarkoittaa jopa 70€/ lapsi. Valitsin yhtenä jouluna kaupan kuusesta kaksi toivetta: yksi vuotiaalle ja 9 vuotiaalle. Vuotikkaan lahja maksoi 37€ ja vanhemman liki 80€. Lelut ei ole halpoja. Olen perheellinen ja tulot meillä on hyvät. Mummun kulta on ainoa alaikäinen meillä. 

Vierailija
1028/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairas vanhempani osti joskus kaikille joululahjaksi auton ikkunan jääraapat. Siis ihan jokainen sai sellaisen noin 40 centin jääraapan oli lapsi tai aikuinen. Oli autoa tai ei. Oli siinä ihmisten ilmeissä katsominen (myös omassani).

AP voisi kokeilla samalaista lahjaa, ja jäisi ihmettelemään ilmeitä. ;)

Ehdotan, että ap ostaa  siskonsa pennuille joululahjaksi vaikka jotain siivousvälineitä, hyvä se on lastenkin oppia osallistumaan kotitöihin. 

Ja voisivat kiitokseksi lahjoista siivota apn kotona! 

Vierailija
1029/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikdi sinun disjo pitää ostaa sinulle lahja ? jos olette sopineet että vain lapsille ostetasn lahjoja niin miksi et sitä halua kunnioittaa ? ja se mitä ostat on sinun oma valintasi jonka voit muutta kuten itse päätät /haluat. ja toinen henkilö tekee itse päätöksen haluaako ostaa jollekin lahjan tai ei. siskosi ei halua sinulle ostaa .... miksi niin vsikea ymmärtää

Vierailija
1030/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta joululahjojen jaon idea on se, että jokainen juhlaan osallistuja antaa kaikille  osanottajille pienen lahjan. Ihmettelen, etteivät vahempasi anna omille lapsilleen joululahjoja, vaan ilmeisesti hekin vain lapsenlapsilleen. Jos vain lapset saavat lahjoja, mutta eivät  itse anna  mitään, he eivät koe itse antamisen iloa.  Kasvatuksellisesti tärkeää on opettaa lapset antamaan lahjoja eikä odottamaan niitä muilta. Joululahjoja voidaan askarella yhdesä ennen joulua.

Suuret ja kallliit lasten toivelahjat eivät kuulu jouluun tai niiden antaminen on lasten omien vanhempien asia. Keskustelkaa perheenne/ sukunne lahjakäytännöstä. 

Vierailija
1031/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kehtaisi mennä ihan tyhjin  käsin veisin jonkun joulukukan tai vastaavan siskosi perheelle ja siskollesi voisit sanoa että kalliit lahjat kuuluu vanhempien itse ostella. 

Vierailija
1032/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen kuva tulee siitä, että ap aikoo jättää lahjat ostamatta siskonsa lapsille, koska häntä itseään ei muisteta. Ei ole aikuismaista käytöstä. Jos olisi, ap keskustelisi asian halki aikuisten kanssa ja jatkaisi aloittamaansa lahjanostoperinnettä lapsille. 

No mitenkäs luulet käyvän, mikäli ap saa joskus lapsen? Meneekö jako tasan? Siskohan luopuu perinteestään, koska ei ole varaa ostaa apn lapselle lahjaa, koska omatkin lapset. Tämä nyt vaan haisee siltä. 

Sitten kun ap:lla on omia lapsia, säännöt tietysti muuttuvat, sisko ostaa lahjat enää omille lapsilleen. Tämä on muuten koettu!

Vierailija
1033/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes laskee noin, että ostan sinun lapsille x ja y niin sinun pitää ostaa minulle z ja h?! Nehän ovat sinun sukulaislapsia myös, eivät mitään vieraita.

Sukulaisuus ei velvoita, vain vanhemmuus! 

Vierailija
1034/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.

"että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse." 

ET siis ymmärrä lukemaasi!

VA-IN LAP-SIL-LE LAH-JO-JA.

Kaikki on jonkun lapsia. Eli silloin ne lapsien mummot ja papat ostaa omilleen eli kaikki saavat.

Hitto on kummallisia sääntöjä teillä keksittynä.

Itse ostan niille keille Itse haluan, kukaan ei voi määrätä sitä.

Vierailija
1035/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi moni lapseton taantuu ihan lapseksi? Kun siskon 6 vee saa lahjoja, niin munkin pitää saada, byäää.

Tämä lapseton joutuu vahvan persoonan omaavan siskonsa painostamaksi. On eri asia ilahduttaa pyytettömästi. 

Vierailija
1036/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään meodän perheessä ri arvosteta noin suuresti lahjoja kuka saa ja kuka ei . Meillä sovittiin jo aikoja sitten ettei lahjoja ostella kuin pienille lapsille. Meillä se että istuttiin kaikki saman pöydän äärellä oli se suuri lahja meille aikuisille ja isommille lapsille olemme opettaneet ettei lahjaa saa kuin vanhemmilta ja muut antaa jos haluavat . 

Vierailija
1037/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut joulunvietossa, jossa oltiin sovittu, että ei aikuisille mitään. Ihan fine, mutta eräs nuoripari sai vaikka kuinka paljon kaikkia lahjoja "uuteen kotiin" vanhemmilta, mutta vastaavasti vastikään yksin uuteen kotiin muuttanut sisarus ei saanut mitään. 

Sikamaisesti tehty! 

Vierailija
1038/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Mä näkisin. Mitä siitä itselleen saa jos sisaruksensa lapsia lahjoo vuodesta toiseen mutta itse ei saa koskaan yhtään mitään palkaksi?

No minä ainakin saan lasten ilon palkaksi, kun annan lahjoja siskon lapsille. En todellakaan tarvitse ja halua itse lahjoja. 

Olet enkeli 😇 

Vierailija
1039/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Mä näkisin. Mitä siitä itselleen saa jos sisaruksensa lapsia lahjoo vuodesta toiseen mutta itse ei saa koskaan yhtään mitään palkaksi?

No minä ainakin saan lasten ilon palkaksi, kun annan lahjoja siskon lapsille. En todellakaan tarvitse ja halua itse lahjoja. 

Sama. En minä edes kehtaisi valittaa, että lapset saa ja minä en. Oikeasti. 

Vain narsisti kirjoittaa noin! 

Vierailija
1040/1444 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. En minä edes kehtaisi valittaa, että lapset saa ja minä en. Oikeasti. 

Vain narsisti kirjoittaa noin! 

Kyse ei ollut siitä että lapset saavat vaan että ap on veloitettu ostamaan siskon lapsille.

Se on törkeää vaatia tollasta keneltäkään. Ostakoon he vaan omilleen ja sisko ostaa vain jos itse sitä haluaa ja saa itse myös valita mitä ostaa, ei pakotetulta listalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi