Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (1580)

Vierailija
1001/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia oikeasti häiritsee paljon, niin itse ehkä avaisin suuni ja ehdottaisin, että myös aikuisille ostetaan lahjat. Vaikka, jonkun jo ehdottoman "salainen pukki" tyylillä tai jokainen jouluun osallistuva ostaa jokaiselle yhden lahjan. Jos ei vastaanotto ole sun mieleinen, niin osta jatkossa itsellesi lahja, jonka laitat pukin konttiin ja saat siis näin lahjan. Tai jos vaihdatte kavereiden kanssa lahjoja, niin tuo omasi mukanasi joulunviettoon ja pukinkonttiin. Ja siskonlapsille voi mun mielestä hyvin ostaa lahjalistan ulkopuolelta jotain ihan oma keksimää ja omaan budjettiin sopivaa, jos siskosi/äitisi siitä loukkaantuu, niin se on niiden ongelma.

Meidän lapsuudenperheessä vietti joulua myös mun lapseton täti ja aina kaikki sai lahjoja, toki me lapset eniten. Silloin kun oltiin pieniä, niin äiti ja iskä hommasi lahjat meidän puolesta myös tädille ja toisilleen ja muistan, että itse oli mukavaa toimia joulupukin apurina ja jaella lahjoja kaikille. Ja sitten kun kasvettiin niin vanhaksi, ettei enää uskottu pukkiin ja ostettiin itse lahjat toisille, niin oli ihan kivaa miettiä mitä kellekin ostettaisiin. Suurin "trauma" lapsuuden jouluista jäi, kun täti päätti yhden joulun viettää "tasapuolisuuden" nimissä veljensä perheessä eikä meidän kanssa ja sai meiltä myös lahjat sinne mukaansa.. nyt ollaan kaikki aikuisia ja sovittu, ettei osteta lahjoja enää. No ei toimi, vaikkei edes aina vietetä jouluja yhdessä (vuorotyöt/omat perheet), aina jotain pientä hommataan. 

Vierailija
1002/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pääpointti tässä jutussa taisi olla vastavuoroisuuden puuttuminen."

Niin. Jos ap esimerkiksi hoitaisi sairasta isovanhempaansa, varmaan odottaisi silloinkin jotain palkkiota siitä. Kun pitäähän hänenkin siitä jotain saada.

Hoitamisesta maksetaan ihan lakisääteisesti palkkio. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan veljeni lapsille lahjat vaikka en koskaan heidän luonaan joulua vietä, kun asutaan eri puolella Suomea. Postitse lähetän lahjapaketin lapsille. 

Sinä kuitenkin menet heille joulua viettämään, niin onko niin kamalaa ostaa ne lahjat lapsille? Eihän ne lahjat tarvitse kalliita olla vaan ostat lompakkoosi sopivat lahjat. Pääset kuitenkin vielä valmiiseen joulupöytään. 

Onhan se niinkin päin että kun porukka tulee ap:n luo joulua viettämään he pääsevät valmiiseen pöytään ja lisäksi ap ostaa lapsille lahjat. Yksin joulun "valmistaminen" on työläämpää ja kalliimpaa kuin pariskuntien tekemänä.

Vierailija
1004/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hyvä idea, että jokainen vanhempi ostaa lahjan vain omille kakaroilleen?

Ne joilla ei ole lapsia, ostaa lahjan vain itselleen.

Tällä tavalla kaikki saa mieluisensa lahjan.

Ei kinastelua ja vaivaantumisia.

En minä ainakaan ajattele, että siskoni lapset ova kakaroita. Todella mielelläni heille lahjoja ostan. Itse en todellakaan halua mitään lahjoja, kun kaikkea on jo tarpeeksi. 

Penskoja ne sun systerin kakarat on. Täysin suomenkielinen sana. Älä turhaan loukkaannu sanavalinnasta.

Hah. Ihan tasan tarkkaan käytät noita sanoja alentamismielessä. Mitään vaikeutta kun ei pitäisi olla käyttää neutraalia 'lapsi'-sanaa. 

eri

Kyrvännupiksi isä tapas 70- luvulla kutsua.

Vierailija
1005/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjatoivelista ei tarkoita että toisella on velvollisuus ostaa listalta. Se on vain vinkkejä toiveista. Ei ole myöskään velvollisuutta ostaa mitään. Ap voi sanoa että tänä jouluna ei pysty/halua ostaa. 

Jos on vain kalliita lahjoja listalla, odotus lienee, että niitä pitäisi hankkia.

No mikä on kallista, ja mistä lapsi tietää toivoa halpoja.. 

Kummityttöni toivoi muumilaivaa 60 e. Äitinsä oli ihan nolona, että ei tarvitse ostaa, on niin kallis. Toki ostin, kun oli toivelahja ja ei 60 e nyt paha ole hyvästä muumilaivasta. Nyt  hän on jo  13 v, hänelle olen jo monta kertaa vienyt 50 e setelin lahjaksi, synttäri ja joulu. Ikävä niitä aikoja kun innostui muumilaivasta. 

Meillä ne toiveet välitti vanhemmat, jos kysyttiin. Kalliita toiveita ei kerrottu, vaan ne hankki vanhemmat itse. Kummit ostivat sitten Muumiin liittyviä juttuja, esim. kirjan tai pehmon tms.

Vierailija
1006/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.

He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.

He EIVÄT sopineet. Osa porukasta (se jonka omat lapset olivat lahjoja saamassa) sopi asian yksipuolisesti.

Keksit tämän ihan omasta päästäsi.

Kävi kyllä ilmi aloituksesta, ettei järjestely ole ap:n mielen mukainen.

Ap:n olisi pitänyt saada suunsa auki siinä vaiheessa, jos oli eri mieltä.

Apn toki olisikin pitänyt suu avata. Tilanne saattoi olla ennenkuulumaton, että vain lapsille. Nythän ap on herännyt siihen todellisuuteen, että listaan kertyy kalliita lahjoja ostettavaksi, saamatta kiitosta. Hyvä herätys ap, käytä rahasi itseesi, olet sen ansainnut! Mukavaa joulun odotusta.

Vierailija
1007/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa etteivät huomioi sinua esim viinipullon, leffalippujen tms. verran. Vanhempasi varmaan tarjoavat jouluruuat yms, mutta siskollasi pitäisi olla käytöstavat myös. 

Sinuna silti muistaisin lapsia jollain pienellä, mutta en millään satasten lahjoilla. Nehän on iässä jossa uskovat pukkiin, että et edes saa kiitosta. 

Miksi oletat, että vanhemmat tarjoavat ruuat? Yhtä hyvin voi olla, että perheellinen sisar haluaa vuorostaan tarjota vanhemmilleen joulun ja ruuat. Ei se ikuisesti aikuisten lasten kanssa niin mene, että vanhemmat tarjoavat ja järjestävät. Olisi ennemminkin hyvinkin suotavaa, että jossain vaiheessa ne aikuiset lapset vuorostaan tekisivät jotain vanhempiensa hyväksi.

Vierailija
1008/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?

Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.

AP voi sanoa just noin. Lapsille ostetaan lahjoja ja minulle myös. Jos minä en saa lahjaa, en osta lahjoja lapsillekaan. Oletko aikuinen, AP?

Mikä velvoittaa apta ylipäätään ostamaan niille lapsille lahjoja?! Sisko!!! 

Joulumieli, rakkaus siskoa ja siskon lapsia kohtaan? Halu ilahduttaa?

Missä siskon joulumieli, rakkaus ap:ta, omaa siskoaan kohtaan ja halu ilahduttaa on?

Oikeasti, ollessani lapsi toi suurta iloa katsella kun äiti/isä/muut aikuiset avasivat sen paketin joka oli minulta. Ja muutkin, meillä avattiin yksi kerrallaan ja kaikki "jännittivät" mitä sieltä tulee, oltiin kiinnostuneita muustakin kuin mitä itse saa. Ja ihaninta oli se tunnelma, hämärässä huoneessa kynttilät, jouluiset tuoksut, ruoka jota sai vain kerran vuodessa, joululaulut, yhdessäolo.. meillä jouluun kuului jouluevankeliumin luku ennen ateriointia ja enkeli taivaan-virsi, joululaulujen laulaminen kitaran ja viulun säestyksellä.. kaikki tuo teki tosi onnelliseksi. Tutut perinteet ja ainutlaatuinen tunnelma. Niitä olen jatkanut omissa jouluissani, vanhempia ei enää ole. En yhtään ymmärrä tätä vain lasten juhla-mantraa tai että lasten mielestä vain heidän lahjat olisivat tärkeitä.

Vierailija
1009/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks tässä ketjussa yhtään perheellistä, joka on lasten lahjoista kateellinen?

Miksi AP:n siskoa syytellään, kun ei hänkään mitään lahjoja ole itselleen vaatimassa. Onhan se outoa, että vaan yksi "aikuinen" kokee epäoikeudenmukaisuutta lasten lahjoista. 

Mitä vit-tua just luin 😳 😂 sisko pukkaa jälkeläisiä siihen kattoon ettei oo sukulaisten ristinä! Vain vanhemmilla on velvoisuuksia lapsiinsa nähden ja lahjat ei oo ensisijaiset. 

Tietenkin ap olisi voinut aina olla ostamatta lahjoja lapsille. Miksei ole ollut? Jotenkin arvelen että alunperin, vuosia sitten se on ollut ap joka on alkanut kysellä mitä pilli ja pulla toivoisivat lahjaksi, ja jatkanut sitä.  Onko joku kiltin tytön syndrooma, että ostelee muille tavaraa ja sitten nielee kiukkua ja kyyneleitä, kun kokee tulevansa

Oikein oppikirjaesimerkki kuinka omia tulkintojaan luulee faktoiksi. Varsinaista rivien välistä lukemista, näkee sellaista mitä siellä ei ole ja sitten käy AP:n kimppuun syyllistämään.

Vierailija
1010/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin lahjoja siskoni tyttärelle kun tämä oli pieni, vaikka minulla ei ollut omaa lasta.

Hän on minun kummityttöni ja minun siskontyttö.

Nyt kun tämä nuori nainen saa lapsen, niin lapsi on minun siskontyttäreni tytär.

M52

On eri asia olla kummi, kuin ostaa apn tavoin siskon lapsille. Tiedän mistä puhun. Olen kummi siskoni toiselle lapselle ja on siinä suhteessa eri asemassa toiseen nähden vaikkakin tykkään molemmista paljon. 

Vierailija
1011/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama oli aikoinaan meillä, pl se että minäkään en tarvinnut mitään krääsää, se mitä minä tarvitsin sitä ei voi ostaa. Usein lähetin lahjat postissa koska ei oltu aattoa yhdessä, aduin toisella puolella suomea.

No mut pointti oli se että ne siskon pennut ei koskaan ees kiittäny eikä mun siskokaan ennen kun vittuillessani kysyin sit myöhemmin että tulihan ne perille tai tykkäskö lapset...   sit kuulu jotain joo, kiitos vaan. Eli ei edes oma aloitteisesti ottanut puheeksi kiittämidtä vaan vasta sit ku suurinpiirtein kerjäsin että samonyt edes jotain ku oon ostanu 50 e /pentu lahjat sun kakaroilles. Loppu lahjojen ostelu lyhyeen. 

Vierailija
1012/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voih. Olen aina ostanut joululahjat kummilapsille ja veljeni lapselle, jotka eivät anna minulle lahjoja. En olekaan tajunnut loukkaantua, kun eivät lahjo minua. Menenkin tästä murjottamaan, miten riistetty olen, nyyh. 

Ehkä koet itsesi muuten arvostetuksi sukulaistesi taholta? Ap:n kohdalla saattaa olla että hän, aiheellisesti, tuntee olevansa tosiaan se itsestäänselvyys ja lahja-automaatti. Voi myös olla että yhteisessä hetkessä sisko ja siskon mies sekä ap:n vanhemmat keskenään antavat toisilleen lahjat, avioparit siis. Ap on ainut jolla ei ole väliä. Spekulointia mutta noinkin voi olla.

Vierailija
1013/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa etteivät huomioi sinua esim viinipullon, leffalippujen tms. verran. Vanhempasi varmaan tarjoavat jouluruuat yms, mutta siskollasi pitäisi olla käytöstavat myös. 

Sinuna silti muistaisin lapsia jollain pienellä, mutta en millään satasten lahjoilla. Nehän on iässä jossa uskovat pukkiin, että et edes saa kiitosta. 

Miksi oletat, että vanhemmat tarjoavat ruuat? Yhtä hyvin voi olla, että perheellinen sisar haluaa vuorostaan tarjota vanhemmilleen joulun ja ruuat. Ei se ikuisesti aikuisten lasten kanssa niin mene, että vanhemmat tarjoavat ja järjestävät. Olisi ennemminkin hyvinkin suotavaa, että jossain vaiheessa ne aikuiset lapset vuorostaan tekisivät jotain vanhempiensa hyväksi.

Niinpä! Tämä olisi kyllä monen hyvä tajuta.

Vierailija
1014/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itse lapsia niin näet onko se jotenkin mahtavaa kun lapset saavat tuhat pakettia sieltä täältä. Ei ole. Turha kadehtia perhettä. 

Jätä ostamatta, ei ketään kiinnosta. 

MIKSI se sisko sitten olettaa että ap ostaa niille lapsille lahjoja ja antaa vielä listankin mitä pitäisi olla?

Vierailija
1015/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisetkin tarvitsevat lahjoja! Mistä helvetistä tämä lahjattomuus-muoti on oikein tullut? Jokainen oman elämänsä minimalisti kouhkaa, miten "Meillä on sovittu miehen/suvun/perheen/kavereiden kanssa, että lahjoja ei osteta, nön nön nöö". Prkl, lahjat kuuluu jouluun, on yksi ihan tärkeimmistä ja merkityksellisimmistä jouluperinteistä, onko selvä!

Ei kiitos lahjoja. Kaikki tarvittava on jo ja jos jotain puuttuu, ostan mieluummin itse. Mulle on tärkeämpää vain yhdessäolo ja jouluruoasta nauttiminen. Ihan höpöhommaa juosta tukkaputkella kaupoissa ennen joulua ja ostaa vaan jotain, kun lahjoja nyt pitää ostaa. Lapsille tietysti ostetaan lahjat. 

Minäminäminä. Kun minä en tykkää, niin muiden pitää pelata minunminunminun sääntöjeni mukaan.

Tämähän pätee apn siskoon 😂  ei kyse ollut apn kohdalla siitä, että hän haluaisi lahjoja itselleen vaan se, että siskonsa tekee vaatimuksia listoineen lastensa lahjoista. Ap ei saa mitään vastineeksi. Kyllä muaki vi-tuttais. Joten olen apn kannalla, ei lahjoja siskon lapsille. Mikäli toinen kummilapsi, sille jotain, häpeilemättä. 

Vierailija
1016/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta: " Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?"

Olet nyt saanut tuhat vastausta, että jätä ostamatta jos noin harmittaa. Et ole kommentoinut mitään. Taitaa olla pelkkää trollausta koko juttu. 

Kommentoi jo eilen. Ei kai apn tarvitse loputtomiin ketjua seurata ja reagoida.

Vierailija
1017/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon kuuluu ostaa omille lapsilleen lahjoja. Muilla ei ole mitään velvollisuutta. Itse lakkasin ostamasta lapsille lahjoja kun huomasin että saivat muilta lahjoja yli tarpeen, eivätkä edes huomanneet etten ostanut enää lahjan lahjaa. 

Vierailija
1018/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

No tottakait lapsettomat joutuu pyhinä töihin ja lapselliset saa aina vapaata. Näin se menee

Kyllä minä perheellisenä olen ollut ja nytkin olen pyhinä töissä. Vasta uutena vuotena vapaalla. 

Vierailija
1019/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa niille lapsille jotain mikä pitää kamalasti ääntä, tai vaikka mistä lähtee glitteriä tyyliin. Jotain sellaista, että alkaa vanhemmatkin sanomaan ettei tartte enää ostella lahjoja kun kotona kuulo lähtee. Tai jotain mahdottoman isoa ja hankalasti pestävää juomapullo härpäkettä, että sille ei heidän kotikaapeista tilaa löydy. Kerta lahjoja ostaa pitää...

Nuo parin kympin leikki mikrofonit on hyvä lahja! Me ostettiin viime vuonna lapsenlapselle. Saa laulaa.

Vierailija
1020/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mitä elämässä olen oppinut on se että rahoistaan pihi ihminen on pihi myös tunteistaan. Selittänee ap:n perheen käytöksen.

Miksi ihmeessä syyllistät apn?! Häntä on listan kans velvoitettu ostamaan lahjat siskonsa lapsille! Minä kerron nyt mitä minä itse olen äitinä oppinut. Rakkaus on rikkaus, jota et voi rahalla ostaa. Tämä on lähtenyt minusta itsestäni, en koskaan ole kuullut muiden suusta. 

Minä ymmärsin tuon niin ettei suinkaan ap:ta syyllistetty vaan siskoa ynnä muita.