Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (1580)

Vierailija
981/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niinpä niin. Se joulumieli ja rakkaus ei vaan vaikuta olevan vastavuoroista. Lapsia en syytä, ovat pieniä, mutta kyllä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsensa sekä kiittämään että mielellään antamaan pieni lahja tai huomio myös sille tädille kuka aina antaa lahjoja yhteisessä joulunvietossa."

Lapset saavat lahjat joulupukilta eikä tädiltä. Noin pienet lapset vielä uskovat joulupukkiin, jos kotonakin vielä joulupukki käy. Mitä ihmettä alat selittää noin pienille, että tätiä pitäisi kiittää lahjoista? 

Pienille lapsille on normaalia opettaa että kaikki lahjat eivät tule joulupukilta vaan ihmiset haluavat antaa lahjoja myös toisilleen.

Sen voi opettaa sitten, kun lapset tajuavat ettei joulupukkia ole olemassa. Tuo 6-vuotias ei enää kauan joulupukkiin usko. Eiköhän ensi jouluna j

Kyllä sen voi opettaa aikaisemminkin.

Vierailija
982/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisille on tosi vaikeaa ostaa kivoja mutta samalla kohtuuhintaisia tavaralahjoja, jotka eivät olisi lähinnä turhanpäiväisiä.

Kahvipaketti tai teetä. Serviettejä, jotka eivät ainakaan jää riesaksi. Pakkaus kuluu nopeasti loppuun. Mieluiten ei kynttilöitä. Monet ovat kertoneet, että kotona on lahjakynttilöitä kaapit täynnä. Nyt olisi hyvä aika lahjoittaa ne johonkin.

Meillä on varmaan 15 vuotta vanhoja servettejä juuri tästä syystä...

Teetä emme juo. Olisi aika... erikoista saada kahvipaketti joululahjaksi. 

Oisitta vaikka perseenne pyyhkineet! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, vietetäänkö joulu sinun luona? Oletko järjestänyt joulun vieton, tehnyt ja ostanut tarjoilut ym? Jos näin on, ei sinun pidä ostaa enää lahjoja lisäksi. Jos taas menet valmiiseen pöytään, valmiiksi järjestettyyn jouluun, on ihan kohteliasta viedä jotain, edes niille lapsille, jos aikuiset eivät mitään halua.

Jos sisarus tulee sinun tavoin valmiiseen pöytään, miksi hänen lapsilleen pitäisi viedä lahjoja?

Jospa joulu onkin sisaren järjestämä ja hänen luonaan? Voihan se olla niinkin.

Vierailija
984/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ap aloittaisit osallistumalla teidän yhteisen joulun valmisteluihin (ruuat, koristelut, juomat yms.), etkä junttimaisesti  lompsisi aina valmiiseen pöytään kitisemään parista pikkulahjasta lapsille.

Vit-tu, jos kukaan tulis mun kotia koristelemaan! Ruokaa saa tuua, jos haluaa, kunhan ilmoittaa mitä tuo, en pyydä. Tähän asti oon jouluvalmistelut tehny itse. Toki lasten ollessa pieniä, osallistuivat koristeluun. 

Vierailija
985/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo lapset oikein tuumaavat, kun lahjat jaetaan? Eivätkö he kummeksu sitä, ettei aikuiset saa mitään? Todella omituista käytöstä ottaa lapsille lahjoja vastaan eikä vastavuoroisesti antaa itse mitään tilalle, en voi ymmärtää. 

Meillä tämä järjestely on toiminut aina. Meille aikuisille on aina paketit. Kun lapsemme olivat pieniä, olivat onnellisia kun vanhemmillekin oli joulupukki lahjoja tuonut. Nyt 10 vuotias lapsenlapsikin ilahtuu, vaikkakaan ei enää joulupukkiin usko.

Vierailija
986/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjatoivelista ei tarkoita että toisella on velvollisuus ostaa listalta. Se on vain vinkkejä toiveista. Ei ole myöskään velvollisuutta ostaa mitään. Ap voi sanoa että tänä jouluna ei pysty/halua ostaa. 

Jos on vain kalliita lahjoja listalla, odotus lienee, että niitä pitäisi hankkia.

No mikä on kallista, ja mistä lapsi tietää toivoa halpoja.. 

Kummityttöni toivoi muumilaivaa 60 e. Äitinsä oli ihan nolona, että ei tarvitse ostaa, on niin kallis. Toki ostin, kun oli toivelahja ja ei 60 e nyt paha ole hyvästä muumilaivasta. Nyt  hän on jo  13 v, hänelle olen jo monta kertaa vienyt 50 e setelin lahjaksi, synttäri ja joulu. Ikävä niitä aikoja kun innostui muumilaivasta. 

Vierailija
987/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo lapset oikein tuumaavat, kun lahjat jaetaan? Eivätkö he kummeksu sitä, ettei aikuiset saa mitään? Todella omituista käytöstä ottaa lapsille lahjoja vastaan eikä vastavuoroisesti antaa itse mitään tilalle, en voi ymmärtää. 

3- ja 6-vuotiaat tuskin tuollaisia osaa ajatella. 

Höpöhöpö. Älä vähättele lapsia! 

Vierailija
988/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3- ja 6-vuotiaat tuskin tuollaisia osaa ajatella. 

Todennäköisesti ajattelevat, että aikuiset eivät ole olleet kilttejä.

Minulla on kaksi lasta ja yksi lapsenlapsi. Kuunaan emme ole puhutelleet lapsia kiltteinä tai ilkeinä. Katkaisin tämän perinteen tullessani äidiksi. Vm-71 

Vierailija
989/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.

He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.

Kun pyydetään listan kera lapsille, muistetaan antajaa! 

Vierailija
990/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviin käytöstapoihin kuuluu aina vuorovaikutteisuus. Ihan perus juttu.

Tässä ko. tapauksessa, mikäli ap menee valmiiseen joulupöytään, hänen pitää viedä jotain emännälle/isännälle. Joko osallistua tarjottavien muodossa, jos näin etukäteen sovitaan tai viedä esim. kukat/viini/suklaata.

Ymmärrän, että lapsille ostetaan lahjoja, mutta pikkulasten vanhemmat eivät saa unohtaa kummeja ja mummeja, jotka lapsia muistavat. Heille pitää ostaa jotain (pientä) vastalahjaa. 

Vuorovaikutteisuus pitää muistaa myös kutsuissa. Ei kukaan ole velvollinen kutsumaan ja laittamaan juhlaa joka vuosi ja muut vain tulevat valmiiseen pöytään. Tämä pitää voida ottaa puheeksi, jos asia vaivaa. Jotkut perustelevat, ettei ole tilaa, en osaa kokata, leipoa jne. Ei auta selittelyt, jokainen tyylillään, mutta vuorotellen.

juuri näin!

Vierailija
991/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mitä elämässä olen oppinut on se että rahoistaan pihi ihminen on pihi myös tunteistaan. Selittänee ap:n perheen käytöksen.

Miksi ihmeessä syyllistät apn?! Häntä on listan kans velvoitettu ostamaan lahjat siskonsa lapsille! Minä kerron nyt mitä minä itse olen äitinä oppinut. Rakkaus on rikkaus, jota et voi rahalla ostaa. Tämä on lähtenyt minusta itsestäni, en koskaan ole kuullut muiden suusta. 

Vierailija
992/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan sun aika kasvaa aikuiseksi ja itsenäistyä ja viettää joulua jossain muualla kuin äitin sylissä, valittamassa lahjojen puutteesta?

Apn siskon tulee kasvaa aikuiseksi ja tajuta, että vain hänellä ja lasten isällä on velvollisuus!

Vierailija
993/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta kallista, äläkä lahjalistalta. Ostat mitä tykkäät. 

Tykkään sipseistä ja lonkerosta, niitä siis?

Ap

Vierailija
994/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Miksi ne lapset tarvii joululahjoja? Tuskin niiltä mitään oleellista puuttuu. Ja Jeesuksen synttäreitä saa viettää vaan lapset, outoa. Eri tietysti ne jotka viettää joulua muista syistä, esim. sen takia että ostetaan muksuille tavaraa.

Vierailija
995/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse opiskelija minimituloilla ja aina odotetaan, että ostan 3 lapselle lahjat enkä saa edes joulukorttia kiitoksena 🙂 tänä vuonna en osta kummosempia lahjoja, alle 30e saa mennä kaikkien lahjoihin. Ennen käytin yli 200e 

Et kai oikeesti 😳  en edes kehtaisi odottaa lahjoja opiskelijalta. Vanhempien pitäisi herätä tuossa vaiheessa. Onneksi havahduit itse. 

Vierailija
996/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 10 - 20€ lahjat riittää lapsille. Ei ole pakko ostaa kallista lahjaa. 

Vierailija
997/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseton siskoni ehdotti, että vain lapsille lahjoja. Mulle tuli siitä ehkä vähän kiusallinen olo, etten halua viidenn lapseni kanssa olla "kerjuulla" ja broidillakin on kolme lasta...

Mä teen joulupöydän mieheni kanssa, kutsutaan kylään, eikä vaadita osallistumista. Yöpymiset saunomisineen. Vähintään hän ne lahjat lapsille hankkii. Jos tätä joulupaikkaa ei olisi, niin hän viettäisi joulunsa yksin jossain betoniloukossa. 

Joko oon lukenu liikaa tai en muuten vain ymmärtänyt 😳  kenen lapsia ja kuka hankkii lahjat? Lapseton siskoko? 

Vierailija
998/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostelin itse samalla tavalla sisarusten lapsille, kun olivat pieniä. Nyt kun itselläni on lapsia, niin ainoastaan pari kummia ja isovanhemmat ostavat heille lahjoja- sisarukset ostavat nyt ihan muille.

Sama. Ostin itse nuorena ja lapsettomana varmaan 15 vuoden ajan sisaruksen usealle lapselle lahjoja jouluksi ja synttäreiksi. Itse en saanut vastalahjoja ja se on ihan okei. Joulua emme viettäneet koskaan saman katon alla, mutta yleensä laitoin postitse paketteja menemään.

Olen itse sisarusta paljon nuorempi ja sain lapset yli kolmekymppisenä. Sen jälkeen onkin ollut mielenkiintoista. Sisarus ei ole muistanut lapsiani yhtä ainuttakaan kertaa lahjoilla eikä edes korteilla. 

Vierailija
999/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on outoa etteivät huomioi sinua esim viinipullon, leffalippujen tms. verran. Vanhempasi varmaan tarjoavat jouluruuat yms, mutta siskollasi pitäisi olla käytöstavat myös. 

Sinuna silti muistaisin lapsia jollain pienellä, mutta en millään satasten lahjoilla. Nehän on iässä jossa uskovat pukkiin, että et edes saa kiitosta. 

Vierailija
1000/1580 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ostinpa sulle tuoksukynttilän kun joku lahja on oltava aikuisille" -tyyppejä. Ostan omani ihan itse, kiitos.

Ei kait kukaan tuoksukynttilöitä lahjaksi osta?!