"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Ap, vietetäänkö joulu sinun luona? Oletko järjestänyt joulun vieton, tehnyt ja ostanut tarjoilut ym? Jos näin on, ei sinun pidä ostaa enää lahjoja lisäksi. Jos taas menet valmiiseen pöytään, valmiiksi järjestettyyn jouluun, on ihan kohteliasta viedä jotain, edes niille lapsille, jos aikuiset eivät mitään halua.
Kannatan Secret Santaa aikuisten lahjoissa. Ja hintaraja, vaikka 10-20 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.
Aikuisen lapseni mielestä ne nimenomaan on tilauslistoja. Minulle sanellaan joka joulu mitä mun tulee ostaa, ja jos ostan jotain omin päin, niin kyllä näytetään että ei ollut mieleen.
Itse olet lapsesi kasvattanut. Voit myös kysyä itseltäsi, onnistuitko?
Vierailija kirjoitti:
"Niinpä niin. Se joulumieli ja rakkaus ei vaan vaikuta olevan vastavuoroista. Lapsia en syytä, ovat pieniä, mutta kyllä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsensa sekä kiittämään että mielellään antamaan pieni lahja tai huomio myös sille tädille kuka aina antaa lahjoja yhteisessä joulunvietossa."
Lapset saavat lahjat joulupukilta eikä tädiltä. Noin pienet lapset vielä uskovat joulupukkiin, jos kotonakin vielä joulupukki käy. Mitä ihmettä alat selittää noin pienille, että tätiä pitäisi kiittää lahjoista?
Pienille lapsille on normaalia opettaa että kaikki lahjat eivät tule joulupukilta vaan ihmiset haluavat antaa lahjoja myös toisilleen.
"Niin, ap kirjoitti, että siskolla!! ON vaatimuslista lasten lahjoille. Mistäpä päättelit, että tuskinpa sisko velvoittaa? Tai että on apn kehittelemä ongelma? "
Ei ap kirjoittanut että siskolla on vaatimuslistaa, vaan että lapsilla on toivelista.
Oikeasti vedä henkeä. Ei kukaan vanhempi toivo lisää ja lisää tavaraa. Jättäkää ostamatta.
Kun minut kutsutaan valmiiseen joulupöytään, niin todella mielelläni ostan lahjat perheen lapsille ja vien vielä tuliaisia isäntäperheelle. Itse asun kaksiossa eikä tänne mahdu syömään veljen perhe lapsineen, vanhemmat ja veljen vaimon vanhemmat. Vietän joulun joko yksin tai menen kutsuttuna kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.
Aikuisen lapseni mielestä ne nimenomaan on tilauslistoja. Minulle sanellaan joka joulu mitä mun tulee ostaa, ja jos ostan jotain omin päin, niin kyllä näytetään että ei ollut mieleen.
Kysymys kuuluu että miksi annat lapsellesi sitten lahjoja ollenkaan? Minä antaisin periaatesyistä esim kehitysmaahan vuohen ja kertoisin että kerta hän ei lahjoja arvosta, niin ne lahjat voidaan kyllä antaa jollekin muulle joka niitä arvostaa.
En lapselleni vaan hänen lapsilleen.
Edelleen yhdyn muutamaan muuhun; itse olet lapsesi kasvattanut. Sen tulos siirtyy heidän jälkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan mutta ap on kyllä todella lapsellinen. Odottaa, että muut tekevät hänet onnelliseksi. Eikun niin, niinhän kaikki av-palstan mammat odottavat...
Miksi tämä velvollisuus koskee vain apta?!
Vierailija kirjoitti:
Ap ei selkeästi arvosta myöskään siskonsa lapsia, kun kyselee tällaista.
Missä apn arvo?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan mutta ap on kyllä todella lapsellinen. Odottaa, että muut tekevät hänet onnelliseksi. Eikun niin, niinhän kaikki av-palstan mammat odottavat...
Miksi tämä velvollisuus koskee vain apta?!
Mikä velvollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niinpä niin. Se joulumieli ja rakkaus ei vaan vaikuta olevan vastavuoroista. Lapsia en syytä, ovat pieniä, mutta kyllä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsensa sekä kiittämään että mielellään antamaan pieni lahja tai huomio myös sille tädille kuka aina antaa lahjoja yhteisessä joulunvietossa."
Lapset saavat lahjat joulupukilta eikä tädiltä. Noin pienet lapset vielä uskovat joulupukkiin, jos kotonakin vielä joulupukki käy. Mitä ihmettä alat selittää noin pienille, että tätiä pitäisi kiittää lahjoista?
Pienille lapsille on normaalia opettaa että kaikki lahjat eivät tule joulupukilta vaan ihmiset haluavat antaa lahjoja myös toisilleen.
Sen voi opettaa sitten, kun lapset tajuavat ettei joulupukkia ole olemassa. Tuo 6-vuotias ei enää kauan joulupukkiin usko. Eiköhän ensi jouluna jo tajua asian.
Aloituksesta: " Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?"
Olet nyt saanut tuhat vastausta, että jätä ostamatta jos noin harmittaa. Et ole kommentoinut mitään. Taitaa olla pelkkää trollausta koko juttu.
Lahjatoivelista ei tarkoita että toisella on velvollisuus ostaa listalta. Se on vain vinkkejä toiveista. Ei ole myöskään velvollisuutta ostaa mitään. Ap voi sanoa että tänä jouluna ei pysty/halua ostaa.
Jos on vain kalliita lahjoja listalla, odotus lienee, että niitä pitäisi hankkia.
Vaikka ei ole omia lapsia niin siltikään en ole alkanut ostamaan lahjoja toisten perheille. Eikä ole ollut mieheni suvussakaan sellainen tapana. Kylläpä tuntuisi oudolta jos meidän tarvitsisi väsätä ja miettiä lahjoja kymmentä henkeä hipovalle määrälle tai ylikin kun itsellekkin on ostettu vain jouluruuat.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vietetäänkö joulu sinun luona? Oletko järjestänyt joulun vieton, tehnyt ja ostanut tarjoilut ym? Jos näin on, ei sinun pidä ostaa enää lahjoja lisäksi. Jos taas menet valmiiseen pöytään, valmiiksi järjestettyyn jouluun, on ihan kohteliasta viedä jotain, edes niille lapsille, jos aikuiset eivät mitään halua.
Jos sisarus tulee sinun tavoin valmiiseen pöytään, miksi hänen lapsilleen pitäisi viedä lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Omituista ja ankeaa lastenkin näkökulmasta etteivät aikuiset saa lahjoja. Toisten ilon näkeminen ja jakaminen on tärkeä kokemus, ja ainakin meillä lapsille tulee paha mieli jo siitä jos jompikumpi meistä vanhemmista saa enemmän lahjoja kuin toinen :D Meidän täytyy siis miehen kanssa varmistaa että lahjoja on yhtä monta. Lapset saavat toki eniten, välillä ihmettelevät sitäkin. Miksi aikuisuus halutaan aina esittää lapsille niin ankeana? Ei ihme ettei kasvaminen kiinnosta ja ahdistaa kun aikuiset näyttävät mallia että kun isoksi tulee niin loppuu kaikki hauskuus ja ilo.
Juuri näin. Eronnut ystäväni saa lapsensa luokseen aina joulupäivänä ja he viettävät sitten oman joulun silloin. Muutama vuosi sitten kun lapsi oli vielä päiväkoti-ikäinen hän tuli surulliseksi kun isälle ei ollut lahjoja muuta kuin hänen askartelemansa. Sen jälkeen tämä isä on paketoinut itselleen lahjoja kuusen alle odottamaan lapsen lahjojen kanssa ja molemmilla on hyvä mieli :)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.
Minun nuorimmainen halusi aina muistaa kummitätiään minun siskoani jouluna. Nyt lapseni jo aikuinen ja huolehtii itse muistamiset.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, ap kirjoitti, että siskolla!! ON vaatimuslista lasten lahjoille. Mistäpä päättelit, että tuskinpa sisko velvoittaa? Tai että on apn kehittelemä ongelma? "
Ei ap kirjoittanut että siskolla on vaatimuslistaa, vaan että lapsilla on toivelista.
Oikeasti vedä henkeä. Ei kukaan vanhempi toivo lisää ja lisää tavaraa. Jättäkää ostamatta.
Ei 3- vuotias vielä mitään listaa ole voinut laittaa, tajuutko? Ja lapsillako vain kalliita lahjoja toiveena?
509,
sinulla on iso perhe, joten tilaakin löytynee. Ap sinkku, tilaa ei välttämättä edes 7 hengelle.
Tee niitä lapsia sitten, pönttö!