"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Jätät vain ostamatta, tai ostat jotain ihan pientä tyyliin suklaata.
En kyllä ikinä olettaisi että sisarukset hankkisi kalliita lahjoja lasten toivelistalta, kyllä se on vanhempien homma. Kaikki muut lahjat on extraa, ja ihan antajasta kiinni mitä haluaa antaa.
Parempi on antaa lahja synttärinä. Silloin lapsetkin tietävät keneltä on lahjan saanut. Joululahjoja tulee usein paljon, ja nehän tulevat joulupukilta.
3- ja 6-vuotiaille on helppo ostaa pieniä lahjoja. Värityskirja ilahduttaa suurinta osaa, ja jos haluaa panostaa enemmän, niin pienemmälle joku Duplo ja isommalle Lego. Noiden tilauslistojen lähettäminen lähisukulaisillekaan on todella mautonta.
Joulunvietto on kyllä monelle ihan älytön vankila. Siitä vankilasta voi päästä pois. Itse ilmoitin sukulaisilleni, että en vietä enää joulua ja nähdään muulloin. En siis osta lahjoja kenellekään, eikä minulle tarvitse kenenkään niitä ostaa. Minulla ei ole mitään velvollisuutta viettää joulua tai käyttää vähiä rahojani kenenkään lahjoihin.
Anna lahjaksi esim. "Vien sinut kirjastoon ja luetaan siellä joku satu" tai "vien sinut luistelemaan/hiihtämään/pulkkamäkeen/tms" tai "vietetään yhdessä peli-ilta"
Eli ei aina tarvii olla krääsää vaan antaa aikaansa yhdessäoloon.
Vierailija kirjoitti:
Parempi on antaa lahja synttärinä. Silloin lapsetkin tietävät keneltä on lahjan saanut. Joululahjoja tulee usein paljon, ja nehän tulevat joulupukilta.
Näin minä olen tehnyt. Annan lahjan vain syntymäpäivänä enkä ole koskaan joululahjoja ostanut. Niitä joululahjoja on niin paljon, että lahjani vain hukkuisi joukkoon. Syntymäpäivälahja on henkilökohtaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tapana että sait vanhemmiltasi lahjoja ennen kuin siskosi lapset syntyivät? Kyllä kaikki tietämäni aikuiset saavat vanhemmiltaan jouluna muistamisen, ymmärrän että harmittaa. Enkä tarkoita että aikuisen tulisi saada joku lahjavuori vaan edes joku pieni muistaminen.
Mutta siitä riippumatta mitä aikuiset tekevät ostaisin siskon lapsille jonkun pienen lahjan. Siis joku 15-20e per lapsi, tai jonkun pelin vaikka yhteiseksi lahjaksi. Lahjaksi voi antaa myös yhteistä aikaa tms.
Millä ihmeen perusteella lapsettoman pitäisi ostaa sisaruksen lapsille lahja? Varsinkaan jos lapsetonta itseään ei koskaan muisteta mitenkään?Koska hän on aikuinen ja haluaa ilahduttaa lapsia sekä antamisen ilosta.
Apn tapauksessa sisko on tähän ratkaisuun vanhempien kanssa päätyny. Ap toki tyhmyyttään suostunut. Nyt on hyvä hetki muuttaa toimintaa omalta osalta. Ilmoittaa ajoissa siskolleen päätöksestä. Minä en oo siskoni lapsille lahjoja ostanu ilahduttaakseen heitä. Toisen kummi olen ja hänelle ostanut lahjat. Mikäli toisen lapsen synttäreille menny, toki sitten lahjan kera. Jouluna muistin vain kummilasta.
Vierailija kirjoitti:
10 euroa per tenava. jos sitäkään. on väärin että vain sulta menee rahaa
Niin ja vaikka rosollia ruokapöytään tai kalaa. Ei tarvi muistaa lapsia. Toki nuita kahta edes verrata. Ruokaa pöytään ja vanhemmat, isovanhemmat ja kummit ostakoot lahjat. T. Äiti, mummu, anoppi ja kummi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, minuakin on ärsyttänyt sama asia, viinipullo tms. ei kyllä olisi liikaa vaadittu. Aiheeseen liittyvä kysymys; kuinka vanhoille sisarusten lapsille niitä lahjoja pitää ostaa? 18 v? Niin kauan kun asuvat vanhempien luona? Saavat omia lapsia?
Meillä on annettu aina kun juhlitaan joulua yhdessä, kuten annetaan muillekin aikuisille.
Me ei olla ikinä vietetty joulua yhdessä, ja silti nämä lahjatoiveet on esitetty.
Johan nyt... No, aina ei tarvitse toteuttaa toiveita ;)
Vierailija kirjoitti:
Joulunvietto on kyllä monelle ihan älytön vankila. Siitä vankilasta voi päästä pois. Itse ilmoitin sukulaisilleni, että en vietä enää joulua ja nähdään muulloin. En siis osta lahjoja kenellekään, eikä minulle tarvitse kenenkään niitä ostaa. Minulla ei ole mitään velvollisuutta viettää joulua tai käyttää vähiä rahojani kenenkään lahjoihin.
Tämä on vain ikävää sellaiselle ihmiselle, joka rakastaa joulua ja haluaisi viettää sitä isommalla porukalla kuin yksin. Kuitenkaan olematta lahja-automaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Historian/Raamatun mukaan joulu on alkujaan pakanallinen juhla ja varsin epäsiveellinen historialtaan. Ja miksi viettää joulua kun se ei ole mikään Raamatullinen juhla! Miettikääs miksi Raamatussa ei mainita, että alkukristityt olisivat viettäneet sitä!
Siksi viettää, koska haluaa viettää rakkaan Jeesuksen synttäreitä. Ei se ole Raamatussa kiellettyä :)
ei-epäsiveellinen jouluilija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta jotain pientä ja halpaa. Vaikka lastenkirjat. Ei kai lahjan saaja saa määritellä, mitä pitää saada?
Hullua myös ostaa jotain sellaista, joka ei tule käyttöön, kun samalla rahalla saisi jotain sellaista, joka olisi lasten mieleen.
Ai teillä ei kirjoille ole käyttöä ja oletuksena ettei muillakaan? Onpa surullista.
Nykyään piltit tuijottaa älylaitteita, ilmankos lukutaito rapistuu.
Eipäs sorruta yleistämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä ruokakuluista. Niinä vuosina kun minun perheessäni vietettiin mummolajouluja, vanhempani maksoivat kaiken. Lisäksi oletettiin itsestäänselvästi että minä sinkkuna menen viimeistään aatonaattona auttamaan valmisteluissa ja touhuan myös aattona keittiössä. Ja, koska joulu on lasten juhla, en tietenkään saanut viedä mukanani edes yhtä saunaolutta.
Lapsilla on oikeus alkoholittomaan jouluun. Juo oluesi kotona. Minun vanhemmat eivät ottaneet alkoholia koskaan jouluna, emme myöskään mieheni kanssa edes saunaolutta juo jouluna. Meidän ruokapöytään ei koskaan kuulu alkoholi. Itse sylen mieluummin kuppiin ku juon. En kuitenkaan absolutisti ole.
Lapset eivät kärsi mitenkään siitä, että aikuiset juovat saunaoluen, lasin tai pari viiniä ruokapöyd
"lapset huomaavat aikuisen humaltumisen herkästi."
Mutta kun viinilasillinen max kaksi ei aiheuta humaltumista. Jaa vainko humaltuakseen pitäis ottaa kun ihmettelit, miksi kukaan ottaisi vain vähän? Kerta kaikkiaan surullinen ajatustapa. Syy ottaa vähän on se, että punaviini auttaa kinkkua sulamaan mahassa, ja maistuu sopivimmalta juomalta vedesn lisäksi juhla-aterialla.
Sulla on traumoja taustalla ja ymmärrän aiheen hankaluuden. Meillä kaikille ei kuitenkaan ole alkoholismia perheessä, ja silloin suhde alkoholiin ei ole noin tunnepitoinen.
Ostan veljeni lapsille lahjat vaikka en koskaan heidän luonaan joulua vietä, kun asutaan eri puolella Suomea. Postitse lähetän lahjapaketin lapsille.
Sinä kuitenkin menet heille joulua viettämään, niin onko niin kamalaa ostaa ne lahjat lapsille? Eihän ne lahjat tarvitse kalliita olla vaan ostat lompakkoosi sopivat lahjat. Pääset kuitenkin vielä valmiiseen joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Onks tässä ketjussa yhtään perheellistä, joka on lasten lahjoista kateellinen?
Miksi AP:n siskoa syytellään, kun ei hänkään mitään lahjoja ole itselleen vaatimassa. Onhan se outoa, että vaan yksi "aikuinen" kokee epäoikeudenmukaisuutta lasten lahjoista.
Mitä vit-tua just luin 😳 😂 sisko pukkaa jälkeläisiä siihen kattoon ettei oo sukulaisten ristinä! Vain vanhemmilla on velvoisuuksia lapsiinsa nähden ja lahjat ei oo ensisijaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt minusta aika noloa yhtäkkiä todeta, että enpä muuten osta enää 3- ja 6-vuotiaille lahjoja, kun minua ei huomioida mitenkään. Haluaisin olla kärpäsenä katossa näkemässä tämän tilanteen ja ap:n siskon ilmeen.
Eihän se siskokaan osta ap:lle mitään? Mikä ihmeen velvollisuus lapsettomalla on lahjoa muiden penskoja varsinkaan jos lapsetonta itseään ei muisteta mitenkään?
No jos sisko ostaisi ap:lle, ap:n pitäisi ostaa lahja myös siskolle! Ei mitään järkeä taas.
Tässä turhaa tavaraa ylipursuavassa maailmassa on pelkästään fiksua luopua aikuisten välisistä velvollisuuslahjoista. Ap voi aivan hyvin myös kieltäytyä ostamasta siskon lapsille kalliita lahjoja. Pieni lahja lapsille riittää ihan hyvin.
Ehdotus: aikuiset voisivat
Sisko nyt vaan ostaa lahjan aplle mukisematta! Sehän on kiitollisuuden osoitus lasten lahjoista. Kyllä tässä apta pidetään itsestäänselvyytenä!
Hmm. Ota ap rennommin. Älä osta lahjoja lapsille jos koet että sinua siinä riistetään. Ei se ole pakollista.
Ja jos haluat itse lahjoja, niin ala ostaa äidille ja siskolle jotain vaikka kieltäisivät. Jatkat tätä vuosia niin lopulta antavat periksi ja tuovat lahjan sinulle. Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks tässä ketjussa yhtään perheellistä, joka on lasten lahjoista kateellinen?
Miksi AP:n siskoa syytellään, kun ei hänkään mitään lahjoja ole itselleen vaatimassa. Onhan se outoa, että vaan yksi "aikuinen" kokee epäoikeudenmukaisuutta lasten lahjoista.
Ap:n siskoa syytellään koska on röyhkeä. Vain röyhkeä ihminen kehtaa laittaa kalliita lahjatoiveita kolme- ja kuusivuotiaan lahjalistaan.
Tai ylipäätään pyytää ostamaan lahjaa.
Ehkä tietyissä ryhmissä sitten tuo aikuisten lahjattomuus mitä ehkä muutoin pidetään moukkamaisena taas toisissa piireissä.