Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
921/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?

Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.

AP voi sanoa just noin. Lapsille ostetaan lahjoja ja minulle myös. Jos minä en saa lahjaa, en osta lahjoja lapsillekaan. Oletko aikuinen, AP?

Mikä velvoittaa apta ylipäätään ostamaan niille lapsille lahjoja?! Sisko!!! 

Vierailija
922/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Perustelisitko vielä, miksi joulu ei ole myös aikuisten juhla?

Olen eri, mutta aikuisille joulun juhlinnassa ehkä on kyse jostain muusta kuin lahjoista. Ne on lasten juttu.

Kyllä mulle kelpaisi joku suklaarasia joka joulu lahjaksi, miksi vain lapsille?#

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo että on tällä hetkellä kuitenkin lemmikkejä. Niille minkään hankkiminen on ihan kamalan vaikeaa muille. Eli muiden lapsia lahjotaan.

Vierailija
924/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa lapsellinen ja pikkumainen. Jos sinulta ei joulumieltä ja anteliaisuutta löydy, älä enää osta siskosi lapsille mitään. Osallistutko muuten joulupöydän valmisteluun tekemällä/maksamalla ruokia ja herkkuja, vai istutko valmiiseen pöytään tyytyväisenä, kun vanhempasi tekevät ja maksavat kaiken mielellään?

Miksi syyllistät apta siitä, kun ei halua ostaa siskonsa lapsille kalliita lahjoja?! Tuo, että kutsutaan syömään vain sillä ehdolla, että tuo lapsille lahjoja on ok? Mieti miten itsekästä! Apna kysyisin mitä voisi tuoda juhlapöytään ja sillä selvä. Siskolle ilmoittaa, että tänä jouluna osallistu lahjoihin. Kertoo, että hemmottelee itseään kalliilla rahalla.

Vierailija
925/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.

AP voi sanoa just noin. Lapsille ostetaan lahjoja ja minulle myös. Jos minä en saa lahjaa, en osta lahjoja lapsillekaan. Oletko aikuinen, AP?

Joulumieli, rakkaus siskoa ja siskon lapsia kohtaan? Halu ilahduttaa?

Vierailija
926/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks tässä ketjussa yhtään perheellistä, joka on lasten lahjoista kateellinen?

Miksi AP:n siskoa syytellään, kun ei hänkään mitään lahjoja ole itselleen vaatimassa. Onhan se outoa, että vaan yksi "aikuinen" kokee epäoikeudenmukaisuutta lasten lahjoista. 

Mitä vit-tua just luin 😳 😂 sisko pukkaa jälkeläisiä siihen kattoon ettei oo sukulaisten ristinä! Vain vanhemmilla on velvoisuuksia lapsiinsa nähden ja lahjat ei oo ensisijaiset. 

Tietenkin ap olisi voinut aina olla ostamatta lahjoja lapsille. Miksei ole ollut? Jotenkin arvelen että alunperin, vuosia sitten se on ollut ap joka on alkanut kysellä mitä pilli ja pulla toivoisivat lahjaksi, ja jatkanut sitä.  Onko joku kiltin tytön syndrooma, että ostelee muille tavaraa ja sitten nielee kiukkua ja kyyneleitä, kun kokee tulevansa riistetyksi. 

Vierailija
927/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviin käytöstapoihin kuuluu aina vuorovaikutteisuus. Ihan perus juttu.

Tässä ko. tapauksessa, mikäli ap menee valmiiseen joulupöytään, hänen pitää viedä jotain emännälle/isännälle. Joko osallistua tarjottavien muodossa, jos näin etukäteen sovitaan tai viedä esim. kukat/viini/suklaata.

Ymmärrän, että lapsille ostetaan lahjoja, mutta pikkulasten vanhemmat eivät saa unohtaa kummeja ja mummeja, jotka lapsia muistavat. Heille pitää ostaa jotain (pientä) vastalahjaa. 

Vuorovaikutteisuus pitää muistaa myös kutsuissa. Ei kukaan ole velvollinen kutsumaan ja laittamaan juhlaa joka vuosi ja muut vain tulevat valmiiseen pöytään. Tämä pitää voida ottaa puheeksi, jos asia vaivaa. Jotkut perustelevat, ettei ole tilaa, en osaa kokata, leipoa jne. Ei auta selittelyt, jokainen tyylillään, mutta vuorotellen.

Tarkoititko vastavuoroisuutta? 

Vierailija
928/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih. Olen aina ostanut joululahjat kummilapsille ja veljeni lapselle, jotka eivät anna minulle lahjoja. En olekaan tajunnut loukkaantua, kun eivät lahjo minua. Menenkin tästä murjottamaan, miten riistetty olen, nyyh. 

Vierailija
929/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan yleinen käytäntö siinä vaiheessa, kun lähisukuun alkaa lapsia tulla. Sitten, kun sinulla itselläsi joskus on omia lapsia, niin ymmärrät ehkä, että rahanmeno kasvaa muutenkin, niin jossain on säästettävä. Minulle itselleni on itsestään selvää, että hankimme lahjat sisarusten lapsille omien lasten lisäksi. Aikuisille yleensä joku pieni hauska/merkityksellinen/muuten vaan kiva muistaminen, mutta se ei ole välttämättömyys. Voisit ajatella asian niin päin, että nyt itse asiassa säästät rahaa, kun sinun ei enää tarvitse ostaa lahjoja siskollesi ja vanhemmillesi niiden siskon lasten lisäksi. 

Vierailija
930/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa velvoittaa. Eiköhän ole ap:n kehittelemä ongelma tämä. Vanhempana tiedän, että harva äiti haluaa lisää ja lisää tavaraa lapsilleen. Sukulaiset voi aivan hyvin jättää lahjat väliin, silti lahjoja on riittämiin. 

Vierailija
931/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisille on tosi vaikeaa ostaa kivoja mutta samalla kohtuuhintaisia tavaralahjoja, jotka eivät olisi lähinnä turhanpäiväisiä.

Ei ole. Laadukasta suklaata, viiniä, muuta alkoholia, muita herkkuja tms. tms. Ei jää kuleksimaan, ja jos vähänkin tuntee lahjan saajaa, on ihan helppo valita mieleisiä tuotteita.

Niin, siis tavaralahjoja. Totaa, vaikeaa, eikä sellaisia siksi kannatakaan ostaa.

Minä vein kerran siskolleni syntymäpäivälahjaksi samantyylisen tarjoiluvadin kuin itselläni on. Tiesin hänen pitävän siitä, koska ihasteli omaani. Ylipäätään tiedän siskojeni maun, ei mee ostettu hukkaan. 

Vierailija
932/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisille on tosi vaikeaa ostaa kivoja mutta samalla kohtuuhintaisia tavaralahjoja, jotka eivät olisi lähinnä turhanpäiväisiä.

Ei ole. Laadukasta suklaata, viiniä, muuta alkoholia, muita herkkuja tms. tms. Ei jää kuleksimaan, ja jos vähänkin tuntee lahjan saajaa, on ihan helppo valita mieleisiä tuotteita.

En pidä niitä TAVARALAHJOINA. Onko niissäkään nyt järkeä _lahjana_, kun yhdessä vietetään siinä sitä joulua? Nehän syödään ja juodaan kuitenkin siinä yhdessä. 

Ennemmin niitä viedään ihan vaan viemisinä, koska halutaan osallistua tarjoomuksiin. 

Kyllä minä lahjani vien kotiin avaamattomana. 

Vierailija
933/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse lapsia niin näet onko se jotenkin mahtavaa kun lapset saavat tuhat pakettia sieltä täältä. Ei ole. Turha kadehtia perhettä. 

Jätä ostamatta, ei ketään kiinnosta. 

Vierailija
934/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa te lahjoista vinkujat, että se kuka sen joulun kotonaan järjestää, on jo lahjan teille antanut.

Jos olisit lukenut kommentit, huomaisit että tämähän ei päde ap:hen koska myös ap järjestää vuorollaan jouluja, ja siitäkin huolimatta

-muksuille esitetään lahjatoiveet

-vieraat tulevat ap:n luokse ilman mitään tuomisia.

Tämähän siitä tekeekin tuplatörkeää. Ap kestitsee vuorollaan ja sisko esittää vielä päälle vaatimuksia lahjoista.

Vierailija
935/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ilmeisesti ole mitenkään läheinen siskosi lasten kanssa? Ei kai tämä lahjahomma muuten harmittaisi. 

Vierailija
936/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapee vois kertoa ilmoitusluontoisena asiana muille siellä joulunviettopaikassa näin:

- en ostanut lahjoja tänä jouluna, ja olen päättänyt, että en osta jatkossakaan. Paras lahja on yhdessä vietetty aika ja jouluntunnelma.

Kaikki varmasti ymmärtää, että aapee voi itse päättää asiasta.

No eihän ap tällaista halua. Hän nimenomaan haluaa, että kaikille ostetaan lahjoja.

Sen kun ostaa itse. Näyttää mallia. Eikös se antamisen ilo ole paras. Ehkä sitten ensi vuonna saattaa saada  itsekin.

Vierailija
937/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös lahjoja ostetaan pääsääntöisesti lapsille. Yhdellä sisaruksella ei ole lapsia. Hän kuitenkin ostaa lapsille lahjat koska ilmeisestikin haluaa. Minä puolestani haluan ihan ehdottomasti ostaa lahjan hänelle ja hänen lemmikeilleen. Näin tekee myöskin muut sisarukset. 

Vierailija
938/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Mihin tuo on kirjoitettu?

Varmaan sinne missä lukee myös mitä aikuiset saavat syödä ja juoda ja tehdä. 

Vierailija
939/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä osta siskosi lapsille yhtään mitään.

Vierailija
940/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa te lahjoista vinkujat, että se kuka sen joulun kotonaan järjestää, on jo lahjan teille antanut.

Jos olisit lukenut kommentit, huomaisit että tämähän ei päde ap:hen koska myös ap järjestää vuorollaan jouluja, ja siitäkin huolimatta

-muksuille esitetään lahjatoiveet

-vieraat tulevat ap:n luokse ilman mitään tuomisia.

Tämähän siitä tekeekin tuplatörkeää. Ap kestitsee vuorollaan ja sisko esittää vielä päälle vaatimuksia lahjoista.

Ap olisi ihan varmasti kertonut jo aloitusviestissään, että hän myös järjestää joulun vuorollaan. Keksi sitten tämän vuorojutun kesken tarinan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan