Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
861/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ostaa edes lapsille niitä lahjoja, se on vanhempien vastuulla. Oman tunnon mukaan. Mutta oikeastiko aikuinen ihminen kiukuttelee siitä ettei itse saa lahjoja 😳 Yleensä aikuisilla on varaa ostaa itse tarvitsemansa

Se vastavuoroisuus! Joka vuosi, eikä edes kiitokseksi pientä muistamista. Ei ruokaa osteta kalliilla joululahjoilla. Vastaisuudessa ap voisikin osallistua ruokien ostoon, ottaen huomioon, että ruokittavana vain oma suu. Mikäli syöjiä 10, ostaa oman osuuden viemällä nyt vaikka sitä KALLISTA lohta. 

Vierailija
862/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Historian/Raamatun mukaan joulu on alkujaan pakanallinen juhla ja varsin epäsiveellinen historialtaan. Ja miksi viettää joulua kun se ei ole mikään Raamatullinen juhla! Miettikääs miksi Raamatussa ei mainita, että alkukristityt olisivat viettäneet sitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minuakin on ärsyttänyt sama asia, viinipullo tms. ei kyllä olisi liikaa vaadittu. Aiheeseen liittyvä kysymys; kuinka vanhoille sisarusten lapsille niitä lahjoja pitää ostaa? 18 v? Niin kauan kun asuvat vanhempien luona? Saavat omia lapsia? 

Vierailija
864/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä ruokakuluista. Niinä vuosina kun minun perheessäni vietettiin mummolajouluja, vanhempani maksoivat kaiken. Lisäksi oletettiin itsestäänselvästi että minä sinkkuna menen viimeistään aatonaattona auttamaan valmisteluissa ja touhuan myös aattona keittiössä. Ja, koska joulu on lasten juhla, en tietenkään saanut viedä mukanani edes yhtä saunaolutta.

Lapsilla on oikeus alkoholittomaan jouluun. Juo oluesi kotona. Minun vanhemmat eivät ottaneet alkoholia koskaan jouluna, emme myöskään mieheni kanssa edes saunaolutta juo jouluna. Meidän ruokapöytään ei koskaan kuulu alkoholi. Itse sylen mieluummin kuppiin ku juon. En kuitenkaan absolutisti ole. 

Lapset eivät kärsi mitenkään siitä, että aikuiset juovat saunaoluen, lasin tai pari viiniä ruokapöydässä tai alkoholillisen glögin illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan. Vain siinä tilanteessa kun lapset ovat jo oppineet kotonaan että yhden pullon avaaminen tarkoittaa kaatokänniä ja pelkoa, ymmärrän ettei oteta mitään. Enkä kyllä siinä tilanteessa edes laittaisi alkoholistisisarusta kiusaukseen sillä että juon itse.

Vierailija
865/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummona ostan kivat, suht hintavat lahjat lapsenlapsille, isälle/pojalle ja miniälle. Itse en saa "mitään".  Lasten kuvalla varustetun mukin tms. 

Olen eläkkeellä ja yksinelävä, lapsenlasten vanhemmat hyvätuloisia. 

Sinä päätät, mihin rahasi käytät. Meidän poika ja miniä ovat hyvätuloisia. Laitamme heille jotain pientä pakettiin esim. kinttaat ja suklaata, lahjakuoreen rahaa 200-300€. Nuoremmalle pojalle, joka nyt omilleen muuttaa, kalustamme asunnon. Lapsenlapselle leluja ja vaatetta. Me saamme aarteista kalleimmat, tulevat meille joulun viettoon heti aattoaamusta ja perheellinen poika menee kotiin yöksi, nuorempi jää meille yöksi. Toki muistavat meitä lahjalla. Tuo muki on ihana lahja.

Vierailija
866/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pienet ilahtuu melkein mistä vaan. Ei oo pakko ostaa lahjaa listalta.

Joku pieni lelu, värityskirja tms ilahduttaa jo kummasti. 

Itse muistaisin kyllä siskon lapsia, jos talous antaisi myöten- edes pienesti. 

Entäs kun lapsi on 9-10 vuotias varhaisteini (aivan, nykylapset ovat teinejä jo alakoulussa!), jolla on tarkat toiveet ja ymmärrys, mikä on trendikästä ja haluttua.

Ei auta ostaa jotain sinne päin. Sun lahja menee roskiin saman tien. 

Täytyy sanoa, että jos näkisin lapsen heittävän antamani lahjan saman tien roskiin, hän ei tarvitsisi lahjojani enää jatkossakaan.

Kiittämättömyys on kasvatuksen tulos! 

Vierailija
867/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minuakin on ärsyttänyt sama asia, viinipullo tms. ei kyllä olisi liikaa vaadittu. Aiheeseen liittyvä kysymys; kuinka vanhoille sisarusten lapsille niitä lahjoja pitää ostaa? 18 v? Niin kauan kun asuvat vanhempien luona? Saavat omia lapsia? 

Sehän riippuu miten itse haluaa tehdä. Minä annan lahjoja jopa sisaren lapsenlapselle. 

Vierailija
868/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL siis pönttö-ap on kateellinen alle 10v naperoille 😂😂😂

Ei vaan apta vi-tuttaa ostaa listalta kalliita lahjoja. Niin vi-tuttais minuakin nuo vaatimukset. Itse sen verran itsetuntoa omaava, että veisin syötävää mukana ja lapsille karkkia. 

Vierailija
869/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisin niin että lahjoja jaettaessa lähdin kotiini ja olin illan sitten yksin. Ei varaa eikä halua ostaa lahjoja. Enkä itse tarvi muiden ostamaa turhaa tavaraa. Jouluruoka on kiva syödä yhdessä ja muutenkin seurustella. Osaan viettää aikaa yksinkin ja viihdyn seurassani. 

Veithän joulupöytään jotain? Tuo ajatus muutoin tosi hyvä. 

Vierailija
870/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä jaksa sukujouluja tai pillin mukaan pyörimistä. Perheen skidit kyllä jo sen ikäisiä että hoidetaan lahjahommat keskenämme, yleensä steam rahaa tai jotakin.

Vierailija
871/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä ruokakuluista. Niinä vuosina kun minun perheessäni vietettiin mummolajouluja, vanhempani maksoivat kaiken. Lisäksi oletettiin itsestäänselvästi että minä sinkkuna menen viimeistään aatonaattona auttamaan valmisteluissa ja touhuan myös aattona keittiössä. Ja, koska joulu on lasten juhla, en tietenkään saanut viedä mukanani edes yhtä saunaolutta.

Lapsilla on oikeus alkoholittomaan jouluun. Juo oluesi kotona. Minun vanhemmat eivät ottaneet alkoholia koskaan jouluna, emme myöskään mieheni kanssa edes saunaolutta juo jouluna. Meidän ruokapöytään ei koskaan kuulu alkoholi. Itse sylen mieluummin kuppiin ku juon. En kuitenkaan absolutisti ole. 

Lapset eivät kärsi mitenkään siitä, että aikuiset juovat saunaoluen, lasin tai pari viiniä ruokapöydässä tai alkoholillisen glögin illalla kun lapset

lapset huomaavat aikuisen humaltumisen herkästi. suomalaisen alkoholistikulttuurin selittelyjä. mikä syy se vähä on ottaa jos se ei missään tunnu?

Vierailija
872/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät voi ostaa itselleen lahjoja, aikuiset voivat. 

Jos aloittajan ongelma on se, että lahjatoiveet ovat liian kalliita, niin asia kannattaa nostaa esille, tai sitten vaan viedä, mitä itse haluaa viedä. Värityskynät ovat hyvä lahja.

Jos asia kovasti kalvaa periaatteen vuoksi, niin voithan sanoa että toivot saavasi lahjan. Se sinun vaan täytyy hyväksyä, että monet aikuiset pitävät lahjomista turhana, ja vilpittömästi nauttivat joulusta ilmankin. 

Apn tapauksessa vilpittömyys on kaukana. Häneltä vaaditaan siskon toimesta. Muistan, kun minua aikoinaan pidettiin itsestään selvyytenä. Lopetin 30 vuotta sitten.

Vierailija
873/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et joudu vaan valitset. Ota vastuu omista valinnoistasi.

Valinnasta voi seurata syrjäyttäminen ja yksin sivuun jääminen kaikesta muustakin suvun tekemisistä.  Niin, että ap:n muka pitäisi ostaa paikkansa juhlapöydässä, ettei olisi jatkosssa sylkykuppina?

Usein käy niin, että kun pidät puolesi ja asetut vastakarvaan, siitä seuraa ikävyyksiä. Yksinäistä sorretaan joka paikassa. E8 tällä ole tekemistä vastuun kannon kanssa, vaan haavoittuvan väestönosan hyväksikäytöstä.

Ap:n pitäisi lapsettomana olla nöyrä ja kiitollinen, että saa ylipäätään osallistua tähän lasten karnevaaliin! Ja tulla osalliseksi runsaasta pitopöydästä. Haluaako ap olla Saituri, joka kieltää pienokaisilta lahjojen avaanisen ilon!? Mitä häh!?

Vielä kerkeät lääkäriin ennen joulua!

Vierailija
874/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät kärsi mitenkään siitä, että aikuiset juovat saunaoluen, lasin tai pari viiniä ruokapöyd

lapset huomaavat aikuisen humaltumisen herkästi. suomalaisen alkoholistikulttuurin selittelyjä. mikä syy se vähä on ottaa jos se ei missään tunnu?

Pari-kolme alkoholiannosta hitaasti monen tunnin aikana nautittuna ei tarkoita humaltumista kuin hyvin matalalla toleranssilla oleville. Kenenkään aikuisen ei ole pakko juoda yhtään mitään jos ei halua, mutta älkää nyt nipottajat kieltäkö sitä heiltä jotka osaavat käyttäytyä.

Vierailija
875/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi ja lapseton sisko. En oleta siskoni ostavan lapselleni mitään. Lahja on vapaaehtoinen sen antajalle.

Meidän perheessä on sovittu, tai siskoni on ilmoittanut, ettei meilläkään aikuiset tarvitse lahjoja. Olin 17v kun sääntö tuli enkä ole saanut lahjan lahjaa aikuisiällä sisaruksiltani saati vanhemmiltani. En ole myöskään koskaan saanut ilahduttaa perheenjäseniäni lahjoilla, koska niitä ei oteta vastaan. Ihan p*ask* sääntö sanon minä. Pidän sekä lahjojen antamisesta että niiden saamisesta. Lapseni on samanlainen ja ostelemme toisillemme lahjoja nyt kun on jo vähän vanhempi.

Jos tykkäät antaa lahjoja, osta kaikille yhteinen lahja. Vaikka suklaata, kahvia, teetä, marmeladia jne. Jos lahjojen antaminen tympii, älä osta mitään. Eiköhän ne lapset saa lahjoja muutenkin.

Osta tänä vuonna itsellesi jokin mieleinen lahja! :)

Vierailija
876/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on selkeästi uusavuton. Jos lasten lahjalistat tuntuvat kalliilta, kysy siskoltasi, olisiko jotain edullisempaa lahjatoivetta. Ei ole vaikeaa. 

Minä en kyllä kehtaisi ruveta aikuisena perhepiirissä(kään) ehdottamaan että entäpä jos ostetaan lahjat toisillemme, jos toisin on sovittu aiemmin. Mitä sieltä odotat saavasi? Suklaarasioita, joulukukkia, villasukkia, kosmetiikkalahjapakkauksia? Osta hyvä ihminen ne itse. Se se vasta nimittäin kalliiksi tuleekin, jos aiotte ostella jotain lahjakortteja tms hintavampaa. 

Eihän ap tuollaista tarkoittanut! Joka vuosi ostaa siskonsa lapsille, mutta itse ei saa mitään vastavuoroisesti. Ilmeisesti siskonsa lellipentu ja orjallisesti tulee vaatimuksiin vastata. Odotan innolla apn jatkokertomusta, mikäli itse saa lapsia. Loppuuko kokonaan lahjalistat, kun sisko ei kestä, että apn lapset saavat lahjoja myös. Huomio ei olekaan vain hänen lapsissa. Kuitenkin jää kuva, että apn lapsi/et jäisivät muiden varjoon. Kokonaiskuva viittaa siihen. 

Vierailija
877/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta mieleeni tuli yksi näkökohta: jos ap menee vanhemmilleen tai siskolleen valmiiseen joulupöytään, niin minusta ei ole kohtuuton toivomus, että ap osallistuu ostamalla lapsille 20-30 euroa maksavan joululahjan kummallekin. Jos kaikki toiveet ovat tätä kalliimpia, voi pyytää edullisempia lahjatoiveita.

Ap kokee olevansa vain antavana osapuolena, mutta minusta myös valmiin joulupöydän antimet pitää laskea saamapuolelle.

Just joo, kun syöt meidän ruokaa niin lahjat pitää olla. 🙄

Näin voi kirjoittaa vain henkilö, joka ei ole koskaan valmistanut juhla-ateriaa isommalle porukalle. Se on oikeasti iso työ - ja myös kustannuksiltaan toista luokkaa kuin kaksi parinkympin lahjaa.

Aina voi ruokiin osallistua. Se on vastavuoroista.

Vierailija
878/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta mieleeni tuli yksi näkökohta: jos ap menee vanhemmilleen tai siskolleen valmiiseen joulupöytään, niin minusta ei ole kohtuuton toivomus, että ap osallistuu ostamalla lapsille 20-30 euroa maksavan joululahjan kummallekin. Jos kaikki toiveet ovat tätä kalliimpia, voi pyytää edullisempia lahjatoiveita.

Ap kokee olevansa vain antavana osapuolena, mutta minusta myös valmiin joulupöydän antimet pitää laskea saamapuolelle.

Just joo, kun syöt meidän ruokaa niin lahjat pitää olla. 🙄

Näin voi kirjoittaa vain henkilö, joka ei ole koskaan valmistanut juhla-ateriaa isommalle porukalle. Se on oikeasti iso työ - ja myös kustannuksiltaan toista luokkaa kuin kaksi parinkympin lahjaa.

Minä äitinä, anoppina ja mummona laitan ilman vastavuoroisuutta. Minulle riittää, että joulun viettoon tulee ne rakkaimmat ihmiset. Samoin ajattelee mieheni. Mieheni auttaa kaikessa missä voi. Poikani puolisoineen siivoaa ruokailun jälkeen pöydän. 

Vierailija
879/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on annettu aina kun juhlitaan joulua yhdessä, kuten annetaan muillekin aikuisille.

Vierailija
880/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme ostaneet lahjoja, sisarusten lapsille, kummilapsille ja ystävien lapsille. Nyt kun olemme jo iäkkäämpiä ja omaa perhettä ei ole, kukaan näistä lapsista ei toivota edes hyvää Joulua, saati muuten muistaisi, että olemme edelleen olemassa. 

Älkää yleistäkö. Minä muistan lämmöllä kaikkia, jotka aikanaan ostivat minulle lahjoja. Oletteko itse olleet aktiivisisesti yhteydessä näihin lapsiin? Voisivat yllättyä iloisesti, jos nyt ottaisitte yhteyttä.

Ostitko myös tuolle pariskunnalle?! Sinä kiittämätön, joka et osaa edes lukea! Tiesitkö, että mahdollisuus yhteydenpitoon kulkee molempiin suuntiin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi