Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
881/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minuakin on ärsyttänyt sama asia, viinipullo tms. ei kyllä olisi liikaa vaadittu. Aiheeseen liittyvä kysymys; kuinka vanhoille sisarusten lapsille niitä lahjoja pitää ostaa? 18 v? Niin kauan kun asuvat vanhempien luona? Saavat omia lapsia? 

Meillä on annettu aina kun juhlitaan joulua yhdessä, kuten annetaan muillekin aikuisille.

Me ei olla ikinä vietetty joulua yhdessä, ja silti nämä lahjatoiveet on esitetty.

Vierailija
882/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä kalliita lahjoja oikein toivotaan, jos lapset ovat 3- ja 6-vuotiaat?!

Lasten äiti tietää, mistä saa muiden lasten äidit kateelliseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Sinä taas aika kylmä, ehkä vähän tunnevammainenkin? Elämän kova koulu takana, empatiaa ei heru muille kun ei sinullekaan?

Miksi ap ei osta vanhemmilleen ja siskolleen lahjoja? Kehtaa vaan nurista, että siskon PIENET LAPSET saa.

Koska ap:n vanhemmat ja siskot kielsivät ostamasta aikuisille?

Vierailija
884/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on hyvällä matkalla katkeroituneeksi mummoksi, jos nyt jo ärsyttää lahjojen osto lapsille!

Kyllä minä mummuna mieluummin ostan lahjoja lapsenlapselle, ku siskon lapsille! Ei meillä kyllä kukaan ole tuollaiseen vaatimukseen koskaan kyenny, kuten ap kirjoittaa. 

Vierailija
885/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL siis pönttö-ap on kateellinen alle 10v naperoille 😂😂😂

Ei vaan apta vi-tuttaa ostaa listalta kalliita lahjoja. Niin vi-tuttais minuakin nuo vaatimukset. Itse sen verran itsetuntoa omaava, että veisin syötävää mukana ja lapsille karkkia. 

Niinpä, en minäkään ostaisi vaadittuja kalliita lahjoja. 

Vierailija
886/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi ostaa lahjoja kenellekään,eikä tarvi ostaa jouluruokia.Rahaa ei ole. 

Vierailija
887/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on selkeästi uusavuton. Jos lasten lahjalistat tuntuvat kalliilta, kysy siskoltasi, olisiko jotain edullisempaa lahjatoivetta. Ei ole vaikeaa. 

Minä en kyllä kehtaisi ruveta aikuisena perhepiirissä(kään) ehdottamaan että entäpä jos ostetaan lahjat toisillemme, jos toisin on sovittu aiemmin. Mitä sieltä odotat saavasi? Suklaarasioita, joulukukkia, villasukkia, kosmetiikkalahjapakkauksia? Osta hyvä ihminen ne itse. Se se vasta nimittäin kalliiksi tuleekin, jos aiotte ostella jotain lahjakortteja tms hintavampaa. 

Eihän ap tuollaista tarkoittanut! Joka vuosi ostaa siskonsa lapsille, mutta itse ei saa mitään vastavuoroisesti. Ilmeisesti siskonsa lellipentu ja orjallisesti tulee vaatimuksiin vastata. Odotan innolla apn jatkokertomusta, mikäli itse saa lapsia. Loppuuko kokonaan lahjalistat, kun sisko ei kestä, että apn lapset saavat lahjoja myös. Huomio

Varmaan sisko hoksaa kuinka kalliiksi tulee ostaa lahjoja muiden lapsille ja päättää että jokainen lahjoo vain omiaan.

Vierailija
888/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaat mennä ilman lahjaa. He ovat noin yksin päättäneet, sinäkin voit päättää, että et vie ollenkaan lahjoja. 

Tuo on totta. Apn ei tarvitse ostaa siskon lapsille mitään lahjaa. Kysyt ennalta, mitä voit joulupöytään ostaa. Mikäli ei mitään, vie kukka ja konvehtirasia. 

Vierailija
889/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lainaamasi henkilö, mutta kommentoin silti. Minun lapsuudessani saimme lahjoja vanhemmilta, isovanhemmilta ja kummeilta. Enot/tädit/sedät antoivat esim. suklaarasian tai viinapullon koko perheelle yhteiseksi, eivät he meitä lapsia erikseen lahjoneet. Tämä, että jokainen sukulainen ostaa lapsille lahjoja on joku 2020-luvun juttu.

Tiedän mitä tarkoitit, mutta jouluna viinapullo koko perheelle yhteiseksi 😂

Kyllä. Itsekin ihmettelin sitä silloin lapsena, ajattelin että onpa huono koko perheen lahja, kun lapset eivät voi juoda viinaa.

Vierailija
890/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Jankuttaminen omasta mielipiteestä ei asiasta yhtään sen enempää todellista. Sä et päätä tästä asiasta ja jokainen saa toimia kuten itse haluaa. Joulu on kaikkien juhla ja myös aikuisille voi ostaa lahjoja. 

Ihan samalla tavalla itse jankutat. Eri.

Ai se on jankuttamista, että kirjoittaa yhden kommentin. Tämä selvä.

Ei vit-tu 😂  olen eri, mutta kukaan ei oikeasti tiedä, montako viestiä kukanenki lähettää! Älä ota itseesi jo nyt, jouluun on vielä aikaa.

Vierailija
891/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis jotenkin huvittavaa kuinka lapsettomat sinkut totevat ettei ole rahaa kaikkeen (lahjoihin), mutta perheellisten oletetaan kustantavan kaikki. Ihan kuin se varallisuus olisi lisääntymisestä kiinni. Enkä siis tällä tarkoita että lapsien lahjat kuuluisi silti kenenkään muiden kuin vanhempien vastuulla olla. 

Mitä nyt yrität sanoa? Tottakai vanhemmat kustantavat lapsilleen kaiken. Ethän sä tietenkään tee lapsia enemmän kuin sulla on varaa elättää ja ylläpitää. Pitäis olla itsestäänselvyys. 

Luetun ymmärtäminen hukassa? Sitä yritän sanoa, että ei se sinkku lapseton nyt taloudellisesti heikommassa asemassa ole kun on vain itsensä elätettävänä, vaikka näin moni antaa ymmärtää. 

Olen eri, mutta tosiasiassa joillakin voi jäädä käteen 1500-1800€/kk. Mikäli minulla olisi näin, käyttäisin kaiken itseeni. Toki jouluruokaan osallistuisin. Olen periaatteen ihminen. 

Vierailija
892/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis jotenkin huvittavaa kuinka lapsettomat sinkut totevat ettei ole rahaa kaikkeen (lahjoihin), mutta perheellisten oletetaan kustantavan kaikki. Ihan kuin se varallisuus olisi lisääntymisestä kiinni. Enkä siis tällä tarkoita että lapsien lahjat kuuluisi silti kenenkään muiden kuin vanhempien vastuulla olla. 

Mitä nyt yrität sanoa? Tottakai vanhemmat kustantavat lapsilleen kaiken. Ethän sä tietenkään tee lapsia enemmän kuin sulla on varaa elättää ja ylläpitää. Pitäis olla itsestäänselvyys. 

Luetun ymmärtäminen hukassa? Sitä yritän sanoa, että ei se sinkku lapseton nyt taloudellisesti heikommassa asemassa ole kun on vain itsensä elätettävänä, vaikka näin moni antaa ymmärtää. 

Luetun ymmärtäminen! Alle 2000€ nettopalkasta en antaisi kenellekään yhtään mitään, jos sinkku olisin.

Vierailija
893/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut joulunvietossa, jossa oltiin sovittu, että ei aikuisille mitään. Ihan fine, mutta eräs nuoripari sai vaikka kuinka paljon kaikkia lahjoja "uuteen kotiin" vanhemmilta, mutta vastaavasti vastikään yksin uuteen kotiin muuttanut sisarus ei saanut mitään. 

Meillä oli tämä sama. Kun veli muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa, niin voi kun ihasteltiin ja uuteen kotiin ja voi kun söpöä kun laittavat kotia. "Tarvitteko jotain." Itse olin muuttanut kotoa pari vuotta aiemmin, ei mitään. Ei sitten yhtään mitään. 

Luuliko ne ettei mulla ollut kotia? Että muutin veneen alle. 

Epäreilua siksikin, että sillä yksin asuvalla on vain yhden tulot, josta joutuu ostamaan ihan yhtälailla sohvan, keittiöpöydän jne. 

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun n

Tämä menee jo erittäin ohi aiheen, mutta yhtä outoa on sekin, että me kun asuttiin 10 vuotta perhe-elämää _kerrostalossa_ tilavassa perheasunnossa _vuokralla_ niin sekin oli ilmeisesti vain kämppä, ja vastaavan kokoinen omistusrivari oli sitten _oikea_ koti. Ihmiset ovat hassuja!

Vierailija
894/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama koskee kummilapsia kyllä se pitäis olla molemminpuolista kun aikuisista on kyse 🎅

Ripiltäpääsyyn katkeaa ns. lahjapakko. Toki itse kustansin kummilapselleni ajokortin.

Vierailija
895/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt minusta aika noloa yhtäkkiä todeta, että enpä muuten osta enää 3- ja 6-vuotiaille lahjoja, kun minua ei huomioida mitenkään. Haluaisin olla kärpäsenä katossa näkemässä tämän tilanteen ja ap:n siskon ilmeen.

Apn sisko on se vaativa osapuoli, ei lapset. 

Vierailija
896/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen joulun järjestää? Kenen luona sitä vietetään?

Vierailija
897/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa te lahjoista vinkujat, että se kuka sen joulun kotonaan järjestää, on jo lahjan teille antanut.

Vierailija
898/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin samassa tilanteessa lapsille n 20 euron lahjat ja itselle sit jotain mieluista jos toive saada jotain.  Me ollaan sovittu perheen kanssa, ettei osteta aikuisille lahjoja, mutta lapsille kyllä. Ostan kaikille lapsille siis lahjat ja ne, joilla myös lapsia, ostavat meidän kahdelle lapselle. Lapseton veljeni ei osta lahjoja, eikä se haittaa. 

Vierailija
899/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki lahjat tuo joulupukki, jättäisin vaan tylysti ostamatta. Jos voin antaa omissa nimissäni, ostaisin jotain pientä kivaa.

Vierailija
900/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ostan lahjat lapsille, jos menen toisen luokse joulua viettämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi